zdroj:
tisková zpráva
Kdysi dávno došlo k pádu impéria, které ovládalo skoro celou galaxii a to znamenalo i zánik celé civilizace. Netrvalo dlouho a z galaxie se stala pustina bez života. Avšak v jednom jejím koutě, v Aldusské soustavě, přežily dvě rozdílné rasy - Allysiané a Malusové. Navzájem o sobě nevěděli a spokojeně si žili v představě, že právě oni jsou jedinými obyvateli vesmíru. Jednou však nevyhnutelně musel přijít den, kdy zjistili, že sami nejsou. A nikoho asi moc nepřekvapí, že místo snahy o navázání přátelských vztahů, se vrhnuli do vzájemného boje.
To je v kostce příběh nové hry O.R.B. (Off-World Resource Base) od Strategy First. Originality a nápadu sice moc nepobral, ale to ještě nemusí nutně znamenat, že se jedná o špatnou hru. O.R.B. je vesmírnou 3D strategií, která skoro všechny svoje prvky vycucnula z dnes již klasického Homeworldu (recenze). To by zase nebylo tak špatné, koneckonců dneska je kopie každá druhá hra, ale několik originálních prvků by rozhodně na škodu nebylo. A tyto prvky bohužel O.R.Bu chybějí, ale o tom až dále.
Dvě kampaně Celá hra je rozdělena na dvě kampaně. V jedné hrajete za Allysiany a v té druhé nečekaně za Malusy. Celkově se jedná o něco málo pod 20 misí. Dalších zhruba 20 misí nabízí multiplayer. Hrát lze po lokální sítí i internetu ve 2-4 hráčích a to i týmově. Další výhodou multiplayeru je možnost jakkoliv si přizpůsobit nastavení hry. Tj. nastavit počáteční finance, výzkum a mnoho dalšího. Pokud by někomu ani to nestačilo, je zde i editor, ve kterém lze dělat další a další nové mapy.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Singleplayerové mise jsou si bohužel podobné jako vejce vejci. Skoro vždy stačí postavit důl, vytvořit armádu a zničit všechny nepřátele. To je někdy ale docela problém, protože zničit musíte všechny nepřátele na mapě, která je mnohdy pěkně velká a hledejte si v ní třeba jednu zatoulanou lodičku, která před vámi třeba i utíká. Naštěstí se občas najde i mise, kde máte jiný úkol než zničit všechny nepřátele (ani v těchto misích se ale bojům nevyhnete). Jako příklad uvedu třeba misi, ve které máte za cíl lokalizovat a zničit záhadnou anomálii, která ničí vše, co jí přijde do cesty. Dalším příkladem je doprovázení a ochrana lodí, a našlo by se ještě několik dalších úkolů, které vybočují z jinak zaběhlého stereotypu.
zdroj:
tisková zpráva
Stejné jednotky Jelikož hrajete za dvě naprosto rozdílné rasy, dalo by se celkem rozumě očekávat, že budou mít naprosto rozdílné jednotky a odlišný výzkum. To je ale asi největší problém celé hry. Obě rasy mají stejný počet jednotek, které se liší jen svým vzhledem. A výzkum je na tom ještě hůře. Ačkoliv lze vynalézat několik desítek věcí, vývojové stromy jednotlivých ras se liší jen ve čtyřech položkách a to je žalostně málo.
Jelikož lze zkoumat množství věcí, asi se vám nepovede vyzkoumat úplně všechno a proto se musíte trochu specializovat na určitý okruh. Teoreticky tedy nic nebrání tomu, abyste se za každou z ras zaměřili na jiné druhy výzkumu. V praxi jsem ale pokaždé zkoumal to samé a snažil jsem se docílit rovnováhy například v síle zbraní a v kvalitě štítů. Navíc lze vynalézat i lodní generátory, pohonné jednotky a podobně. Rychlost výzkumu záleží na tom, kolik lidských zdrojů do něj investujete. Ty jsou omezené a jestliže dáte hodně lidí do výzkumu, zbyde vám málo lidí do boje. Naštěstí lze kdykoliv nastavit, kolik lidí co dělá, takže v případě, že potřebujete větší armádu, jednoduše odeberete lidi z výzkumu a naopak.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
S výzkumem jde ruku v ruce výroba jednotek. Jelikož zde nemáte žádné základny, známé z jiných strategií, všechno stavíte přímo ve vesmíru. Slouží k tomu vaše hvězdná základna anebo mobilní konstrukční plošina. Opět se zde projevují omezené finance, takže je zase vhodné se specializovat se jen na určité druhy jednotek. Kromě bojových lodí máte k dispozici i lodě na těžbu. Těžba probíhá na asteroidech, které je ale napřed třeba proskenovat, čímž zjistíte, jaké množství surovin obsahují. Potom už zbývá postavit jen důl a těžba může začít.
3D vesmír
zdroj:
tisková zpráva
O.R.B. vás jistě okouzlí nádherným 3D enginem. Celý vesmír je krásně barevný a plný pohybu. Představte si pohybující prstence meteoritů, obrovské planety anebo nádherné mlhoviny. Přesně takhle vypadá vesmír v této hře. Ještě mnohem lépe ale vypadají vesmírné přestřelky a hlavně výbuchy. Slovy to ani nejde popsat, to se prostě musí vidět. Trochu mě překvapila relativně menší náročnost enginu. Na Athlonu XP 1800+ a GeForce 4 MX 440 se mi plynule hrálo i v rozlišení 1024x768. Čím větší rozlišení si můžete dovolit, tím lepší budete mít zážitek z vesmírného prostředí.
3D engine v sobě však často skrývá velké problémy s ovládáním. Naštěstí to není případ O.R.B. Ačkoliv jde obrazem rotovat snad ve všech směrech a navíc i zoomovat, díky vzdáleným objektům v pozadí vždy víte, kde se nacházíte. Občasné problémy nastávají při soubojích, ale jelikož jde hru kdykoliv zastavit, není problém nastavit okamžitě optimální úhel pohledu. Zpočátku se mi také stávalo, že jsem v některých situacích nedokázal zazoomovat na některé jednotky. Stačí však příslušnou jednotku označit a poté ji již přiblížíte snadno.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů Samotné souboje probíhají ve dvou fázích. Zaprvé musíte zaměřit cíl. K tomu slouží klávesa CRTL, jejímž stiskem se přepnete do jakési "mapy", na které vidíte, kde jsou vaše jednotky a kde nepřítel. Potom už jen myší označíte, kam se chcete přesunout nebo na koho zaútočit a to je vše. Druhým způsobem je automatické útočení. U každé jednotky totiž lze nastavit stupeň agresivity a další vlastnosti chování. Tyto nastavení jde ukládat, což mnohdy využijete.
Nic nového
zdroj:
tisková zpráva
Sami vidíte, že toho není mnoho, co O.R.B. nabízí. Kromě hezké grafiky v podstatě nic nového. A jestliže grafický vzhled srovnáte třeba s Hegemonií (recenze), zjistíte, že ani tady není O.R.B. nejlepší. Dojem z hraní dotváří ještě hezká hudba a zvuky. Hudba navíc nehraje pořád, ale jen občas. Určité plus je, že při soubojích hraje dynamičtější soundtrack než při klidném průletu vesmírem, ale to je dnes už standardem.
Stáhněte si: Demo, Intro trailer, Patch, Cheaty Související články: Preview, Novinky
|