Autor: Jiří Sládek Publikováno: 22.června 2006 |
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Vlkodlak, mág a čaroděj Na obtížné úkoly, které vás čekají, naštěstí nebudete sami. Postupně se ve vaší partě vystřídá hned několik postav, přičemž u některých z nich si můžete při prvním setkání zvolit jejich zaměření. „Profesi“ samozřejmě musíte přiřknout na začátku hry i Stasovi. Pro hlavního hrdinu a další postavy jsou k dispozici tři povolání. Prvním je vlkodlak, řezník do první linie. Jeho specialitou je změna do zvířecí podoby a různé formy útoku na blízko, třeba mnohonásobný útok, výpad s odhozením a podobně. A umí také třeba léčit sebe a své spolubojovníky. Mág je klasický kouzelník, který pomocí many sesílá zaklínadla, jako je ohnivá koule, vysátí životů či telekinetické zahození protivníka. Umí také hezký trik s vytažením předmětu z rukou protivníka (viděli jste souboj Gandalfa a Sarumana ve filmovém Pánovi prstenů, ne...?). Posledním z trojice je čaroděj. Ten také ovládá nějaká ta vcelku typická kouzla, ale jeho hlavní specialitou je očarovávání předmětů. Okouzlené předměty a vylepšování hrdinů Z obyčejného jablka udělá udělá léčivé, jím okouzlená čokoláda doplňuje manu, ze zářivky vytvoří mocnou ruční zbraň a cizí mu není ani výroba jednorázových amuletů, například z tmavých brýlí, hodinek či cédéčka. A nejde jen o klasické prostředky pro dočasné zvýšení některých statistik, ale i o jiné vychytávky – třeba pomocí očarovaného zrcátka si můžete přivolat svého dvojníka. To mi připadá poměrně zajímavé a neotřelé, takto použitelných předmětů je navíc poměrně dost. Některé schopnosti se postupem času mohou naučit všechny postavy – třeba vysávání magické energie z protivníků a civilistů. Pokud bychom tedy chtěli profese z Noční hlídky přirovnat ke klasickým fantasy specializacím, šlo by pravděpodobně o bojovníka, mága a alchymistu. Vývoj postav je řešen trochu jinak než v sérii Silent Storm. Chybí zde klasické skilly (plížení, první pomoc, střelba...), ale při získání dostatečného počtu zkušeností a postupu na vyšší úroveň si – stejně jako v SS – můžete vybrat jednu novou speciální schopnost. A ta se poté pravidelným používáním zlepšuje. To znamená, že třeba vámi nejčastěji používané útočné kouzlo postupně získává na síle, čarodějem vyrobené předměty se stávají mocnějšími a třeba transformace vlkodlaka do zvířecí podoby je později méně náročná nežli na začátku.RPG vývoj je trochu zjednodušen, nicméně stále je poměrně zajímavý. Taktické mise Hlavní náplní hry jsou samozřejmě bojové mise. Dokud se nic neděje, pohybujete se v realtimovém režimu (stačí ovládat jednu postavu, ostatní vás následují –změna oproti SS a HaS). Při setkání s nepřáteli či seslání kouzla se hra přepne do tahového režimu, kdy má každá postava určitý počet akčních bodů využitelný pro klasické akce. Na první pohled byl herní systém oproti SS trochu zjednodušen – například zde nelze zakleknout či zalehnout, plížit se nebo zaměřovat na určitou část těla. Klasickými akcemi je tak pohyb, útok na blízko či střelnou zbraní, nebo seslání kouzla či použití speciální schopnosti. A o ty půjde především. Šerý svět Zajímavou vychytávkou je možnost vstupu do Šera, paralelního světa. V této dimenzi jste nezranitelní útoky z reálného světa, naopak však útočit lze. Většina bitek s Temnými se odehrává právě v Šeru – první věcí, které obvykle nepřátelé udělají, je přechod do této alternativní roviny. V Šeru jsou Jiní silnější, ale pobyt v této sféře je stojí každé kolo určité množství energie, a pokud nemají žádnou, vysává z nich Šero postupně i životy. S tímto faktorem je potřeba takticky počítat, a není tak na škodu třeba hodně zraněnému protivníkovi vysát speciálním kouzlem všechnu energii – odliv energie/životů způsobený Šerem ho pak dorazí, aniž byste na něj museli přímo útočit. Taktických variant vůbec je docela dost, můžete různě kombinovat kouzla svých svěřenců, přelévat mezi nimi energii a podobně. Pohyb v Šeru může sloužit i pro nenápadné přiblížení se k nepřátelům. Srovnání se Silent Storm Styl hraní je dost odlišný třeba od Silent Storm, nicméně vůbec to není na úkor hratelnosti. Klasické útoky (pěstí, pistolí či některou ze speciálních zbraní, například očarovanou zářivkou či baterkou) ustupují do pozadí kouzlům a paranormálním schopnostem. V některých misích můžete problémy řešit i jinak než hrubou silou, například útěk podzemním komplexem plným Temných lze vyřešit bez jediného střetu. Přijde mi jen škoda, že většina bojů se odehrává v Šeru – nejedná se totiž o vizuálně nijak atraktivní prostředí, jde vlastně o kopii reálného světa, která je však hodně rozmazaná a nezřetelná. Reálný svět je přitom zpracován poměrně hezky. Samozřejmě se jedná stále o engine použitý již v SS, i když vylepšený a hlavně s mnoha novými objekty dokreslující atmosféru současného Ruska (určitě si všimnete i legendárních „žigulíků“). To mimo jiné znamená, že pochopitelně nemůžete chtít grafické orgie jako v aktuálních střílečkách či některých realtimových strategiích – na druhou stranu v rámci tahových taktických strategií se Noční hlídka rozhodně nemá za co stydět, v současné době asi žádná jiná hra tohoto žánru lépe vykreslena není. Hezkou vychytávkou je zničitelné prostředí, ale nepřipadá mi, že by mělo na hru takový vliv jako v ostatních titulech postavených na tomto enginu. Zatímco třeba v Tiché bouři jste si mohli laškovně otevřít dveře do zamčeného domu granátem, tady tak maximálně telekineticky odhozený protivník při pádu rozláme křoví (a poraní se o něj). Úroveň překladu Lokalizace do českého jazyka je značně rozporuplná. Je samozřejmě chvályhodné, že jsou přeloženy všechny titulky, zpřístupní to hru i neangličtinářům. Uznání je třeba vyjádřit jazykovému korektorovi – texty jsou v podstatě bez gramatických chyb. Horší už je to s nevhodnou stylistikou a hlavně snad s úplnou absencí betatestů; už od prvních minut jsem narážel na nelogičnosti a nesmysly, a to jak v nevhodně volených termínech („světélkující lampa“ namísto „zářivka“, velice podivné a zavádějící pojmenování některých kouzel...), tak co se týče nepochopení kontextu (například výraz „level“ přeložený chybně jako „úroveň příběhu“, i když jde o výškovou úroveň, tedy patro), přeházené vykání/tykání a podobně. další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Je fajn, že lokalizační tým se nebál použít hovorovou mluvu, jelikož dialogy získávají na autenticitě; nebylo by ovšem na škodu přehodnotit, jakým stylem ta která postava mluví – nepůsobí příliš dobře, když třeba elegantní Světlá Olga mluví jako dlaždič. Celý překlad zkrátka působí dojmem, že překladatelé odvedli solidní práci při převodu textů bez možnosti vidět hru. Na jejich snažení ale nenavázal testing, takže leckteré texty – ač teoreticky správně přeloženy – působí v kontextu hry značně nevhodně. Namluvení dialogů naštěstí zůstalo v anglickém originále. Závěr Vzato kolem a kolem, Noční hlídka je zajímavý počin, a to nejen pro příznivce románu Sergeje Lukjaněnka. Na své by si měl přijít leckterý fanoušek taktických strategií, i když hardcore hráče asi zamrzí zjednodušený herní systém, linearita a malé množství zbraní. Chybí mi také možnost nastavení obtížnosti. Přesto se ale Noční hlídka docela příjemně hraje. Stáhněte si: Demo, Trailer... Související články: Dojmy z dema, Novinky, Recenze Silent Storm, Silent Storm: Sentinels, Hammer and Sickle |
Jiří Sládek | |
autorovi je 29 let, věnuje se marketingovým konzultacím, mediální komunikaci, přípravě GameStaru v časopise PC World a psaní do dalších médií; preferuje RPG, strategie, taktické hry a vesmírné obchodní simulátory (divná kombinace, že? :-) |