Panzer Campaigns: Ržhev 42 - recenze
7/10
zdroj: tisková zpráva

Panzer Campaigns: Ržhev 42 - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

9. 1. 2004 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Ve stínu slavného vítězství u Stalingradu se nenápadně schoval debakl, který Rudá armáda utržila v roce 1942 nedaleko města Ržhev. A právě velkou bitvu s 200 000 obětmi zpracovává tato hra pro hardcore stratégy.

Autor: Matto
Publikováno: 9.ledna 2004
Verze hry: finální/anglická
Doba recenzování: pár týdnů


Obrázek zdroj: tisková zpráva 25.listopadu 1942 zahájilo 667 000 mužů s podporou více než 1900 tanků Kalininského a Západního frontu Rudé armády mohutný útok na pozice německé 9. armády. Toho rána, za sněhové bouře, zahájila Rudá armáda operaci „Mars“, vypracovanou samotným maršálem Žukovem. Cílem bylo podobně jako ve známé operaci „Uranus“ u Stalingradu obklíčit a zničit uskupení německých vojsk, konkrétně 9. armádu Skupiny armád „Střed“, která hájila velký výběžek fronty nedaleko města Ržhev severozápadně od Moskvy.

 Historický úvod
O tom, jak dopadla známá operace „Uranus“, jsme se všichni učili už na základní škole. Paulusova 6. armáda byla u Stalingradu celá obklíčena a zničena, čímž se operace stala jednou ze zlomových bitev druhé světové války. Ale kdo z nás kdy slyšel o podobném úspěchu operace „Mars“? Proč se krom velkého vítězství u Stalingradu neučíme i o Ržhevu? Ono se totiž žádné nekonalo. A tak, jak bylo v bývalém Sovětském svazu zvykem, se ve stínu slavného vítězství nenápadně schoval debakl, který tenkrát Rudá armáda utržila. A byl to debakl opravdu ruských rozměrů - 200 000 mrtvých, vážně zraněných či zajatých rusů a zhruba 1800 zničených tanků

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Série Panzer Campaigns od HPS Simulations
Tolik tedy historický úvod k recenzi na další hru ze série Panzer Campaigns od HPS Simulations, na Ržhev ’42. Jak už jistě tušíte, hlavním tématem tohoto dílu série je právě operace „Mars“. Ale nejprve k sérii samotné. Již je tomu poměrně dávno, co jsem tu recenzoval třetí díl série Kharkov ’42 a čtvrtý díl Tobruk ’41. Od té doby už uběhlo pár měsíců a titulů do série povážlivě přibylo: Smolensk ’41, Normandy ’44, Kharkov ’42, Toruk ’41, Bulge ’44, Korsun ’44, Kursk ’43 a Sicily ’43. A nyní je aktuálním dílem Ržhev. Tak se tedy pojďme společně podívat, co je nového.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Kdo znáte hry zmiňované série, tak vás jistě nepřekvapí, že od prvního dílu se nezměnilo skoro nic. HPS Simulation je poloprofesionální firma, pro kterou pracuje řada neplacených spolupracovníků a která se tak může soustředit na úzký profil zákazníků, u nichž vždy najde odbytiště i přes (pro nás) tak těžce přijatelnou firemní strategii.

Hlavní programátor, legenda v oblasti válečných strategií, John Tiller, použil pro sérii Panzer Campaigns svůj již propracovaný a odzkoušený engine a za poslední roky na něm už mnoho nezměnil. A tak jediné, čím je každý díl série jedinečným, je právě ono historické pozadí a jeho zpracování. Tu a tam se objeví i nějaká ta drobnůstka v enginu hry, ale to jsou opravdu jen detaily. Takže na jednu stranu by se dalo říct, že HPS Simulation nehorázně vydává datadisky za plné hry, ale na druhou stranu nutno přiznat, že po nich fanoušci této série vlastně nic víc nechtějí.

 Základní princip hry
Ržhev’42 je tahová strategická válečná hra simulující boje v rozsahu od divizí po armády a v rozmezí několika hodin až několika týdnů. Systém hry a pravidla patří ke složitějším a je proto určena pro zkušené hráče. Těm nabízí poměrně širokou paletu možných nastavení, která v některých případech zásadně ovlivňují chování hry a její pravidla. Jak můžete vidět na okolních obrázcích, grafické prostředí hry je poměrně jednoduché a blíží se spíš simulaci interaktivní štábní mapy.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Ideální zobrazení hry je 2D režim, pro který byla hra původně i dělána. Nicméně je zde i možnost 3D pohledu, které je ale opravdu jen možností a nenabízí prakticky nic zajímavého. Ve 3D je hra méně přehledné a při tom rozhodně není vzhlednější. Posuďte sami. I zvuková stránka hry je poměrně chudá. Několik zvuků bitvy na pozadí a několik zvuků pro výstřely, výbuchy, útoky či nálety a to je vše. Prostě nic ohromujícího, ale zcela dostačujícího pro hardcore strategickou válečnou hru.

 Scénáře - historické i hypotetické
Hra neobsahuje žádnou kampaň, ale jen větší množství scénářů (30), z nichž ovšem některé svou délkou a rozsáhlostí za kampaň vydají. Hlavním tématem je samozřejmě operace „Mars“ a to jak kompletní, tak v jednotlivých bitvách a střetnutích. Jen pro ilustraci, scénář zabývající se právě operací „Mars“ obsahuje více než 3000 jednotek a je na 200 kol (jeden den představuje 10 kol).

Aby se hra neomezila jen na zimní období, je zde i několik bitev různého rozsahu z léta 1942, kdy se Rudá armáda pokoušela o útok na Ržhev a Vjazmu z východu. Krom několika hypotetických scénářů (např. operace „Jupiter“, která měla doplnit samotnou operaci „Mars“, ale nakonec byla pro nedostatek sil zrušena) jsou všechny scénáře skutečně historicky věrné a to počínaje nasazenými jednotkami a jejich rozmístěním až po jména velitelů a typy nasazené výzbroje.

 Osamocená "Zimní bouře"
Pokud zapátráme po změnách od zmiňovaných předchozích dílů série, bude výčet vskutku skromný. Pro Ržhev přibylo pravidlo „Zimní bouře“ a to je vše. Mě osobně velmi zamrzelo, že ani v jednom scénáři není využité pravidlo „Strategické rozhodnutí“, které se poprvé objevilo v předposledním titulu série Sicily ’43 a které do hry přineslo řadu nečekaných zvratů a rozšířilo její hratelnost. Nicméně vzhledem k existenci editoru scénářů je velmi pravděpodobné, že se na internetu průběhem času objeví scénáře, které mají uplatněné i toto pravidlo a které tak rozšiřují výčet možností hry.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Multiplayer a jeho úskalí
Co se týká multiplayeru, platí pro Ržhev totéž, co pro celou sérii Panzer Campaigns. Klasickou variantou multiplayeru je tzv. „PBEM“, čili hráno pomocí emailu. Přímé propojení je realizováno společnou hrou až šestnácti hráčů a to buď přes internet či místní síť.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Zde se v poslední době bohužel objevil jeden závažný problém, společný pro hry Johna Tillera (např. Campaign Series, na kterých se také autorsky podílel). Od verze 9.0 komunikačního rozhraní DirectX se na operačních systémech novějších než Windows 98 hra nepropojí, resp. nastanou problémy se zobrazováním mapy. Je poněkud zarážející, že toto závažné pochybení firma HPS Simulations neřeší a i poslední díly série vydané až po příchodu DirectX v9.0 tuto chybu stále obsahují.

P.S. Tuto hru si lze zakoupit pouze přes internet.

Související články: Panzer Campaigns: Kharkov 42 recenze (1/2001), Panzer Campaigns: Tobruk 41 recenze (7/2001)

Matto
připravil: jd


 
 
Smarty.cz

Verdikt:

Ržhev ’42 je další díl ze série Panzer Campaigns, čili tahová strategická válečná hra pro náročné a historickou přesnost žádající hráče. Nepřináší nic nového, krom tradičně výborně zpracované historické předlohy. Po grafické či zvukové stránce podprůměrná hra, pro běžného hráče nezajímavá věc. Pro znalce titul do sbírky a náplň mnoha hodin kvalitního válčení (vy si připočtěte k hodnocení 20%).

Nejnovější články