Autor: ABE Publikováno: 6.září 2002 |
Ale dost řečí o tom, čím se kde autoři inspirovali, protože Prince of Qin obsahuje i dost originálních prvků. Tím prvním je jednoznačně příběh. Základní zápletku jsem již nastínil v úvodu recenze, takže můžeme přejít rovnou k začátku příběhu. Jak již bylo řečeno, hrajete za korunního prince Fu Su a jelikož je tato postava předem daná, nejen že si na začátku hraní nemůžete vybrat, za koho chcete hrát, ale ani si nenastavíte žádné parametry, jako třeba sílu, odolnost, atd. Ačkoliv jsou vývojáři z Object Software z Číny, přesto asi neznají samuraje, protože si jinak nedokážu vysvětlit, proč je Fu Su povoláním paladin?! Hlavní a vedlejší questy Jelikož jsme již nakousnuli questy, podíváme se na ně trochu blíže. Questy se dají rozdělit do dvou skupin - na hlavní a vedlejší. Hlavní questy musíte bezpodmínečně splnit, jestliže chcete zdárně dokončit hru. Patří k nim například návrat do města Xianyang, kde se setkáte se starým přítelem generálem Huanem Fengem, který vám dá informace nutné k dalšímu postupu v příběhu. Vedlejších questů je podstatně více, ale jejich splnění vám bude trvat mnohem méně času. Získáváte je tím, že mluvíte s různými NPC postavami a ty vám čas od času nějaký úkol přidělí. Většinou se jedná o jednoduché úkoly, jako třeba sehnat koření pro kuchaře, obstarat rybáři nový prut nebo najít nějakou postavu a té něco donést nebo vyřídit. Plněním těchto vedlejších úkolů získáváte především další zkušenosti, ale občas i nějaký cenný předmět. Rozdílné charaktery Kromě samotného korunního prince se k vám později přidá ještě několik dalších charakterů (vrah, kouzelník, silák a čarodějnice). Celkem jich včetně Fu Sua můžete ovládat až pět. Charaktery se od sebe liší jednotlivými schopnostmi, kterými disponují. Fu Su je mistrem v ovládání meče, vrah dává přednost lukům a dýkám a konečně kouzelník se zase využívá svého magického nadání. Postavy lze ovládat buďto jednotlivě nebo jako celou skupinu, záleží jen na strategii, kterou v boji zvolíte. Obdobně jako v jiných hrách podobného typu i zde lze při boji hru zapauzovat mezerníkem, udělit rozkazy a poté pokračovat v bitvě. Vychytávkou je, že toto zapauzování může proběhnout automaticky, stačí tuto vlastnost jen zapnout v nastavení hry (podobně lze automaticky hru zastavovat při nízkém stavu životů). Stejně jako v Diablu, i zde vaše postavy sbírají zkušenosti a při přestupu na další úroveň dostanete určitý počet bodů, které si můžete přidat ke stávajícím vlastnostem (síla, obratnost...). Dále si při přestupu na vyšší úroveň dokážete vylepšit některou stávající (nebo se naučit úplně novou) dovednost. Ty se liší podle povolání. Paladin se učí různé finty s mečem, kouzelník nová kouzla a tak podobně. Vždy si můžete u každé postavy zvolit dvě dovednosti k rychlému použití - ovládáte je levým a pravým tlačítkem myši. Pro usnadnění slouží ještě klávesové zkratky. Každá postava může najednou používat až osm dovedností, ale celkem máte na výběr až z 20 dovedností/kouzel pro každou postavu. Samozřejmě lze v příslušném menu velmi snadno nastavovat, které dovednosti (kouzla) to budou. Kromě konvenčních zbraní lze ve hře používat i kouzla. Na ty se specializuje kouzelník a čarodějnice, ale to neznamená, že by ostatní povolání kouzlit nesvedli. Nějaká jednoduchá kouzla (vyvolání ptáků apod.) zvládnou i bojovníci. Všechna kouzla jsou rozdělena podle pěti elementů - kov, dřevo, voda, oheň a země. Tyto elementy jsou podle čínské filosofie základními kameny celého světa. Jelikož jich je lichý počet, představte si, že jsou uspořádané do kruhu, kde vždy jeden element potlačuje nějaký jiný a jeden jiný naopak posiluje. Například voda oslabuje oheň, ale dřevo ho naopak posiluje. Toto pravidlo je vhodné mít na paměti, když útočíte na nepřítele, který využívá některý z elementů. Upgrade zbraní Co se zbraní a inventáře týká, je zde inspirace Diablem více než patrná. Na postavičku si "navlékáte" zbraně nebo vybavení a inventář obsahuje místo pro předměty k rychlému použití. Snad jediná odlišnost je ve velikosti inventáře. Ne že by měl neomezenou velikost, ale jedna věc vždy zabírá jen jedno políčko a je jedno, jestli se jedná o meč nebo malý drahokam. Z Diabla se autoři inspirovali i vylepšováním zbraní. Každou zbraň lze vylepšit až čtyřmi drahokamy. Vylepšují se hlavně různé účinky proti jednotlivým elementům a podobně. Kromě upgradování lze zbraně i vyrábět, opravovat nebo nakupovat. Výroba a opravování se provádí u kováře. K výrobě jakékoliv věci potřebujete vždy několik předmětů, které jsou rozděleny do pěti skupin - dřevo, kov, zvířecí kosti, kůže ze zvířat a zvířecí šlachy. Nákup zbraní probíhá také u kováře a kromě nich má v nabídce ještě všelijaké štíty nebo zbroje. Ostatní věci, jako třeba jídlo, které se používá na léčení životů, lze nakoupit u obchodníka. Zajímavostí je, že asi obchodníka i kováře není možné úplně "vykoupit". Jakmile totiž nakoupíte všechny předměty, které má, přerušíte nakupování a hned zase přijdete znova, má opět plný sklad. Multiplayer Prince of Qin nabízí kromě samotné kampaně pro jednoho hráče i multiplayer. Hrát lze buď po lokální síti nebo na oficiálních internetových serverech. Každý takový server pojme až 500 současně hrajících hráčů. Po lokální síti může hrát maximálně až 20 hráčů. Od klasické kampaně se liší hlavně tím, že se k vám nepřidávají další postavy, ale ovládáte jen tu, kterou jste si na začátku vybrali. Na výběr je ze všech pěti povolání, se kterými se setkáte v singleplayeru. Multiplayer nabízí mnoho variant hraní. Můžete spolupracovat s dalšími hráči a společně kooperovat proti počítačem řízeným protivníkům. Další možností je rozdělit se na několik skupin a navzájem mezi sebou bojovat. Pokud budete mít štěstí a seženete dostatek lidí, může být taková obrovská bitva docela zábavná a pokud se vám stane, že zemřete, objevíte se znovu ve městě. Celkově na mě multiplayer udělal docela dobrý dojem, ale stejně si myslím, že Diablo rozhodně neohrozí, protože to prostě není taková akční klikačka :) Nedostatky enginu Na začátku recenze jsem se zmínil, že použitý engine je velmi podobný tomu z Baldur's Gate, tj. izometrický pohled shora, což se ke hře skvěle hodí a je to i velmi přehledné. Samozřejmostí jsou dnes již změny počasí, jako jsou blesky nebo třeba déšť. Rozlišení si můžete nastavit od 640x480 až po 1024x768 a navíc je zde přítomen i zoom, ke kterému mám však dost velkou výhradu. Nezoomuje totiž po skocích, ale kolečkem na myši si plynule nastavíte požadované zvětšení, to by samo o sobě bylo jistě skvělé, ale zkuste si zazoomovat u kraje herní lokace. Ejhle obraz se neposune a pokud stojíte hodně u kraje nevídíte dokonce ani sebe. Škoda, taková hloupá chyba... další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů Další, ne moc povedená věc, je mapa. Je sice pěkné, že zobrazuje jak aktuální lokaci, ve které se pohybujete, tak i mapu celé země, a že si do ní můžete dávat i vlastní značky pro usnadnění orientace. Ale k čemu to je, když mapa sama o sobě je úděsně zpracována. Nejen, že s ní nejde pohybovat nebo nejde zprůhlednit, ale ono ji nejde ani zmenšit do růžku jako v Diablu. Navíc v některých lokacích (domy, jeskyně... apod.) ji nejde zobrazit vůbec?! Jednoduše řečeno, mapa je asi nejméně povedená věc na celé této hře. Zvuková kulisa Poslední vlastnost hry, kterou jsem ještě nezmínil, je hudba a ozvučení. Hudba sama o sobě se mi líbila moc, neboť čínské motivy hře skvěle padnou, škoda jen, že hudba nehraje pořád, ale namísto toho občas slyšíte jen ticho. Se zvuky je to podobné, prostě taková střední, ničím nevybočující třída. Co se mi na hře naopak nelíbilo, byl dabing. Postavy sice mluví anglicky (což chápu, ale alespoň ten přízvuk mohl být trochu "čínštější"), ale jsou namluveny jen některé (ty důležité) dialogy. Všechny ostatní rozhovory proběhnou bohužel jen formou titulků. Stáhněte si: Demo (203 MB), Cheaty Související články: Novinky |
ABE připravil: jd |