Pool of Radiance: Ruins of Myth Drannor - recenze |
Autor: Mirek Zeman Publikováno: 17.října 2001 |
![]() ![]() ![]() Téměř celá hra se odehrává v jediném prostředí, ze kterého není úniku. Něco podobného by bylo ospravedlnitelné v okamžiku, kdy by všude bylo plno hádanek (viz Sladowlands a jejich hra světel a stínů), ale ve skutečnosti jednou za šest až osm hodin přímočarého pochodu potřebujete konkrétní předmět. Pool of Radiance tak vypadá jako simulátor 3rd Edition Dungenos & Dragons, ke kterému jsou doslova „dolepeny“ stereotypní úrovně na způsob Diabla - ovšem těžiště Diabla spočívalo v něčem jiném. Třetí edice pravidel D&D Situaci již může zachránit pouze bezchybná implementace 3rd Edition D&D - jedná se o vůbec první počítačovou hru založenou na třetí generaci, proto je sledována ostřížím zrakem. Na první pohled zde SSI odvedli perfektní práci. Na jedničku jsou zvládnutá pravidla pro růst charakteru v několika třídách současně (tj. kupříkladu kouzelník, bojovník). Se získáním každé úrovně si můžete vybrat, ve které třídě postoupíte a ![]() Poněkud pokulhává zpracování nového systému schopností a dovednotí („feats & skills“). Předchozí pravidla omezovala vaše možnosti dle třídy, tj., kouzelníci například nemohli používat těžké meče. 3rd Edition D&D však nyní v ovládání libolné zbraně nikoho neomezují - stačí si vybrat správné zvláštní schopnosti. V Pool of Radiance ovšem nic podobného nenajdete. Všechny třídy totiž mají zvláštní schopnosti předdefinované, takže jste v důsledku ještě více omezováni. Budete-li hlouběji zkoumat možnosti tvorby charakteru, posléze zjistíte, že zde kupříkladu zcela chybí ženské protějšky k některým rasám a gnomové byli z neznámého důvodu vypuštěni docela. Kouzlení a spánek Svévolné zásady do pravidel dosáhly vrcholu v případě uplatnění magie - SSI se totiž z kouzelníků podařilo udělat bezkonkurenčně nejsilnější bytosti Pool of Radiance. Na tom by nebylo nic podivného, mág na vysoké úrovni je ve světě D&D mocná bytost, JENŽE... v Pool of Radiance jsou kouzelníci nejsilnější již od samého začátku a má to co dočinění se spánkem. V D&D se mágové kouzla tzv. „memorují“ - není zde žádná magická energie, ale než zalezou pod peřinu, musí si vybrat kouzla, která budou po probuzení moci seslat. Počet těchto kouzel je omezen, takže na začátku máte k dispozici třeba jen dvě kouzla a těmi musíte šetřit, aby vám vydržela až na místo dalšího odpočinku. ![]() ![]() ![]() Autoři Pool of Radiance se však místo odpočinku rozhodli udělat doslova na každém rohu, takže se žádné taktizování s kouzly nekoná. Jakmile už žádná kouzla nemáte, jednoduše se vyspíte a engine hry vám ještě sám ukáže, kde můžete bezpečně složit hlavu, aniž by vás kdokoli napadl. Sami jistě uznáte, že tímto způsobem Pool of Radiance ztrácí na hratelnosti a zábavnosti. Stějně „upravené“ jsou i další charaktery - tulák nemůže bojovat dvěma zbraněmi současně, takže je nepoužitelný a zloděj je na druhou stranu tak důležitý, že jsem musel rozehrávat celou hru znovu (navíc díky odhalování pastí a otevírání zámků získává zkušenosti rychleji než ostatní). Zpracování soubojů Jedinou náplní Pool of Radiance zůstávají boje, které jsou velmi pečlivě zpracované. Na rozdíl kupříkladu od Baldur’s Gate 1 a 2 se nejedná o souboje v reálném čase, ale bojiště ze všeho nejvíce připomíná isometrické „šachovnice“, které představovaly kolbiště v počítačových hrách konce osmdesátých a začátkem devadesátých let. Každý váš tah je sice rámcově omezen časem, ale autoři vám poskytují dostatečně dlouhou dobu na rozhodování. Vše pracuje na základě 3rd Edition D&D, takže při střetu s nepřáteli Pool of Radiance vaší i protivníkově postavě hodí na iniciativu (tj. v jakém pořadí budou bojovat), při probíhajících soubojích hází na záchranu apod. S házením nepřímo souvisí ![]() Časem se vám ovšem boje omrzí, protože si ve stísněných prostorách Myth Drannor najdete jednoduché strategie, jejichž důsledné používání vede k zaručeným výsledkům - vcházíte-li například do místnosti, stačí dvěma bojovníky „ucpat“ dveře a hloupí nepřátelé k vám budou chodit postupně, stejně jako se v otevřeném prostoru vrhají na nejvíce opancéřovaného (tj. „nesmrtelného“) bojovníka. Vydařená grafika Po grafické stránce není Pool of Radiance téměř co vytknout - v porovnání s Baldur’s Gate 1 a 2 zde naleznete propracovanější pozadí a všechny modely vašich charakterů a nepřátel jsou trojrozměrné (což sice klade podstatně vyšší nároky na výkon procesoru a grafické karty), nicméně v konečném důsledku to vypadá vizuálně velmi působivě. Zdaleka nejpropracovanější jsou kouzla - použijetete-li kupříkladu „Magic Missile“ na delší vzdálenost, táhne se namodralý pruh světla postupně od mágových rukou až cíli vašeho snažení. ![]() ![]() ![]() Zatímco grafické efekty jsou velmi vydařené, samotné ovládání hry již tak povedené není. Je řešeno prostřednictvím „rolovacích“ nabídek - podobně jako v operačním systému Windows - a dokáže vás až neuvěřitelně zdržovat. Kupříkladu inventář. Inventář je důležitou proptietou a vetšina počítačových her podobného střihu vám umožňuje přistupovat do inventáře přímo z hlavní obrazovky. V Pool of Radiance ovšem musíte pro přístup k inventáři otevřít rolovací nabídku a kliknout na jednu z položek. Ještě horší je to v případě kouzel - ke konkrétnímu kouzlu se lze dobrat až na čtvrté (!) kliknutí (klávesovou zkratkou sice můžete jedno kliknutí „odbourat“, ale zbylých tří již se nezbavíte). A to nepočítám, že jednotlivé položky v nabídce jsou nešikovně naprogramované, takže často musíte klikat několikrát. ![]() ![]() ![]() Adaptace pravidel D&D do virtuální podoby působí u většiny počítačových her jako magnet na kupující, což ukazují i komerční výsledky Pool of Radiance, podle kterých se pomalu, ale jistě šplhá do čela tabulek. ![]() Stáhněte si: Demo (93 MB), Trailery (27 MB & 32 MB), Video (1,5 MB) |
Mirek Zeman připravil: jd |