| Pool of Radiance: Ruins of Myth Drannor - recenze | 
| Autor: Mirek Zeman Publikováno: 17.října 2001  | 	
  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Téměř celá hra se odehrává v jediném prostředí, ze kterého není úniku. Něco podobného by bylo ospravedlnitelné v okamžiku, kdy by všude bylo plno hádanek (viz Sladowlands a jejich hra světel a stínů), ale ve skutečnosti jednou za šest až osm hodin přímočarého pochodu potřebujete konkrétní předmět. Pool of Radiance tak vypadá jako simulátor 3rd Edition Dungenos & Dragons, ke kterému jsou doslova „dolepeny“ stereotypní úrovně na způsob Diabla - ovšem těžiště Diabla spočívalo v něčem jiném.  Třetí edice pravidel D&D Situaci již může zachránit pouze bezchybná implementace 3rd Edition D&D - jedná se o vůbec první počítačovou hru založenou na třetí generaci, proto je sledována ostřížím zrakem. Na první pohled zde SSI odvedli perfektní práci. Na jedničku jsou zvládnutá pravidla pro růst charakteru v několika třídách současně (tj. kupříkladu kouzelník, bojovník). Se získáním každé úrovně si můžete vybrat, ve které třídě postoupíte a  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      můžete             si tak pěstovat několik „já“ souběžně. V každé třídě lze dosáhnout             až 16. úrovně, jedná se však spíše o záležitost pro hráče multi-player,             protože v single-player jsou autoři na přidělování zkušeností velmi             skoupí.Poněkud pokulhává zpracování nového systému schopností a dovednotí („feats & skills“). Předchozí pravidla omezovala vaše možnosti dle třídy, tj., kouzelníci například nemohli používat těžké meče. 3rd Edition D&D však nyní v ovládání libolné zbraně nikoho neomezují - stačí si vybrat správné zvláštní schopnosti. V Pool of Radiance ovšem nic podobného nenajdete. Všechny třídy totiž mají zvláštní schopnosti předdefinované, takže jste v důsledku ještě více omezováni. Budete-li hlouběji zkoumat možnosti tvorby charakteru, posléze zjistíte, že zde kupříkladu zcela chybí ženské protějšky k některým rasám a gnomové byli z neznámého důvodu vypuštěni docela.  Kouzlení a spánek Svévolné zásady do pravidel dosáhly vrcholu v případě uplatnění magie - SSI se totiž z kouzelníků podařilo udělat bezkonkurenčně nejsilnější bytosti Pool of Radiance. Na tom by nebylo nic podivného, mág na vysoké úrovni je ve světě D&D mocná bytost, JENŽE... v Pool of Radiance jsou kouzelníci nejsilnější již od samého začátku a má to co dočinění se spánkem. V D&D se mágové kouzla tzv. „memorují“ - není zde žádná magická energie, ale než zalezou pod peřinu, musí si vybrat kouzla, která budou po probuzení moci seslat. Počet těchto kouzel je omezen, takže na začátku máte k dispozici třeba jen dvě kouzla a těmi musíte šetřit, aby vám vydržela až na místo dalšího odpočinku.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Autoři Pool of Radiance se však místo odpočinku rozhodli udělat doslova na každém rohu, takže se žádné taktizování s kouzly nekoná. Jakmile už žádná kouzla nemáte, jednoduše se vyspíte a engine hry vám ještě sám ukáže, kde můžete bezpečně složit hlavu, aniž by vás kdokoli napadl. Sami jistě uznáte, že tímto způsobem Pool of Radiance ztrácí na hratelnosti a zábavnosti. Stějně „upravené“ jsou i další charaktery - tulák nemůže bojovat dvěma zbraněmi současně, takže je nepoužitelný a zloděj je na druhou stranu tak důležitý, že jsem musel rozehrávat celou hru znovu (navíc díky odhalování pastí a otevírání zámků získává zkušenosti rychleji než ostatní).  Zpracování soubojů Jedinou náplní Pool of Radiance zůstávají boje, které jsou velmi pečlivě zpracované. Na rozdíl kupříkladu od Baldur’s Gate 1 a 2 se nejedná o souboje v reálném čase, ale bojiště ze všeho nejvíce připomíná isometrické „šachovnice“, které představovaly kolbiště v počítačových hrách konce osmdesátých a začátkem devadesátých let. Každý váš tah je sice rámcově omezen časem, ale autoři vám poskytují dostatečně dlouhou dobu na rozhodování. Vše pracuje na základě 3rd Edition D&D, takže při střetu s nepřáteli Pool of Radiance vaší i protivníkově postavě hodí na iniciativu (tj. v jakém pořadí budou bojovat), při probíhajících soubojích hází na záchranu apod. S házením nepřímo souvisí  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      novinka             v 3rd Edition D&D - pokud ve vaší těsné blízkosti stojí například             lukostřelec či kouzelník a chce vás zasáhnout šípem nebo kouzlem,             máte možnost házet na přerušení, tj. zda se vám povede uštědřit mu             ránu kupříkladu sekyrou dříve, než stačí napnout tětivu.Časem se vám ovšem boje omrzí, protože si ve stísněných prostorách Myth Drannor najdete jednoduché strategie, jejichž důsledné používání vede k zaručeným výsledkům - vcházíte-li například do místnosti, stačí dvěma bojovníky „ucpat“ dveře a hloupí nepřátelé k vám budou chodit postupně, stejně jako se v otevřeném prostoru vrhají na nejvíce opancéřovaného (tj. „nesmrtelného“) bojovníka.  Vydařená grafika Po grafické stránce není Pool of Radiance téměř co vytknout - v porovnání s Baldur’s Gate 1 a 2 zde naleznete propracovanější pozadí a všechny modely vašich charakterů a nepřátel jsou trojrozměrné (což sice klade podstatně vyšší nároky na výkon procesoru a grafické karty), nicméně v konečném důsledku to vypadá vizuálně velmi působivě. Zdaleka nejpropracovanější jsou kouzla - použijetete-li kupříkladu „Magic Missile“ na delší vzdálenost, táhne se namodralý pruh světla postupně od mágových rukou až cíli vašeho snažení.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       Zatímco grafické efekty jsou velmi vydařené, samotné ovládání hry již tak             povedené není. Je řešeno prostřednictvím „rolovacích“ nabídek - podobně             jako v operačním systému Windows - a dokáže vás až neuvěřitelně zdržovat.             Kupříkladu inventář. Inventář je důležitou proptietou a vetšina počítačových             her podobného střihu vám umožňuje přistupovat do inventáře přímo z             hlavní obrazovky. V Pool of Radiance ovšem musíte pro přístup k inventáři             otevřít rolovací nabídku a kliknout na jednu z položek. Ještě horší             je to v případě kouzel - ke konkrétnímu kouzlu se lze dobrat až na             čtvrté (!) kliknutí (klávesovou zkratkou sice můžete jedno kliknutí             „odbourat“, ale zbylých tří již se nezbavíte). A to nepočítám, že             jednotlivé položky v nabídce jsou nešikovně naprogramované, takže             často musíte klikat několikrát.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Adaptace pravidel D&D do virtuální podoby působí u většiny počítačových her jako magnet na kupující, což ukazují i komerční výsledky Pool of Radiance, podle kterých se pomalu, ale jistě šplhá do čela tabulek.  
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       Důvod je             prostý - D&D s tužkou a papírem může hrát kdokoli, nicméně dobrý příběh             a optimální hratelnost závisí na kvalitách „Dungeon Mastera“, takže             si lidé raději připlatí - v případě Pool of Radiance ovšem naprosto             zbytečně.Stáhněte si: Demo (93 MB), Trailery (27 MB & 32 MB), Video (1,5 MB)  | 
| Mirek Zeman  připravil: jd  |