Autor: Bergy Publikováno: 19.června 2008 |
Hned v úvodu mě ale trochu nemile zaskočila skutečnost, že se celá hra odehrává pouze na západní frontě. Konkrétně začínáte vyloděním v Normandii na pláži Omaha, následně podstupujete boje ve vnitrozemí a dále se propracováváte k řece Rýn a Německým hranicím. Asi nemusím zdůrazňovat, že podobným scénářem disponuje nespočet jiných RTS, které za poslední léta vznikly. Určitě tedy šlo zvolit něco originálnějšího. Autoři ale zřejmě podlehli dojmu, že s východní frontou nebo africkým bojištěm na americkém trhu neuspějí. ![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Rovněž bojiště, na kterých se mise odehrávají, nejsou zrovna obvyklá. Jejich velikost bych se nebál přirovnat k epickým rozměrům. Pro názornost si zkuste představit mapy z her jako D-Day nebo Company of Heroes. Jejich rozlohu si čtyřikrát až šestkrát vynásobte a dostanete se k tomu, s čím pracujete v Officers. Všechny mapy jsou ještě rozděleny na několik sektorů (obvykle šest) s klíčovými strategickými body, o které musíte tvrdě bojovat. Pro vítězství je potřeba všechny lokace jednu po druhé obsadit a poté i udržet. Zní to jednoduše, ale velmi brzy poznáte, jaká to může být fuška. ![]() Takové bojiště se jen tak nevidí Díky obrovitým mapám jsou strategické body od sebe na míle vzdálené. Situaci v každé misi komplikuje i několik desítek tzv. bonusových bodů, což jsou místa ryze taktického významu, která ovládá nepřítel. Pro vítězství v misích sice není nezbytné je obsazovat, ale zcela ignorovat je rovněž nemůžete. V zásadě se jedná o povedený herní prvek nutící hráče dobře rozvažovat další postup. Taktických bodů je totiž tolik, že obsazení všech by si vyžádalo nepřiměřené množství jednotek, které kolikrát ani nemáte k dispozici. Jelikož ale potřebujete mít kontrolu nad dopravními uzly a vesnicemi, kvůli bezpečnému zásobování, je potřeba jít zlatou střední cestou a obsazovat jen ty, které opravdu potřebujete. Výsledkem je funkční přísun materiálů pro přední line, aniž byste plýtvali cennými jednotkami potřebnými pro útoky na strategické body, jimž se už vyhnout nelze. ![]() ![]() ![]() Zásoby pro jednotky představují tři důležité komodity - palivo, munice a jídlo. Vše je pro úspěšné vedení boje velmi potřeba a zásoby se musejí distribuovat do všech strategických bodů, které máte pod kontrolou. Nákladní vozy, které se o to starají, ale jezdí pouze po silnicích a polních cestách a jsou extrémně zranitelné, což znamená, že pohybující se nepřátelské jednotky v týlu představují pro tyto konvoje vážnou hrozbu. Distribuci mezi strategickými body lze ještě koordinovat prostřednictvím náhledové mapy, na níž je možné nastavit trasu pro nákladní vozy a tím se vyhnout nejkritičtějším místům, na která nestíháte neustále dohlížet. ![]() ![]() ![]() Kromě klasické pěchoty a motorizovaných jednotek si můžete zažádat i o speciální podpůrné prostředky, kterých máte k dispozici vždy jen několik. Jedná se například o vzdušné výsadkáře, kteří se dobře hodí například k zaskočení nepřátel v jejich týlu apod. Dále je možné využít ještě letecký průzkum, stíhací letky, bombardéry a také dalekonosné dělostřelectvo. ![]() ![]() ![]() Zdravě obtížné Zdolání každé mise vyvolává zasloužené sebeuspokojení. Nicméně statistiky po skončení bojů jsou velmi zajímavé. Například vylodění na pláži Omaha a zajištění přilehlých oblastí mě stály šedesát tanků, dva tisíce mužů a tucet polních děl. Nepřítel ale přišel o skoro osm set tanků, sedmnáct tisíc vojáků a padesátku děl. Sami vidíte jak obrovský nepoměr to je a jak mohutnou přesilou německá strana doopravdy vládne. S pěchotou mi osobně nešlo vstoupit do budov (podobný nedostatek se vyskytuje i ve hře Theatre of War, určené vyloženě hard-core hráčům). Šly mi sice srovnat se zemí (stejně jako drtivá většina všech objektů na mapě), ale úkryt pro pěchotu jsem v nich nenašel. ALE - jak nás později upozornil český vydavatel TopCD, mělo jít jen o nedostatek review-verze a v prodávané hře už prý funkce umožňující vstup do budov nechybí: "Je potřeba správně kliknout a pokud se u budovy objeví štít, je možné se v ní ![]() Styl hraní jinak představuje spíš než rozvážnější strategii, místy až hektickou klikárnu, protože ovládat masy jednotek rozličných typů (cca 50) a dovedností vyžaduje rychlou ruku, a pokud nepoužijete již zmiňovanou pauzu, i briskní uvažování. Osobně jsem ale poměrně spokojený, protože se nejedná o tuctovou záležitost. Novinářská verze, ze které je dělána tato recenze nicméně neobsahovala multiplayer ani slibovaný editor map. Takže výsledné hodnocení se zatím opravdu týká pouze singleplayerové kampaně. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry v galerii Grafika prostředí a modely jednotek sice neoplývají tolik detaily jako je tomu třeba v Theatre of War, ale vadit vám to moc nemusí. Využívat totiž stejně budete jen maximálně oddálený pohled kvůli co nejlepší přehlednosti. Ačkoli je možnost odzoomování kamery poměrně slušná, stejně by neškodil ještě větší rozsah. I takhle totiž vidíte stále jen velmi malou výseč terénu pod sebou (vzhledem k celkové rozloze). Posledním potěšujícím faktem, který se Officers týká, je česká lokalizace (kterou zatím nehodnotíme, neb jsme měli k dispozici jen betu překladu) a velice sympatická cena ve výši 299,- Kč. Doufám, že vydání této hry se už nebude dlouho protahovat a brzo zamíří do prodeje, k čemuž v anglicky mluvících zemích stále ještě nedošlo (původní distributor Playlogic má finanční problémy). I když se nejedná o žádné přelomové dílo, určitě si tuto válečnou RTS zahrajte. trailer Stáhněte si: Starší demo, Trailery, Videa.... Související články: Novinky... |
Bergy | |
autorovi je 27 let a pracuje jako vedoucí HW zákaznického servisu; psaním se zabývá více jak 7 let a kromě strategií si oblíbil i simulátory; pokud to čas a starost o rozrůstající se rodinu dovolí, věnuje se plastikovému modelářství a vojenskohistorické literatuře |