RACE 07 - recenze české verze
8/10
zdroj: Archiv

RACE 07 - recenze české verze

Datum vydání:
15. října 2007
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

28. 3. 2008 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Na závodní okruhy vyjíždí starý známý simulátor cestovních vozů, ovšem nyní ve vylepšené formě. Co nového nabízí oproti předešlému ročníku, to vám prozradí srovnávací recenze.

Autor: Michal Jonáš
Publikováno: 28.března 2008
Verze: PC/česká/prodávaná
Doba recenzování: 2 týdny


Obrázek zdroj: Archiv Pokud je vám název recenzované hry povědomý, není to omyl, protože Race 07 je vlastně rozšířený a vylepšený simulátor šampionátu cestovních vozů Race: The WTCC Game (dále Race 06) z předminulého roku. I když se rozhodně nedá mluvit o nové hře, Race 07 má i přesto dobrý potenciál oslovit hlavně nové hráče. Proto jsou následující řádky pojaty formou porovnání obou dílů, z čehož snadno vyčtete, jestli má pro vás nový Race 07 i oproti staršímu předchůdci význam. Ona ani první hra ze světa WTCC ostatně nebyla tím skutečným originálem, protože byla postavena na recyklované GTR. Race 07 si tak snadno můžete představit jako nové a lepší vydání jedné a té samé hry.

 Vybalujeme
Původní Race 06 k nám dováží Cenega jen s českým manuálem a nyní v re-edici i TopCD (za 299 Kč). Nový Race 07 si vzal pod křídla tentokrát CD Projekt, který do hry přidal navíc české titulky, proto ten čtvrtroční odstup oproti anglické verzi. Lokalizace je ovšem v několika případech minimálně rozporuplná a i když normálně dávám většinou přednost češtině, zde bych se raději obešel bez translace. Kupř. překlad původního "Race Weekend" do českého "Etapa" mě připadá trošku podivný. Navíc se české popisky v jízdním režimu časovky překrývají navzájem a z monitoru pak nelze pořádně nic vyčíst. Nicméně v ostatních částech hry je již všechno v pořádku.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Instalujeme
Instalace Race 07 již naštěstí není tolik obtěžující, jako byla u Race 06 (to vyžadovalo nainstalovat online distribuční systém Steam, přes který se hra při každém spuštění ověřovala, bez připojení to nešlo), protože si můžete vybrat ze dvou variant. Buď se spokojíte s offline závoděním nebo dáte přednost instalaci online funkcí a závodů. V tomto případě se hra pak musí instalovat a registrovat přes Steam. Výhodou je sice automatická aktualizace hry, ovšem bez Steamu spuštěného na pozadí si nezahrajete ani v offline režimu. Navíc se mi stalo, že po jednom zapnutí počítače mi Steam najednou nedokázal lokalizovat dříve nainstalovanou Race 07 na pevném disku a chtěl si všechny soubory znovu stahovat z internetu. Hru si totiž můžete v anglické verzi přímo zakoupit a stáhnout i z elektronického obchodu na Steamu. Byl jsem tak donucen zbytečně reinstalovat hru ještě jednou.

 Hledáme rozdíly
Obě hry jsou na zběžný pohled jak po vizuální, tak i po obsahové stránce totožné, ovšem podrobnější zkoumání prozradí několik odlišností. Předně Race 07 nahradila rychlý závod a závodní víkend z dřívějška jediným režimem zmíněné etapy. Ta vlastně supluje závodní víkend z Race 06, takže dovoluje nasadit plné pole 25 jezdců, přičemž dříve rychlý závod nabídl ponejvíce 14 závodníků. U obou verzí nechybí trénink, tedy volná jízda po okruhu s možným zpestřením několika trénujících soupeřů a také časovky. V nich Race 06 nabízí pouze ukládání a následné jízdy proti vlastním časům (ghost car), ale Race 07 již obsahuje daleko pokročilejší funkce.

Kromě soupeření s vlastními časy si můžete po vzoru konzolových simulátorů stáhnout k sobě do počítače stínové vozy ostatních závodníků z celého světa a zkusit je pokořit. Ovšem na servery se neukládají všechny nejlepší časy na okruh, jak tomu je u konzolových her, nýbrž hráči musí nejdříve ručně svoje zajetá kola nahrát do žebříčku, což samozřejmě platí i pro vás. Snadno tak pošlete své dosažené časy na online žebříček a posléze si můžete kontrolovat, jestli vás někdo předhonil. Žebříčky zohledňují jak typ a třídu vozu, tak i počasí a zapnuté asistenty, takže se nemusíte bát, že budete nuceni jezdit proti daleko vyspělejším jezdcům.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
srovnávací obrázky - nahoře RACE 06, dole RACE 07

Nic z těchto online funkcí Race 06 nenabízelo, ovšem na druhou stranu se můžete porovnat s časy skutečných jezdců WTCC v řidičských duelech. Na každém z deseti okruhů drží svůj nejlepší čas jeden z účastníků šampionátu WTCC, přičemž vaším úkolem je zkusit překonat jejich výkon. Není to k zahození, ale jízdy proti časům živých hráčů to nedokáže nahradit. Časovky Race 07 jsou tak o třídu zábavnější, než v předešlém ročníku.

 Vstupujeme do garáže
Základním pilířem obou her je samozřejmě mistrovství světa cestovních vozů, však se také pyšní oficiální licencí FIA WTCC. Race 06 zobrazovalo sezonu 2006, Race 07 přidává i minulý rok, ovšem rok 2006 je přístupný pouze pro tvorbu vlastního šampionátu, hra jej sama nasimulovat nedokáže. Největší novinkou Race 07 je důkladně rozšířený vozový park, jenž ukrývá 23 unikátních vozidel. Race 07 tak ke stávajícím cestovním vozům ročníků 87/06/07 a Mini Cooperům, přidává ještě monoposty Radical, otevřené sporťáčky Caterham a dvě formulové série. Slabší formule BMW patří v reálu k závodní přípravce, ale dnes již historická série formule 3000 tvoří výkonnostní i rychlostní špičku celé hry.

Zde jen připomínám, že zmíněné Caterhamy lze do Race 06 dokoupit, přičemž kdysi byl tento přídavek nabízen dokonce zadarmo. Skladba vozů je tak v Race 07 opravdu rozmanitá, ale je škoda, že mimo cestovních vozů hra sama nenabízí vůbec žádné další šampionáty, nebo kariéru. Dovedl bych si představit parádní kampaň ve stylu Race Drivera, kdy jako závodní novic nejdříve osedláte Mini, abyste se přes ostatní série nakonec propracovali až k vrcholům v podobě F-3000 a WTCC. Bohužel něco takového zcela chybí a ani sezónní šampionáty jednotlivých tříd vozidel zde nenaleznete.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Jediným simulovaným podnikem je tak pouze WTCC 2007, ale předešlý díl na tom byl vlastně úplně stejně. Je to zřejmá daň za statut oficiální hry šampionátu WTCC, který ji také silně propaguje (např. všechny vozy mají logo hry místo svých poznávacích značek). Chabou náplastí je možnost tvorby vlastního mistrovství, kde si postupně navolíte okruhy, jejich pořadí a povolené vozy. Nicméně příjemné je, že takto můžete libovolně zkombinovat vozidla ze všech přítomných tříd, takže spolu klidně mohou jezdit formule, Caterhamy a cestovní vozy v jednom závodě. Nebo naopak můžete vytvořit jakýsi značkový pohár pouze s identickými auty. Nicméně alespoň širší nabídku šampionátů bych přivítal daleko více.

Osobně jsem si oblíbil monoposty Radical, které jsou podobné špičkovým speciálům ze série Le Mans, protože mají výborné jízdní vlastnosti, skvěle drží stopu a nejsou tak splašené jako silné formule F-3000. Angažováním "trojek" tvůrci chytře snížili náklady, protože tato série se již tři roky nejezdí. Byla totiž nahrazena vyspělejší kategorií GP2, přičemž v tomto případě by byla licence daleko dražší. Našince jistě potěší i čeští jezdci, přičemž Jiří Janák pilotuje Alfu Romeo 156 WTCC a dvojice Jan Charouz, Jaroslav Janiš zase vůz formule 3000.

 Cestujeme po světě
Vítaného rozšíření se dočkala také nabídka okruhů. Nejenže obsahuje desítku tratí z Race 06, ale též nové okruhy ze sezony 2007 včetně Brna a jako bonus ještě několik dalších tratí a variant. Celkem je tak ve hře 17 světových okruhů. Mými favority jsou klasické evropské tratě, jako je Monza, Imola, nebo Brands Hatch. Těší mě, že tvůrci vypustili Tilkeho uniformní slátaniny, jako jsou ploché okruhy na Blízkém východě. Díky tomu je po obsahové stránce Race 07 poměrně našlapané, tedy alespoň v počítačové škatulce. Přece jen úmyslem ani nebylo do hry nacpat stovky vozů, jako v některých konkurenčních hrách. Hlavně vozový park je dostatečně rozmanitý a každá třída vozidel jezdí trošku jinak, takže zde najde vyžití prakticky každý.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Závodíme
Po závodní stránce se oproti dřívějšku prakticky nic nezměnilo. Všeliké nastavení je prakticky shodné co minule, takže i podruhé dovoluje Race 07 opravdu rozsáhlé přizpůsobení každičkého aspektu hry, od grafiky, přes zvuk, asistenty, až po ovládání. Auta se přitom nechají víceméně v pohodě řídit jak klávesnicí, tak i jakýmkoli analogovým joypadem a samozřejmě volantem. Vyzkoušel jsem všechny varianty, přičemž díky plně konfigurovatelnému mapování tlačítek a kalibraci všech analogových os se auta řídí parádně. Zatáčet lze dokonce i myší, zde si ale nejsem jist, kdo by tento obludný model využil.

Tradiční devizou her ze stáje SimBin je příkladná fyzika a ani dvojka Race není výjimkou. Podrobné ladění vozu včetně např. kompletní geometrie přední nápravy, je na vozovce více než dost citelné a navíc i mezi jednotlivými vozy jsou mírné rozdíly. Stačí jen přesednout ze Seatu s předním náhonem do trojkového BMW s poháněnou zadní nápravou a rázem budete mít co dělat udržet při brzdění vůz na silnici. Úplně jinou techniku pak vyžadují formule a nestabilní Caterhamy, takže jízdní projevy všech tříd jsou dostatečně odlišné, ovšem nikoli záludné.

AI byla v podstatě s kosmetickými změnami převzata z minulého dílu. K chování soupeřů nemám žádných výhrad, občas sice udělají naprosto nepochopitelný manévr, ale většinou se chovají velice podobně, jako v reálném šampionátu WTCC. Navíc lze procentuelně nastavit zdatnost soupeřů i jejich počet, takže si tu svojí laťku najde úplně každý. Podobně se nabízí trojice obtížností, nebo si klidně můžete navolit aktivaci pomocníků, jako je ABS, nebo stabilizace dle vlastních preferencí.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Solidní grafika, výrazné zvuky a průměrný kolizní model v Race 07 prakticky odpovídá první hře, všiml jsem si snad jen mírně odlišných palubních desek vozů, barevného nasvícení a textur oblohy. Bez podrobného šťourání si ovšem nějakých výrazných odlišností na monitoru zřejmě vůbec nevšimnete. Vizuální provedení dnes sice již nepatří k nějakým skvostům, ale grafika je alespoň stále pohledná a funkční. Nově se tvůrci chlubí kamerou z řidičových očí v helmě, která je ale naprosto zbytečná a nepřehledná. Díky tomu, že část obrazu zakrývá vnitřní polstrování helmy, které v reálu stejně nevidíte, je výhled hodně zúžený a veskrze nepraktický. Ve formulích přitom hra nedovolí zobrazit klasicky přístrojovou desku s volantem (helma je místo toho), cestovní vozy tento náhled naštěstí nepostrádají.

 Konfigurujeme
Jelikož Race 07 využívá služeb identického enginu z předchůdce, je nasnadě, že se skoro nezměnily doporučené požadavky na počítač. Doporučeny jsou Windows XP, na kterých jsem hru testoval, jinak výrobce poukazuje na limitovanou podporu ve Vistách, což jsem ale nemohl ověřit. Jako minimum se u obou her uvádí procesor 1,7 GHz (lépe 3 GHz), ale Race 07 doporučuje větší paměť 2GB, což je dvojnásobná hodnota než dříve. Potřebných 2.5 GB místa na pevném disku platí opět u obou titulů. Pro Race 07 je pak vhodná grafická karta na úrovni GF6800 a lepší, podporující shadery 2.0. Toliko oficiální hardwarové požadavky. Ale jak hra běží v praxi?

Race 06 i 07 jsem testoval na konfiguraci AMD 64 X2 4600+, 2GB RAM a GF NX-7950 GX2, ale také na notebooku s procesorem Intel Core Duo 1,5 GHz, 2GB RAM a dedikovanou grafikou GF 8400M. Na desktopu jsem nezaregistroval ani na nejvyšší nastavení a rozlišení 1600x1200 prakticky žádné zpomalení, nebo cukání, tedy až na pár okamžiků při závodech, kde jsem měl před sebou skoro celé startovní pole. O něco horší to bylo při opakovačkách, které se při volbě nejkvalitnějšího záznamu viditelně trhaly. Na notebooku jsem pak pro stabilní framerate musel volit rozlišení 1280x800 na poloviční detaily, nebo 1024x768 na plné, ovšem bez vyhlazování.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii


Race 06 i 07 tak běhají prakticky shodně. Pokud slušně rozjedete starší titul, i nová hra vám pojede bez potíží. Navíc jak na desktopu, tak hlavně na notebooku Race 07 na shodné nastavení s předchůdcem běžela o chlup plynuleji (3-6 FPS), což potvrzuje lepší optimalizaci kódu, než v případě Race 06. Podotýkám, že grafika obou her je až na drobné detaily prakticky identická, stejně tak i maximální počet 25 vozů v jednom závodě. Novější titul je tak ještě lépe vyladěný, než Race 06 a pokud si pohrajete zejména s nastavením stínů a vyhlazování, Race 07 si užijete i na slabších počítačích s minimální konfigurací.

 Závodíme naživo
Výborný multiplayer až pro 25 jezdců na jedné trati měla již Race 06. Do nového dějství byly živé závody převzaty ve stejné podobě, ale podobně jako v časovce, je i multiplayer nově obohacen o užitečné online funkce. Nejlepší dosažené časy pilotů v závodech se logují a tak se můžete pokusit o co nejlepší pozici v online žebříčku pro každý okruh. Vyžadována je ovšem prvotní registrace. Trochu rušivě vás ovšem hra vyšoupne pro náhled na žebříčky do webového prohlížeče, přitom daleko elegantnější řešení by spočívalo v možnosti prohlížení statistik přímo z menu hry.

Zvětšit zdroj: Archiv Připojení v závodech jsem několikrát otestoval, a i když se občasnému lagování asi nevyhnete, závody jsou poměrně plynulé a spolehlivé. V Race 06 se už dnes jezdí docela sporadicky, v lobby jsem vždy nenašel více než 2-6 závodů. Race 07 samozřejmě malou pozorností netrpí, partií je v současné době plná tabulka.


RACE 07 trailer 2 - stažitelná verze (30 MB, 1280x720)

Stáhněte si: Multiplayerové demo Race 07 (529 MB), Patch pro ang.verzi, Demo Race 06

Související články: Novinky, Race 06 recenze, GTR recenze, GTR 2 recenze, GT Legends recenze

Michal Jonáš
autorovi je 30 let, pracuje jako IT specialista v právní firmě a herní novinařině se věnuje skoro 10 let v mnoha internetových i tištěných médiích; vede si www.gamesblog.cz; mezi jeho záliby patří modelářství a deskové hry


 
 
Michal Jonáš

Verdikt:

Zejména nové online funkce a rozšířená nabídka tratí i vozidel v Race 07 ještě o stupínek vylepšuje dobrý dojem, který zanechal minulý ročník Race 06. V dnešním skromném portfoliu licencovaných simulátorů na PC je tak Race 07 velmi příjemnou jízdou. Nicméně pro majitele předchůdce nenabízí vedle několika pěkných vylepšení žádnou větší přidanou hodnotu, kvůli které by měli zbystřit pozornost.

Nejnovější články