Race Pro - recenze
7/10
zdroj: Archiv

Race Pro - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

25. 3. 2009 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Vlastně už posedmé recykluje SimBin svůj koncept závodních her pod značkou Race, přičemž tentokrát se dostalo na konzoli. Pořád ale platí, že jízdní model se povedl na jedničku s hvězdičkou.

Autor: Michal Jonáš
Publikováno: 25.března 2009
Verze: X360/anglická/prodávaná
Doba recenzování: 1 týden

Obrázek zdroj: Archiv
Vlastně už posedmé švédští SimBin recyklují svůj koncept závodních her pod značkou Race, přičemž tentokrát se dostalo na konzole, tedy konkrétně Xbox 360. Je nabíledni, že tvůrci zkonvertovali svoji dvorní sérii právě na Xbox, protože z PC je k němu nejlépe vyšlapaná cestička. Troufalý přívlastek "Pro" by snad mohl prozrazovat, že nový titul bude celou řadu Race korunovat jako vlajková loď, ale pravda je taková, že na talíři se servíruje spíše slabší vývar původní PC hry Race 07, potažmo posledního dílu GTR Evolution.

 Zážitek z řízení za jedna
Na jedničku s hvězdičkou se povedl vcelku reálně působící jízdní model, který je velmi příjemný, a to prosím i na nejvyšší obtížnost, tedy s kompletně vypnutými asistenty. Nový domácí engine Lizard byl pro konzole ještě mírně upraven, tedy směrem k nižší náročnosti a přizpůsobení pro joypad, ale to je jedině dobře. Slabá i silná vozidla je tak radost řídit, když mají většinou předvídatelné a nezáludné chování, přičemž rozdíly mezi různými třídami vozů jsou přitom jasně patrné.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
oficiální obrázky

Nyní je jízdní model v porovnání s méně benevolentnějšími předchůdci tak nějak na půli cesty mezi arkádou a simulací, což znamená velmi dobrý pocit z řízení a jasně nejpovedenější část celé hry, která si určitě na úvod zaslouží velkou pochvalu! Stejně jako velmi podrobné přizpůsobení ovládání, včetně nastavení citlivosti a mrtvých zón dokonce i na joypadu. Tomu sekunduje taktéž pěkně provedené ladění vozů s vysvětlivkami i pro méně znalé automechaniky.

 Od formule po cesťáky
Vozový park, pouze s minimálními změnami převzatý z GTR Evolution, je tradičně hodně rozmanitý, když množství závodních tříd od Mini Cooperů a Formule BMW, přes monoposty Radical, Caterhamy, formuli 3000, až po sportovní vozy GT a WTCC, vykouzlí zhruba 50 unikátních vozidel s několika stovkami možných kombinací. Jenže již po několikáté byla pouze znovu a znovu použita prakticky úplně stejná nabídka vozidel z prvního Race, který vyšel již před více než dvěma lety! Aby to nebylo tolik do očí bijící, tvůrci pouze garáž rozšířili o další závodní třídy, opět výhradně ze svých starších titulů.

V nové hře tak James Thompson stále ještě sedlá Alfu Romeo, která nejezdí již od předminulé sezóny WTCC. Dobrá, tak snad chtěli tvůrci ponechat co nejvíce automobilek ve hře, ovšem neomluvitelná je absence vznětových Seatů, které jsou v MS cestovních vozů již dávno etablované. Pokud tedy hledáte akurátní a aktuální simulaci i v reálu skvělého šampionátu WTCC, pro nějž má hra jako jediný reálný podnik licenci, musíte si dále počkat na jiný titul, nebo update. V ten ale nevěřím, protože ani na PC originály se studio SimBin neobtěžovalo žádnou aktualizaci vozů vydat, i když jeho hry mají stále cejch oficiálních titulů šampionátu.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Nižší počet tratí
Ještě horší je nabídka okruhů, protože pouhých 13 tratí je i na poměry série Race opravdu málo. Méně jich bylo pouze v nejstarším titulu celé řady. Pro našince mám ale dobrou zprávu, brněnský okruh nechybí, stejně jako meky motorsportu Monza a Brands Hatch. Ovšem podrobnější pohled na lokace odhalí opět fakt, že většinu okruhů tvůrci převzali z WTCC kalendáře ročníku 2007, přičemž zcela nové jsou pouze Laguna Seca a Road America, tedy jasná berlička pro větší zájem hráčů ze zámoří.

Je velká škoda, že ve hře chybí např. Nürburgring Nordschleife, Estoril, nebo Imola, tedy tratě z obsahu počítačových bratříčků. Zřejmě se některé z nich časem nabídnou ve formě zpoplatněných přídavků. Co mají hráči na počítačích v ceně, to si musejí konzolisté pěkně zaplatit. Každá trať pak disponuje vlastními online žebříčky nejlepších časů, ovšem další funkce, jako je stažení stínových vozů z internetu, nebo rovnou náhled na jízdu živých soupeřů, zde pohříchu absentují. Jediný stínový vůz tak může být v časovce jen ten váš.

 Šampionáty i pro další vozy
Race Pro dále nabízí klasickou sestavu jízdních režimů, tedy rychlý závod a volné projížďky. Vítanou novinkou jsou šampionáty, které si konečně můžete zajet i v ostatních třídách, než jen v rámci WTCC, což byla bolístka minulých dílů na PC. Nečekejte ale bůhvíjakou prezentaci, hra jen nabídne určitý počet různých podniků v jednom balíčku, když se v oficiálních šampionátech navíc přihlíží ke skutečným pravidlům každé disciplíny.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Velmi podobná je i kariéra, protože to není nic jiného, než variace na koncept Race Driver, kdy si vybíráte z několika nabídek různých týmů, přičemž licenci si můžete nejen vyjet, ale za větší peníz i koupit. Pro tým odjedete pár závodů a máte znovu na výběr. Nehledejte v tom žádný příběh, ani simulovaný růst od nováčka po profíka, jsou to zase jen balíčky závodů tentokráte servírované jiným způsobem.

 Online hraje prim a zlobí
Každopádně asi nejlepší zážitek oproti singlu skrývá multiplayer a to zejména ten internetový, byť nefungoval zcela na 100%. Tucet vozů na trati není špatné číslo, v offline závodech se nejvyšší počet startujících ještě o kvarteto jezdců navýší. Stejně jako v singlu, i v multiplayeru nechybí volitelná kvalifikace na jedno kolo a volné tréninky před spuštěním závodu.

Připomínám, že samozřejmě hodně záleží na připojených hráčích, kteří mohou jízdu pekelně znepříjemnit. V tomto si musím rýpnout do konzolistů, protože při hraní Race Pro jsem narazil na kazisvěty mnohem častěji, než při dřívějších online závodech skrze počítačové verze. Při testování hra ovšem někdy vykazovala velké problémy se stabilitou připojení a mnohokrát se mi stalo, že se přihlášení k online seanci protáhlo až na několik minut, přičemž nakonec se hra stejně nepřipojila.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Při závodech občas docházelo k vypadávání vozidel z okruhu, nebo jejich doskakování. Dva večery jsem se nemohl připojit skoro do žádného závodu, přičemž takovéto kardinální potíže jsem na Xboxu u závodní hry ještě nezažil. Problémy už prý výrobce řeší. A konečně počet spuštěných her byl vždy poměrně nízký, takže při konkrétním vyhledávání jsem kolikrát dostal nulové výsledky. Naštěstí se situace již zlepšuje, takže pokud vše funguje, jsou online závody v tuctu jezdců velmi živelné.

 Horké křeslo
Offline multiplayer byl pojat vskutku svérázně, protože splitscreen tvůrci nahradili módem Hot Seat pro dva hráče, kdy se v kooperaci stále střídáte s kolegou vždy po pár zatáčkách až do cíle. Můžete také každý ovládat svoje auto, ale to hra řeší tím, že řídí vždy pouze jeden, přičemž vozidlo druhého hráče v této chvíli vodí sama hra. Nemusím asi říkat, že použitelnost tohoto řešení je dosti rozporuplná. Podivně také zasahuje varování o zkrácení trati, když se tato hláška objeví i při vyjetí vně zatáčky, což značí spíše prodloužení a to samé varování kupř. na městském okruhu v Pau, kde jsou svodidla přímo u vozovky, je už naprosto nelogické.

Díky konverzi se bohužel vytratila solidní inteligence umělých jezdců, kteří si nyní jedou vlastní stopu jako po kolejích, přičemž její narušení zpravidla odmění silným nárazem, nebo postrčením. On se dokonce ani váš vlastní automobil nechová zrovna košer, čímž mám na mysli opravdu podivné smykování až do kolize s boxovou zídkou po každém vyhraném závodu, tedy ve chvíli, kdy projedete cílem a vůz již neřídíte. Pokus o zajetí do boxů v posledním kole zase vyústil v nečekané strhnutí volantu opět rukou umělou a náraz do zdi na úrovni cílové lajny. Alespoň, že se při jízdě soupeři drží v reálném vláčku nejrychlejší linky a neposkakují po trati jak stádo ovcí. Nicméně z té jejich stopy je zase nedostanete ani buldozerem.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky v galerii

 Průměrný obrázek
Zklamáním je ale audiovizuální provedení, které asi nikdo nečekal jako na počítači, nicméně i v konkurenci konzolových závodů je Race Pro na chvostu celého pelotonu. Sice hra víceméně stabilně tiká alespoň na 30FPS, ale mnohdy je patrný velice silný tearing a textury detailu také mnoho nepobraly. Zde jsou asi nejvíce vidět negativní důsledky konverze z PC originálu. Vzhledem ke skvělému fyzickému modelu včetně slušného poškozování to ale tolik nevadí, to si spíše všimnete naprosto statického okolí, kdy těch pár diváků kolem trati není vůbec slyšet. Jediné animované objekty na scéně jsou tak pouze maršálové s vlajkami.

Zvětšit zdroj: Archiv Zvuky motorů jsou sice nahrané z reálných vozidel, ale působí zvenku velmi zastřeně, což platí i pro ambient, taktéž spíše nevýrazného projevu. Nakonec ale musím pochválit solidně zpracované opakovačky včetně televizního pohledu, stejně jako volnou kameru kolem vozidla a animované kokpity. To by ale mělo dnes již patřit k dobrým mravům každé solidní závodní hry.

Za zapůjčení hry děkujeme obchodu Surtep.

Stáhněte si: Demo z Xbox Live, Trailery...

Související články: Novinky, Race 07 recenze, Race The WTCC Game recenze, GTR 2 recenze, GTR Evolution, Race On

Michal Jonáš
autorovi je 30 let, pracuje jako IT specialista v právní firmě a herní novinařině se věnuje skoro 10 let v mnoha internetových i tištěných médiích; vede si www.gamesblog.cz; mezi jeho záliby patří modelářství a deskové hry


 
 
Michal Jonáš

Verdikt:

Škoda zastaralých soupisek, malého počtu tratí a horší grafiky, protože jinak je Race Pro zábavnou závodní hrou na pomezí arkády a simulace, která potěší hlavně výborným jízdním modelem a širokými možnostmi přizpůsobení. Své starší bratříčky ale překonat nedokáže.

Nejnovější články