Rail Simulator - recenze
5/10
zdroj: tisková zpráva

Rail Simulator - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

6. 12. 2007 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Pokud vás už nebaví čekání na Microsoft Train Simulator 2, mohl by vás zaujmout Rail Simulator, který mají na svědomí autoři jedničky. Bohužel s ní toho má společného více než zdrávo.

Autor: Bergy
Publikováno: 6.prosince 2007
Verze hry: prodávaná/anglická/PC
Doba recenzování: pár dnů


Obrázek zdroj: tisková zpráva
Šest let už uplynulo od doby, kdy si Microsoft Train Simulator získal srdce nejednoho fandy železniční dopravy. Šlo o tak výbornou záležitost, že jí lidé s chutí hrají ještě i dnes a to díky nesčetným komerčním a amatérským přídavkům. Druhý díl se tedy zdál prakticky samozřejmostí, ale i když se začal v roce 2003 vyvíjet, byl nečekaně zrušen. K opětovnému obnovení prací na pokračování došlo až letos (preview) a s trochou štěstí bude hotov na Vánoce 2008. Mezitím však trochu překvapivě Kuju Entertainment pod křídly Electronic Arts vyvinuli mezičlánek v podobě Rail Simulatoru, který má zřejmě pomoci ukrátit dlouhé čekání.

Ledová sprcha na úvod
Hlavní menu nabídkami zrovna nepřekypuje, naopak je ryze spartánské. Bohužel se to týká i nejdůležitější volby, kde si jako hráči vybíráte herní módy a tratě. Zapomeňte na široký výběr lokalit a koridorů všech možných typů a připravte se na pouhé čtyři železniční tratě. Tři z nich jsou situované do Anglie a jedna do Německa. Že jste čekali více? To nejste sami, ale taková je už realita.

První trať spojuje anglická města Oxford, Reading a Paddington, na které převážíte pasažéry v rychlíkovém vlaku či v místní lokálce nebo ovládáte nákladní soupravu. Druhou trasou je historická železnice vedoucí z britské Bath Green Station do Templecombe, na které jezdíte s dvěma druhy parních lokomotiv. Poslední koridor na území Velké Británie je pak mezi Newcastlem a Yorkem. I zde se převážejí pasažéři, například fotbaloví fandové v jejich speciálu na utkání FA Cupu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

S nákladním vlakem pak ještě vozíte například uhlí do Newcastlu. Strohý výčet uzavírá německá trať vedoucí z Hagenu do Siegenu, která disponuje více odlišným prostředím a vlakovými soupravami. Zklamán jsem nepřítomností hlavně americké či australské železnice a určitě by neuškodily třeba francouzské či alpské tratě. Hned na úvod proto shledávám velký nedostatek v nízké variabilitě železnic, který je poměrně zásadní.

Ani počet scénářů není nijak závratný. Misí, jenž mají svůj předdefinovaný jízdní řád a cíle ke splnění, je celkem patnáct. To znamená, že na každou trať jich připadá od tří do čtyř. Jejich délka je však hodně rozdílná, zatímco některé mají jízdu rozepsanou například na 45 minut, najde se i projížďka trvající skoro tři a půl hodiny. Útěchou budiž skutečnost, že každou trať si můžete osahat v tzv. volném scénáři, ve kterém neplníte žádné úkoly a můžete navíc na kliknutí myškou přesedat z jedné mašiny do druhé.

Čekárna na kolejích
Nutno ovšem připustit, že scenérie zobrazované v Rail Simulatoru jsou oproti původnímu Train Simulatoru živější. Mám tím na mysli například skutečné cestující, kteří se pohybují po nástupištích a způsobně vystupují a nastupují do souprav skrze funkční dveře. To je asi jedno z nejviditelnějších zlepšení. Na druhou stranu se ti samí lidé kolikrát ocitnou z ničeho nic mimo nástupiště a postávají v poklidu na kolejích.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Podobných nedopatření je v Rail Simulatoru ovšem více a není jich zrovna málo. Například při nakládání vlaku pouští jeden sypač do vašich vagónů uhlí a druhý sype všechno vesele na zem. Jindy zase potkáte protijedoucí parní lokomotivu, která ze svého komínu vůbec nechrlí páru atd. Dokonce ani když rozsvítíte v nočních scénářích světla na lokomotivě, nemá to žádný efekt. Můžete si sice přes externí pohled zkontrolovat, že světlomety svítí, ale při pohledu z kabiny před sebou žádný světelný kužel nespatříte.

Velmi povedené fyzice jsem se rozhodl věnovat zvláštní odstavec. Pokud vezmeme v potaz skutečnost, že Rail Simulator využívá přídavnou kartu AGEIA PhysX, vtírá se trochu otázka k čemu vlastně? Havárie vlaků jsou totiž i nadále hodně úsměvné a k realitě mají velmi daleko. Jak jinak popsat skutečnost, že po vykolejení vlaku vám lokomotiva většinou skáče jak splašená koza a kolikrát nechybí ani pěkný kotrmelec. Podobně funguje fyzika i v případě, že například ve stokilometrové rychlosti odpojíte za jízdy vagóny od své lokomotivy. Bez ohledu na rychlost totiž tyto vozy zastaví doslova na metru, setrvačnost nesetrvačnost.

 Ovládání a hratelnost
Řízení vlaků je pojato tradičně. To znamená, že lze využít jak myšky a klikat na jednotlivé funkční páky a tlačítka v kabině strojvůdce nebo se naučit klávesové zkratky a ovládat mašinu přes klávesnici. K dispozici jsou tři různé modely ovládání a to od velmi zjednodušeného pro nováčky až po komplikované řízení, jež ocení zkušení strojvůdci.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Aktivovat si lze i různé pomocné obrazovky s potřebnými údaji, které byste jinak museli luštit z budíků na palubní desce. Všechny kabiny lokomotiv jsou jinak plně 3D a můžete se v nich pomocí myšky jednoduše a plynule rozhlížet. Mě akorát přišlo, že pohled je dost nalepený na čelní sklo a nejde více oddálit kvůli lepšímu rozhledu.

Jak jste už asi vytušili, hratelnost při výčtu všech nedostatků a chyb nemůže být jiná než neuspokojivá. Snad kdyby byl větší výběr tratí a lokomotiv nebylo by to tak hrozné. Takhle se ale člověk začne po pár jízdách poměrně nudit, protože tratě jsou hodně monotónní a převládají v nich dlouhé rovné úseky. Update Editor zde je, umožňuje úpravu již existujících tratí ze scénářů nebo vytváření zcela nových tratí.

Zastaralá grafika
Ačkoliv jsem výše zmiňoval, že Rail Simulator je ve srovnání s původním Train Simulátorem o poznání živější, grafika jako celek už tak pozitivně nepůsobí. Je to dáno zejména tím, že okolní terén je včetně veškeré vegetace dost nepřesvědčivý. Skoro jako byste koukali na pár let starý grafický engine a ne na zbrusu novou hru.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry v galerii

Výjimku tvoří jen detailně vyvedené modely vlakových souprav včetně jejich interiérů. Hardwarové nároky přitom nejsou zrovna nízké, i když minimum udávané autory nepůsobí nijak odstrašivě. Ve skutečnosti však pro plné detaily potřebujete poměrně silný počítač včetně dobré grafické karty, která vám rozhodně zívat nudou nebude.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Tradičním neduhem her vydávaných pod hlavičkou EA je jejich nadprůměrně vysoká cena. Rail Simulator v tomto ohledu není žádnou výjimkou a proto vás v případě zájmu o koupi vyjde na „krásných“ 1299,- Kč. Osobně si myslím, že za těchto okolností by to pro případné zájemce nebyla vůbec dobrá investice. Radši počkejte na Microsoft Train Simulator 2, který doufejme nezklame.

zdroj: Archiv


launch trailer

Stáhněte si: Demo

Související články: Novinky, Vše o Microsoft Train Simulatoru

 
Bergy
autorovi je 27 let a pracuje jako vedoucí HW zákaznického servisu; psaním se zabývá více jak 7 let a kromě strategií si oblíbil i simulátory; pokud to čas a starost o rozrůstající se rodinu dovolí, věnuje se plastikovému modelářství a vojenskohistorické literatuře







 
 
Bergy

Verdikt:

Mohl to být zdatný nástupce dodnes oblíbeného Microsoft Train Simulatoru. Očekávání ale zůstala nenaplněna a to díky skromnému hernímu obsahu, spoustě nedodělků a množství zbytečných chyb. To vše navíc za neúměrně vysokou prodejní cenu.

Nejnovější články