Autor: Nukem Publikováno: 11.prosince 2004 | Verze hry: finální/prodávaná pro PC Doba recenzování: 1 týden |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Je to řezničina S prostředím hry jste se mohli lehce seznámit již v demu, které obsahovalo úvodní část hry odehrávající se na lodi a další část z útrob chrámu na ostrově času. Už tady bylo zřejmé, že tvůrci nového Prince vyslyšeli požadavky všech, kterým v předchozím příběhu chyběla k dokonalé zábavě krev a krájení nepřátel ve všemožných osách jejich mrzkých těl. Tyto chirurgické vteřiny jsou pak často umocněny zpomalením běhu času, aby si každý krvežíznivý hráč vychutnal ony báječné okamžiky do sytosti. Jednou letí hlava vzduchem, jindy zase princ dělá z nepřítele „dva malé do školky“ a vzduch se barví do ruda. Zkrátka dokonalá podívaná, oko nejednoho hráče nezůstane suché. Nacházíte-li mezi těmito řádky náznaky ironie, máte bod. ![]() Výsledkem je mimo jiné i „M-rating“, tedy zapovězení hry všem, kteří jí ještě nedospěli do věku 16 let. I když vnímání násilí, díky tunám akčních filmů, je dnes i u dětí zase někde jinde. Ale násilí prodává a tak vkus jde stranou. No a pro jistotu tu jsou ještě dvě spoře oděné ženy a to buď v těsném koženém oblečku nebo v napůl rozpáraných šatech, v obou případech poodhalujících ta správná místa (vzpomínáte na Heavy Metal: F.A.K.K. 2?). Vybledlé barvy Písky času nás mimo jiné ohromily i velmi dobrým grafickým zpracováním. Warrior Within není v tomto směru pozadu, i když barevná paleta je v tomto díle citelně chudší. Je to samozřejmě záměr, jak vyvolat ještě větší pocity sklíčenosti, čemuž by pestrobarevné interiérové doplňky asi nepomohly. Vyjma odlišně barevných tkanin oděvů, praporů, závěsů apod. či občasné zeleně a plamenů loučí, jsou všechny chodby sladěny do odstínů špinavé zelenožluté či modrošedé barvy a zahaleny do všudypřítomného lehkého oparu až mlhy. ![]() ![]() ![]() Opět se zde ale setkáváme s propracovaným designem úrovní, z nichž drtivá většina je situována do interiéru paláce a zbytek pak do asi dvou zahrad, jednoho jeskynního komplexu a několik cest podél zdí paláce. Interiéry nejsou vůbec uniformní, nachází se zde spousta odlišných míst od klasických chodeb po například velkou knihovnu, vězeňské kobky, trůnní sál nebo obrovskou věž, v jejíž útrobách se nalézá monumentální hodinový mechanismus. To vše skýtá nekonečné možnosti pro ty nejdivočejší akrobatické výkony, kterých je princ nucen neustále využívat, aby se z jednoho rohu dostal do rohu sousedního cestou okolo celé místnosti a to včetně stropu, využívajíc žebříků, štěrbin, říms, trámů, tyčí, sloupů, provazů, kolmých stěn atd. atd. Nově zde přibyla možnost sjet stěnu se zabodnutým mečem do dlouhého praporu a obměnou jsou provazy, které nyní nevisí volně ze stropu, ale jsou zavěšeny na stěnách. Pasti na každém kroku ![]() Pochopitelně, že nezůstalo pouze u pasivního zdolávání překážek, ale v mnoha případech je třeba zapojit mozek a najít tu správnou cestu nebo pomocí různých pák si cestu vytvořit. Věřte, že se najdou místa, kde budete chvíli bloumat po okolí a marně pátrat, kudy a kam vlastně jít. Někdy pomůže pohled z větší vzdálenosti, jindy pohled z očí hrdiny a často pak natáčení úhlu kamery, kdy pak konečně objevíte tu tenkou tyčku trčící kdesi ze stěny nebo neznatelný parapet, který na první pohled ani nevypadá, že by jej šlo použít. ![]() ![]() ![]() Plno nových nepřátel Oblastí inovacemi nevíce zasaženou jsou nepřátelé. Jednak citelně vzrostl jejich celkový počet ve hře, ale co je důležitější, počet jednotlivých typů. Zprvu jde o několik variací méně či více silných, ale pomalých pirátů. Pak přibude Pán vran, následují velmi mrštné pirátky v několika provedení, včetně průhledné duchové verze, stínový přízrak, čtyřnohé mnohazubé šelmy, obři a několik bosů. Narozdíl od Písků času zde nejsou bojové a „plošinové“ lokace tak přesně ohraničeny. Naopak, nepřátele musíte čekat všude, a také že skoro všude jsou. ![]() Pirátky se nebojí vás zaskočit ani na tenkých trámech, po nichž se pohybují jako gymnastky po kladinách, a občas se proti vám rozeběhnou, když běžíte po zdi. Vesměs jde o nejaktivnější a také nejhůře zasažitelné nepřátele, neboť mrštně uskakují a dobře se kryjí. Ostatní protivníci již tolik vynalézaví nejsou, ale to je zase vyváženo jejich počtem. Takovou drobností jsou občasné průpovídky či bojové pokřiky nepřátel, jde však jen o několik stále opakovaných vět. Máme zbraně v ruce Nyní konečně přichází řada na dovednosti samotného prince. I zde došlo k výrazným inovacím, byť ne vždy zrovna k lepšímu. V prvé řadě je to bájně opěvovaný „Free-Form Fighting System“, aneb vytvořte si vlastní bojový styl. Není to ale zase tak volný systém, jak by se z názvu mohlo zdát. Smysl spočívá v již dávno objeveném receptu, kdy se hráči předloží velké množství různých bojových komb, která lze vyvolávat přesně danými kombinacemi několika kláves (něco jako v Mortal Kombatu). Tady pak záleží na tom, jak je princ vyzbrojen. Dominantní je jeho primární zbraň v pravé ruce, kterou postupně vyměňuje za lepší a s nimi získává nějaké ty zvláštní dovednosti. I s jednou zbraní princ dokáže v vřavě nepřátel docela slušně poklidit, ale mnohem efektnější (nikoli efektivnější) jsou dovednosti jako uchopení nepřítele zezadu a jeho škrcení, použití jako štítu a následného přepůlení v oblasti břicha. Poslouží i přeskočení nepřítele a jeho odkopnutí či lépe odhození za okraj bezpečné podlahy. Nechybí ani uloupení protivníkovy zbraně a její následné vrácení do těla jeho vlastníka. ![]() ![]() ![]() Každý ale ví, že i do druhé ruky lze nějakou tu zbraň uchopit a učinit se tak daleko mocnějším. Vhod přijdou jakékoliv zbraně válející se po zemi nebo ty ve speciálních stojanech. V levé ruce pak můžete držet mnoho typů mečů, palic, seker či nožů a v závislosti na tom pak využít jejich vlastností. Tyto zbraně se ale rychle opotřebovávají, takže jejich výměna je stále nutná. Lepší než je jen tak pohodit a vyměnit za méně poškozenou je vrhnout je vstříc nepříteli. V závislosti na síle hodu a stavu nepřítele jej pak můžete odstavit dříve, než se k vám dostane. S oběma zbraněmi v rukou nelze nepřátele třeba škrtit, za to je tu více komb k vyzkoušení. V některých je dominantní zbraň v pravé ruce, v jiných zase ta levá. ![]() Nebyl by to novodobý princ, kdyby kromě síly ocele neuměl zužitkovat sílu písků času. Jeho zásoby byly oproti minulému dílu bohužel radikálně sníženy, přičemž na začátku hry má princ k dispozici pouze tři dávky, ke konci pak šest. Tento handicap je kompenzován snazší výtěžností písku z nepřátel, kdy písek vypadne z většiny poražených a jste-li nablízku, sám se k vám přivine. Občas jej najdete i v mnoha různých nádobách, není-li poblíž nikdo, z koho byste jej mohli vymlátit. Písek slouží ke klasickému zpomalování a vracení času, čehož můžete využít jak při souboji tak i během překonávání překážek. Například mnoho kombinovaných pastí se tak stane daleko průchodnějších. Speciálními časovými efekty oplývají některé zbraně a občas se nějaké té dovednosti naučíte i během cestování časovými portály. Budete tak moci daleko výrazněji zpomalit čas a rozmělnit skupinu nepřátel během několika sekund nebo různě silnými časovými vlnami odhodíte a zlikvidujete vše v okolí. Stojí to samozřejmě nejednu dávku písku. Pochopitelně se nezapomnělo ani na zvyšování zásoby zdraví a tím pádem i princovy síly. K tomu slouží namísto magické fontány zvláštní kamenné mechanismy. Přístup k nim je někdy méně, jindy více ukryt, ale především oproti neškodným průhledným závěsům z Písků času se nyní k posilovačům zdraví budete muset prodrat skrz daleko nebezpečnější pasti. ![]() ![]() ![]() Co my na to? Tak to by bylo k popisu hry asi tak všechno. Pokud jsem vynechal něco, co někdo považuje za bytostně důležité, pak se omlouvám, ale už tak je toho možná až příliš. Následující odstavce bych chtěl věnovat vlastním dojmům po dohrání hry. Stalo se to, co se dalo očekávat. Princ podlehl tendenčním tlakům a tak násilí je nyní prezentováno daleko výrazněji. Krev, chlapácká gesta a tvrdá rocková hudba, kde všechny melodie znějí skoro stejně, resp. na rozlišování jemných rozdílů není při vší té akci čas. Očekávat se dala i vyšší obtížnost, daná vyšším počtem nepřátel a splynutím bojových a procházecích úrovní. Značně přibylo pastí kombinujících mnoho různých typů v jeden celek, kde k průchodu je třeba vystihnout jen jeden správný okamžik, i když zpomalení času mnohému citelně pomůže. Ne vždy ale máte dostatek písku a pakliže spotřebujete i ten poslední, následuje mnohdy hodně vzdálené vzkříšení a průchod tím samým marastem, který vás trápil až na místo posledního skonu. ![]() Zvláštním úsekem hry je útěk před Dahakou, kdy musíte proběhnout neznámé území plné přeběhů po zdech, přeskakovat po tyčích přes propasti, rozbíjet sudy bránící v útěku apod., přičemž na reakci máte spíše zlomky sekund. K tomu přičtěte kameru, která zůstala stejně stupidní jako v Píscích času, nepřirozené konzoloidní ovládání, na které si já prostě nezvyknu a grafické efekty, při nichž scéna přechází do tmavo-černobíla, kdykoliv se Dahaka přiblíží. Pravděpodobnost opakování těchto stále delších a komplikovanějších útěků je značně vysoká. Opakování otec zoufalství Ukládací body ve formě fontánek jsou v celé hře rozmístěny nerovnoměrně. Někdy v příjemných vzdálenostech, jindy v proklatě dlouhých intervalech. Také ozdravné vody drasticky ubylo, takže kromě fontánek či několika málo bazénků v zahradách ji jinde nenajdete. V jisté části hry se dostanete do stavu, kdy vám písek sice sám přibývá, za to zdraví nezadržitelně klesá na jistou minimální úroveň. Přitom jenom pasti berou docela slušnou daň z života. ![]() ![]() ![]() Soubojový systém je sice efektní a je radost pohledět, jak princ vytváří všechny ty neuvěřitelné figury, ale obávám se, že stejně jako třeba v Conanovi, i zde si skoro každý hráč najde tak tři komba, která bude neustále opakovat a sem tam je prokládat odrazy ode zdí, nějakým tím půlením ze zadu a časovými efekty. Případně ještě hůře, mačkat akční klávesy náhodně ve zběsilých kombinacích. Rád jsem si vyzkoušel všechny možné pohyby, když to šlo, ale při větší přesile na to prostě nebyl čas. Tady je třeba být neustále v pohybu, bránit se, válet kotouly a hlavně se nenechat obklíčit nebo zahnat do kouta. Každá chyba je trestána mnohdy synchronizovanými zásahy nepřátel, z nichž není tak snadné se dostat, když vás stále ochromují. ![]() Ani ta nejsilnější komba nemají pokaždé stejnou šanci na úspěch, neboť vždy je nebezpečí, že vám je nějaký silnější protivník přeruší, stejně tak třeba vyvolávání časových vln. Takže jak jsem to asi od půlky hry prošel? Zpomalil čas a jedním z nejsilnějších obouručních komb s dominancí pravé ruky sekal do všeho, co ještě mělo tu sílu stát. Občas dodělal ochromeného nepřítele na zemi, občas vrazil do hloučku ode zdi jako při kuželkách. Zkoušet srandičky a zbytečně nastavovat krk už jsem zkrátka neměl chuť.
Vzhůru do minulosti ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Převrat se nekoná Shrnuto a podtrženo. Po ročních úpravách je výsledkem hra, která respektuje některé požadavky hráčů. Jde o soubojový systém, jenž byl doplněn o řadu novinek, a přidáni byli zajímaví nepřátelé. Celkově vzrostla obtížnost hry, která se čím dál více vleče kvůli stále stejnému schématu průchodu jednotlivými úrovněmi, frustrujícím úsekům v pokročilých fázích hry nebo nutnosti jejich opakovaného hraní. Zvýrazněna byla násilná stránka hry v podobě porcování nepřátel za přítomností masivního krvácení. Zůstala špatná kamera, kterou lze sice pohybovat, ale ne vždy stejně dobře. Jsou místa, kde je pohyb hodně omezen a mnohdy se klávesy pro natáčení pohledu mezi sebou prohodí. Konzoloidní ovládání, kde je směr pohybu brán ve vztahu k obrazovce, lze jakž takž překousnout v situacích, kdy princ běží s rovinou obrazovky rovnoběžně či kolmo k ní. Potíže ale nastanou při jakémkoliv jiném úhlu natočení, a proto budete při skocích často omylem padat do různých propastí. Ozvučení hry je průměrné, jednotlivé hudební motivy trochu splývají, dabing hlavních postav rozhodně nedosáhl Písků času. Graficky zůstává hra na stejně dobré úrovni, byť v účelově omezené barevné škále. ![]() Stáhněte si: Demo, Trailery, Videa, Cheaty... Související články: Rozhovor, Dojmy z dema, Novinky, Prince of Persia: Sands of Time recenze |
Nukem | |
autorovi je 30 let, je vědeckým pracovníkem na Západočeské univerzitě v Plzni, specializuje se na adventury, RPG a FPS, ty však již pomalu opouští :-) (všechny články autora) |