Autor: Mirek Zeman Publikováno: 5.listopadu 2001 |
![]() ![]() ![]() UPA je tvořena velitelem Carterem, počítačovou expertkou Miniko, inženýrem Andrém a robotem Amberem. Základní princip Project Eden je založen na naprosté odlišnosti těchto charakterů, které se musí navzájem doplňovat - jako kupříkladu v Commandos - neboť jako jednotlivci nemají šanci. Carter má přístup do nejvyšších bezpečnostních systémů a jako jediný komunikuje s vedením. Minoko může stahovat z terminálů informace a vyřazovat z provozu obranné mechanismy. André umí opravovat porouchaná zařízení a lokalizovat slabá místa v přístrojích a zdech. Amber má nejlepší výzbroj a vydrží i v extrémních podmínkách (vysoká teplota, nedostatek kyslíku apod.). Každá zvláštní schopnost je reprezentována formou „minihry“ - opravuje-li André ovládací panel u dveří, musíte několikrát zastavit ukazatel na stále se zmenšujícím a náhodně umístěném úseku barevné osy atd. Žádný z charakterů nemůže bohužel zemřít - zabijete-li se či jste-li zabiti, objevíte se živi a zdrávi u nejbližšího regeneračního zařízení, díky čemuž velmi trpí hratelnost. Ten umí to a ten zas tohle... Každá úroveň je velkolepou a propracovanou hádankou. Postavy se můžou pohybovat dohromady, ale většinou je osud rozdělí, protože některé charaktery mohou na místa, kam se ostatní nedostanou - typicky Aber se brodí žhavou lávou či prochází mezi ![]() Autoři se dali velkou práci, aby Project Eden doslova napěchovali okamžiky, kdy je spolupráce charakterů nezbytná. Takže často postupujete úrovní krok za krokem a neustále přepínáte mezi postavami, abyste si na úplně jiném místě bludiště odblokovali cestu. Ani pak ovšem nemáte vyhráno, protože se vám nejednou stane, že pošlete špatný charakter na špatné místo či zapomenete stisknout tlačítko - k němuž se nemůžete vrátit - a můžete začít od začátku. Pomocníci na baterky Aby vám tvůrci řešení ještě více zamotali, máte k dispozici nejrůznější pomocníky a spoustu vybavení. Za pomocníky lze jmenovat především rover („minitank“) a létající kameru. Použití těchto zařízení je v některých částech úrovní naprosto nezbytné - rover se díky své velikosti dostane na nepřístupná místa, kde je jeho úkolem kupříkladu stisknout tlačítko nebo vyrazit velký šroub, který je vzpříčený pod klikovou hřídelí. Létající kamera se naopak hodí tam, kam se nedostanete po pevné zemi - abyste jí však nevyužívali příliš (kupříkladu pro zjištění pozic nepřátel) a nekazili si hru, má životnost omezenou zásobou energie. ![]() ![]() ![]() Na energii je závislé nejen fungování pomocníků, ale téměř veškerého technického vybavení - musíte ji proto čerpat ze zvláštních „zásuvek“ nebo nacházet v podobě baterií. Váš arsenál se bude neustále rozšiřovat, jak vám budou z velitelství posílat přístupovým výtahem další a další věci. Stejným přístupovým výtahem pak vy posíláte nazpět nejrůznější vzorky tkání nebo živočichů, aby je laboratoř mohla prozkoumat. Jednoduché ovládání Možná si říkáte, že ovládání tolika postav současně musí být nepříjemné, ale opak je pravdou. Project Eden má výborně propracované a hlavně jednoduché ovládání. Prostřednictvím pravého tlačítka myši je možno kdykoli vyvolat „průhlednou“ nabídku, ze ![]() Je zajímavé, že na rozdíl od většiny počítačových her vás v Project Eden postavy následují i velmi krkolomnými cestami a téměř vůbec se o ně nemusíte starat. Za jediné mínus považuji skutečnost, že si charaktery na obrazovce navzájem často překáží a nedokáží samy uhnout z cesty. Dostat se tak ke čtečce magnetické karty na stěně tak mnohdy představuje anabázi, při které musíte postupně pohnout všemi postavami. Grafický skvost Po grafické stránce není hře téměř co vytknout - postavy nemají jen statický obličej pro všechny situace, ale mohou se tvářit překvapeně, když je někdo přepadne, zvídavě, když s někým hovoří, či agresivně, když střílí. Pohybují očima, mrkají - autoři prostě udělali vše pro to, aby postavy vypadaly velmi živě. Kromě toho jsou samozřejmě též skvěle rozpohybovány - jedna animace přechází plynule v druhou, všechny charaktery se pohybují dostatečně toporně na to, abyste jim věřili, že chodí v brnění. ![]() ![]() ![]() Aby všechno zvládly i pomalejší počítače, použili autoři klasickou techniku redukce polygonů při vzdálení se příslušné postavy. Jinak si grafici vyhráli i s okolním prostředím, o jehož reálnost se starají nejrůznější efekty, jako jsou lesknoucí se objekty, odrazy v zrcadlech, kouřové a světelné efekty apod., znáte to. Stejně tak se můžete spolehnout, že vám Core Design nadělili pěknou porci kvalitních doprovodných filmů. Perfektně odvedenou práci představují i textury, které dodávají celé hře „ocelový“ nádech. ![]() Stáhněte si: Demo (23 MB), Trailer (12 MB), Videa (5 MB), Intro (4 MB), Patch (2 MB) |
Mirek Zeman připravil: jd |