Piráti z Karibiku: Na konci světa - recenze
3/10
zdroj: tisková zpráva

Piráti z Karibiku: Na konci světa - recenze

7. 6. 2007 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Třetí díl velkofilmu s Johnny Deppem se úspěšně probojoval na plátna kin a současně do zábavních mašinek našla cestu i hra. Stojí za to si dobrodružství ze světa rumu a špinavých námořníků prodloužit?

Autor: Pavel Oreški
Publikováno: 7.června 2007
Verze hry: anglická/prodávaná/PC
Doba recenzování: 1 týden


Obrázek zdroj: tisková zpráva To, že film i hru produkuje jedna společnost, v tomto případě Disney, má nesporné výhody. Oba týmy mohou spolupracovat, vyměňovat si postřehy, sdílet technologie, scénář a nakonec i herce. A nejen díky tomu je třetí pokračování herních Pirátů na pultech obchodů ve stejnou dobu jako film v kinech, pouhý třičtvrtěrok po předchůdci. Disney využívá pirátománii naplno, doufajíce, že se filmový fanoušek nebude příliš zajímat o podrobnosti a při cestě z kina si rovnou koupí i hru. Sáhnout po ní mohou majitelé většiny systémů dneška: PC, Xbox360, PS3, PS2, Wii, PSP a Nintendo DS. Ale stojí za to si filmové dobrodružství ze světa rumu a špinavých námořníků prodloužit?

 Deja vu
Měl jsem tu „čest“ recenzovat staršího bratříčka tohoto titulu a po několika prvních minutách hraní musím říci, že se mě zmocnila známá chyba z Matrixu, aneb Dežo ví. Na monitoru se mi objevily stejné postavy vymodelované stejným způsobem, stejné textury, stejné zbraně, stejná hudba, stejná akce, dalo by se říci, stejná hra. Při podrobnějším průzkumu jsem samozřejmě narazil na pár rozdílných drobností. Hlavně se změnil příběh. Minule to byla naprosto smyšlená zápletka, která používala jen pár vtipů z filmu zasazených do podobných situací. Zajímavé je, že když jsem kvůli dnešní recenzi shlédl třetí film série, našel jsem s rok starou hrou několik spojitostí (například cestu do mrazivých moří).

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Tentokrát se vyprávění vesměs drží filmu a míst, kde se odehrával. Začíná se odvíjet ještě ve druhém dílu, odkud převzal například legendární scénku souboje Willa a Jacka na obrovském kole, a plynule pokračuje až k vyvrcholení třetího filmu a souboji Černé perly s Bludným Holanďanem. Více prozrazovat nechci, abyste neměli případný filmový nebo herní zážitek pokažený. Na druhou stranu je třeba říci, že tak předvídatelný děj jsem u filmu už dlouho nezažil. Ale zde hodnotíme hru a ta se dle mého názoru může pochlubit zápletkou o špetku lepší. Jednak je trochu více rozpitvána, protože musíte osobně pozvat všech sedm nejslavnějších pirátských kapitánů na konkláve a to jsou většinou pěkní pošukové. A ještě se mírně od toho filmového liší nebo poodhaluje to, co na plátně nebylo vidět.

Obrázek zdroj: tisková zpráva  Monotónní akce
Naneštěstí se ale od minule nezměnilo téměř nic v hratelnosti. Pod vašima rukama se střídají všechny důležité postavy z filmu a plní zadané úkoly. Ty mají sice různé cíle, ale jen jeden způsob řešení. Sekat, sekat, sekat. Buď sekáte lehce nebo silně a tím se probojováváte na konec úrovně, kde buď čeká tužší protivník a nebo ne. Smutné je, že je hra, až na pár světlých momentů, naprosto monotónní...

Jdete a zpoza roku na vás vyskočí tři protivníci. Když jednoho z nich zabijete, přijde na pomoc další a takhle to trvá do doby, než si na daném místě poradíte s určitým počtem špinavců. Když vám ubude zdraví, stačí sníst virtuální kuřátko a hned je vám fajn. Když zásoba jídla mizí, rázem jich mají mrtví nepřátelé plné kapsy a hrozba smrti je tak naprosto nehmatatelná. Kromě sekání můžete používat speciální předměty (pistoli, bombu). Ale než je navolíte a aktivujete, tak si spíše uškodíte, než pomůžete.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Autoři se sice snažili fádní hratelnost vyšperkovat občasnými specialitkami, ale je jich tak málo, že poklidné vody nekonečných soubojů rozčeří jako pád jepice na hladinu Orlické přehrady. Občas si můžete zahrát kostky nebo karty. Jenže ty jsou tak jednoduché, že většinou stačí pouze přisazovat a spoluhráči to dříve nebo později zabalí.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Pak tu máme jakési mezihry, které byly už v minulém díle. Při nich musíte mačkat tlačítka joypadu tak, jak se jejich symboly objevují na obrazovce. Jenomže akce opět reprezentují ikonky a nikoliv označení tlačítek nebo kláves a je proto velmi složité je vybojovat do úspěšného konce. A pak jsou tu pestřejší pasáže, které se vymykají zaběhnutému stylu "zabít skupinku a postoupit dál". Třeba jízda na voru nebo souboje jeden na jednoho. Při nich je nutné aktivovat nejen standardní údery a komba, ale vhodně se i krýt a využívat interaktivní prostředí. Co jsem ale nepochopil, je to, že někteří z těchto protivníků mají dokonce méně zdraví než běžní nýmandové.

 Povrchnost a uspěchanost
Stejně jako film, i hra nemá žádnou větší hloubku. Používá nádherné efekty a silně předvídatelné postupy, které mohou pobavit na krátkou dobu širší publikum, ale moc dlouho to vydržet nejde. Také jsem měl pocit, že hra vykrádá, kde se dá. Hratelnost má sice spád, odehrává se v nádherném prostředí, ale jak už jsem řekl, jaksi za ní nic není. Občas se uchechtnete, tu a tam si řeknete, že je fajn, že víte něco o tom, jak probíhaly události, které jsou ve filmu okrajově zmíněny, ale to je vše. Jestli jste hráli minulý díl, víte přesně co vás čeká, jestliže ne, víte to také, stačí si vzpomenout na Fantastic 4, Eragon nebo Golden Axe. Naštěstí to utrpení netrvá moc dlouho a za šest, sedm hodin máte po starostech.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii

Co se zpracování týče, je smutné, že je PC vhozeno do té samé kategorie jako Playstation 2 a že byla svěřena vývojářům z Eurocomu specializovaným právě na PS2 tituly. Textury jsou v hrozném rozlišení, modely mají málo polygonů a animace jsou na tom rovněž příšerně. Taková X360 verze je na tom po grafické stránce výrazně lépe (viz trailer níže). Proč majitelé osobních počítačů stále častěji dostávají jen "old-gen verzi", to ví jen v Disney, ale nabízí se logické vysvětlení. A to že takové filmové hry si nejvíce kupují příležitostní hráči se starou hardwarovou výbavou, kteří by si stěžovali, kdyby se jim moderněji zpracovaná hra trhala. Nebo by si ji spíš vůbec nepořídili, kdyby byla na krabici uváděná doporučená sestava krapet lepší. A tvůrci asi neměli dostatek času na to, aby eventuální pokročilejší PC verzi (aby byla graficky shodná s X360) pořádně optimalizovali na tisících různých konfiguracích?

Každopádně u Pirátů Karibiku na PC mě překvapilo, že nižší rozlišení je použito na postavách, ale textury povrchů (zdi, paluby), jsou detailnější. Tohle vše zachraňuje výpravné zasazení, úrovně jsou totiž velmi pěkně navrženy a přestože je jejich zpracování úděsné, jako celek působí velmi dobře. Například Zátoka vraků, Tortuga nebo Davy Jones Locker mají svou osobitou atmosféru. Což ale opět sráží do kolen velmi časté úrovně odehrávající se na moři, jejichž vykreslení mi připomíná hry z doby před deseti lety.

 Poprava
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Vcelku negativní dojem mohl zachránit multiplayer. Jenže se nedočkáte kooperativního postupu příběhem, jak jsem se mylně domníval, ale jen šermířských soubojů nebo malých arén, kde se ve dvou bráníte převaze nepřátel. A tak ve výsledku není o co stát, protože Piráti jsou plní okopírovaných nápadů, neměnné hratelnosti a celá hra staví jen a pouze na filmové licenci. Vyměňte postavy a za pár měsíců máte hru na motivy jakéhokoliv jiného filmu. Fanoušci si jí sice nenechají ujít, ale jestli nejste naprostí maniaci, tak se jí na hony vyhněte. A ještě větší pozor si dejte v případě, že jste hráli o něco lepší minulý díl.


stažitelná verze (30 MB, 1280x720)

Stáhněte si: Trailery

Související články: Recenze filmu, Piráti z Karibiku: Legenda Jacka Sparrowa recenze, Novinky

Pavel Oreški
autorovi je 25 let, hraní her se věnuje téměř patnáct let a nepohrdne jakýmkoli žánrem





 
 
Pavel Oreški
Smarty.cz

Verdikt:

Stará hra ve starém kabátu jen s obměněným příběhem. Toho, kdo nezakončí každou větu slovíčkem „savvy“ a chleba nedrží zrezavělým hákem, nemá čím zaujmout. Zdravé ruce pryč!

Nejnovější články