Officers - recenze české verze
7/10
zdroj: tisková zpráva

Officers - recenze české verze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

19. 6. 2008 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Zdlouhavá a trnitá cesta vedla ke zrodu druhoválečné RTS, která se snaží nalákat především na rozlehlé bitvy s plně zničitelným prostředím, které dosud v žánru nemají obdoby.

Autor: Bergy
Publikováno: 19.června 2008
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze: česká/PC/review
Doba recenzování: 2 týdny

Obrázek zdroj: tisková zpráva
Dlouhá léta vyvíjená válečná RTS z období druhé světové války Officers (dříve známá jako Kombat) se již pomalu blíží ke svému vypuštění a my jsme měli možnost zrecenzovat její novinářskou verzi v češtině. Tato hra se od začátku chlubila tím, že není tuctová a přináší ojedinělé pojetí bojového systému, což logicky vzbudilo zájem u mnohých příznivců strategií. Sám jsem k podobným informacím spíše skeptický, přesto jsem k Officers zasedl s velkou chutí a nemalým očekáváním.

 Stokrát obehraná písnička
Hned v úvodu mě ale trochu nemile zaskočila skutečnost, že se celá hra odehrává pouze na západní frontě. Konkrétně začínáte vyloděním v Normandii na pláži Omaha, následně podstupujete boje ve vnitrozemí a dále se propracováváte k řece Rýn a Německým hranicím. Asi nemusím zdůrazňovat, že podobným scénářem disponuje nespočet jiných RTS, které za poslední léta vznikly. Určitě tedy šlo zvolit něco originálnějšího. Autoři ale zřejmě podlehli dojmu, že s východní frontou nebo africkým bojištěm na americkém trhu neuspějí.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Jediná hlavní kampaň je navíc hratelná pouze za spojence respektive americkou armádu. Tažení disponuje celkem šesti misemi, což je na první pohled velmi nízký počet, ale rozsáhlé scénáře trvají několikanásobně déle než je tomu u běžných RTS. Tím pádem je singleplayerová část naprosto rovnocenná a vydrží vám dobrých dvacet hodin.

Rovněž bojiště, na kterých se mise odehrávají, nejsou zrovna obvyklá. Jejich velikost bych se nebál přirovnat k epickým rozměrům. Pro názornost si zkuste představit mapy z her jako D-Day nebo Company of Heroes. Jejich rozlohu si čtyřikrát až šestkrát vynásobte a dostanete se k tomu, s čím pracujete v Officers. Všechny mapy jsou ještě rozděleny na několik sektorů (obvykle šest) s klíčovými strategickými body, o které musíte tvrdě bojovat. Pro vítězství je potřeba všechny lokace jednu po druhé obsadit a poté i udržet. Zní to jednoduše, ale velmi brzy poznáte, jaká to může být fuška.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

 Takové bojiště se jen tak nevidí
Díky obrovitým mapám jsou strategické body od sebe na míle vzdálené. Situaci v každé misi komplikuje i několik desítek tzv. bonusových bodů, což jsou místa ryze taktického významu, která ovládá nepřítel. Pro vítězství v misích sice není nezbytné je obsazovat, ale zcela ignorovat je rovněž nemůžete. V zásadě se jedná o povedený herní prvek nutící hráče dobře rozvažovat další postup.

Taktických bodů je totiž tolik, že obsazení všech by si vyžádalo nepřiměřené množství jednotek, které kolikrát ani nemáte k dispozici. Jelikož ale potřebujete mít kontrolu nad dopravními uzly a vesnicemi, kvůli bezpečnému zásobování, je potřeba jít zlatou střední cestou a obsazovat jen ty, které opravdu potřebujete. Výsledkem je funkční přísun materiálů pro přední line, aniž byste plýtvali cennými jednotkami potřebnými pro útoky na strategické body, jimž se už vyhnout nelze.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Zásoby pro jednotky představují tři důležité komodity - palivo, munice a jídlo. Vše je pro úspěšné vedení boje velmi potřeba a zásoby se musejí distribuovat do všech strategických bodů, které máte pod kontrolou. Nákladní vozy, které se o to starají, ale jezdí pouze po silnicích a polních cestách a jsou extrémně zranitelné, což znamená, že pohybující se nepřátelské jednotky v týlu představují pro tyto konvoje vážnou hrozbu. Distribuci mezi strategickými body lze ještě koordinovat prostřednictvím náhledové mapy, na níž je možné nastavit trasu pro nákladní vozy a tím se vyhnout nejkritičtějším místům, na která nestíháte neustále dohlížet.

 Povolávání posil
Škoda, že na této mapce nejde vydávat i příkazy klasickým jednotkám. Není totiž žádnou výjimkou, že jste kolikrát nuceni vést dva útoky na různých místech a na ještě mnohem vzdálenějším místě začne probíhat nepřátelský protiútok. V takové situaci je velmi komplikované koordinovat své rozkazy, aby vše proběhlo podle vašich představ. Pak nezbývá než se přesouvat neustále z místa na místo. Alespoň, že zde funguje pauzování hry, při kterém lze ovládat své jednotky. Nic vám tak sice neuteče, ale vše zabere mnohem více času a při delším hraní je to poněkud úmorné.

Bojové prostředky v Officers nijak nevyrábíte ani si je nekupujete. Na začátku každé mise jsou vám přiděleny předem dané jednotky, které postupně rozšiřujete povoláváním různých posil. Nově příchozí jednotky jinak můžete umístit na jakýkoli strategický bod, který máte pod kontrolou, což je velmi důležité. Kdyby se totiž vaše posily musely přesunovat z okrajů map až k frontové linii po vlastní ose vždy, když si o ně zažádáte, asi byste u této hry předčasně zestárli. Znovu proto opakuji, na bojové mapy podobné velikosti opravdu jen tak někde nenarazíte.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Kromě klasické pěchoty a motorizovaných jednotek si můžete zažádat i o speciální podpůrné prostředky, kterých máte k dispozici vždy jen několik. Jedná se například o vzdušné výsadkáře, kteří se dobře hodí například k zaskočení nepřátel v jejich týlu apod. Dále je možné využít ještě letecký průzkum, stíhací letky, bombardéry a také dalekonosné dělostřelectvo.

 Hratelnost má spád
Není žádnou výjimkou, že každý strategický bod několikrát horko těžko obsadíte a za chvilku o něj zase přijdete. Boje navíc neprobíhají jen na pomyslné frontové linii, ale v podstatě úplně všude. Žádný z obsazených sektorů totiž nemůžete považovat za bezpečný a nechat ho bez ochrany ve snaze hnát vše, co máte neustále dopředu do útoku. Podobné snahy posléze vedou k tomu, že třeba dvě další lokace získáte a zároveň čtyři ztratíte.

Vašim silám pomáhají také další spojenecké armády vedené AI. Díky tomu pak máte pocit, že jste součástí mnohem většího soukolí, než je tomu doopravdy a to rozhodně není špatné. Nepřátelé jsou velmi houževnatí, ale než inteligencí vynikají spíše drtivou převahou, se kterou se stůj co stůj musíte vypořádat. V tomto aspektu už asi autoři z historických pramenů příliš nevycházeli, ale hratelnosti to určitě prospělo.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Zdravě obtížné
Zdolání každé mise vyvolává zasloužené sebeuspokojení. Nicméně statistiky po skončení bojů jsou velmi zajímavé. Například vylodění na pláži Omaha a zajištění přilehlých oblastí mě stály šedesát tanků, dva tisíce mužů a tucet polních děl. Nepřítel ale přišel o skoro osm set tanků, sedmnáct tisíc vojáků a padesátku děl. Sami vidíte jak obrovský nepoměr to je a jak mohutnou přesilou německá strana doopravdy vládne.

S pěchotou mi osobně nešlo vstoupit do budov (podobný nedostatek se vyskytuje i ve hře Theatre of War, určené vyloženě hard-core hráčům). Šly mi sice srovnat se zemí (stejně jako drtivá většina všech objektů na mapě), ale úkryt pro pěchotu jsem v nich nenašel. ALE - jak nás později upozornil český vydavatel TopCD, mělo jít jen o nedostatek review-verze a v prodávané hře už prý funkce umožňující vstup do budov nechybí: "Je potřeba správně kliknout a pokud se u budovy objeví štít, je možné se v ní Zvětšit zdroj: tisková zpráva ukrýt." Díky tomu tedy města a vesnice v Officers netvoří jen coby pěkné kulisy.

Styl hraní jinak představuje spíš než rozvážnější strategii, místy až hektickou klikárnu, protože ovládat masy jednotek rozličných typů (cca 50) a dovedností vyžaduje rychlou ruku, a pokud nepoužijete již zmiňovanou pauzu, i briskní uvažování. Osobně jsem ale poměrně spokojený, protože se nejedná o tuctovou záležitost. Novinářská verze, ze které je dělána tato recenze nicméně neobsahovala multiplayer ani slibovaný editor map. Takže výsledné hodnocení se zatím opravdu týká pouze singleplayerové kampaně.

 Nic pro slabé železo
Velmi rozlehlé mapy a stovky bojujících a pohybujících se jednotek, to vše se odrazilo na vyšších hardwarových nárocích. Minimum proto tvoří 2,6 GHz procesor, 512 MB RAM a videokartu s alespoň 128 MB paměti. Sám jsem Officers testoval na stroji Intel C2D 6700, 2GB RAM a GF 8800 GTS s 640MB RAM při rozlišení 1680x1050 a vše víceméně šlapalo k mé spokojenosti.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry v galerii

Grafika prostředí a modely jednotek sice neoplývají tolik detaily jako je tomu třeba v Theatre of War, ale vadit vám to moc nemusí. Využívat totiž stejně budete jen maximálně oddálený pohled kvůli co nejlepší přehlednosti. Ačkoli je možnost odzoomování kamery poměrně slušná, stejně by neškodil ještě větší rozsah. I takhle totiž vidíte stále jen velmi malou výseč terénu pod sebou (vzhledem k celkové rozloze).

Posledním potěšujícím faktem, který se Officers týká, je česká lokalizace (kterou zatím nehodnotíme, neb jsme měli k dispozici jen betu překladu) a velice sympatická cena ve výši 299,- Kč. Doufám, že vydání této hry se už nebude dlouho protahovat a brzo zamíří do prodeje, k čemuž v anglicky mluvících zemích stále ještě nedošlo (původní distributor Playlogic má finanční problémy). I když se nejedná o žádné přelomové dílo, určitě si tuto válečnou RTS zahrajte.


trailer

Stáhněte si: Starší demo, Trailery, Videa....

Související články: Novinky...

Bergy
autorovi je 27 let a pracuje jako vedoucí HW zákaznického servisu; psaním se zabývá více jak 7 let a kromě strategií si oblíbil i simulátory; pokud to čas a starost o rozrůstající se rodinu dovolí, věnuje se plastikovému modelářství a vojenskohistorické literatuře


 
 
Bergy
Smarty.cz

Verdikt:

Může zamrzet omleté téma spojeneckého vylodění v Normandii a v singleplayeru hraní jen za Spojence. Na druhou stranu nevídaně velká bojiště, spousta rozličné bojující techniky, nízká cena (299 Kč), čeština a skutečnost, že se při hraní neustále něco děje, nekompromisně posunují tuto hru do nadprůměrné roviny.

Nejnovější články