Autor: Lichtenberg Publikováno: 16.února 2008 |
Všechna žánrová klišé Co mě ale mrzí, je absence nějakého většího příběhu. Dobře, hledáte svého papá kdesi v grónském podzemí, ale tak nějak předem tušíte, že jeho hledání je úplně podřadnou záležitostí a že jej na konci epizody téměř jistě nenajdete živého stát někde v chodbičce u počítačů. Mluvení s postavami je zde samozřejmě úplně vyloučeno, protože stejně jako v prvním díle se tu žádný jiný živý člověk nevyskytuje. Vy tedy postupujete dopředu, občas si přečtete poznámky některé z nynějších mrtvol a nasáváte vzduch jakési katastrofy, která se tu před lety udála. Takovýto mrtvolný příběh není velkým lákadlem, proč se do druhého dílu Penumbry jako nováček pustit. Ani design lokací není nic extra - vyloženě vidíte, jak vše uměle vytvořeno jen pro obalení hrátek s předměty. Temné chodby, stará knihovnička, temná místnost, další temná místnost. Zkrátka nic moc. Oceňuji ale snahu autorů občas stereotypně tmavé prostředí oživit. Například šplhání po obřím lešení nebo i samotný průchod zimní krajinou je vesměs dobrým nápadem. A zase ta fyzika... Když jsem takto poplival příběh, musím hře obratem spravit reputaci. Hádanky jsou totiž od minula ještě peprnější a zábavnější. Na jejich řešení se navíc dá přijít i docela logickými cestami. Když vám například v cestě stojí zavřená brána s uvolněným zámkem, vezmete ze země tyč, zastrčíte jí (s pomocí enginu) do zámku a na tyč hodíte nějaký těžší předmět. Zámek se rozpadne a cesta je volná... Oproti jedničce přibyly i zábavné hrátky s proudem. V jedné místnosti musíte vyvolat pořádný požár, aby se vám otevřel nouzový východ. Otevřete tedy přihrádku s elektrickým proudem, poškodíte jí, před ní opatrně umístíte sud s benzínem a rozsvítíte světlo. Elektrika se zkratuje a jiskry tak zapálí benzín. Těmito hádankami je prostě i druhý díl Penumbry jedinečný. Ovládání zůstalo parádní - nebezpečné posunování předmětů je tedy hladké a přirozené. Levým tlačítkem na myši objekt zvedáte, přesunujete a překládáte na zem. Neubyla ani možnost předmětem pořádně silně mrsknout. A zatímco posledně se tato funkce používala spíše jako útočné kombo na různou havěť, tentokrát házení předmětů pomáhá i k řešení úkolů. Několikrát se třeba střetnete se zavřenou skříní se skleněnými tabulkami. K otevření tedy nemusíte hledat klíč, ale stačí popadnout třeba kámen a hodit jej do skla. Dnes nebojujeme! V recenzi prvního dílu jsem si stěžoval na opravdu bídné zpracování akčních soubojů. Tenkrát se bojovalo koštětem, sekerkou a kladívkem s vlky. Člověk se téměř modlil, aby na dalšího takového vlka nenarazil. A nikoliv proto, že by se jeho hrůzného zjevu bál. Již v novinkách tvůrci rozmrzelému davu slibovali, že tentokrát od soubojů upustí a Black Plague skutečně je hororem bez zvířat, i bez potrhlého máchání improvizovanými zbraněmi bez předem jistého výsledku. Na infarktových situacích naštěstí autoři nešetřili a momentů, kdy se máte tzv. na objednávku vyděsit, je tu stále mnoho. Stát se totiž může takřka cokoliv a díky vynikajícímu ozvučení vás vyděsí například i zhasnutí světla či zkrat elektrického proudu, což je ve většině podobných hororů bráno jen jako vedlejší efekt. Vzhledem k absenci bojových scén si tak o to více vychutnáte jakýkoliv šelest z chodeb. Dokonalý horor? Faceliftem prošla hlavně grafická stránka Penumbry a mohu říct, že jedině k lepšímu. Všechny ty blur efekty, odlesky světel a další detaily vybrušují už tak dosti hutnou atmosféru, není jim co vytknout. Na videa a renderované snímečky zapomeňte – Penumbra se celá odehrává ve first-person pohledu a vše má tedy hráč ve svých rukou. další obrázky z této hry v galerii Zmínit přesto musím trochu vyšší hardwarové nároky než posledně. V manuálu sice stojí informace o (pouhém) CPU 1.5 GHz, 512 MB RAM a grafikách lepších než Radeon 8500 a GeForce 3, ale i na mnohem výkonnějším počítači byly některé scény neúplně dobře optimalizované a hra se tak začala docela nesmyslně sekat. To je asi jedinou vadou na kráse pěkné grafiky, která za ten rok vývoje skutečně udělala krok směrem kupředu. Penumbra: Black Plague je přesně taková, jakou jsem jí čekal. Můžete si ji koupit na oficiálních stránkách za příznivou cenu (necelé čtyři stovky). Update - CD Projekt nám dal vědět, že tuto hru vydá v češtině (zatím se nerozhodl, jestli s titulky či dabingem) přibližně v květnu. zdroj: Archiv trailer 2 - stažitelná verze (10 MB, high-res) zdroj: Archiv video z hraní Stáhněte si: Demo, Videa Související články: Penumbra: Overture recenze, Novinky |
Lichtenberg | |
autorovi je 17 let, studuje ekonomickou školu v Jindřichově Hradci a hraje závodně lední hokej, přispívá i do SCORE, z žánrů má nejraději adventury a hry se silným příběhem. |