Autor: Ladis Publikováno: 27.června 2001 |
zdroj:
tisková zpráva
Je všeobecně známo, že téměř 90% současných pilotů vozů Formule 1 a 75% dnešních pilotů vozů Indy Car začínalo svoji hvězdnou kariéru v seriálu závodů vozů Kart, kdy se coby malí kluci proháněli obrovskou rychlostí až 225 km/h pár centimetrů nad závodní dráhou. Za ochranými mantinely je povzbuzovali pyšní tatínkové, volajíc "jeď Míšo, jeď", případně "sejmi toho bastarda, co si na tebe dovoluje" a náš malý Míša Schumacherů jel a blokoval, jak jen mohl. Kousek dál od Němec, kdesi ve Finsku zatím jakýsi blonďatý hošík jménem Mika proháněl svůj vozík po studené dráze a při každém průjezdu cílovou rovinkou očkem hodil po malé dívčině, která se na něj chodila pokaždé dívat. No jasně, byla to přeci malá Erja, už tenkrát pěkná kočka.
Zatímco Míša s Mikou se předváděli před holkama a jezdili jak kanci, na druhé straně zeměkoule v Brazílii se zatím malý hošík s málo vlásky, na kterého volali Rubensi, zoufale snažil pochopit, proč ho to vždy v té třetí zatáčte vyhodí do mantinelů. Jelikož byl však malý Rubens již od narození chytrý, již po minutě pochopil, že to bude neadekvátně rychlým nájezdem do zatáčky. Ve svém dětském mozečku si rychle spočítal, že při rychlosti v, poloměru zatáčky r a hmotnosti jeho vozu m musí přibrzdit na v=87.6 km/h a pak se konečně udrží v ideální stopě. Jak chytrý ten hošík to byl. Však právem mu maminka vždy před spaním, poté, co mu přečetla pohádku, říkávala: Rubensi, z tebe jednou něco bude. A bylo. Stejně tak z našeho Míši Schumacherů a Miky Hakkinenů...
Trocha teorie na úvod Vozítka Karts, vážící i s jezdcem kolem 160 kg, dokáží již s dvoutaktým motorem o objemu pouhých 100cc vyvinout rychlost až 125 km/h. "Z nuly na sto" se rozjedou pod 7 vteřin a spolu s výkonem kolem 16 koní dokáží na jezdce v zatáčkách působit silou 1.3G. Těchto strojů využívají především jezdci mladší 16 let, kteří mají licenci pouze na tzv. "short circuits", tedy tratě, jejichž délka nepřesahuje 1500 m. Oproti tomu Karts o obsahu motoru 250cc se již dokáží řítit po závodní dráze rychlostí přes 200 km/h a závodníci, kteří tyto ďábelská vozítka řídí, již díky věku 17 let a licenci na "long circuits" mohou soupeřit na prestižních závodních tratích typu Silverstone a spol.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Určitě, stejně tak jako já, si mnozí z vás říkáte, jak báječné by bylo zkusit si zazávodit v Karts, třeba jen se 100cc. Většina z nás však o možnosti závodit ve skutečných Karts může maximálně tak snít. Ovšem žijeme v době počítačů a čím dál dokonalejších počítačových her a tak nám nic nebrání tomu, abychom si náš sen prožili alespoň coby virtuální jezdci za obrazovkou našeho monitoru. Díky firmě Microids a její nové hře Open Kart můžeme dnes zažít onen pocit nefalšovaného adrenalinového opojení z úchvatné akcelerace a rychlosti, ostrého projíždění zatáček na hranici smyku a vzrušujícího průběhu závodů i my.
Ve hře Open Kart se ocitneme v roli mezinárodního jezdce, usilujíce o vítězství ve třech různých šampionátech a třídách Kart. Jak realistická bude ona role jezdce? Jak realistické ztvárnění originálních Karts nám hra přináší? Stojí tato hra za koupi? Tak na tyto otázky se pokusím za chvíli odpovědět. Již předem však mohu prozradit, že hrou Open Kart zcela jistě nebudete zklamáni :-)
Působení sil G v zatáčkách
zdroj:
tisková zpráva
Open Kart jsou bezesporu simulátorem. Na vývoji hry se podíleli profesionální piloti, takže i to by mělo být zárukou jakés takés kvality. Skutečnost je taková, že hra obsahuje vysoce sofistikovaný fyzikální model monopostu Kart. Ačkoliv jsem nikdy Kart neřídil, jaksi podvědomě tuším, že takto nějak by se i monopost chovat mohl. Velmi realisticky provedený fyzikální model naprosto věrně simuluje účinky odstředivé síly, přetáčivosti či nedotáčivosti, gripu, nastavení rozložení brzdné síly, účinku mokré trati za deště či různých druhů pneumatik na grip monopostu, prostě tak nějak cítíte, že monopost se chová opravdu reálně.
Jediné, co z pochopitelných důvodů nemohli autoři do hry implementovat, je působení sil G na vás, coby pilota. Zhruba před týdnem jsem měl možnost osobně pilotovat letadlo - turistickou Cessnu a můžu potvrdit že například -1.3G je pro netrénovaného člověka ažaž. Proto docela obdivuji všechny piloty jakýchkoliv monopostů, kteří v extrémních situacích zažívají sil až 4G, tj. například v zatáčce je jejich hlava v danou chvíli 4x těžší, než normálně, což enormě zatěžuje krční páteř. Piloti proto musí tvrdě trénovat a posilovat, jinak by v nejbližší šikaně "dojeli". V Karts se dosahuje reálných přetížení do 2G, i tak je to například pro začínající piloty pěkně namáhavé a proto si v zatáčkách pomáhají nakláněním hlavy do stran. Ostatně, to intuitivně někdy děláme i my, u počítačových her :-)
Umělá inteligence závodníků Pro kvalitní simulátor v podobě hry jsou důležité především tyto 4 atributy: fyzikální model, umělá inteligence (AI), grafika a hratelnost. Kvality fyzikálního modelu Open Kart jsme již poznali, jak to však vypadá s AI?
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Co se umělé inteligence spolujezdců týče, musím autory hry pochválit, odvedli opravdu kvalitní práci. Piloti kolem vás se chovají zcela reálně, reagují na vaše náznaky předjíždět, snahu o blokaci, jakoby tuší, na co myslíte. K jejich realistickému vnímání přispívá rovněž fakt, že nejsou neomylní - občas udělají chybu a dostanou se do hodin, jindy dojde k hromadné kolizi v úzké šikaně, sem tam některý ze spolujezdců dobře neodhadne svoji rychlost a svede svůj vůz mimo optimální stopu, případně do smyku končící nárazem do svodidel. Nevím, zda se mi to jen nezdálo, ale měl jsem pocit, že oponenti znají i slovo odplata. Samozřejmostí je různý stupeň kvalit toho či onoho jezdce. Někteří jsou prostě výbornými jezdci ala schumi, jiní spíše průměrnými.
Docela tak věřím slovům autorů hry, že každý jezdec ve hře má svoji unikátní AI spolu se specifickými vlastnostmi jako agrese či zkušenost. Určitým handicapem pro méně zkušené hráče může být nemožnost nastavení obtížnosti, tj. jezdeckých kvalit oponentů. Na druhou stranu, zdá se mi, že AI je ve hře natolik dobře propracovaná, že zcela dokonale, řka až geniálně, rozprostírá různou jezdeckou schopnost mezi všechny piloty, takže pokud jste alespoň trochu dobří, nebude pro vás problém držet se na nějakém tom 3. místě. Pro vítězství je však na druhou stranu třeba perfektně se naučit, jak tu či onu trať efektivně projet a především nedělat chyby, což je předpokladem úspěchu i ve skutečných závodech.
Krapet náročnější na hardware
zdroj:
tisková zpráva
Grafika hry je na mírně nadprůměrné úrovni, rozhodně potěší fakt, že všech 20 tratí v celkem 10 zemích je vytvořeno přesně podle skutečnosti, tj. délka trati, šířka trati, počet zatáček, jejich poloměr, vše je identické se skutečnými okruhy, na kterých se závodí. Grafika okolí trati je tvořena typickými reáliemy dané lokality, takže třeba při závodech v Arizoně budete doslova cítit onu neskutečnou atmosféru, kdy projíždíte kolem vysokých skal s načervenalým nádechem. Asie na vás zapůsobí svým urbanistickým a megalomanským vzezřením, zatímco Švýcarsko na vás dýchne chladným vzduchem při průjezdu mezi zasněženými vrcholy. Až potud je vše výborné. Problém ovšem nastává ve spojení s plynulostí hry. Hra při závodech až nečekaně výrazně trhá. Zcela jistě to není způsobeno náročností grafiky, spíše vysoce sofistikovanou AI, která spotřebuje opravdu vysoký výpočetní výkon vašeho PC. Důkazem je fakt, že hra trhá i v rozlišení 1024x768, ať už máte 32 či 16bit barvy.
Hra sice pro méně výkonné 3D akcelerátory nabízí možnost snížení detailů ve hře, ovšem pokud máte "rozumější" akcelerátor typu GeForce2, nijak si snížením detailů nepomůžete. Problém nízkého frameratu totiž tkví v AI a zde pomůže jen omezit počet spolujezdců - pokud to daný herní mód umožňuje. Fakt je ten, že na mém počítači Duron 800 MHz, 256 MB RAM a GeForce2 MX 32 MB je hra v 1024x768 16bit při závodech, kdy je na trati více jezdců, až nezdravě trhavá. Především situace při startu je opravdu kritická, během závodů, kdy dojde k rozptýlení jezdců, se plynulost znatelně zvýší, ovšem i tak má daleko od nějakých 50 fps.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Standartní nabídka herních módů Hratelnost hry, pokud pomineme krvavé HW nároky, je na vynikající úrovni. Vyjímečně kvalitní fyzikální model monopostu spolu s výbornou AI a kvalitní grafikou dělá z této hry opravdu "magnet". Neustále si říkáte: ještě jeden závod a půjdu spát a nakonec to zabalíte až k ránu.
Na výborné hratelnosti se zcela jistě dále podepsala i řada atributů hry: 3 módy hry - Kariéra, Arcade a Time Attack. Hlavní rozdíl módů je v tom, že v Arcade si můžete vybrat monopost jakéhokoliv objemu a vyrazit na jakoukoliv trať okamžitě, v kariéře postupujete ve třech odlišných šampionátech lišícími se závodnímy okruhy a monoposty, resp. jejich objemem (100/125/250cc). Cílem kariéry je vyhrát šampionát v 250cc Kart a stát se tak světovým šampionem. Mód kariéra rovněž zahrnuje hospodaření s penězi, které dostáváte buď od sponzora či od stáje a které můžete použít na zlepšení svého Kart - v podobě nových pneumatik, lepších brzd, převodovky, motoru, kostry monopostu... či na opravu stávajících dílů - např. po nárazu do svoditel, do soupeře :-) apod.
zdroj:
tisková zpráva
V módu Time Attack se budeme snažit neustále zlepšovat svůj čas a velkým plus tohoto módu je existence tzv. ghost, neboli "ducha" vašeho vozu, podobně jako tomu bylo např. v Colin McRae Rally. Rovněž možnost výběru variability počasí jen a jen potěší, stejně jako kvalitní ozvučení hry, podporující prostorový zvuk jak pro A3D, tak i EAX.
Co se týče ovládání hry, vřele doporučuji použít i ten nejlevnější volant s pedály - hra tím dostane mnohem lepší atmosféru - budete si připadat jak skutečný pilot. Na klávesnici se hrát sice dá, ale prostě to není jaksi ono... Samozřejmostí je i implementace multiplayeru, díky němuž si na LAN síti může zahrát až 8 hráčů najednou.
|