Playboy: The Mansion - recenze
7/10

Playboy: The Mansion - recenze

8. 3. 2005 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Když se řekne Playboy, jistě si představíte věhlasný pánský erotický časopis a hlavu ušáka, kterou má ve znaku. Anebo sličné dámy v odvážných kostýmcích, se kterými si užijete v erotických scénách této strategie.

Autor: Korgull
Publikováno: 8.března 2005
Verze hry: finální/anglická

Obrázek zdroj: tisková zpráva Když se řekne Playboy, mnozí z vás si jistě bez jediné pochyby a zaváhání okamžitě představí věhlasný pánský erotický časopis a hlavu ušáka, kterou má ve znaku. Anebo minimálně sličné mladé dámy ve slušivých odvážných kostýmcích s chlupatýma zaječíma ouškama a ocáskem na prdelce, které nikdy nechybí na žádné akci pod touto značkou pořádanou. Zakladatelem dnes již ohromného impéria, zahrnujícího mnohem více než zmíněné čtivo převážně pro mužskou část populace, je člověk jménem Hugh Hefner. Pokud se vám Playboy někdy dostal do ruky, možná jste o tomto pánovi již slyšeli. Pokud ne, pravděpodobně jste se o něm dozvěděli až když došlo k oznámení hry Playboy: The Mansion (pro PC, Xbox a PS2), kterou do ČR přinesla (s českým manuálem) před pár dny společnost Playman.

The Sims pro dospělé?
Probírali-li jste se už někdy galerií ke hře Playboy: The Mansion, možná vás na první pohled napadalo, že jde o klon The Sims. Ano, na první pohled se to tak jevit skutečně může. Ovšem, Playboy: The Mansion má ke skutečné simulaci života hodně daleko. Kromě toho, že zde hráči zastanou roli výhradně a jedině samotného šéfa Hefnera (ve hře se jmenuje prostě Hef), její podstatou je budování vztahů (přátelských, profesionálních a milostných) s mnoha různými lidmi ve snaze dostat z nich to nejlepší pro svůj časopis, což následně vede k penězům a dalším možnostem rozšíření erotického impéria. Aktivity se v této hře tedy soustředí zejména na vše, co souvisí se záležitostmi okolo vydávání tak specifického časopisu, jakým je Playboy, ale také na zábavu a sex.

Playboy: The Mansion nabízí dva herní módy - kampaň a volnou hru. V kampani i volné hře máte dále na výběr ze dvou možností. V prvním případě jde o volbu mezi klasickou (staromódní) a moderní herní mapou, kde rozdíl tkví ve stylu zařízení budovy. V případě druhém o volbu mezi hrou se základním jměním v podobě částečně zařízeného patrového sídla o několika místnostech a s částkou 100 000 dolarů na kontě. Anebo s hodně spoře vybaveným malým domkem o velikosti garáže na slibném pozemku a 300 000 dolary na kontě. Zase tak od nuly, jak bylo často prezentováno, s Hefem tedy nezačnete...

Princip obou herních módů je v podstatě stejný, v každém případě jsou vám předloženy nějaké cíle, jichž je třeba dosáhnout. Kampaň je však výpravnější a je rozdělena na mise, přičemž postup do dalších úrovní hry je dán právě vyřešením stanovených cílů. Žádný speciální tutoriál tato hra nemá. S jejím ovládáním a principy jste seznamováni postupně a co je zajímavé - za použití všech prvků interface (uživatelského rozhraní) budete odměněni body, jež se vám v budoucnu mohou hodit, ale o tom až níže. Kromě toho tím splníte i jeden z úkolů první mise a budete tedy zase o krok blíže misi druhé.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Nutno říci, že základy si lze osvojit velmi rychle. Blízký bude tento titul co do ovládání postavičky právě těm, kteří mají za sebou už nějakou zkušenost se zmíněnými The Sims nebo Singles. Pokud jde o management, k dispozici je systém menu a statistik podobný "tycoonovkám". Tento systém je vás vždy schopen informovat o všem, co se okolo vás děje (kdo a kde se ve vašem sídle nachází, o vzájemných vztazích postaviček, atd.), stejně jako o všech cílech a v neposlední řadě i o trhu, poptávce a všem, co je potřeba ještě zařídit, aby vyšlo další číslo vašeho časopisu a mělo kýžený úspěch.

Spousta úkolů
Abyste měli konkrétnější představu o výše zmiňovaných cílech, tak namátkou některé uvedu. Ze začátku hry je to především např. úkol najmout potřebný personál, který se skládá z fotografů, pisálků, hostesek (to jsou ty v těch zajíčkovských oblečcích) a modelek. Až na modelky můžete mít okruh zaměstnanců stabilní. Zprvu neznámé dívčiny se totiž ihned po publikování jejich obrázků v časáku stanou známými tvářemi, spolupráci s vámi poté prozatím ukončí a zařadí se mezi celebrity, jež jsou pro vás ovšem neméně důležité, protože z těch zase potřebujete vymámit pro každé číslo rovněž nezbytný rozhovor, esej, případně nějakou slavnou dámu přemluvit pro pózování na obálku.

Tím se opět dostáváme k oněm cílům mise. Některými z nich totiž bývá právě přesvědčení některé konkrétní osobnosti, aby vám poskytla nějaký materiál. Další úkoly zahrnují různé vztahy. Například si budete muset pořídit několik milenek, uspořádat napjaté vztahy mezi některými svými zaměstnanci či přáteli, navázat profesionální vztah s tím nebo tamtím, případně rovnou uzavřít smlouvu na nějaký film, zařídit speciální párty pro vybrané hosty a mnoho mnoho dalšího.

Zdokonalování postav
Zvětšit zdroj: tisková zpráva aždá postavička disponuje určitými vlastnostmi. Základem jsou tři: fyzický vzhled, intelekt a šarm. Dále máte u každé přehled o jejích zálibách a naopak o věcech, které vyloženě nesnáší, stejně jako o jejich případných zvláštních přátelích a také o slávě. Všechno to lze nějak využít ku prospěchu vaší věci, jen je třeba dobře kombinovat. Vzhled, intelekt i šarm každé postavičky lze navíc rozvíjet, a to určitými činnostmi. Z pozice Hefa můžete svým zaměstnancům i hostům do určité míry diktovat, co mají dělat. Ale jen do určité míry z pozice hostitele nebo zaměstnavatele a záleží přitom i na dalších okolnostech, jako je spokojenost v různých oblastech (pohodlí, dostatek "pitiva" a intelektuální zázemí). I to můžete ovlivnit zařízením svého sídla.

Jak tedy budovat časopis?
Když už máte mezi všechny potřebné zaměstnance, můžete začít zadávat pracovní úkoly. Novináře pošlete napsat článek o některém vybraném tématu (a že jich je spousta - politika, humor, sex, technologie, aj.). Je vhodné přitom vždy zohlednit poptávku cílových skupin i zájmy svého novináře.

Rozhovory mají taktéž na starost pisálkové (můžete jich mít i více najednou, každý vyžaduje vlastní stůl), k jejich uskutečnění však může dojít buďto pouze na vámi pořádaném večírku (nesmíte však svého novináře zapomenout pozvat anebo nechat odejít), anebo pak v soukromí, ovšem to pouze s osobami, které jste již dříve zařadili do kruhu svých blízkých přátel. K tomu je však třeba nejdříve se s osobou seznámit a vybudovat s ní silný přátelský vztah. K tomu slouží primárně právě párty, díky nimž se kromě toho stáváte čím dál slavnějším a vyhledávanějším.

Důležitost vztahů
A nejde pouze o vás v roli Hefa. Každou osobnost, od které něco chcete, byste měli seznámit se svými zaměstnanci a pokusit se o to, aby byly jejich vztahy navzájem co nejlepší, protože to může ovlivnit výsledek. Ono to není jednoduché, protože postavičky spolu sice vesele konverzují i bez vašeho zasahování, ale může se stát (a stává se to často), že si nesednou, protože mají rozdílné zájmy, představy, haraší, zahýbají si či zrovna prostě nemají náladu, anebo jsou narozeni ve znameních, která se nesnesou. To všechno a ještě více totiž může hrát roli.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Na párty se děje leccos. Když se to povede, dokáže se takový večírek pěkně zvrhnout. Hosté se mohou opít (pěkně se pak potácejí), ale také mohou najít lásku svého srdce (aspoň pro tento večer) a rozdat si to s ní přímo před vašima očima na pohovce v místnosti plné lidí nebo kdekoliv jinde (lehátko u bazénu, postel, vířivá lázeň, ad. - možností je mnoho, stejně jako způsobů). Je to sex na způsob lehkých erotických filmů - přes spodní prádlo ;) Samozřejmě ani vy nejste vyloučeni z takových hrátek. Klidně se můžete zmocnit některé sličné dámy a také ji přemluvit k mazlení či přímo sexu a předvést několik čísel za sebou. Mimochodem, nabídnutí vztahu slečnám je třeba zvážit, představuje to totiž výdaje z vaší pokladny.

Chci být profesionálním fotografem
Ale od sexu zpět k práci. Další (a to velmi) důležitou součástí vašeho časopisu jsou fotografie dívek a celebrit. Tato část hry je pojata výborně a skýtá příjemný erotický náboj. Jde vlastně o takovou mini-hru. Najatou modelku či nějakou slavnou dámu požádáte o pózování, vyberete fotografa a místo, kde má k focení dojít (vybavení lokace může hodně ovlivnit výsledek).

Pak se hra přepne do speciálního módu, před vámi se objeví graficky velmi pěkný model vámi vybrané ženy a začne plynule měnit pózy, přičemž na vás je, abyste zachytili to nejlepší. Můžete ji přitom obíhat ji kamerou, přibližovat, měnit oblečení (velký výběr plavek a spodního prádla, vždy s variantou nahoře bez - víc bohužel neodhalíte), obuv i šperky (případně i brýle) a nechat ji i putovat po místnosti (fotit ji na posteli, na židli, křesle, pohovce, stojící, atd.) ve snaze zachytit ji v lepším světle nebo v co nejsvůdnější póze. Tato část hry se mi obzvlášť líbila.

Máte možnost vyzkoušet modelky všech barev pleti, velikosti poprsí, tvarů postavy, účesu a barvy vlasů... A co víc, celou nafocenou sérii si pak můžete uložit na disk a kochat se jí i mimo samotnou hru. U fotek, které mají přijít doprostřed časopisu, měníte i formát. U každého vydání Playboye pak určíte cenu, množství obsahu a podle vlastního úsudku udělaného na základě hodnocení (kvalita a atraktivnost je označena hvězdičkami, případně číselnými hodnotami a grafem) vybrat materiály ke zveřejnění. Když usoudíte, že jste udělali maximum pro to, abyste utržili co nejvíce, dáte časopis do tisku a už jen čekáte, kolik se ho prodalo a hlavně kolik jste na tom trhli.

Bonusy za body
Zvětšit zdroj: tisková zpráva K některým činnostem získáte přístup až později ve hře, až se vám zpřístupní některé konkrétní objekty s nimi spojené. To je mimochodem velmi sympatická vlastnost hry. Jak už bylo naznačeno výše, za plnění cílů, ale i některé speciální akce (například obzvlášť vydařený článek nebo přímo celé číslo časopisu, ad.) totiž získáváte body, anebo se vám odemknou některé nové objekty v domě.

Splněním některých misí dokonce odemknete celé nové lokace svého panství (nejprve bazén, pak klub...). Každá z lokací nabízí jinou sadu použitelných objektů (pouze v klubu jsou například hrací automaty, jen k bazénu si můžete pořídit plameňáky, jen v prvním patře svého sídla můžete zřídit kancelář, ložnici a koupelnu, atd.). Svým způsobem tak má hra pro vás neustále připravené nějaké překvapení.

Ony body vám pak mohou posloužit k dalším bonusům. Například si za ně můžete koupit různé cheaty a s jejich pomocí pak zařídit, aby měly postavičky hlavy velké tak, jako je jejich ego, případně zajistit všem ženám v baráku skutečně mega-implantáty, povýšit něčí intelekt na úroveň génia, atd. Cheaty lze, až se jich nabažíte, vypnout. Za body se rovněž dají koupit různé "artefakty" ze života Hugha Hefnera, například dokumentární obrázky, ale také odemknout k nahlédnutí skutečné obálky Playboye ve vybraných letech, případně obrázky slečen, které byly označeny za miss toho kterého roku, hvězdné rozhovory (např. s Billem Gatesem), apod. To vše lze považovat za velmi příjemné zpestření hry.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva  Technická stránka hry
Až dosud jste zřejmě nabyli dojmu, že je Playboy téměř bez chyby. To však bohužel není pravda. Ano, grafika není špatná (podpora rozlišení až 1280 x 960, možnost nastavení kvality 3D efektů, stíny, aj.), zvlášť ne při focení. To je přímo živoucí - poprsí dívek se přirozeně "chruje", jejich pohyby jsou ladné a přesvědčivé, ale i další animace ve hře jsou nápadité, vtipné a poměrně realistické (např. když vás naštvaná společnice kopne do rozkroku). Přesto zde dochází k různým kolizím. Postavičky sebou procházejí (obrázek), jindy mají naopak problém se vymotat z větší společnosti.

Poněkud zvláštní, i když za chybu to asi považovat úplně nelze, je dynamicky se měnící denní doba a pojetí času. Hra nijak nestanovuje čas, měsíc prostě uběhne tak, že vydáte nové číslo časopisu, i když vám to jednou trvá půl hodiny, jindy tři hodiny. Přesto tvůrci do hry zahrnuli měnící se intenzitu světla podle denní doby. Zvlášť komicky to působí, když svoláte večerní párty a během ní několikrát proběhne den a noc. Na druhou stranu je hezké, když můžete fotit modelky i s ohledem na různé efekty způsobené tímto světlem.

Problémy jsou i ve stavebním módu hry, který slouží k budování vašeho sídla a jeho zařizování nábytkem. Tento mód má celkově víc much. Volba nelze vzít jednoduše zpět (undo). Abyste něco dostali do podoby, kterou vyžadujete, musíte dost často udělat několik nesmyslných kroků.

Například, máte noční stolek a na něm svíci, obojí byste si rádi nechali, ale chcete to posunout o kus jinam. Jenže to nejde, protože se stolkem nepohnete, dokud je na něm svíce a tu zase nemůžete nikam odložit, pokud nemáte po ruce další prázdný stolek. Je to jako hra "škatulata, hejbejte se". Další problém v tomto stavebním módu je ten, že některé objekty, které jste si vybrali, prostě zmizí, takže je nemůžete položit, kam potřebujete. V tomto případě ale stačí, abyste předmět znovu vybrali a on se ukáže.

Nešikovná kamera
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Potíže mi činila trochu i perspektiva a možnosti kamery. Tím, že je hra pojata z pohledu třetí osoby a fixovaná na Hefa, nemáte možnost libovolně posouvat kamerou po mapě (třeba když chcete najít nějakou postavičku). Kam se chcete podívat, tam musíte jít přímo s Hefem. S tím souvisí i skutečnost, že se nelze přepnout mezi patry sídla. Ale možná je to jen můj problém vyplývající ze zvyku z ovládání The Sims. Také mi zde ale chybělo nějaké přímé označení postav. Třeba aspoň po najetí myší nebo tak něco. Někdy mi dělalo problémy poznat na první pohled, kdo je kdo. Je tu sice určitá funkce, která by něco takového měla nahrazovat, ale vyžaduje zaktivování speciálního módu a to jde navíc jen tehdy, pokud zrovna s nikým nekomunikujete, anebo nevykonáváte nějakou činnost.

Nestabilita hry
Velmi nepříjemnou chybou a - jak vyplynulo z některých diskusních fór - často i fatální, je padání hry. Patch, který to má opravovat, sice vyšel, ale nefunguje asi jak by měl, i když u mě problém alespoň částečně eliminuje (hra se občas shodí do systému, ale méně často něž bez patche). Objevují se však i hlasy lidí, kteří prý hru nainstalují, opatří ji i patchem, ale nespustí - v menu spadne.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva 15 dalších vytípaných obrázků z hraní jsme přidali do sekce screenshotů

Další věc, která mě málem donutila hru reloadnout z poslední uložené pozice (zde je třeba možná vytknout i absenci automatického ukládání, a i když sami můžete ukládat neomezeně, znáte to...) byla ta, že mě hra poněkud uvěznila v druhém patře sídla. Schody prostě stávkovaly. Nechtěly mě pustit dolu. Už to vypadalo beznadějně, naštěstí se mi ale podařilo najít místečko (jediné možné), kde šlo postavit ještě jedno schodiště a po něm sejít a zlikvidovat zaseklé schody.

Problém pravděpodobně vznikl z toho důvodu, že tam, kde se nacházíte vy s Hefem, mají tendenci jít dříve či později i všechny ostatní postavičky v baráku a když je jich hodně, tak nastane skutečný zmatek, protože po schodech vystupují jedna za druhou. Jenže ty, co jsou nahoře, se mají ve zvyku zastavit ihned nad schody, čímž znemožní dalším vystoupit a vám sejít dolů. Řešením (pokud byste se s tím setkali) je naposílat všechny zdržující postavy někam dál od schodů a zabavit je nějakou činností, aby se nevraceli. Počkat, dokud nevystoupí další zájemci o vaše pronásledování a s nimi učinit totéž, dokud se vám schody nezaktivují pro odchod.

Pochvala hudby
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Abychom neskončili výčtem chyb, je vhodné ještě zmínit soundtrack, který Playboy: The Mansion nabízí (musíte však Hefovi koupit nějaký přehrávač). Ten by měl být k dostání i samostatně. Alespoň to loni společnost Arush Entertainment plánovala. Soundtrack je velmi obsáhlý a pestrý co do žánrů. Je zde jazz, hip hop, rock, ale i další styly. Hra vám navíc umožňuje nastavit skladby a případně některé úplně vyházet. A když už jsme u té audio stránky titulu, tak by bylo vhodné zmínit také to, že postavičky hovoří "Simlish" (to je takové to žvatlání s náznakem angličtiny ala The Sims). Narozdíl od The Sims zde ale častěji uslyšíte smyslnější zvuky ;)

Stáhněte si: Videa, Patch, Cheaty...