| Autor: Leon Publikováno: 8.března 2002 |
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Vozový park Z řádků výše jste asi pochopili, že se nějaká revoluce v tomto žánru nekoná. Proto se nabízí otázka, zda je aspoň v něčem lepší než její konkurenti. Tradiční plus je na straně vozového parku. Téměř tři desítky závodních aut jsou víc než dostatečné, zvláště když si při jejich výčtu uvědomíme, že nechybí jak všechny důležité a atraktivní vozy (Subaru Imprezza, Ford Focus, Peugeot 206, Mitsubishi Lancer), ty méně atraktivní (VW Golf, Renault Megane, Ford Puma, Citroen Saxo, Seat Ibiza, Hyundai Accent) a dokonce i „historické“ (např. Audi Quattro, Lancia Stratos či vozítko Mr. Beana Mini Cooper). Vidíte, co jsem vyjmenoval aut a to ještě není ani jejich polovina. Zapomenout ale rozhodně nesmím na dva vozy, které se asi významně podepíší na vaší přízni této hře. Jde samozřejmě o dva závodní vozy automobilky Škoda - Octavia WRC a Felicia. Felicie je logicky málo výkonná, ale jízda s Octavií se už skoro vyrovná všem dalším vozům specifikace WRC, takže po ní sáhne nemálo z vás (stejně jako já).
zdroj:
tisková zpráva
V nabídce vozů tedy hra kraluje, po stránce nabídky samotných rallye už to tak slavné není. Můžete si zajezdit Skotskou rallye, na ostrově Man, ve Walesu, v USA, nechybí ani obvyklá Keňa a Arktická rallye, což má být asi něco jako Švédská rallye. Jednotlivé závody se docela liší v prostředí, logicky pak nejvíce Keňa a Švédsko. Na nedostatek povrchů a různorodost prostředí si tedy nelze příliš stěžovat. Horší je, že si v každé rallye můžete zajezdit jen 4 rychlostní zkoušky, což, jak jistě uznáte, není zrovna příliš. Poměrně rychle tak hrozí, že vám tratě zevšední. Obtížnost nejen úvodní rallye K jistému napětí ve hře má přispívat tradiční (jak jinak také) postupné odkrývání tratí a vozů v závislosti na vašich úspěšných výsledcích. Začínáte tak v nejslabší třídě a s přístupnou jedinou rallye. Když se pak celkově umístíte na bedně, odkryje se vám další rallye. Ovšem pozor, zde nastává velký zádrhel, protože hned první Skotská rallye je poměrně náročná a vaši soupeři jsou prakticky neomylní. Takže stačí jedna či dvě chyby, kterým se v zápalu jízdy obvykle nevyhnete, a máte smůlu. Na bednu se prostě nedostanete a můžete jezdit všechno zase znova. Sice lze rallye v některých okamžicích uložit (samozřejmě po dojetí erzety, ne při jízdě), ale stejně vás to bude po chvíli štvát. Hra je prostě hrozně těžká co se dojetí na nejvyšších příčkách týče. Zajímavé je, že s postupným odkrýváním tratí mi to ale připadalo jednodušší. Ten začátek je ale vražedný a dost možná budete nějaký čas dojíždět na posledním místě.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Nelogičnosti při poškozování vozidla Vylepšeno bylo i poškození vozu, ovšem pouze z vizuálního hlediska. Je docela zábavné pozorovat zánik svého vozu, k čemuž doporučuji zkusit si nějakou samostatnou erzetu a schválně demolovat své auto. Plechy se krásně bortí, okna praskají, z motoru se kouří, pak vám upadne kolo a nakonec už se ani nerozjedete. Po stránce vlivu na jízdní vlastnosti už to ale tak slavné není. Dokonce i s ulomeným kolem je možné celkem v pohodě pokračovat v jízdě. Nejvíce mě ale mrzí opětovná nelogičnost (což ovšem také není nic nového pod sluncem) při poškozování auta. Čelní náraz do stromu ve velké rychlosti = poškozený výfuk, škrtnutí o ohradu = poškození karosérie, další čelní náraz do stromu = zničené turbo, hodiny a náraz bokem do stromu = chladič v čoudu atd. Připadá mi, že je skoro jedno, čím a jak narazíte, protože hra si vybírá druh poškození metodou en-ten-tý-ky.
zdroj:
tisková zpráva
Ze všeho nejvíc už mi ale deprimuje stupidní přístup k opravování vozu mezi erzetami. Ať máte něco (motor, převodovku, karosérii, výfuk, turbo apod.) poškozeno minimálně nebo úplně, zabere to úplně stejný čas na opravu. Na tenhle zcela nelogický nešvar upozorňuji v rallye simulátorech už odnepaměti a výsledek žádný (což zase tak nepřekvapuje). Přitom by stačilo i celkem primitivní počítání - z 50% zničený motor = 50% z jeho maximální doby na opravu. I tento jednoduchý model bych asi v některé hře oslavoval víc než svoje narozky. Jízdní vlastnosti V předchozím odstavci jsem si trochu ulevil, a tak zase mohu najet na trochu pozitivnější notu. Jízdní vlastnosti aut jsou docela slušné, zdaleka ne tak realistické jako v Rally Trophy, ale asi většině z vás budou vyhovovat. Zkrátka se nemusíte příliš starat, zda má auto pohon na přední kola, za zadní kola nebo pohon všech kol. Na samotné jízdě to příliš nepoznáte a nedotáčivost či přetáčivost auta asi nebude to, co byste měli sledovat. Hra je tak trochu pojata pro širokou veřejnost, která si většinou ráda užije smyků.
zdroj:
tisková zpráva
Grafické zpracování hry je nadprůměrné a zvláště okolí tratí vás asi uspokojí. Tedy až na bagry a ostatní nesmysly, které jsou na trati a její blízkosti. To je další nešvar, který nechápu. Nebo jste snad viděli na některé rallye stát buldozer na trati? Modely aut jsou zhruba na standardní úrovni, takže jim nelze moc vytknout, ale ani je nelze moc vychválit. To samé platí také o zvucích. Český dabing Když už jsem u těch zvuků, zmíním se krátce o českém překladu hlášení spolujezdce, na němž se podílel špičkový spolujezdec rally speciálů Radim Chrastecký a jeden z české řidičské špičky - Tomáš Hrdinka. V anglické verzi hry jsou hlášky pro zjednodušení skriptované, což znamená, že se každý komentář skládá z několika předem namluvených slov. Ve zmíněné anglické verzi to působí přirozeně, k čemuž přispívá i samotná angličtina tím, že se v ní neskloňuje. To ale není případ češtiny, takže nahrazení souborů s anglickými komentáři českými vyznívá docela legračně.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Nechci se v tom nějak zvlášť pitvat, protože s tím asi nic moc udělat nešlo, ale nějaký příklad si neodpustím. Situace - tři skoky za sebou a pak následuje levá zatáčka. Spolujezdec hlásí asi toto. „Skok do, skok do, skok do, levá tři, malá moc, utahuje…“. Prostě žůžo. Navíc na předložku „do“ je kladen v překladu hrozný důraz, což působí vyloženě divně. Ale jinak je třeba ocenit lokalizaci do češtiny. Navíc hra se bude prodávat za 599 korun českých, což je vzhledem k slušné úrovni hry více než dobrá cena.
zdroj:
tisková zpráva
V obvyklém shrnutí na závěr musím konstatovat, že RCX je docela dobrá hra, která uspokojí většinu fanoušků tohoto žánru. Rozhodně k tomu přispívá velká nabídka závodních aut, lokalizace do češtiny a příznivá cena. Přesto ve mně zůstává pocit, že hra šla dotáhnout mnohem dále. Takový pocit už mám ale prakticky z každého rallye simulátoru…Děkujeme firmě Top Distributor za poskytnutí review-kódu této hry. Ta momentálně v českých obchodech ještě není k dispozici, ale mělo by k tomu dojít v nejbližších dnech. Stáhněte si: Demo (47 MB), Video (5 MB) Související články: První dojmy (září 2001), Rally Championship 2000 recenze (listopad 1999) |
| Leon připravil: jd |