Autor: Mickey Mouse Publikováno: 20.března 2003 |
![]() ![]() ![]() Nebudu tajit, že Raven Shield v sobě přináší veliký potenciál a je všude vidět, jak si s ním autoři vyhráli. Přes pět desítek zbraní v různých modifikacích, granáty výbušné, oslepující, kouřové i slzné, miny a různé další druhy třaskavin, ale i plynové masky, detektory tlukotu srdce pro odhalení protivníků skrz zeď, naopak rušičky těchto zařízení, šperháky, elektronické sady a další a další druhy výbavy moderního komanda. Volba koho a co si do akce vezmete je čistě na vás a tak můžete absolvovat stejnou misi s naprosto odlišným vybavením a pokusit se ji splnit úplně jiným postupem. V tomto je hra otevřená a nijak vaše kroky neomezuje. Příprava na boj ![]() Typickým příkladem je třeba naplánování tichého postupu po zadané trase do určeného bodu, zakempování v něm a čekání na povel k dalšímu postupu. Takto naplánujete a rozfázujete celou akci pro každou skupinu zvlášť a pak se můžete vrhnout do mapy zkusit, jak váš plán bude fungovat, ale během mise ho už není možné měnit. Neměl bych zapomenout ani na možnost si trasy promítnout a přehrát v okně plánovací místnosti, kde na obrazovce vidíte mapu a v jejím rohu okno s 3D pohledem, který podle vytyčené trasy postupu proletí mapou a ukáže vám ji z perspektivy hráče daného týmu. Zmínku o waypointech doplním o jejich šikovné zapracování přímo do hry, kde neustále vidíte následující bod, kam se máte podle plánu dostat, včetně vzdálenosti k němu, takže pokud budete postupovat podle instrukcí, nemůžete zabloudit. Výborně to pomáhá orientaci a odpadá neustálé přepínání mezi mapou a hrou. ![]() ![]() ![]() Ukládání bojového plánu Komu se zatočila hlava z toho, co jej čeká ještě, než poprvé vystřelí, toho ihned uklidním. Oproti předchozím dílům došlo k značnému zjednodušení celé plánovací fáze, zároveň se zachováním všech taktických možností, které můžete potřebovat. Celá činnost je zpracována s ohledem na uživatelskou přítulnost a pokud si projdete možnosti ovládání hry, bude to po chvíli hračka. Každému, kdo hru bude zkoušet, doporučuji určitě do vlastního plánování zabřednout, jinak se sami ochudíte o podstatnou a neotřelou část celé operace. ![]() Hrrr na ně! Pokud i načtení již hotového plánu je pro vaši povahu zbytečné zdržování, můžete skočit do mise dokonce i hurá stylem, kde se zřeknete jakéhokoliv mudrování a skládání bojových skupin a vlítnete do akce rovnýma nohama. Máte k dispozici jediný tým a s ním můžete zkusit zdolat soupeře poněkud akčnějším pojetím, které však obvykle nemá dlouhou životnost. ![]() A je tu ještě jedna vychytávka - před skočením do boje můžete zůstat v roli vedoucího operace, který se ale samotného zásahu už osobně neúčastní. Přenecháte „rutinní práci“ zcela na počítačovém komandu a pouze sledujete jako pozorovatel, jak se váš plán plní, případně hroutí. Efektní je to v případech, kdy naplánujete špeky v podobě vyhození dveří a použití slzných granátů, případně další koordinované útoky více jednotek. Vůbec to není špatné se omezit jen na plánování operací a opět to jen potvrzuje šikovné záměry tvůrců hry a bohaté herní možnosti. Pouze bych v tomto případě uvítal více kamer, protože škubavé pohledy očima hráčů nejsou na sledování celé operace zrovna to pravé a jiný záběr se mi nepodařil vyvolat. ![]() ![]() ![]() V akci Vysazením v místě konfliktu pro vás začíná akční část celé mise. Jste v roli jednoho z členů komanda a můžete se libovolně přepínat do postavy kteréhokoli z nich a plnit tak jeho funkci. Ať jste ale převtělen do kohokoli, vždy zůstáváte vůdcem celé jednotky. Ostatní její skupiny se pak chovají podle toho, jak mají předem naplánováno a ta, jejímž jste členem, následuje vás a plní vaše dílčí rozkazy. Velení je rovněž zpracováno šikovně a snadno tak můžete spoluhráče zastavovat, přikazovat jim otevírat dveře, šplhat po žebřících, vhazovat granáty do oken a pootevřených dveří apod. Zároveň lze velet i ostatním skupinám a ovlivňovat tak jejich postup. Když některá skupina dorazí na klíčové místo plánu, kde čeká na další povel, jste na to upozorněni HUDem a můžete v pravý okamžik zavelet k jejímu dalšímu postupu. Otevírání dveří stokrát jinak Zmínkou o akci vzpomenu možnosti ovládání, které v sobě zahrnují několik netradičních prvků. Například lze otevírat dveře ne celé dokořán, ale třeba je jen pomaličku pootevřít (podobně jako ve Splinter Cell). Touto škvírou pak můžete nechat prohodit třebas granát a tím započít vpád do místnosti a zneškodnění protivníků. ![]() Budeme-li se bavit o taktických možnostech průchodu dveřmi do místnosti (což je jeden ze základních taktických úkonů), můžete vydávat i povely typu „otevřeme dveře a vpadnem dovnitř“, „otevřeme dveře a šoupneme tam granát“, anebo asi nejpřesvědčivější vstup do místnosti stylem „otevřeme dveře, šoupneme tam granát a pak tam sami vlítnem a vyčistíme zbytky“. Typy misí v singleplayeru Raven Shield obsahuje celkem patnáct misí (map), které lze hrát buď jednotlivě, anebo jako celou kampaň, kde se výsledky jednotlivých akcí přenášejí do misí dalších. Každou mapu (pokud nehrajeme kampaň) pak lze hrát buď stejným stylem jako v kampani, anebo v režimu Lone Wolf, kdy jako „vlk samotář“ máte za úkol projít mapou na stanovené místo a uniknout tak teroristům, rozmístěným všude okolo. Dalším alternativním herním modem pro singleplayer je Terrorist Hunt, kde jde o to vystřílet všechny teroristy. Poslední z alternativ pro jednoho hráče (nepočítám-li úvodní trénink) je pak ještě Hostage Rescue, kdy máte za úkol odvést rukojmí do bezpečné zóny. ![]() ![]() ![]() Hru je možné hrát ve třech stupních obtížnosti a v alternativních modech lze volit počet teroristů v mapách a tak si nakládat tolik, kolik snesete. Mise jsou tradičně umístěné do různých koutů zeměkoule, takže se podíváte třeba do Venezuely, Švýcarska, Norska, Brazílie a zde potom do banky, na festival, letiště, jatka, do pobřežní vily či zasněžených plání Alp. Umělá inteligence - vše při starém? ![]() Navíc si většiny teroristů všimnete na dálku mnohem dřív než oni vás a tak je bez potíží zneškodníte dřív, než vás jakkoli zaregistrují. Rovněž jejich reakce na střelbu je většinou nulová (klasicky je jejich jediným fungujícím smyslem zrak) a tak není výjimkou, kdy po někom vypálíte a on se ani nehne, případně sejmete jednoho a o tři metry bokem stojící kolega ani nemrkne. ![]() Multiplayer ve znamení Quake a CS Raven Shield se zdaleka nespokojil se singlem a naopak do multiplayeru vložil nemalé možnosti. Kromě kooperativního modu, kdy plníte singlové mise společně se svými kamarády, zde najdete další pětici modifikací pro vzájemnou konfrontaci a k tomu dalších šest map (hrát lze i na mapách singlových). Herní varianty v sobě kloubí osvědčené mody jak z akčních stříleček typu Quake, tak i populární Counter-Strike. To „akční“ představují mody Survival a Team Survival. Ten první je o střelbě „všichni proti všem“ s tím, že poslední přeživší je vítěz (čili obdoba Last Man Standing). Team Survival je to samé v týmech a vítězí tedy ten, kterému po úplném zdecimování soupeře zbyli ještě nějací členové. ![]() ![]() ![]() Counter-Strike pak kopírují (v dobrém slova smyslu) další tři týmové mody. Bomb je lakonický název pro bitvu typu Bomb Defusal, kdy jeden tým má za úkol zaktivovat časovač bomby a zajistit, aby vybuchla. Rozdíl oproti CS je hlavně v tom, že bomba už je v mapě položena a nikdo ji nenosí až do položení v batohu. Hostage je zase obdoba Counter-Striku, kdy se jeden tým snaží osvobodit rukojmí a odvést je do bezpečí. A konečně Pilot je variace na téma Assaultových map v CS, kde neodvádíte VIP, ale pilota, který je stejně jako v Counter-Striku tvořen jedním členem týmu a vybaven pouze pistolí. ![]() Editor map Kromě pěti modů, kdy bojujete navzájem proti sobě, jsou k dispozici tři mody kooperativní, na způsob modifikací singlových. Mission je odehrání singlové mise společně s kamarádem, Terrorist Hunt je nahánění a následná likvidace teroristů v mapě ve více hráčích a Hostage Rescue je týmová záchrana rukojmích z rukou AI řízeným protivníků. No a aby toho nebylo málo, najdeme v instalaci hry známý editor UnrealEd, upravený pro potřeby Raven Shieldu, takže je vidět snaha autorů o začlenění herní komunity do dalších osudů této slibné hry. ![]() Stále při zemi Abych se zmínil o pohybových možnostech, vyzvednu pohyb vestoje, v podřepu a plížení. Dále je tu vyklánění se do stran (i pozvolné) a šplhání po žebříku zpracované tak, že je potřeba zastrčit zbraň za pás, vyšplhat a pak si ji zase vzít zpět do rukou, přičemž je zajištěno, že ze žebříku omylem nesletíte. Co ale stále u autorů přetrvává je nemožnost se jakkoli odpoutat od země povyskočením, což je dle mého osobního pohledu zcela zbytečné omezení bránící se kamkoli třeba vyšplhat, vyskočit na zábradlí, stůl, škatuli anebo aspoň přeskočení obyčejné jámy. ![]() ![]() ![]() Nechci dělat ze zásahu komanda hopsající králíky, ale osobně bych skok přeci jen v galerii pohybů uvítal. Stejně tak by mohlo být použití granátů rozšířeno o možnost je odjistit už v ruce a načasovat si tak přesně výbuch. No a ještě zmíním to, že sniperka se při dlouhém míření skrz hledí ani nehne, čemuž bych se v této hře nijak nebránil. Výstroj a výzbroj ![]() Zbraně se chovají vcelku reálně, při dávkách nadskakují (každá jinak) a rozptyl je dán i tím, zda jste v klidu, jdete anebo běžíte, případně hraje roli i váš postoj. Každá zbraň má svou vlastní charakteristiku a chování a její základní parametry včetně přesnosti, účinnosti nebo velikosti zásobníku si lze snadno vyčíst z obrazovky při jejím výběru. ![]() Dva zásahy = jasná smrt? V drtivé většině případů znamená jedna kulka zranění a druhá smrt. Víc toho nepřežijete, ať po vás pálím z UZI, MP5ky anebo Kalacha, a trefuji trup či chodidlo. Někdy stačí i zásah jediný, což chápu, nicméně pak nevidím moc významu v tom přinést do hry desítky pušek, když každá z nich má prakticky podobný účinek. Možná to tak je i v reálu, ale tohle je hra. Vzhledem k tomu, že si zbraně ani v multiplayeru nekupujete, ale fasujete zdarma ve skladu, nevidím už vůbec důvod si brát na cestu nějaké řehtačky, když stejně tak můžete popadnout těžké opakovadlo a přimontovat k němu optiku pro střelbu na dálku. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů Nechci nijak hru hanět, jen mi teď trochu uniká smysl a čekal bych, že se i nad touto stránkou věci a jejím zakomponováním do herního systému autoři zamyslí trochu víc. Pravda, je tu možnost nastavit na serveru omezení zbraní pro všechny hráče, kde lze přesně vymezit typy, které se mohou používat a které ne. Ale to je už zase trochu jiná stránka věci než na jakou se snažím upozornit. Závěrem Raven Shield je velice dobré pokračování známé takticko-akční série, které v žádném případě neudělá svým předchůdcům ostudu. Přechod na Unreal engine je jasné plus nejen v designu, ale i celkovém zpracování a hratelnosti. Hra každého překvapí svojí hutností, kdy kromě tréninkových misí máte k dispozici patnáct map pro singleplayer celkem ve čtyřech herních modech a následně multiplayer v osmi herních variantách, hratelných i v dalších šesti mapách navíc. Nepřeberné množství modifikovatelných zbraní, výbušniny, granáty explozívní i oblbující, speciality typu detektor tlukotu srdce, noční vidění, plynová maska, šperháky apod. K tomu přidejte možnost misi detailně naplánovat a třeba během ní zůstat v roli pozorovatele, ale i druhý extrém skočení do boje bez zdlouhavé přípravy - prostě jak kdo chce. A nezapomeňme ani na editor map, u kterého se dají strávit neméně zábavné hodiny jako u vlastní hry. ![]() Stáhněte si: Singleplayer demo, Multiplayer demo, Demo patch 1.3, Videa #1, Videa #2, Trailer, Cheaty Související články: První dojmy, Novinky |
Mickey Mouse připravil: jd |