Night Watch (Noční hlídka) CZ - recenze
7/10
zdroj: tisková zpráva

Night Watch (Noční hlídka) CZ - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

22. 6. 2006 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Vžijte se do role novodobých upírů, mágů, vlkodlaků a dalších tvorů s nadpřirozenými schopnostmi, kteří dohlíží na křehký mír mezi Temnými a Světlými v taktickém RPG podle úspěšného filmu z prostředí současného Ruska.

Autor: Jiří Sládek
Publikováno: 22.června 2006
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: finální/česká
Doba recenzování: týden

Obrázek zdroj: tisková zpráva
Silent Storm je synonymem pro kvalitní tahovou taktickou strategii. Její úspěšný engine byl poté použit ještě v pokračování Sentinels a v nedávném Hammer and Sickle. Teď přichází Night Watch neboli Noční hlídka a to rovnou v české verzi. Pokud alespoň trochu sledujte filmové a knižní novinky, jistě je vám tenhle název povědomý. Ano, modří již vědí – aktuální titul strategických mágů z Nival Interactive (mají na triku kromě mnoha skvělých věcí i aktuální hit Heroes of Might and Magic V) čerpá z fantasy románu Sergeje Lukjaněnka, potažmo z jeho filmové adaptace.

Předlohy zde nebudeme nijak rozpitvávat, pro ty, co nevědí oč jde, jen zlehka naznačíme, že děj knihy i filmu se odehrává v současném Rusku a odhaluje skrytou bitvu mezi Temnými a Světlými, respektive křehký mír, na nějž dohlíží Noční hlídka, Denní hlídka a Inkvizice. Do současného světa jsou tak zasazeny osudy novodobých upírů, mágů, vlkodlaků a dalších tvorů s nadpřirozenými schopnostmi, kteří však na první pohled nejsou k rozeznání od obyčejných lidí.

Lineární příběh
Z této premisy vychází i herní děj. Hráč se vžije do role Stase, mladého chlapíka, který je předurčen stát se Světlým, ale málem byl přetažen na druhou stranu. Po prvním seznámení se situací se stává členem Noční hlídky, která má dohlížet na to, aby Temní dodržovali křehké příměří. Z nezkušeného a čerstvě iniciovaného Světlého se postupem času a se získanými zkušenostmi stává mocný bojovník, který se zaplete do složitějších intrik, než si zpočátku mohl představit.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Příběh je poměrně lineární (určitě více než v Silent Storm nebo Hammer and Sickle) a je tvořen posloupností misí. V těch jde samozřejmě hlavně o boj, ale občas dojde i na rozhovory, které dokreslují atmosféru hry. Je škoda, že při volbě dalšího postupu nemáte větší volnost, a nedočkáte se ani pobytu na základně ve stylu Tiché bouře, kde by bylo možné v klidu přeskupit inventář či nakoupit nové vybavení.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Vlkodlak, mág a čaroděj
Na obtížné úkoly, které vás čekají, naštěstí nebudete sami. Postupně se ve vaší partě vystřídá hned několik postav, přičemž u některých z nich si můžete při prvním setkání zvolit jejich zaměření. „Profesi“ samozřejmě musíte přiřknout na začátku hry i Stasovi. Pro hlavního hrdinu a další postavy jsou k dispozici tři povolání. Prvním je vlkodlak, řezník do první linie. Jeho specialitou je změna do zvířecí podoby a různé formy útoku na blízko, třeba mnohonásobný útok, výpad s odhozením a podobně. A umí také třeba léčit sebe a své spolubojovníky.

Mág je klasický kouzelník, který pomocí many sesílá zaklínadla, jako je ohnivá koule, vysátí životů či telekinetické zahození protivníka. Umí také hezký trik s vytažením předmětu z rukou protivníka (viděli jste souboj Gandalfa a Sarumana ve filmovém Pánovi prstenů, ne...?). Posledním z trojice je čaroděj. Ten také ovládá nějaká ta vcelku typická kouzla, ale jeho hlavní specialitou je očarovávání předmětů.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Okouzlené předměty a vylepšování hrdinů
Z obyčejného jablka udělá udělá léčivé, jím okouzlená čokoláda doplňuje manu, ze zářivky vytvoří mocnou ruční zbraň a cizí mu není ani výroba jednorázových amuletů, například z tmavých brýlí, hodinek či cédéčka. A nejde jen o klasické prostředky pro dočasné zvýšení některých statistik, ale i o jiné vychytávky – třeba pomocí očarovaného zrcátka si můžete přivolat svého dvojníka. To mi připadá poměrně zajímavé a neotřelé, takto použitelných předmětů je navíc poměrně dost. Některé schopnosti se postupem času mohou naučit všechny postavy – třeba vysávání magické energie z protivníků a civilistů. Pokud bychom tedy chtěli profese z Noční hlídky přirovnat ke klasickým fantasy specializacím, šlo by pravděpodobně o bojovníka, mága a alchymistu.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Vývoj postav je řešen trochu jinak než v sérii Silent Storm. Chybí zde klasické skilly (plížení, první pomoc, střelba...), ale při získání dostatečného počtu zkušeností a postupu na vyšší úroveň si – stejně jako v SS – můžete vybrat jednu novou speciální schopnost. A ta se poté pravidelným používáním zlepšuje. To znamená, že třeba vámi nejčastěji používané útočné kouzlo postupně získává na síle, čarodějem vyrobené předměty se stávají mocnějšími a třeba transformace vlkodlaka do zvířecí podoby je později méně náročná nežli na začátku.RPG vývoj je trochu zjednodušen, nicméně stále je poměrně zajímavý.

Taktické mise
Hlavní náplní hry jsou samozřejmě bojové mise. Dokud se nic neděje, pohybujete se v realtimovém režimu (stačí ovládat jednu postavu, ostatní vás následují –změna oproti SS a HaS). Při setkání s nepřáteli či seslání kouzla se hra přepne do tahového režimu, kdy má každá postava určitý počet akčních bodů využitelný pro klasické akce. Na první pohled byl herní systém oproti SS trochu zjednodušen – například zde nelze zakleknout či zalehnout, plížit se nebo zaměřovat na určitou část těla. Klasickými akcemi je tak pohyb, útok na blízko či střelnou zbraní, nebo seslání kouzla či použití speciální schopnosti. A o ty půjde především.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Šerý svět
Zajímavou vychytávkou je možnost vstupu do Šera, paralelního světa. V této dimenzi jste nezranitelní útoky z reálného světa, naopak však útočit lze. Většina bitek s Temnými se odehrává právě v Šeru – první věcí, které obvykle nepřátelé udělají, je přechod do této alternativní roviny. V Šeru jsou Jiní silnější, ale pobyt v této sféře je stojí každé kolo určité množství energie, a pokud nemají žádnou, vysává z nich Šero postupně i životy.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
S tímto faktorem je potřeba takticky počítat, a není tak na škodu třeba hodně zraněnému protivníkovi vysát speciálním kouzlem všechnu energii – odliv energie/životů způsobený Šerem ho pak dorazí, aniž byste na něj museli přímo útočit. Taktických variant vůbec je docela dost, můžete různě kombinovat kouzla svých svěřenců, přelévat mezi nimi energii a podobně. Pohyb v Šeru může sloužit i pro nenápadné přiblížení se k nepřátelům.

 Srovnání se Silent Storm
Styl hraní je dost odlišný třeba od Silent Storm, nicméně vůbec to není na úkor hratelnosti. Klasické útoky (pěstí, pistolí či některou ze speciálních zbraní, například očarovanou zářivkou či baterkou) ustupují do pozadí kouzlům a paranormálním schopnostem. V některých misích můžete problémy řešit i jinak než hrubou silou, například útěk podzemním komplexem plným Temných lze vyřešit bez jediného střetu. Přijde mi jen škoda, že většina bojů se odehrává v Šeru – nejedná se totiž o vizuálně nijak atraktivní prostředí, jde vlastně o kopii reálného světa, která je však hodně rozmazaná a nezřetelná.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Reálný svět je přitom zpracován poměrně hezky. Samozřejmě se jedná stále o engine použitý již v SS, i když vylepšený a hlavně s mnoha novými objekty dokreslující atmosféru současného Ruska (určitě si všimnete i legendárních „žigulíků“). To mimo jiné znamená, že pochopitelně nemůžete chtít grafické orgie jako v aktuálních střílečkách či některých realtimových strategiích – na druhou stranu v rámci tahových taktických strategií se Noční hlídka rozhodně nemá za co stydět, v současné době asi žádná jiná hra tohoto žánru lépe vykreslena není.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Hezkou vychytávkou je zničitelné prostředí, ale nepřipadá mi, že by mělo na hru takový vliv jako v ostatních titulech postavených na tomto enginu. Zatímco třeba v Tiché bouři jste si mohli laškovně otevřít dveře do zamčeného domu granátem, tady tak maximálně telekineticky odhozený protivník při pádu rozláme křoví (a poraní se o něj).

 Úroveň překladu
Lokalizace do českého jazyka je značně rozporuplná. Je samozřejmě chvályhodné, že jsou přeloženy všechny titulky, zpřístupní to hru i neangličtinářům. Uznání je třeba vyjádřit jazykovému korektorovi – texty jsou v podstatě bez gramatických chyb. Horší už je to s nevhodnou stylistikou a hlavně snad s úplnou absencí betatestů; už od prvních minut jsem narážel na nelogičnosti a nesmysly, a to jak v nevhodně volených termínech („světélkující lampa“ namísto „zářivka“, velice podivné a zavádějící pojmenování některých kouzel...), tak co se týče nepochopení kontextu (například výraz „level“ přeložený chybně jako „úroveň příběhu“, i když jde o výškovou úroveň, tedy patro), přeházené vykání/tykání a podobně.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

Je fajn, že lokalizační tým se nebál použít hovorovou mluvu, jelikož dialogy získávají na autenticitě; nebylo by ovšem na škodu přehodnotit, jakým stylem ta která postava mluví – nepůsobí příliš dobře, když třeba elegantní Světlá Olga mluví jako dlaždič. Celý překlad zkrátka působí dojmem, že překladatelé odvedli solidní práci při převodu textů bez možnosti vidět hru. Na jejich snažení ale nenavázal testing, takže leckteré texty – ač teoreticky správně přeloženy – působí v kontextu hry značně nevhodně. Namluvení dialogů naštěstí zůstalo v anglickém originále.

 Závěr
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Vzato kolem a kolem, Noční hlídka je zajímavý počin, a to nejen pro příznivce románu Sergeje Lukjaněnka. Na své by si měl přijít leckterý fanoušek taktických strategií, i když hardcore hráče asi zamrzí zjednodušený herní systém, linearita a malé množství zbraní. Chybí mi také možnost nastavení obtížnosti. Přesto se ale Noční hlídka docela příjemně hraje.

Stáhněte si: Demo, Trailer...

Související články: Dojmy z dema, Novinky, Recenze Silent Storm, Silent Storm: Sentinels, Hammer and Sickle

Jiří Sládek
autorovi je 29 let, věnuje se marketingovým konzultacím, mediální komunikaci, přípravě GameStaru v časopise PC World a psaní do dalších médií; preferuje RPG, strategie, taktické hry a vesmírné obchodní simulátory (divná kombinace, že? :-)






 
 
Jiří Sládek
Smarty.cz

Verdikt:

Zajímavá variace na hru Silent Storm. Zjednodušený systém a linearita hry je předností i nevýhodu zároveň; hra je docela zábavná a přístupná většímu počtu hráčů, ale hardcore příznivcům SS bude mimo jiné chybět větší volnost, rozsáhlejší bitvy a rozmanitější výzbroj.

Nejnovější články