Autor: Félie Publikováno: 10.března 2003 |
![]() ![]() ![]() Jenže ani tento prohřešek proti jednomu zákonu není v tomto případě na závadu. Ona i taková první dáma anglické detektivní školy, Agatha Christie, s oblibou Knoxovy zásady porušovala a myslím, že si to hodně užívala. Vezmeme-li navíc fakt, že se nejedná o čistý detektivní příběh, ale nejméně z poloviny o horor, tak je omluvitelné prakticky všechno. Který bod desatera autoři porušili, vám prozradit při nejlepší vůli nemohu, proflákla bych tím pointu celého příběhu, ale o jednom vás ujistit mohu: vrahem není zahradník :-) ![]() Rodinné a další nesrovnalosti Hra měla původně být blíže časově nezařazena, mělo se jednat o nějaký neurčitý čas minulého století, ale vzhledem k tomu, že se na náhrobku Williama objevuje letopočet smrti 1981, pak je doba vcelku jasná, začíná-li hra návratem z jeho pohřbu. Vlastně je poněkud nejasné i to, kdo je vlastně Samuel, protože se sice praví, že je vnukem Williama, ale současně Williamově ženě neříká babičko, ale Victorie (teoreticky by Victorie mohla být i Williamova dcera, tedy Samuleova tetička). V každém případě, kde se vzal Samuel v této rodině, je malou neznámou, protože ve Williamově závěti se hovoří o Victorii a dvou synech, přičemž ani jeden ze dvou Wiliamových synů není otcem Samuela. Takže trochu jako ze Šimka a Grossmana: „Jsem váš strýc Baloun, mám vás rád a budu u vás bydlet“. ![]() Logické řešení hádanek Ale otevřeně přiznávám, že tohle je už ode mě trošku hnidopištví, protože jinak se hra může pyšnit skvělou logičností. Prakticky cokoliv je dopodrobna vysvětleno. Řešení téměř všech problémů je přísně logické, jako výjimku potvrzující pravidlo mohu uvést poněkud nesmyslné nacpání mince do drážky vázičky, odkud pak vypadnou klíče (?). Ale jak jsem již řekla, je to výjimka. Každý problém, na který narazíte, je řešitelný logickou úvahou. Prostě si řeknete, jak zhruba by se dalo to či ono vyřešit a pak jen k tomu hledáte prostředky. Díky tomu se jedná o jednu z mála her, kde odpadá noční můra všech adventuristů: „když nevíš jak dál, dávej všechno na všechno“. ![]() ![]() ![]() Jedna zvláštnost mě přece jen vzala. Když se mi rám dveří v Samuelově pokoji hlásil, že na něj nevidím, protože je to příliš vysoko. Hledala jsem tedy něco na co vylezu, nebo čím předpokládaný klíč smetu. Jaké bylo pro mě překvapení, že stačilo stisknout pravé myšítko a Samuel stoupnul na špičky a klíč podal. ![]() Ulehčení ovládání Dobrým počinem tvůrců je i to, že použité či prozkoumané předměty se přestávají hlásit jako aktivní, čímž vám vlastně neuvěřitelně usnadňují práci. A současně je i nápovědou, že pokud se vám objekt nebo předmět hlásí, tak jej budete muset k něčemu použít. Jako dobré hodnotím i to, že netaháte v inventáři hromady veteše, ale předměty se uvolní k sebrání většinou až když víte, k čemu je potřebujete. Inventář vyvoláte najetím myši do spodní části obrazovky a posunujete si jej šipkami. Ale jak jsem již uvedla, během hraní nebude mnoho příležitostí inventářem listovat. ![]() Grafika a pohyb hlavního hrdiny Grafické zpracování je opravdu více než povedené. Interiéry i exteriéry jsou skutečně skvělé a není moc co vytýkat. Déšť, mlha, stoupající kouř či kapky v kalužích jsou velmi věrohodné. Pár výtek bych však měla k animacím. Například kočka, kterou Samuel vyděsí a ona skočí z římsy krbu, vypadá při běhu jako vzteklá ponožka a musím říct, že se animátorovi strašlivě nepovedla. Animace postav jsou poměrně rozsáhlé a neomezují se na dva tři pohyby, jak jsme zvyklí v jiných adventurách. Možná jen by se docela hodila lepší synchronizace s dabingem, protože se stává, že ač postava už dohovořila, hubou mele pořád. ![]() ![]() ![]() Po odehrání plné verze hry musím říct, že takových lokací, kde by se dlouho coural, je opravdu málo. Prakticky jen půda (kde je mimochodem zajímavý výtvarný moment, že je přes velké síto-řešeto vidět pohybujícího se hrdinu), hřbitov, lokace kolem domku šíleného vědce Richarda a právě chátrající dům. Tam opravdu dlouho trvá, než se někam doplouží. V naprosté většině lokací však stačí možnost rychlého přesunu do další obrazovky přes dvojklik na východu z lokace. Na ničem jsme nešetřili... ![]() Hudební doprovod je monumentální a myslím, že velmi vhodně doplňuje atmosféru. Díky tomu, že se určitý motiv odehraje a nadále je pak ticho, nemusela jsem přikročit k jinak vcelku běžnému vypínání. Zvuky jsou realistické, ať už déšť, kapající voda či zvuky kroků, které zní vždy jinak podle toho, zda se jedná o interiér, exteriér, nebo v závislosti na povrchu, po kterém se chodí. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů Osobní dojem I když jsem dlouho váhala, chci se na závěr zmínit o svém osobním dojmu z jedné vlastnosti hry. Poprvé jsem mě zarazilo a přemýšlela nad tím, zda je toto do hry tohoto typu vhodné, když byl zavražděn chlapec - dítě. Mluvili jste s ním, byl to rošťák, který si hraje s míčem nebo rozbíjí okna, ale najednou vidíte jeho smrt umlácením a v Samuelově noční můře k vám prosebně vztahuje ruce. Podruhé mě sebralo, když jsem zjistila, že mám jít vykopat v noci na hřbitov tělo několik dnů pohřbeného děda. Musím říct, že se mi do toho opravdu nechtělo a i když jsem si opakovala: "je to jen hra", měla jsem pocit, že by přece jen měly být nějaké mantinely. Možná si řeknete, že v době brutálních akčních stříleček, kdy se kosí celé davy lidí, bych takhle přecitlivělá být neměla. Ale já si myslím, že se jedná o poněkud jinou záležitost. Zatímco střílení do bezejmenných anonymních objektů se dá přirovnat ke střelbě na terč, zabití osoby byť virtuální, ke které si tvoříte určitý vztah, je věcí odlišnou. Je to však můj osobní dojem a vím, že se mnou nemusíte a zřejmě ani nebudete souhlasit. Resumé ![]() Posel Smrti se dostane na pulty domácích obchodů přibližně v polovině března v ceně v rozmezí 899-999 Kč (na webu tvůrců za 850 Kč). Současně s tím přineseme i návod, který bude v té době užitečnější než nyní, kdy hru kromě pár recenzentů zatím nikdo nevlastní :) Stáhněte si: Demo, Ukázky videa a dabingu Související články: Rozhovor (7/2002), První dojmy (6/2002), Novinky |
Félie připravil: jd |