![]() ![]() ![]() Zahrnuté období Takže vynechme historickou přednášku (ta by se mi narozdíl od hry The War 1812 určitě povedla :) a zmiňme, že hra obsahuje bitvy od nástupu Afrikakorpsu v El Agheila a Mersa el Brega, přes boje u Mechili, první útoky na pevnost Tobruk a postup k soutěsce Halfája a Egyptským hranicím až po operace Brevity a Battleaxe. Vrcholem je pak „kampaň“ zabývající se operací Crusader, která ve svém důsledku uvolnila obklíčení Tobruku a vyhnala Afrikakorps z Kyrenaiky. A stejnou cestou teď budu postupovat v recenzi. Začnu nějakou malou bitvou a skončíme u kampaně. Jakmile spustíte hru, dostanete se do klasického menu, kde dostanete na výběr z několika možností: nahrát uloženou nebo začít novou hru a zvolit, jakým způsobem se bude hrát. Zde nám autoři dávají na výběr z možností hry proti počítači (můžete si vždy zvolit libovolnou stranu a druhou přenechat umělé inteligenci vašeho PC), online hry po síti, pbem hry nebo hot-seat ve dvou u jednoho počítače. No a jako poslední si vyberete některý z předdefinovaných scénářů. Těch základních má hra 36 a u některých je i několik variant, čili sečteno a podtrženo dohromady máte k dispozici přes padesát scénářů a to od pidi scénářů s několika jednotkami a na pár tahů až po scénáře-kampaně, z nichž největší obsahuje všechny zúčastněné jednotky a je na 158 tahů. ![]() Grafika bohužel bez výrazných změn Mapa, jednotky i situace jsou pro každý scénář předdefinované a tudíž nemáte možnost nic měnit. I když to není úplně pravda, protože máte v průběhu bitvy třeba možnost budovat zákopy a opevnění, pokládat či naopak neutralizovat minová pole, stavět přemostění nebo je ničit atd. Nicméně základní mapu, rozložení jednotek a tedy základní situaci nezměníte. Můžete si tedy rovnou zaměřit na samotné bojiště. Mapa je hexová, což je pro válečné tahové hry už standard. Zobrazení mapy a jednotek je buď 2D nebo 3D a to v několika přiblíženích. 2D pohled se od minulého dílu prakticky nezměnil a 3D pohled bohužel také ne. Je v něm pouze jakási možnost alternativního zobrazení, ale rozhodně nic, co by bylo pěkné pro oči, jako například v Campaign Series, což je dost škoda a po vydání hry The War 1812, která je postavená na úplně stejném principu a která obsahuje docela pěkné 3D zobrazení, je to vyloženě zklamání. Já jsem se tedy musel držel 2D pohledu, který je pro tento typ her sice klasický, ale zrovna nádhera to není. Ostatně na fóru na domovské stránce HPS John Tiller právě na dotaz, proč hra nemá pěkný 3D kabátek, odpovídá, že většina hardcore stratégů stejně hraje ve 2D a pro tento tip hry, kdy jedna zobrazená jednotka představuje četu či rotu, je to jediný rozumný pohled. Nechápu ale, proč tedy 3D pohled do hry vůbec dělal. Že ostatně nemá pravdu a jak příjmené je používat pěkný 3D pohled mohou dosvědčit příznivci Talonsoftích Campaign Series. ![]() ![]() ![]() Systém bojů Jakmile si tedy prohlédnete mapu a projdete jednotky, které máte k dispozici (obvykle od pluku až po několik divizí), můžete se pustit do studia situace. Každá bitva je hodnocena na základě ztrát, které způsobíte nepříteli, ztrát, které při tom sami utrpíte a součtu bodů za obsazení nebo naopak udržení takzvaných victory pointů, což jsou bodově ohodnocené významné lokace na mapě. Samotné boje probíhají na velmi malou vzdálenost, což je další výrazný rozdíl oproti Campaign Series, kde se bojuje víc takticky a tedy přes několik hexů (což mi upřímně řečeno víc vyhovuje). V Tobruku budete běžně střílet na jeden hex, jen težší kalibry (jako třeba legendární acht-acht nebo 75mm tankové kanóny) střilejí na hexy dva. Vyjímkou je pak dělostřelectvo, které může vést nepřímou i přímou palbu na poměrně značnou vzdálenost. Zde tato hra bohužel ztrácí na preciznosti, protože třeba dostřel 88 byl kolem 8km, 105mm houfnice kolem 12km ... čili podle rychlého výpočtu by dostřel houfnice měl být 3, maximálně 4-5 hexů (vezmeme-li v potaz ještě třeba účinný dostřel) a ne hexů 20. Dalším způsobem jak bojovat, je zteč (assault), což je druhý hlavní bojový prostředek. Jakmile docílíte palbou, že nepřítel zalehne, poklesne mu morálka nebo je dokonce zcela rozvrácen, tak pak ztečí i početně slabší jednotkou poměrně snadno pobijete jednotku silnější. A pokud nepřítele současně obklíčíte získáte zajatce a většinou i obsadíte bráněný hex. Tankové síly a letectvo ![]() Dále bych se chtěl zmínit o „kampaních“ což jsou vlastně dlouhé scénaře zabývající se operací Crusader. Jsou sice pěkné, ale jsou to prostě jen rozsáhlé a dlouhé scénáře a v ničem se neliší od těch normálních. Je škoda, že zde není třeba nějaká linkovaná kampaň, která by mapovala postup a ústup Afrikakorpsu v celém obsaženém období a umožňovala přenášet jednotky z bitvy do bitvy. Nebo třeba velký giga scénář, který by toto období obsáhnul v jedné bitvě. Je to velká škoda, obzvláště když HPS přišli s tak pěkným způsobem kampaní v již zmiňované hře The War 1812. ![]() ![]() ![]() Změny od dob Kharkova Znalci Panzer Campaigns si teď asi říkají, že skoro vše, co jsem do teď napsal je vlastně jen obecný popis všech her série a jistě se ptají, co konkrétně nového je v Tobruku. Takže je tu onen nový 3D pohled, který mě osobně ale moc užitečný nepřijde. Pak tu je hodně nových pravidel nebo úprav pravidel zaměřených na boj v poušti. No pak ti je další základní faktor boje v poušti a tím je zásobování. To se od minula také moc nezměnilo a stále funguje na základě výpočtu dosažitelnosti pro tu kterou jednotku od nejbližšího skladiště či zásobovacího bodu. Nezměnilo se tedy skoro nic tedy až na několik „experimentálních“ scénářů a možnost sestavit si takové scénáře svoje v přiloženém editoru scénářů, kde máte k dispozici i reálné zásobovací kolony, které nejen že mohou následovat vaše jednotky, ale také mohou být zničeny či dokonce zajmuty nepřítelem. Je to rozhodně zpestřující prvek a je mi záhadou, když už byl vymyšlen a do hry přidán není ve všech scénářích, tím spíše, že v úvodním menu existuje možnost tyto zásobovací kolony vypnout a nepoužívat. A to je ke změnám vše. Resumé ![]() Základem hry jsou scénáře různých velikostí a délek, tedy teoreticky pro každého něco. Hrát můžete buď proti počítači nebo proti člověku jedním z běžných způsobů těchto her. Umělá inteligence počítače je taková neidentifikovatelná a neutrální, nedělá žádné hrubé chyby, ale brilantností a nápaditostí moc nevyniká. Co se záporů hry týká, tak bych zmínil především odbitý 3D pohled na mapu a jednotky. Dále pak jen nepatrný pokrok od minulého dílu série. Za menší zápor bych považoval i ne úplně domyšlený onen operační odstup, který je jistě zajímavý, ale mě osobně moc nevyhovuje. A v závěru výčtu záporů bych zmínil nepřítomnost nějaké pěkné kampaně.
|
- Vývojář:
- HPS Simulations
- Vydavatel:
- HPS Simulations
- Platformy:
- PC
6. 7. 2001 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |
Ve čtvrtém díle válečné série Panzer Campaigns se přeneseme za Pouštní liškou na severoafrické bojiště u přístavu Tobruk.

- Vývojář:
- HPS Simulations
- Vydavatel:
- HPS Simulations
- Platformy:
- PC