Onimusha 3: Demon Siege - recenze
6/10
zdroj: tisková zpráva

Onimusha 3: Demon Siege - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

27. 1. 2006 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Konzolová mlátička si prorazila cestu mezi PC hráče a i ti mohou pokořit temného pána Nobunagu. Máte-li rádi epické příběhy a cestování časem, zde mezi novodobou Paříží a samurajským Japonskem, přijdete si na své.

Autor: Martin Holas
Publikováno: 27.ledna 2006
Verze hry: anglická/finální/PC
Doba recenzování: 2 týdny

Obrázek zdroj: tisková zpráva
Temný pán Nobunaga, hlavní zloduch dominující celé sérii Onimusha, se vrací i v jejím třetím díle s myšlenkami na ovládnutí celého světa. Ve starém Japonsku se mu moc nevedlo, proto se tentokrát rozhodl zkusit štěstí v novodobé Francii. Nebyl by to však epický příběh plný lásky, hrdinství a sebeobětování, kdyby tu nebyl někdo, nějaký vyvolený, který by se mu jeho smělé plány pokusil překazit.

 Protiklady se přitahují
V Onimusha 3 jsou takoví hrdinové rovnou dva. Prvním je starý známý z předchozích dílů - Samanosuke, ctihodný samuraj vytržený z Japonska 16. století. Vhodně ho doplňuje Jacques Blanc, francouzský policista s kompletní sadou tvrďáckých hlášek a ošklivých pohledů. Perličkou pak budiž, že k jeho ztvárnění posloužila slavná herecká hvězda Jean Reno, který Jacquesovi propůjčil nejen vizáž, ale i hlas (tedy alespoň na začátku hry, poté bohužel nepochopitelně pokračuje v dabingu někdo jiný).

Časem se k oběma bojovníkům připojí i malá létající víla Ako, z které se nakonec vyklube více než užitečný pomocník. Ukazuje vám nepřátele, nosí předměty, takže je nemusíte otravně sbírat, otevírá schránky mimo váš dosah a když se vám podaří pro ni nalézt vhodný obleček, dostane se vám solidních bonusů (léčení, vysávání síly z nepřátel, atp.). Ako navíc zvládá schopnost cestování časem, a tak představuje něco jako komunikační kanál mezi oběma hlavními hrdiny, čímž přispívá k pocitu propojení jejich osudů.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Dějová linka není překvapivě až tak špatná. Nenajdete tu sice mnoho dechberoucích zvratů, nicméně vyprávění dvou paralelních příběhů z různých časových rovin neponechává takřka žádný prostor pro stereotypní nudu. Kvůli Nobunagovým časovým machinacím se Jacques nuceně vypraví do minulosti a samuraj Samanosuke naopak do dnešní Paříže. Jistě tušíte, že už jen to samo o sobě se neobejde bez komických situací - setkání středověkého bojovníka s mobilním telefonem nebo naopak moderního poldy se světem, kterému vládnou meče a magie.

Jen se mohli autoři vyvarovat obligátním příběhovým perverznostem, jako je absolutní morální a povahová bezchybnost hrdinů, nebo sladký happy-end ve chvíli, kdy už to vypadá na originálnější závěr. Škoda, na méně okoukané prvky si zkrátka budete muset odskočit k méně masově zaměřeným titulům.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
 Sázka na jistotu
I přes spousty malých vychytávek sloužících nemalou měrou ke zjednodušení hráčova života nenaleznete na stylu hry nic objevného a Onimusha 3 byla tvořen s obrovským ohledem na zažité tradice a postupy. V hloubi jde pořád o veskrze naprosto lineární řezničinu, ve které putujete po předem připravených trasách, kosíce stovky nepřátel a sem tam i nějakého toho bosse. Samozřejmě, na tento princip se nabalují spousty a spousty minoritních inovací, které se bohužel spíše pouze tváří, že skutečně rozšiřují možnosti hry.

Kupříkladu ony dvě hratelné postavy by v ideálním případě měly skrývat dva naprosto odlišné přístupy k hraní. Na první pohled to tak skutečně vypadá. Samanosuke preferuje přímý konflikt sečnými zbraněmi (tzn. meče a kdesi pod brněním se mu pohupuje i luk na okřídlené potvory), přičemž Jacques má v oblibě spíše řetězové zbraně, umožňující boj s o něco větším odstupem od nepřítele než Samanosukova katana. Způsob boje je ale takřka identický a ve hře de facto nepoznáte jakoukoliv změnu, pokud postavu vystřídáte.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

To samé platí o způsobu boje a dostupné paletě komb. Je moc pěkné, že hra umožňuje použít bezpočet různých úderů a nabízí pro každý charakter čtyři různé zbraně. Ale co je to platné, když hráče naprosto nic nenutí používat nic víc než standardní a speciální útok, s čímž se dá s přehledem proběhnout až k závěrečným titulkům. I kdybyste narazili na bosse, s kterým se budete vyloženě trápit, bude vám automaticky nabídnut Easy Mode. Přijmete-li ho, naplní se vám inventář lékárničkami a jste téměř nezabitelní. Takové ústupky vývojářů vůči hráči nejsou vždy úplně ku prospěchu věci.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
 Špetka koření pro hratelnost
Akční povahu Onimusha 3 alespoň trochu narušují elementy viděné spíše v jiných žánrech. Ze zabitých nepřátel můžete vysávat duše, které zde v zásadě suplují experience pointy. Pomocí nich tak můžete celkem třikrát vylepšit zbroj a každou ze čtyř zbraní. Je škoda, že když už si dáte tu práci, nezpřístupní se vám nějaké zvláštní schopnosti a pouze se tak reguluje síla vylepšovatelného materiálu.

Zrcadlí se zde navíc další ústupek v obtížnosti hry. Nemusíte se hnát za vybitím všech nepřátel a nasyslení dostupných duší. Jsou vám totiž plně k dispozici tréninkové arény, kam si můžete do omrzení duše chodit čepovat z neomezeného počtu kreatur. Jednou za čas navíc narazíte na podivného vousatého skřeta, který vás na požádání přenese do temné říše, která je ještě okatější zásobárnou duší než standardní tréninkové programy.

Vítaným zpestřením hry jsou občasné logické puzzlíky, které se dělí do dvou skupin. Po levelech naleznete poházené truhly s minihrou připomínající starou Pipemanii, tj. vhodným poskládáním trubek musíte dopravit tekutinu z bodu A do bodu B. Za úspěšné vyřešení získáte bonus, zvýšení zdraví nebo many. Druhou, o něco zajímavější sortu puzzlů tvoří adventurní kombinace nalezených předmětů. K jejich vyřešení je mnohdy zapotřebí využít schopnosti vaší vílí pomocnice, která dokáže dopravovat většinu položek inventáře mezi oběma postavami v různých časových rovinách.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Jedná se o designérskou lahůdku, která mimo jiné napomáhá ještě většímu pocitu z provázanosti dvou jinak odlišných dějových linií. V některých úrovních bohužel asi nabudete dojmu, že autoři byli natolik okouzleni svým dobrým nápadem, že se ho snažili vecpat, kam to jen šlo. Když jsem na podobný typ hádanky narazil poprvé, chvíli mi trvalo, než mi s překvapením došlo, že po mně někdo chce v této krvavé řezničině i použití mozku. Poté už si ale na podobné logické parádičky dáte pozor a vzhledem k jejich houstnoucímu výskytu v některých levelech si připadáte spíše jako cvičení poslíčci mezi dvěma dimenzemi.

 Muška zlatem třpytící se
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Co autorům naopak vytknout nemůžeme, je výborná práce po stránce designu - od nepřátel po prostředí. Zrůdy, se kterými se během asi desetihodinového putování (ano, opravdu do není moc) setkáte, jsou velmi vydařené. Obyčejní nemrtví Nobunagovi nohsledi, padající po jedné dvou ranách mečem, vás sice nijak nerozhodí. Ale dále ve hře se situace komplikuje a naleznete i povedené strážce s obřím mečem, kterým se na kobylku dostanete jen stěží, nebo létající čarodějnice se slušným magickým arzenálem. Jak je v tomto žánru zvykem, umělou inteligenci víceméně nahrazuje počet, ale naštěstí to téměř nepoznáte, je to pro hru nepodstatný prvek.

Zklamáním jsou snad jen celkem snadno překonatelní bossové. Jsou to výlučně o něco silnější řadové příšery, a tak je jasné, že při jejich zdolávání necháte mozek spokojeně odpočívat. Ani samotný Nobunaga vám mnoho práce nedá, několik spěšných výměn a budete si moci vzít i jeho chutnou duši.

 Technická prezentace...
... sice na PC není úplně dokonalá, přesto v mnoha směrech dokáže oslnit. Renderované animace vám zkrátka vyrazí dech a plně snesou srovnání s naprostou špičkou. Mají filmovou atmosféru, nechybí švih a dynamičnost, jsou dokonale řemeslně zpracované a jejich poznávacím znakem je mimojiné ne právě často viděná věc - dokonale zvládnutá práce střihu a kamery. Pokud ovšem přihlédnete k enginu samotné hry, tolik dokonalosti v něm nespatříte. Pozadí jsou až na pár výjimek opravdu zdařilá, modely postav však působí děsivě. Podivné seskupení nabarvených hranolek by sotva splňovaly standardy o několik let dříve. Vše naštěstí zachraňuje jejich solidní animace, díky které nemáte pocit, že pohybujete nemyslícím kusem hadru, ale opravdovým, i když digitálním charakterem.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

Zvuková stránka hry je taktéž na velmi vysoké úrovni. Soundtrack patří k těm několika málo kouskům, které by bylo možné si s klidným svědomím zakoupit i samostatně. Použité stopy skvěle ladí s konkrétní situací. V katedrále zažijete skvostné chorály, během svižných potyček zase náležitě ráznou hudbu - tedy přesně to, na co jsme zvyklí u áčkových titulů. Dabing není špatný, bohužel, jak již bylo zmíněno v úvodu, budete se muset po většinu herní doby obejít bez originálního hlasu Jeana Rena a spokojit se s jakousi jeho náhražkou. Ostatní zvukové efekty ničím nevybočují, jsou absolutně průměrné a není na nich co popisovat.

 Z větší části spokojenost
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Není sporu, že Onimusha 3 je povedenou hrou, tedy alespoň na konzolích, kde vládnou přece jen jiné priority než na PC scéně a kde je hlavním ovládacím prvkem stále gamepad. PC verze se bohužel stejně jako většina ostatních konverzí příliš nesnaží o vyladění ovládání pomocí klávesnice a je to nepříjemně znát. Ovládací prvky jsou odporně rozesety po celé šířce klávesnice a život vám rozhodně neusnadní ani všudypřítomné křížky a kolečka (ne)známé z konzolových padů. Pochopitelně jde o zvyk, ale hráč tu není od toho, aby si zvykal na nedůslednost při vývoji hry. Pokud to dokážete a nevadí vám i možná až příliš akční pojetí hry, v Onimusha 3 se nezklamete.

Stáhněte si: Demo, Trailer, Cheaty...

Související články: Novinky
 
Martin Holas
autorovi je 19 let, píše i pro Gamestar; studuje na Masarykově univerzitě v Brně; na hrách si cení originality a kvalitního příběhu, upřednostňuje dobré RPG, adventuru či strategii; rád se uchyluje do dob dávno minulých, především co se týče hudebního a filmového vkusu :-)






 
 
Martin Holas
Smarty.cz

Verdikt:

Až na několik chybek povedená konverze konzolové akční hry, která potěší především příležitostné hráče, kteří nepožadují hlubokou propracovanost a dlouhou herní dobu, ale spíše se chtějí pobavit u interaktivního filmu s trochou bezhlavého bušení do kláves.

Nejnovější články