Pro Evolution Soccer 6 - X360 recenze
7/10
zdroj: Archiv
Recenze

Pro Evolution Soccer 6 - X360 recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

28. 1. 2007 0:00 | autor: Redakce Games.cz |

Konverze nejlepšího fotbalu na Xbox 360 jako by v grafice a hratelnosti o rok předběhla ostatní platformy, ale na druhou stranu je nepochopitelně ořezaná co do nabídky obsahu a multiplayeru. V čem je zakopán PES? :)

Autor: Mickey Mouse
Publikováno: 28.ledna 2007
První česká recenze této hry zdroj: Archiv Verze: prodávaná/anglická/X360
Doba recenzování: pár týdnů

Obrázek zdroj: Archiv
Sportovní tituly poprvé ve větší míře vstoupily do světa next-gen konzolí a jejich premiéry přináší spousty nečekaných překvapení. Zatím jsem je stihl zaznamenat u FIFA 07 i NHL 07 z  produkce EA Sports a nemenší měrou jsem se podivoval i při testování Pro Evolution Socceru 6 na Xboxu 360. Při jeho hodnocení vycházím z již dříve publikované mega-recenze PC verze a dnešní článek tedy nasměruji především na změny, které mezi nimi najdete a budete tak moci porovnávat, pro kterou platformu je hra lepší.

 Prvotřídní animace
Na začátek si odbudeme audiovizuální stránku, která u Konami nikdy nepatřila k nejsilnějším zbraním. PC verze již několik let technologicky stagnuje na mírně nadstandardní úrovni, která ale na druhou stranu vizuálně ani neurazí a působí i dnes slušně. X360 verze přichází s grafikou podstatně modernější, do čehož zahrnuji i hráčské modely a vše, co uvidíte na trávníku i kolem něj. Nejpůsobivější jsou asi stadiony, jejichž atmosféru pumpují narvané ochozy skandujících fanoušků, reagujících na aktuální dění na hřišti. Tedy přesně to, co PC verzi chybí a jistě si vzpomenete na i letos přetrvávající bug, díky němuž diváci tak nějak zapomínají na fotbalová utkání chodit a najdete jich na tribunách doslova hrstky.

Jednou z opravdu silných stránek série PES jsou animace. Ty jsou jedním slovem vynikající a v X360 verzi to platí dvojnásob. Veškeré pohyby s míčem i bez něj, zákroky golmanů, srážky hráčů, kličky, souboje, hlavičky, skluzy, fauly, zpracování centrů ale i všichni rozhodčí - to vše působí neskutečně propracovaně do posledního detailu.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
oficiální obrázky z X360 verze od Konami

I takové odmávání ofsajdu, rohového kopu či autového vhazování nepostrádá nic včetně třeba přehození praporku do druhé ruky předtím, než se mávne proti opačné straně než v jaké ruce jej rozhodčí drží. Dokonalost v drobnostech si můžete vychutnat při zpomalených opakováních, kde jde z jakéhokoli úhlu sledovat, co se přesně dělo, jak kdo na place reagoval, kudy šel míč, nač narážel, kdo do koho čím strčil, jak přesně se povedlo nakopnout míč apod.

 Hratelnost
Druhou bezkonkurenční zbraní je gameplay, čili to, jak se hra jeví přímo v zápasech. X360 verze mi v tomhle ohledu přijde, jako by o rok předběhla ostatní platformy. S každým vydáním PES říkáme, jak se ta hra zase přiblížila skutečnému fotbalu a ten samý rozdíl vidím při srovnání mezi dvěma verzemi PES6. Ten xboxový se hraje poněkud jinak, zpočátku budete možná nesví, ale pár desítek zápasů a začnete si libovat. Celá herní koncepce je zase více fotbalová a kdo má možnost porovnat PES třeba s přenosy na Eurosportu, nenajde mnoho rozdílů.

Hratelnost se na X360 změnila podstatně, je ještě více o celoplošné taktice, pomalejším zakládání útoků a snaze prolomit obranu. Souboje jeden na jednoho vyžadují zvládnutí kliček, přesné načasování a odhad situace, na straně obránců pak poziční bránění a strategickou kázeň. Chce to cvik, ale výsledek je potom výborný, zvláště v online hře, o které bude ještě řeč.

 Golmani
recenzi PC verze jsem viděl právě v brankářích největší slabinu PES6. X360 verze se v tomto ohledu liší zcela diametrálně. Zatímco na PC jsem si často víc než skórovat přál, aby protivníkův golman mou střelu chytil, tady je to naopak. Brankáři jsou znatelně lepší, což vychází především z podstatně zlepšené poziční hry. V brance stojí tam, kde byste čekali, při vyběhnutí vám zmenší střelecký úhel namísto aby odkryli branku a zapomeňte na laciné propagačky zpoza hranice vápna.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Spíš si projdete zoufalstvím z pocitu, že gól snad nejde střelou z dálky dát. Ale ono to jde. Akorát nejde hrát na náhodu a zkoušet čutat, jakmile se dostanete kus za půlku. Což je i ve fotbalu normálním. Ty tam jsou alibistické rádobyrobinzonády. Branku si nyní musíte opravdu zasloužit a golmana buď překvapit, anebo rozhodit, třeba sérií přihrávek. Se skórováním souvisí i střelba, kterou se hráč musí naučit. Není vůbec těžké sázet míče okolo branky i z malého vápna, při šlupkách z dálky se mi osvědčilo mířit směrem do protipohybu hráče (čili jako bych chtěl střílet po zemi). Hra po vás prostě bude chtít nějaké ty nové návyky, za jejichž zvládnutí se vám bohatě odmění.

 Omezené editace
Dosud jsem se snažil popsat hlavně celkový dojem a stěžejní atributy xboxového PES6, nyní se stručněji zaměřím na konkrétnější rozdíly. Bohužel, zde narazíme spíš na zápory než klady, protože nic naplat, PC verze hry je v mnoha ohledech podstatně bohatší a šikovnější. Začněme třeba stadiony, kterých je v X360 verzi všehovšudy osm. Na druhou stranu – jsou parádní.

Editační možnosti také hodně pokulhávají, nejde měnit názvy klubů a vlastně jediné, do čeho lze zasahovat, jsou jména hráčů a jejich atributy. Toť vše, žádný klub nevytvoříte, vlastní ligu také ne, dresy či jiné grafické prvky už vůbec. A přejmenovaní hráči dokonce nosí na dresech pořád své původní jméno. Ach. Na druhou stranu předčí X360 verze počtem atributů, tvořících hráčovu osobnost a schopnosti, kterých je tu podstatně více.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Jako drobný klad ještě uvedu, že před zápasem na rozdíl od ikonek v PC verzi vidíte skutečné náhledy dresů tak, jak budou při hraní vypadat. Téměř se to přiblížilo tři roky staré metodě, která ukazovala přímo oblečeného hráče, což bylo výborné a nepochopil jsem, proč tahle důležitá věc každým rokem jen degradovala.

 Chybějící taktické volby
Od kosmetiky přejdeme k trenérským volbám. I zde chybí některé šikovnosti, konkrétně ty, které jsem chválil v PC verzi. Nenajdete tu vůbec nabídku Simple settings, tedy obrazovku, kde se dá rychle a efektně nastavit kompletně celý herní styl. K dispozici je jen to, co nabízel PES5 s pár drobnostmi jako automatické střídání a osobka na protivníkova klíčového hráče.

V herních možnostech nenajdete hru s fixovaným kurzorem, je tu pouze letošní novinka – kurzor tzv. „polofixovaný“. Ani na hru s automatickým trenérem tu nenarazíte, což jsem bral u PC verze jako jedno z moc fajn vylepšení. A aby bylo ještě hůř, na možnost odehrát přátelák i včetně odvety se v Konami rovněž vykašlali.

Zmizely i podrobné statistiky, kde bylo možné sledovat, jak si který hráč vedl, které sektory na hřišti jak který tým využíval, a celý další kopec šikovností. Na X360 vezmete zavděk aspoň výsledkem, počtem střel, faulů a pár dalšími samozřejmostmi. Navzdory zmínce v manuálu nejdou ukládat replaye, což považuji za zhůvěřilost grandiózní. Tím spíš, že konzole má pevný disk, který po každém kilobajtu jakýchkoli dat vysloveně touží. Tohle bolí o to víc, že opakovačky jsou nyní podstatně delší a krásně z nich lze sledovat celou akci už od jejího zrodu.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Adios tréninkům a některým módům
Pořádná simulace vyžaduje trénink a ten byl v PES vždy jedním z chvályhodných pilířů. Letošní PC verze spoustu tréninkových možností ořezala a X360 jde v tomhle ještě dál. Ze všeho, co hra v tomto ohledu dřív nabízela, zbyl jen Free Training, zahrnující volnou hru proti libovolnému počtu protivníků a trénink standardek. Kdyby to ostatní už dávno ve hře nebylo, ani neceknu, protože i to, co zbylo, je výborné. Ale že toho tolik zmizelo, nemůže jinak než mrzet. Mimochodem – ubyla i možnost si zahrát jen penaltové rozstřely.

Nabídka herních modů zahrnuje přátelák, Master League, ligu, pohár a online. Jinými slovy – nečekejte Světový pohár ani zápas se sestavami nakombinovanými podle vámi zvolených atributů. Prostě zapomeňte. Zapomenout musíte i na PES shop s jeho nabídkami. Něco málo z nich najdete rovnou ve hře (třeba kameru z ptačího pohledu), zbytek je ten tam. To se projeví třeba i v Master League tím, že vám nedovoluje zvolit počáteční finanční prostředky.

 Online = nemocný a chudý příbuzný PC verze
Razantních omezení se v X360 verzi dočkala i online podpora. Jednak PES6 tak, jak vyšel, rozhodně nejel online tak, jak byste čekali. Pomalé odezvy, seknutí pokaždé když padla branka (což totálně pokazí dojem) nebo se ukončí poločas. Ukazatele síly jsou díky zpomalenému náběhu zcela nepoužitelné a je třeba se v klíčových momentech střelby řídit intuicí. Při zahrávání rohového kopu (nebo i výkopu z branky) je hra neuvěřitelně zpomalená, prostě zdaleka ne vše je, jak má být. Tohle naštěstí vyřešil patch, který několik týdnů od vydání hry Konami bylo vysloveně donuceno vydat. Bohužel, ze zmíněného zůstalo ono cuknutí v okamžiku padnutí branky, což beru jako hlubokou ránu na dojmu z toho nej, proč se vlastně fotbal hraje. Možnost si dodatečně vychutnat replay je hodně slabou náplastí.

Krom technických potíží zamrzí hraní online i v jiných aspektech. Nic jiného než přátelák si nezahrajete. Spectator se nekoná. Výsledky přáteláků se vůbec nezaznamenávají do historie a nemají žádný vliv na vaše hodnocení. Jediné, co lze, je založit nebo se chtít připojit k bodovanému zápasu, což je tragické v tom, že vám je natvrdo přidělen soupeř kdovíodkud, a vy nejen že si sami nemůžete soupeře vybrat, ale ani toho koho vám automat přidělí nejde odmítnout. Snad jedno malé plus – v online hře lze používat horní kameru, což zase naopak PC verze neumožňuje.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky z této hry si můžete prohlédnout v galerii

No a aby toho nebylo málo, nejde v online zápasech načítat ani ukládat herní nastavení. Což považuji za obrovskou zhůvěřilost, protože tím pádem polovinu trenérských voleb nevyužijete protože prostě nestihnete vše nastavit, nehledě na pekelný opruz neustále dokola před každým zápasem prolízat tunami voleb a ručně to samé znovu a znovu měnit. A abych nezapomněl, v online hře spolu propojíte pouze dvě konzole, zatímco počítače propojíte až čtyři.

 Nextgen verze: ano či ne?
Mno, tak to bychom měli. Působivý začátek a pak dlouhá ledová sprcha. Snad nejsem padlý na hlavu, když automaticky očekávám od nové platformy něco navíc. A to z každého pohledu, protože tabulkově na všech liniích válcuje tu stávající, mnohdy označovanou jako „zastaralá“. S touto selskou úvahou jsem už několikrát tvrdě narazil a PES6 mi jen můj nově se tvořící názor na konzolový svět budoucnosti potvrdil. Nextgen verze známých her působí dojmem očividné nedodělanosti, tipuji jednoduše proto, že se „to nestihlo“. A jsme u známého klišé, že hry začínají čím dál více vycházet ne s ohledem na úplnost a kvalitu obsahu, ale že prostě už nastal čas.

Zvětšit zdroj: Archiv Myslím, že hráč znalý série má právo očekávat vše, nač je zvyklý z PC verze plus něco navíc. V případě PES6 dostává zcela bezesporu novou kvalitu jak graficky, tak hratelnostně. Komu jde primárně o hraní jako takové, bude spokojen. V ostatních aspektech hra připomíná ementál, nad kterým uvažujete, zda jste si zaplatili za sýr nebo ty díry v něm. Tady už je na každém zvážit, jaký pro něj ta či ona chybějící komponenta má význam a jestli její absenci oželí či nikoli.

Stáhněte si: Demo, Videa, Trailery, Češtinu...

Související články: Mega-recenze PC verze, Preview, Novinky, Pro Evolution Soccer 5 recenze, Pro Evolution Soccer 4 recenze, Pro Evolution Soccer 3 recenze

Mickey Mouse
autorovi je 37+ let, pracuje jako grafik na volné noze, hrami se zabývá od dob osmibitů, zaměřuje se hlavně na akční a sportovní hry nebo ty s podporou multiplayeru






 
 
Mickey Mouse

Verdikt:

Hodnotit PES6 číselně je docela oříšek díky jeho rozpolcenosti. Nevědět, co tahle hra dokáže nabídnout, většinu jejích „chyb“ bych vůbec neřešil. Takhle se ale nedokážu zbavit dojmu, že je zákazník nemálo ošizen a plným právem mohl očekávat mnohem víc. Hratelnostně dávám hře v pohodě aspoň 90%. Zatímco obsahově jsem PC verzi hodnotil vysoko, nextgen verze jej má ale zhruba o třetinu chudší. Teď je na každém z vás, jakou váhu té či oné složce dáváte. V každém případě ode mě Konami za to, čeho se se svým nextgenovým PES6 dopustili, dostává žlutou kartu.

Nejnovější články