| Autor: Leon Publikováno: 1.listopadu 2002 |
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Dále tu máme jízdu do vrchu. Pokud jste si teď představili závody ve stylu našeho populárního Ecce Homo, tak máte pravdu jen částečně. V Rallisport se totiž nejezdí do kopce po asfaltu, ale většinou po ne právě zpevněných cestách. Tyto závody jsou v Americe velmi populární a u nás je nejvíce proslavil Antonín Charouz svou několikátou účastí na trati Pikes Peak. Jestliže stále nemáte představu, jak takové závody vypadají, tak si představte klasickou šotolinovou rychlostku, která vede stále do kopce, každou chvíli je vracečka a často jedete po cestě, kdy je vedle vás obrovská nekončící propast.
zdroj:
tisková zpráva
Třetím typem závodů jsou jízdy na ledu. Podobné soutěže jsou zase oblíbené ve Skandinávii, kde se jezdí na okruhu s ledovým povrchem a sněhovými bariérami. Tady budete mít velkou šanci stát se skutečným mistrem smyku, protože jinak se tyto závody jet nedají. Posledním typem soutěží je pak rallyekros, což jsou závody dostatečně známé i u nás. Čekají na vás zajímavé okruhy s trochou asfaltu a spoustou šotoliny či bahna. Sečtením tratí všech typů nám vyjde číslo 48, což je docela dost, i když připouštím, že leckteré se jezdí v opačném směru. Ve výsledku je to ale stejně jiná trať, ne? Kariéra Jednotlivé typy závodů vyžadují značně odlišný způsob jízdy, takže přechod z jednoho na druhý není vůbec jednoduchý, ale na budete si muset zvyknout. Právě to vás totiž čeká v nosné části hry, v módu kariéra. Ten je o něco propracovanější než v jiných podobných hrách. Hra je rozdělena do 4 úrovní - Pro, Expert, Classic a Unlimited. Začínáte v té nejnižší (Pro) s několika vozy a několika dostupnými závody, převážně typu rallye. Nutno podotknout, že k dispozici máte vozy ne nejslabší, ale spíše ty momentálně nejznámější (viz tabulka níže).
zdroj:
tisková zpráva
Na dostupných tratích závodíte až do okamžiku, kdy nasbíráte počet bodů nutný pro přechod do vyšší úrovně. Tím se vám zpřístupní jiná auta, nová várka závodů včetně nových typů a můžete zase sbírat body potřebné pro přechod výš. Je to dobrý systém s výborným vyvážením. Ono totiž přejít do vyšší úrovně není žádná sranda. Musíte vyhrát většinu závodů a v celkových součtech být nejlépe první. Body získáváte za několik věcí. Předně za umístění v jednom závodě, ke kterému se vám přičtou nějaké body i za (ne)poškození vozu, zajetý čas a nejvyšší dosaženou rychlost.Soutěž se pak skládá z několika takových závodů (3 až 9) a na konci se vyhodnotí vaše celkové umístění. Pokaždé soutěžíte s dalšími třemi fiktivními závodníky, ať už přímo (na okruzích) nebo nepřímo (na tratích). Je dobré zdůraznit, že bodový rozdíl mezi prvním a čtvrtým místem je značný, třeba i desetinásobný, takže jste nuceni dojíždět co nejlépe. Za celkové výsledky v rámci celé soutěže pak dostanete odpovídající bodový bonus a rozhodující pro postup do vyšší úrovně je pak součet ze všech soutěží.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Umělá inteligence Již jsem zmínil, že jste nuceni v tomto kariérovém postupu převážně vyhrávat. Vaši soupeři vám to ale vůbec neulehčí, ba spíše naopak. Jejich inteligence není nijak bůhvíjaká, což se dá vysledovat při okruhových závodech, ale jsou prostě hodně rychlí. Zarážející je to zvláště na startu, kdy se můžete snažit sebevíc a mít sebelepší auto, ale stejně začnete na posledním místě. Tady si myslím, že hra se zrychlením soupeřů trošku podvádí, ale budiž, aspoň máte od začátku co dohánět a koho předjíždět. Snažit se opravdu budete muset, žádná chybička se neodpouští, soupeři na vás nečekají a čím dále se v kariéře dostanete, tím budete mít věší problémy vyhrávat. Obtížnost tak hodnotím jako velmi vyváženou, byť dotaženou ne zcela férovými prostředky vůči hráči. Vozový park
zdroj:
tisková zpráva
Zajímavá je také nabídka aut. Od začátku dostanete k dispozici nejznámější závodní značky současnosti a s kariérovým postupem se budete dostávat k jiným autům. Některé jsou upravené pro konkrétní typ soutěže, jiné jsou připomínkou slavných závoďáků let osmdesátých, další jsou pak pro zpestření. Všechny typy závodních aut najdete v následující tabulce.
Výběr toho kterého auta je velmi důležitý. Ne každé auto je dobré na všechny soutěže a ne každé vám sedne do ruky. Auta se mezi sebou velmi liší, ač se to možná při prvním pohledu nezdá. Pokud budete provádět výběr podle toho, jaká značka je zrovna v rallye nejlepší, a sáhnete po Peugeotu 206, budete možná nemile překvapeni. Jeho zrychlení je menší než třeba u Peugeotu 306, přitom je ale dost přetáčivý.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Podobné nesrovnalosti jsou i mezi ostatními vozy, takže se na skutečné jízdní parametry budete muset povznést. Při samotné jízdě každopádně rozdíly mezi auty poznáte. Zlatý střed mezi realističností a arkádou? Rallisport si nechce hrát na superrealistický simulátor ve stylu Rally Trophy, ale označit ho za arkádu by byl také nesmysl. Osobně bych ho z hlediska jízdních vlastností přirovnal ke Colin McRae Rally 2. Ten je také poměrně reálný, snad jen s tím, že auta jdou docela ochotně do smyku. Tady je to podobné - auto při jízdě reaguje, jak má (s ohledem na hratelnost), k čemuž častá jízda smykem nesporně přispívá.
zdroj:
tisková zpráva
Tento přístup je poznat i na tom, že hráč není nucen na autě prakticky nic nastavovat. Na začátku závodu dostanete slušně připravené auto a můžete vyrazit bez toho, abyste někde něco nastavovali. Ono toho ani moc změnit nejde - kromě obligátních pneumatik (většinou to není třeba, protože závody jsou vždy z jasné převahy s jedním typem povrchu) to je řízení, převodovka, pérování a rozložení brzdových účinků na nápravu.Dalším plusem hry je výborná grafika. Auta jsou na pohled pěkně vymodelovaná, okolí tratí pestré a nápadité. Diváci konečně trochu věrně mávají, i když mohlo by jich tam být víc. Je poznat i hromada nových efektů, z nichž za zmínku stojí rozhodně vyjetá stopa na trati. Zkuste si třeba dělat na místě smyk v písku a nebudete se stačit divit, co dnešní hry (resp. grafické karty) dokáží s texturou udělat za zázraky. Pár nedostatků Bohužel i u Rallisport Challenge musí zmínit některé nedostatky. Když pominu arkádovější pojetí, což je ale jasným zaměřením hry, tak tu mám dvě hlavní výtky. Tou první a prakticky neodpustitelnou je absence kamery z pozice řidiče. Bez toho to prostě není ono a asi každý fanoušek mi potvrdí, že teprve při pohledu přímo z pozice řidiče získává hraní ty patřičné grády.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů Druhé mínus bych viděl v opravdu hodně zjednodušeném systému poškození vozu. S autem můžete dělat prakticky cokoliv, ale maximálně mu trochu pomuchláte plechy nebo skla, což ve výsledku znamená pouze udělení o něco méně bodů. Nečekejte také, že si pořádně zajezdíte na klávesnici. Dnešní doba už je prostě taková, že si bez lepšího joysticku nebo volantu žádnou závodní hru pořádně nevychutnáte. Tady si autoři přece jen mohli trochu více vyhrát. Pokud vás hra opravdu zaujme, můžete si zahrát po síti až ve 4 lidech.
zdroj:
tisková zpráva
Jinak je ale Rallisport Challenge dobrá a především velmi zábavná hra. Je to způsobenou velkou variabilitou typů závodů, tratí, aut a velmi dobře zpracovanou kariérou. Ve výsledku to znamená velmi silný zážitek z jízdy a závodu. Je jen škoda, že se autoři spokojili se skoro totální konverzí z Xboxu a neodhodlali se k několika málo změnám, které bychom jistě rádi uvítali. I tak se ale jedná o nejlepší rallye poslední doby a můžeme jen čekat, jak odpoví začátkem příštího roku Colin McRae Rally 3.Stáhněte si: E3 trailery, CVG video, Video z Xboxové verze Související články: Novinky |
| Leon připravil: jd |