RACE The WTCC Game - recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

RACE The WTCC Game - recenze

Datum vydání:
24. listopadu 2006
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

22. 12. 2006 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Fandové simulátorů jásejte, máme tu další kousek do sbírky vedle GTR 2 nebo GT Legends. A i u licencovaných závodů cestovních vozů, jak je známe z EuroSportu, jde o soupeření kolo na kolo a plech na plech. Nevěříte?

Autor: Cappy
Publikováno: 22.prosince 2006
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: review+finální/anglická
Doba recenzování: 2 týdny


Obrázek zdroj: tisková zpráva SimBin toho mají za sebou opravdu dost. Pokud mě paměť neklame, tak určitě simulátory GTR, GTR 2, GT Legends. Zákonitosti trhu jsou však neúprosné, takže není divu, že se pod taktovkou Eidosu rychle pustili do dalšího počinu a vytvořili RACE The WTCC Game neboli Race - The Official World Touring Car Championship Game, abych byl přesný. Jde tedy původem o jakýsi vedlejší produkt, ale výsledek je mnohem lepší, než by se v takovém případě dalo očekávat. Hra má všechny náležitosti, které k tomuto seriálu závodů sedanů (neboli plechových aut) patří – a je to zábava.

Tratě
Když je něco oficiální, tak hádejte co? Ano, přesně tak. Všechno je zpracováno podle reality. A jestli je na tomto studiu něco fascinujícícho, tak je to ta úroveň preciznosti, které se drží. SimBin to dokázali i v Race, takže celá soupiska jezdců a týmů, čísla, všechny samolepky na autech, páčky v kokpitu - to všechno je ztvárněno podle reality. Nenašel jsem nic, co by bylo vyloženě zpackané, co by se dalo nazvat kopancem, který by se nedržel reálné předlohy. Ostatně, u simulátorů je to potřeba.

Vedle několika vskutku klasických tratí obsahuje hra i okruhy exotické, na které se hráč asi jen tak nedostane, natož aby na nich závodil. Takže má jedinou možnost, vyzkoušet si je ve virtuální realitě. Jde o Brands Hatch (Anglie), Oschersleben (Německo), Magny-Cours (Francie), Brno (Česká Republika), Valencii (Španělsko), Istanbul (Turecko), Monzu (Itálie), Puebla (Mexiko), Curitiba (Brazílie) a naprosto unikátní Macau (Čína).

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Všechno jsou to okruhy naprosto perfektní, ale je tu minimálně jeden, který opravdu stojí za to, abych se mu více věnoval. Je to Macau (v Česku spíše známý jako Macao). To je okruh na malém území na jihovýchodním okraji Číny. Okruh v Macau vede podél pobřeží, přímo středem města, v husté zástavbě a po estakádách. Dojem z této trati je nevídaný. Kdyby někoho napadlo postavit závodní okruh na nábřeží v Praze, tak to prakticky vyjde nastejno.

Na okruhu nejsou žádné únikové zóny, žádný kačírek, žádný štěrk, žádné obrubníky, ani retardéry, prostě jenom ocelová svodidla a betonové zdi. Místy je šíře vozovky tak maximálně na jedno auto a aby to nebylo tak jednoduché, tak je celý okruh pokryt nechutně kluzkým asfaltem, po léta syceným olejem z běžného provozu... Závodní zážitek - velmi dobrý. Abych jen tak neplácal, odkážu vás na video nebo ještě jedno ze záznamu, kde si můžete prohlédnout Macau na vlastní oči.

Herní módy
Menu se skládá z možností: Quick Race (rychlý závod), Race Weekend (závodní víkend), Championship (šampionát) a Additional Events. Přídavné události se ještě dělí na Driver duel (to je duel proti jednomu protivníkovi), Time Attack (závod proti časomíře) a Practice (volný trénink). Už samotné názvy napovídají, o co tam vlastně půjde, takže určitě nepřekvapí, že v šampionátu absolvujete celý ročník šampionátu a v otevřeném tréninku absolvujete otevřený trénink. Uff..

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Vaše kariéra virtuálního závodníka se ale může ubírat úplně jiným směrem a když si chcete "jen tak zajezdit", tak prostě naskočíte do Quick Race, zvolíte obtížnost, odjedete si jeden závod a jdete dělat něco jiného. Ovšem to se nepředpokládá, jelikož závody jsou to velice chytlavé. Přinutí vás zkusit si je jednou, pak ještě jednou a znovu a znovu - a už jste v tom. Mezitím uplyne 5 hodin, ani nevíte jak.

Vidět závod v roli diváka nebo z pohledu řidiče, který se snaží v posledním kole dostat na první místo… vážení, to je rozdíl. Jsou to možná dvojnásobné nervy. A teď si do toho připočtěte, že vaše auto reaguje na každou drobnost na trati, smykuje jak stará bába na ledě a vy víte, že když se blíží betonová zeď, tak s tím už nemůžete nic dělat. Jen se dívat a čekat. Trénink je nezbytností. Pravdou ale je, že se to dá zvládnout poměrně snadno. Hra na vás nijak netlačí, abyste se stali druhým Schumacherem. Když už máte něco odježděno, dostanete se do tempa velice rychle.

 Auta
V seriálů WTCC závodí upravené sériové automobily výrobců BMW, S.E.A.T., Alfa Romeo a Chevrolet. Ve hře narazíte ještě na Peugeot a Hondu, která jsou tam (asi) pro zpestření. Všechno to jsou auta s obsahem motoru 1998 ccm (tzv. „dvoulitry“), atmosféricky plněné, s výkonem přes 260-275 koní a točivým momentem okolo 260 Nm.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Zatímco auta BMW mají poháněná zadní kola, Alfa nebo S.E.A.T. mají poháněná kola přední. Proto se s každým autem jezdí úplně jinak a musí se při řízení používat jiná technika jízdy. Konkrétní modely jsou BMW v provedení 320i a 320si – to „si“ je novější a lepší. Dále Chevrolet Lacetti, S.E.A.T. Leon, S.E.A.T. Toledo Cupra, Alfa Romeo 156, Alfa Romeo 156 GTA, Honda Accord Euro R a Peugeot 407.

Pak je tu ještě doplňkový šampionát WTCC87, ve kterém si můžete vyzkoušet klasiky Alfa Romeo 75 Turbo E a BMW M3 E30, které se šampionátu účastnili v roce 1987. Takže kdo ještě dnes vzpomíná na to, jaké tyhle vozy byly srdcové záležitosti, tak si je může vyzkoušet v ostré verzi virtuálního světa. A konečně posledním v řadě je Mini Challenge 2006 s Mini Coopery S. Velice zábavná vozítka – a vůbec ne pomalá.

 Nastavení vozu...
... jde zase na hranici toho, co byste v normální „arkádě“ marně očekávali. Ale tohle je simulátor, to je jiná kategorie, jiná liga. Nastavitelné je pochopitelně úplně všechno, od poměru převodů v převodovce, po tlumiče, pružiny, strmost řízení, množství paliva v nádrži, účinku brzd a já nevím čeho všeho ještě. Máte možnost nastavení na přední nápravě, na zadní, nebo provádět celkové vylaďování, prostě si se všemi těmi serepetičkami hrát pořád dokolečka.

Pochopitelně - má to svojí váhu, protože nastavení auta určuje, jak dobře se auto bude ovládat (jestli ztěžka/snadno), jak půjde řídit a jak rychle pojede. Když máte okruh s dlouhými rovinkami, tak se vyplatí trochu natáhnout poslední rychlostní stupeň a na úkor akcelerace dosahovat vyšší maximální rychlosti.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Zpracování
Zvuky motorů a "okruhového" šumu byly nahrány na skutečných závodech a pak importovány do hry. Od řazení, motoru, převodovky a kol, odevšad se ozývají věrné samply. Ozvučení je tedy brilantní. No a když je řeč o zpracování, tak by asi nebylo fér, abych vynechal grafiku a okruhy. Jenomže i tady platí to samé co v předešlém případě či u GTR 2. Každá křivka, každá zatáčka, horizont, převýšení, obrubník, každý hrbol, to všechno má svůj reálný podklad. Autoři si dali práci a všechny okruhy navštívili, projeli, nasnímali, každou trať zdokumentovali a pak jí vytvořili ve virtuální realitě. Na základě toho pak nasimulovali každý závodní víkend a každou událost. To dává velmi realistický dojem ze všech WTCC závodů. Člověk má pocit, že když je v "Race", tak tam skutečně je, a že skutečně závodí.

Klasické dodělávky, třeba jako je virtuální rychloměr s otáčkoměr, sice jsou na úkor realističnosti, ale jsou zase dobré pro hratelnost, protože má hráč závodník lepší přehled o tom, kdy přeřadit na vyšší rychlostí stupeň (navíc se tyto vlastnosti dají vypnout).

Z toho vyplývá i grafické zpracování, které je opět na úrovni. Stíny, odlesky, detaily, přitom žádný kýč v podobě lesknoucího se asfaltu a podobných úletů. Protože je grafika velmi podobná grafice v GTR 2, tak tohle téma myslím nemá smysl rozmazávat. Jde o moderní hru se vším všudy. Bohužel tomu odpovídá i hardwarová náročnost. Moderní grafická karta s velkou V-RAM je nutná a bez ní se ani nemá cenu pokoušet některé efekty zapnout. Zejména pokročilé stínování.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry si můžete prohlédnout v galerii

 Umělá inteligence
Jediná výtka v této hře směřuje na adresu umělé inteligence. Nechci kritizovat ani tak to, že počítačem řízení soupeři jsou občas jako splašení a nic si nedarují. Když říkám nic, tak tím myslím absolutně nic. Jsou schopni sestřelit sami sebe, jsou schopni sestřelit vás, jsou schopni udělat z celého startovního pole pestrobarevné vrakoviště kousek za startem. Problém je v tom, že v testované verzi hry občas měli problém trefit se do zatáčky, dělalo jim problém vybrat ostrou vracečku a tak podobně. Takže se tam zasekli a zablokovali celou cestu. Hra to řeší tak, že takového nezbedu jaksi "nadzvedne" a šoupne ho trochu stranou, aby mohl pokračovat. Není to nijak rušivé a při hraní to ani nepoznáte. Jen to občas na záznamu vypadá poněkud nepřirozeně a kazí to celkový dojem ze hry. Předpokládám ale, že to snad opraví patch.

 Rozdíly oproti GTR a GTR 2
Zvětšit zdroj: tisková zpráva V úvodu jsem trochu naznačil, že tahle hra je jakýmsi pokračováním série GTR a GTR2. Má to několik důvodů. K těm, které jsem už uvedl, patří ještě fakt, že v Race dostanete v podstatě GTR2, ale s jinými vozy a s jinými okruhy. Protože jde o oficiální záležitost, nejsou žádné okruhy přidané, nemůžete si zajet svůj virtuální šampionát na tratích, které si zvolíte (alespoň oficiálně ne). Hra tak občas může působit chudým dojmem. Viditelných rozdílů, co se týká zpracování, je minimum. Race má jinak graficky zpracované nastavení vozů, má některá vylepšení, ale to je asi tak vše. Proto se i my připojujeme v hodnocení této hry jako „GTR 2.1“.

Stáhněte si: Demo, Cheaty...

Související články: Novinky, GTR 2 recenze, GTR recenze, GT Legends recenze

Cappy
autorovi je 27 let, momentálně pobývá v zahraničí a specializuje se na hardware, dříve se podílel na vývoji několika počítačových her






 
 
Cappy

Verdikt:

Tahle hra, stejně jako předešlé simulátory od SimBinu, je prostě o emocích a musí se zažít. Jestli milujete zvuky vytočených motorů, vtáhne vás to do hry. Zamrzí jen umělé inteligence a fakt, že tu není ještě více aut, třeba starý Ford Sierra a další vozy z minulých ročníků. Jinak Race nemá chybu, tedy až na to, že jde o takové GTR 2.1, čili recyklovaný obsah z předešlé hry (zastřešený jinou licencí) s minimem hratelnostních změn, proto jen sedmička.

Nejnovější články