Rally Trophy - recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

Rally Trophy - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

11. 11. 2001 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Letošní rok je na rallye simulátory poměrně skoupý, ale jednou z her, která měla zčeřit stojaté vody tohoto žánru, bylo Rally Trophy. Povedlo se finským Bugbear v jejich prvotině vykouzlit zázraky?

Autor: Leon
Publikováno: 11.listopadu 2001


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Přiznám se (pokud jste si toho ještě v dřívějších recenzích nevšimli), že jsem velký fanda rallye a nenechám si ujít žádný simulátor těchto závodů. Letošek je na tento druh her velice skoupý a kromě Rally Championship Xtreme jsme se dočkali pouze Rally Trophy, o kterém bude právě tento článek.

 Nová krev
Na tento simulátor jsem se velice těšil především proto, že podle všech informací, které unikaly od finských vývojářů z firmy Bugbear, bylo jasné, že nás čeká jiný rallye simulátor, než všechny předešlé. Především jsme tu ještě neměli rallye s historickými vozy, ale stejně tak chyběl v této kategorii simulátor s opravdu reálným chováním závodních aut. Kromě toho jsem si nějak podvědomě přál, aby to byl jiný simulátor i v jiných směrech, protože pokud se nad tím zamyslíme, zjistíme, že všechny dosavadní rallye simulátory jsou si bohužel hrozně podobné. Chybí mezi nimi prostě taková nová krev, která by zčeřila stojaté vody tohoto žánru. Přesně tohle jsem čekal právě od Rally Trophy.

Hned po prvních kilometrech jízdy jsem s uspokojením konstatoval, že tak dokonalý fyzikální model auta jsme tu opravdu ještě neměli. Skoro bych řekl, že auto se chová tak reálně, až je to skoro na škodu. Proč to říkám … Udržet auto na silnici je totiž dost velký problém a rovnou můžete zapomenout na ovládání klávesnicí. Slušný joystick je pro vychutnání Rally Trophy minimum, ale požitek z jízdy si vychutnáte teprve s pořádným volantem.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Dojmy z jízdy
Stejně tak můžete zapomenout na plný plyn, na který se jezdí po 90% času v jiných rallye simulátorech. Tady to ale vede nevyhnutelně k přetočení vozidla a pořádným hodinám. Zvláště markantní je to u vozidel, které mají vysoký výkon a pohon zadních kol. U nich je přetáčivost taková, že zvyknout si na to a eliminovat to během jízdy, zabere hezkých pár hodin tréninku a pořádnou várku nervů. Proto jsem celý první šampionát projel s Lancií Fluvia, která má slušný výkon a pohon předních kol, na jejichž nedotáčivost se dá zvyknout podstatně rychleji. Ovšem přechod na nejvýkonnější soutěžák ve hře - Lancii Stratos - byl pak o to bolestnější a zvykání o to delší. Zajímavé je, že auto s pohonem všech kol tenkrát ještě nebylo (první bylo tuším až Audi Quattro na začátku 80-tých let), takže se s těmito auty jezdí opravdu jinak než se současnými vozy WRC.

Zkrátka samotný požitek z jízdy v Rally Trophy je fantastický a dost dobře se nedá ani popsat, to se musí zažít (máte šanci v demu - první dojmy z něj). V tomto směru autoři dostáli všech slibů a není jim opravdu co vytknout. Docela slušně si pohráli i s Zvětšit zdroj: tisková zpráva poškozením vozidla, alespoň co se týká vizuálního pohledu. Auto se docela věrně bortí, praskají okna atd. Není to sice nic, co by tu už nebylo, ale vypadá to obstojně. Na druhou jsem čekal větší invenci během opravování poškozených částí vozidla. Bohužel vše zůstalo při tradičním schématu, kdy máte předem dán čas na opravu a opravit lehce poškozenou nebo úplně zničenou karosérii zabere stejně času. Stejně je tomu i u dalších několik částí vozu. Tenhle model oprav po každé druhé trati mi už začíná docela vadit, protože se za posledních několik let vůbec nezměnil a přitom k dokonalosti to má daleko.

 Chudší nabídka tratí
Podobně klasicky je zde přítomna i možnost určitého nastavení vozidla, bohužel ovšem v tradičních minimálních možnostech. To je pro mě určité zklamání, neboť u tak dokonalého jízdního modelu bych čekal i podstatně větší možnosti nastavení. Pokud se v tom ale hrabat nechcete, nemusíte. I tak se můžete vydat s 11 historickými vozidly (+ 1 bonusovým) ihned na trať. Zajezdíte si v takových legendárních vozech, jako jsou Lancia Fulvia Coupe 1.6 HF, Alfa Romeo Gulia GT, Fiat 600 Abarth, Lancia Stratos, Renault Alpine A 110, Volvo Amazon, Saab 96 V4, Opel Kadett Rally Coupe, Mini Cooper 1275S, Ford Escort MK1 RS 2000 nebo Ford Lotus Cortina. Původně mělo být aut celkem 12, ale pro jedno se nepodařilo sehnat licenci. Konečné číslo 11 je ale také skvělé.

Bohužel tratě jsou pro mě určitým zklamáním. Jsou situovány do 5 různých zemí - Ruska, Keni, Finska, Švédska a Švýcarska, což ale není zrovna nejlepší volba. Rusko a Finsko jsou z hlediska profilu tratě hodně podobné, Keňa je vyloženě rovinatá a nudná, Švédsko se liší jen tím, že se jede na sněhu, a tak nejzajímavější jsou asi švýcarské tratě.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Jako celek jsou však tratě navrženy docela fádně (přestože při jejich navrhování nebyly autoři ničím limitováni) a chybí na nich více zajímavých míst, především pak oblíbené vracečky, kde by se dala uplatnit ruční brzda, by se daly spočítat na prstech jedné ruky. V každé zemi na vás čeká 6 klasických tratí a 2 okruhové pro Arcade mód. To je ten mód, který se poslední dobou přidává do rallye simulátorů pro zpestření - jezdíte přímo na okruhu se soupeři. Tratě se opět odemykají v závislosti na vašich úspěších při závodech.

 Přebíhání zvířat přes cestu
Grafika jako celek je na slušné úrovni a mnoho se jí vytknout nedá. Proměnlivé je občas i počasí, což se dá docela dobře poznat i na jízdních vlastnostech automobilu. Některé Zvětšit zdroj: tisková zpráva věci jsou však podivné. Autorům se třeba evidentně líbí efekt oslnění, což je sice hezké, ale není divné, když vás oslňuje i za hustého deště nebo za soumraku? Co už zcela nechápu, jsou přecházející zvířata přes silnici. Zvíře se liší stát od státu, ale opravdu to působí divně, když vám před autem každou chvíli přeběhne nějaký ten parohatej. Ke všemu to hlásí spolujezdec, což jednak ruší a jednak to sráží hru někam, kam nepatří. Na druhou stranu se mně líbily vtipné komentáře spolujezdce, který hodnotí vaše úspěchy, neúspěchy, havárie atd. To je na rozdíl od přebíhající krávy docela příjemné rozptýlení.

Pokud to tedy shrnu, musím konstatovat, že jsem od Rally Trophy očekával trochu víc. Nemohu říct, že by šlo o špatnou hru, ale stále to není to, co bych si představoval. Budu tedy i nadále čekat na ten svůj vysněný rallye simulátor, který bych si představoval asi takhle - současné nablýskané vozy WRC, špičkový jízdní model (jako v Rally Trophy), reálné tratě ze skutečných závodů mistrovství světa (proč jsme se jich ještě nedočkali?), dokonalá grafika & zvuky a výborná atmosféra (co takhle diváci všude okolo trati?). Rally Trophy k tomu udělala první krok, bohužel jen ten jeden a v těch ostatních už příliš nevyniká.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Každopádně pokud jste příznivci rallye simulátorů, neměli byste si nechat tento simulátor ujít z důvodů, které jsem nastínil už na začátku. Letos to stejně asi bude nejlepší hra v tomto žánru, takže na výběr příliš nemáte. Rally Trophy je první kvalitní počin pro finské Zvětšit zdroj: tisková zpráva Bugbear a bude zajímavé sledovat, zda získané zkušenosti uplatní příště.

Stáhněte si: Demo (73 MB), Video 1, Video 2, Video 3, Video 4 (5 MB - 22 MB)

 
Leon
připravil: jd




 
 
Smarty.cz

Verdikt:

Rally Trophy je svým pojetím a úrovní určeno především fajnšmekrům mezi příznivci rallye simulátorů.

Nejnovější články