Autor: Mickey Mouse Publikováno: 21.srpna 2003 |
![]() ![]() ![]() Trénink v domovské bázi ![]() Hurá do akce Druhý způsob, jak se ocitnout ve hře, je možnost se nechat vysadit přímo poblíž některého epicentra válečné vřavy. Hra určí vhodné místo, kde vás vysadí a vaším úkolem pak už bude co nejsrdnatěji čelit nepříteli. Základní herní princip v Planetside je v zabírání území. Svět je rozdělen na několik kontinentů, na nichž se nacházejí strategické budovy. Ty mohou být buď neutrální, anebo v držení některé z velmocí. Budovy jsou stěžejními strategickými cíli, o jejichž ovládnutí celou dobu půjde. Ta, jíž se zmocníte, se stává vaším služebníkem a můžete využívat veškeré její zdroje - různé typy terminálů pro získání výbavy a zkušeností, plošiny vydávající bojová vozidla, střílny, respawnovací portály atd. Autoři šli ale ještě dál a zakomponovali potřebu dodávat budově dostatek energie k tomu, aby své funkce mohla plnit. Proto ve hře najdete i surovinu, kterou je třeba doplňovat do skladišť, odkud se automaticky odčerpává třeba při každém použití terminálu, respawnu atd. Sbírání zkušeností Shrneme-li systém dění v Planetside, najdeme zde dvě hlavní linie - první a primární je boj s nepřáteli, obranný i agresívní. Vlastní území je třeba chránit, nová území dobývat. Druhá linie je v udržování vlastních staveb v provozuschopném stavu včetně oprav bojové techniky. Při všech těchto činnostech hráč získává zkušenostní body, kterých pak může využít při zdokonalování vlastní výstroje a získávání nových dovedností. ![]() ![]() ![]() Zkušenostní body jsou dvojího druhu. Jednak jsou to body za střílení nepřátel a zabírání budov, které pak využijete tak, jak jsem psal výše. Boje v Planetside jsou většinou vedeny ve vícečlenných jednotkách (čemuž je přizpůsobena i komunikace) a organizovaným bojem nabýváte i zkušenostních bodů velitelských. Ty se pak odrazí v možnosti vyšší formy komunikace, přehlednějším zobrazováním bojišť, schopností vytyčovat prostřednictvím waypointů trasu pro přesun jednotky atd. Nelineární vývoj postavy ![]() Pokud se později rozhodnete se vyvíjet jiným směrem, není problém a stávající schopnosti se lze zpátky „odnaučit“ a namísto nich získat jiné. Odnaučení má ale také svůj řád a lze takto vrátit pouze jednu nabytou certifikaci za 24 hodin, proto je třeba i s vlastními schopnostmi zacházet obezřetně. I pořízení bojové techniky a výbavy probíhá u již zmiňovaných terminálů zcela zdarma a lze si tedy doplnit vše, s čím vaše postava umí zacházet. Snad ještě stojí za zmínku, že výbavu jako zbraně či munici ukládáte do inventáře, jehož velikost je opět determinována tím, co máte na sobě za oblečení. Implantáty ![]() Týmovka Již jsem nakousnul týmovou spolupráci, kdy hráči vzájemně vytvářejí bojové skupinky (desetičlenné „squads“) i větší jednotky (tzv. „outfits“), které se pak navzájem vidí na radaru, používají stejná loga na výzbroji a dorozumívají se na speciálním komunikačním kanálu. Řada vozidel pozemních i vznášedel je vícemístných a obdobně jako v populárním Battlefield 1942 se tak může více hráčů společně podílet na jejich řízení a ovládání zbraňového systému, jakož se i nechat pouze transportovat. Rozdíl oproti BF1942 je pouze v tom, že ke každé funkci v Planetside musíte mít patřičnou kvalifikaci. Přípravě na boj se věnuje celkem dost úsilí a srocování větší armády hráčů vypadá impozantně. ![]() ![]() ![]() Hra v týmu přináší hráči i další výhody, a tak je jen v jeho zájmu nehrát lovce samotáře, ale co nejdříve se do nějaké jednotky zařadit. Krom jiného tak bude třeba získávat zkušenostní body i za činnosti, které provedou jeho kolegové. Dostat se do jednotky spočívá v pozvání a jeho přijetí/odmítnutí, k čemuž existuje speciální dialog. Členy své jednotky pak vidíte na HUDu i v mapě, takže snadno zjistíte jejich rozestavení. Domlouváte se mezi sebou na zvláštním komunikačním kanálu, který je vyhrazen právě domluvě bojové skupiny (samozřejmě si ale můžete kdykoli podle potřeby přeřadit na kanál jiný). Pokud po jednotce, do níž byste se rádi připojili, teprve pátráte, můžete využít služeb vyhledávače, který vám s hledáním pomůže včetně možnosti nalezené jednotky filtrovat podle několika kritérií. Zabírání budov ![]() Při zajímání budovy musí útočníci hlídat i přístup k řídící konzoli, neboť kdyby se ji podařilo obráncům hacknout zpět, budova se ihned vrátí opd jejich kontrolu a celý proces by bylo třeba od začátku opakovat. Háček je rovněž ve stavu zásob v silu, které budově dodává provozní energii. Pokud by pohonná surovina během zabírací fáze došla, zajmutí by se nedalo provést. S vlastnictvím budovy souvisí i přístup do jejích chodeb, který je pro nepřátelskou stranu blokován. Ale i proti tomu se dá bránit pomocí téhož hardwaru jakým se hackuje, který zároveň slouží i jako elektronický klíč. Zbraně a výzbroj ![]() Budeme-li chtít Planetside zaškatulkovat do kategorie arkáda či simulace, přikloníme se určitě spíš k té arkádovosti. Jsou tu sice zakomponovány záležitosti jako vliv pohybu na přesnost střelby či stamina, nicméně arkádovější pojetí hraje jednoznačně prim. Tomu odpovídá i herní tempo, které je o poznání vyšší než ve válečných simulátorech, ale ne zas takové jako v ryze akčních titulech typu Quake či Unreal Tournament. ![]() ![]() ![]() Grafika a ozvučení Ačkoli se internet hemží superlativy na adresu audiovizuální stránky hry, zůstaneme při zemi a budeme hru hodnotit objektivně. Žádný zázrak se nekoná a grafické (anebo možná spíš architektonické) zpracování hry je poplatné možnostem, které současný hardware nabízí. Jelikož se jedná o hru na rozsáhlých územích, chtě nechtě musí být polygony ve scénách zredukovány na hratelnou míru a tudíž jich bude na viditelné ploše použito podstatně méně než třeba v UT2003. Tohle je daň, kterou je nutné zaplatit a proto se nenechte nabudit nadsazenými reklamními slogany. Tím nechci tvrdit, že jsme o něco ochuzeni, pouze je potřeba se na hru dívat realisticky. ![]() Promyšlený herní systém Celý herní systém působí velice promyšleným dojmem. To je bez debat a čiší z něj snaha o opravdu kvalitní platformu. Ono je v Planetside vůbec k pochválení víc věcí. Kromě obsáhlé a šikovné nápovědy třeba i možnost si libovolně rozmístit prvky HUDu po obrazovce. Dále vypíchnu ještě třeba režim pro automatický běh, kdy není třeba držet žádnou klávesu pro pohyb, postava sama utíká a vy ji pouze myší natáčíte do požadovaného směru. Tohle výborně využijete při přesunech na větší vzdálenosti, což je v této hře poměrně časté a dá se při tom druhou rukou v klidu i navečeřet. Komplexnosti hry odpovídá i její ovládání připomínající letecký simulátor. Samotné nastavení ovládání je zpracováno rovněž užitečněji než je zvykem, neboť přímo vidíte, jak máte klávesy rozloženy, které jsou již přiřazeny a které nikoli. ![]() Moc šikovně je zpracováno i dorozumívání pomocí komunikačních maker. Jednoduše se jimi dají skládat fráze, jimiž vyjádříte svoje potřeby a všechny základní povely. Například k povelu „Braňte konzoli“ stačí po aktivaci komunikace stisknout klávesy B a poté K, přičemž B použijete vždy, když chcete něco bránit a K bude vždy představovat konzoli. Tímto způsobem je řešeno několik desítek pojmů, které se tak dají snadno zapamatovat i používat. ![]() ![]() ![]() Rozsáhlý svět Planetside patří k hrám pro opravdu velký počet hráčů. Tohle je základní kritérium, které při zvažování vhodnosti právě pro vás musíte brát do úvahy. Pokud se vám zdají běžné mapy ve standardních akčních hrách těsné a pěti až desetičlenný tým příliš familiérní, jděte do toho. Ostatním asi bude veliký svět připadat alespoň zpočátku příliš nepřehledný a vaše role v něm bezvýznamná. Tím, že jsou ale boje v Planetside rozdrobené do jednotlivých bojišť umístěných na samostatné kontinenty a dále na bitvy o jednotlivé komplexy, dal by se přirovnat ke spojení spousty herních serverů běžných, jejichž výsledky se navzájem sčítají a část populace bude mezi bojišti migrovat obdobně, jako hráči přeskakují ze serveru na server. RPG složka má pak plní tu funkci, že kumuluje hráčovy výsledky, na základě nichž mu dovoluje získávat nové schopnosti a tím se zdokonalovat. Aby bylo zcela jasno i v herních serverech pro Planetside, zdůrazním nutnost hru provozovat jen na serverech oficiálních, kterých je celkem pět, z toho čtyři v USA a jeden v Evropě. Žádný další vlastní server ani hru po lokální síti si nevytvoříte a singleplayer samozřejmě také ne. Hra ne úplně pro každého ![]() Druhá nepříjemnost je v celkem vyšších nárocích nejen na hardware, ale i na internetové připojení. Hru jsem testoval na sestavě Pentium 4 1,7 GHz, 512 MB RAM, GeForce 4Ti4200 a 256Kb lince, kde se v přestřelkách hra místy nechutně cukala. Těžko říct, co bylo příčinou - zdali zahlcená linka anebo disk s daty, případně velké nároky na grafický či jiný hardware, na němž však naprostá většina ostatních her běží bez potíží. Zde v žádném případě nemohu mluvit o plynulé hře, ať jsem v grafických volbách a parametrech připojení nastavoval kde co. Pro objektivnost by ale bylo dobré napsat do diskuse i vaše zkušenosti. Naprostou samozřejmostí pro hráče Planetside je angličtina, která je pro komunikaci v týmech nezbytná a samozřejmě ji najdete i v celé nápovědě, bez níž asi těžko rozlousknete, co po vás hra vlastně chce. Sice jsem narazil i na několik Němců zoufale se snažících prosadit jejich mateřštinu, což se ale samozřejmě neujalo. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů Datadisk na cestě Že se s Planetside počítá i do budoucna potvrzuje již ohlášený datadisk, jenž by se měl objevit už v říjnu a ponese název Core Combat (viz naše novinka). Krom jiného přinese rozšíření herního světa o šest lokací, vesměs jeskynního rázu. Podobně jako se liší světy současné, budou i jeskyně zasazeny každá do jiného prostředí, která vás zavedou do lávové krajiny, země zamrzlých jezer, bažin, spletitých bludišť atd. Hodnocení Planetside je specifická hra se zajímavými pravidly a pokud byste rádi tento masový projekt vyzkoušeli, nenajdete lepší příležitost než využít právě teď období, po které je možné zdarma testovat trial-verzi. Získáte tak nejen vlastní představu, jaká hra je, ale vyzkoušíte si i její provozuschopnost ve vašich podmínkách (HW i připojení k internetu). Poté zůstane už jen na vašem úsudku, zda vás hra odradí či naopak nadchne natolik, že ony čtyři stovky měsíčně na její vrub rádi zainvestujete. ![]() Stáhněte si: Trial-verzi (FilePlanet, 1,5 GB), Betatest video, E3 video Související články: Preview (8/2001), Novinky |
Mickey Mouse | |
autorovi je 34 let, pracuje jako grafik na volné noze, hrami se zabývá od dob osmibitů, zaměřuje se hlavně na akční a sportovní hry nebo ty s podporou multiplayeru (všechny články autora) |