Autor: Marek Beniač Publikováno: 25.září 2008 |
![]() ![]() ![]() Svázáno licencí NHL Slavní Montreal Canadiens slaví stoleté výročí klubu a vývojáři na ně myslí. EA přinesli tým hvězd, pohříchu ovšem jediný – doufal jsem alespoň v kluby Original Six. Také 2K mají ve hře (jak je jejich zvykem) historické týmy a je jich spousta, zahrát si můžete za mančafty od padesátých let, až po nedávnou minulost. Trochu mi ale uniká pointa, jelikož hráči na soupiskách jsou absolutně bezejmenní. Licenční smlouva s NHL, potažmo s hráčskou asociací NHLPA, patrně zahrnuje pouze aktivní hokejisty a to ještě ty jenž aktuálně v NHL působí. To je tedy nadělení, logicky tak odpadávají i další ligy (AHL plus ty evropské – ale dle mého žádná škoda) a pěkný průvan to působí také v nároďácích. Dobrá zpráva je, že kromě třicítky klubů z NHL a výběrů Východní a Západní konference, jsou v nabídce i týmy reprezentační. Dá si někdo (ne)přátelský zápas Česko versus Slovensko? Žádný problém, avšak počítejte s tím, že tu a tam bude někdo chybět. Pomyslný Růžičkův výběr sice působí silným dojmem, jenom v brance stojí gólman bez jmenovky s číslem 39 (zdravíme Dominika) no a v útoku si kupříkladu občas vymění puk Right Wing #68 (že by Jarda?) s osmadvacítkou na křídle levém (to bude Martin Straka). No jo, evidentně tu platí „nejsi v lize, nejsi ve hře“. Nezbývá proto než doufat v práci fanoušků s editorem a brzké stažení opravených soupisek, byla by škoda nechat reprezentační celky a veterány ležet ladem. Vracíme zábavu do sportovních her 2K Sports radikálně přehodnotili svou strategii a kromě změny vývojářů (Kush Games nahradili Visual Concepts) si dali za cíl především zpřístupnit sérii novým hráčům. Jak říká producent Jeff Thomas, „NHL 2K8 byla už příliš složitá a uživatelsky odtažitá“. Řeč je hlavně o ovládání, kteréžto se zpětně jeví až zbytečně komplexní a komplikované – jen zasednout a hrát prakticky nebylo možné, což samozřejmě není ideální. Proto tedy heslo „Bring the Fun Back to Hockey Videogames“ které ovšem neznamená, že by snad 2K hokej už nebyl simulací a stal se arkádovou zábavou pro méně schopné hráče. ![]() ![]() ![]() Kdepak, upravené ovládání je sice o něco jednodušší, zároveň však více intuitivní a každý si v něm najde to svoje. Na výběr jsou hned tři modely, zkuste tedy co vám lépe padne a jaký styl vám bude více vyhovovat. Někdo dá přednost klasice a pěkně postaru bude vše kočírovat v podstatě jen tlačítky. Je tu ale také inovovaný Pro Stick Evolution (téměř kopie EA Skill Sticku), zapojující oba analogy, kdy levým bruslíte a pravý ovládá hokejku. Kličky, střely švihem i z nápřahu, zametání ledu a šmrdlání čepelí v obraně… vždyť už to znáte. A bude-li snad někdo nerozhodný, ať navolí Hybrid mode, příslovečný zlatý střed a něco mezi. Za sebe musím říct, že mi vyhovuje jak klasika tak i Pro Stick, přestože druhý jmenovaný je přeci jen realističtější a pohybově bohatší. Oproti EA Sports Skill Sticku navíc opravdu padne rychleji do ruky, i díky lépe zvoleným funkcím. Možná že tu nejde přímo nadzvedávat útočníkům hokejku, ale máchání holí po ledě se děje přímo, bez nutnosti přidržovat ještě shift. Stisknutím kloboučku lze zase kupříkladu hokejku položit a blokovat tak střely či přihrávky… a takových příkladů by se našlo víc. Vždyť i konkurencí opěvované nahazování kotoučů do pásma tu má více variant, stejně jako naznačení střely a matení soupeřových brankařů a obran. Tohle je hokej Tím, čím je série Pro Evolution Soccer pro fotbal, jsou NHL v režii 2K Sports pro hokej. Arkáda versus simulace, zcela odlišný přístup k vývoji i vytyčené cíle… to je hlavní rozdíl proti EA. Stačí jen prvních pár minut s NHL 2K9 a pochopíte. Hra je o poznání pomalejší, chování puku málem skutečné a pohyb hráčů po ledě přirozenější. Nikdo hned nevystartuje z místa jako raketa a radikální změna směru chce také trochu času. Za pozornost stojí též střety, nekonají se žádné akční hity, vidět jsou spíše kolize a ztráta rovnováhy, kdy hráč zavrávorá a pozbude na chvíli orientaci. Realističtější pojetí je tu zkrátka poznat v každém ohledu. ![]() ![]() ![]() Velkým zážitkem je i poziční hra, nyní ještě lepší než kdy dřív (v porovnání s konkurencí i loňským NHL 2K8). Pozorovat najíždějící si útočníky do parádních šancí je radost, nikdo zbytečně nelelkuje a nepostává, všichni jsou neustále v pohybu. 2K Sports oproti EA uznávají též střední pásmo a počítají s ním jak hráči tak trenéři – nastavit pro něj lze i strategii, což ostatně platí snad pro každý fous ledu. Měnit je možno nejen útočné a obranné varianty, ale též tlak a napadání hráčů, co dodat. Jinak obrana chytrostí nikterak nezaostává za útočníky, beci jakoby hru sledovali a věděli co se po nich chce. Hlídají si brejky, včas zachytávají rodící se protiútoky… když narazíte na borce typu Lidstroma nebo Kaberleho, můžete si být jisti, že tak snadno neprojdete. Poziční hra opět funguje skvěle a kdo si pohlídá hvězdy soupeře a nepustí je hned tak před branku, má z poloviny vyhráno. Občas jen zamrzí nedůsledné hlídání modré čáry, několikrát se mi stalo (a netýká se to vyloženě pouze přesilovek) že beci vartovali ve středním pásmu, kousek za modrou, nebo jim puky utíkaly po mantinelech. Že by chvilková nepozornost? Odborník se diví, EA Sports musí žasnout Nadpis možná lehce ironický, následující prvky nicméně nevídáme ve virtuálních hokejích zrovna denně. Že se puk chová jako živý, odráží se podle zákonů fyziky a není zdaleka přilepený k čepeli hole už víme. Přesto jeho neustálé ztráty po nepovedených přihrávkách nebo hře do těla nevypadaly snad nikdy lépe. Stačí jen na chvilku polevit a už se na vás někdo tlačí, hráči díky neustálým atakům a kolizím přijdou kromě puku a rovnováhy také o přehled ve hře… a neštěstí může být na světě. ![]() ![]() ![]() Zrovna tak nepřesné pasy, zapomeňte že by puk létal z hokejky na hokejku, přesnost přihrávek určují i maličkosti jako rychlost nebo vzdálenost hráčů. Hodíte-li někomu kotouč na brusle, nedivte se že ho hned nezpracuje, přihrávka do plné jízdy chce také dobré načasování. Pusu dokořán možná způsobí též rozbor opakovaček, kde si všimnete odskakujících puků po přihrávce obloučkem nebo žabičkou, či bravurního příjmu touše – jde-li na backhand, příjemce si přehodí hokejku. Tohle je prostě hokej, každá akce a reakce vychází z reálných podmínek… nikdo (kromě borců z EA) přece nevystřelí hned, vše si žádá byť jen malou přípravu, zpracování, otočení k brance, zrovna tak střely/přihrávky backhandem nejsou tak přesné atd. Vždyť i bitky jsou skoro realistické a rozhodně vůbec ty nejlepší, jaké jsem kdy viděl. Na úvod se rozzuření hráči trochu hecují a provokují, následuje úchop protivníka za dres a už se to mydlí. Nejen že to skvěle vypadá a na všechno dohlíží s odstupem dvojice sudích, ale kromě zběsilého bušení do tlačítek se musíte starat ještě o rovnováhu. A tak jako snad neuvidíte dva stejné góly, i rvačka je pokaždé jiná, včetně zakončení. Upřímně mne rozesmál ztlučený bek (jen žádná jména) který při pokusu postavit se zpátky na nohy dvakrát upadl. Nevídané, stejně jako manuální oslavy se Stanley Cupem. Ty jsou plně ovladatelné, takže jezdíte, jásáte, ještě pusu na pohár… a předat ho dál. Hra na brankaře a rolbaře Radost udělají ale i další drobnosti, jako třeba bule. Puk můžete ihned odehrát, často se však do sebe centři zaklesnou a chvíli jim trvá než se vymaní ze sevření nebo přikopnou puk spoluhráči. 2K Sports také používají hru u mantinelu, s přidržením soupeře, menší přetahovanou o kotouč, včetně nešetrných úderů. Z vyložených maličkostí, které ale potěší a nejsou běžně k vidění, můžeme jmenovat čtyři rozhodčí (dva hlavní, dva čároví) jenž pochopitelně nepřekážejí nebo speciálně vyšňořený led pro play-off a hráče s plnovousy. Tradice neholit se při cestě za Stanley Cupem donutila dokonce tvůrce sledovat specifický růst vousů a mladíkům odpovídající bradky navrhnout. ![]() ![]() ![]() Leckoho pobaví též možnost uklidit o přestávce ledovou plochu. Vždyť proč se na pojíždějící rolbu jen dívat, když můžete naskočit za její volant a pokusit se vyžehlit led ručně? Hra dá prostor i soutěži – hrajete-li zápas ve dvou, každý má k dispozici vlastní Zamboni a vítězí ten, kdo jako první obsáhne 50% celé plochy. Jen žádné nárazy, prosím… tohle není demoliční derby. Pro chytré hlavy je pro změnu připraven vědomostní kvíz, zpestřující nahrávání dat. Před zápasem vždy hra vytáhne nějaké ty otázky z historie, na něž můžete odpovídat, a ukrátit tak „loading chvilku“ jenž však není proti konkurenci nijak zvlášť dlouhá. Ačkoliv klasický Be A Pro mód 2K Sports zatím nenabízejí, uzamknout se na kterémkoli postu a hrát zápasy v pozici jediného hráče samozřejmě lze. A to včetně brankařů, jejichž ovládání bylo opět vylepšeno a kromě speciální kamery s možností rozhlížení hraje znovu prim především dobrý výhled. Puk je nutno mít pokud možno neustále na očích (symbolizuje to zelená výseč) případně vykukovat zpoza clonících útočníků (to když výseč zčervená) jen tak jste totiž připraveni na zákrok. Pohyby lapačky a vyrážečky obstarává analogová páčka, potažmo akční tlačítka, přičemž k dispozici je pestrá škála možností zahrnující též vypichování a zalehávání puku. Stejně jako v minulosti, je tu též zpomalený čas a terčík symbolizující místo v síti, kam střela míří. Tohle rozhodně stojí za vyzkoušení. Upravte si vše na míru Když už jsem nakousnul kamery, hodí se zmínit že jsou nastavitelné a dovolí vybrat pro vás nejvhodnější úhel. Třebaže pohledů z nichž lze zápas sledovat není moc, snad žádný z těch klasických a oblíbených nechybí a pokaždé je možno pohrát si se zoomem i výškou. Navolené hodnoty se mi však nepodařilo uložit (může si je NHL 2K9 vůbec pamatovat?) a po každém opuštění hry a jejím opětovném startu bylo zapotřebí kameramany znovu instruovat. ![]() ![]() ![]() Kromě této malé minely ovšem neponechali 2K Sports nic náhodě a znovu vám umožní nastavit si prakticky všechny aspekty hry k obrazu svému. Kdo nebude spokojen s nakonfigurovaným chováním hokeje, vázaným na jednu ze čtyř obtížností, může si pochopitelně pohrát s posuvníky. K dispozici je vše, od rychlosti a přesnosti, přes fyziku puku i hráčů až po chování umělé inteligence a přísné oko rozhodčího. Na kritiku tak v podstatě není prostor, nelíbí-li se vám časté vylučování za podrážení, líní a stále vyčerpaní hráči, či rychlost střel a přihrávek, změňte to dle libosti. Technicky docela nevyvážené Jakkoliv NHL 2K9 po stránce herní v mnohém drtí NHL 09, body za grafiku a částečně i zvuk (soundtrack) putují jasně k EA Sports. Ne že by snad hra od 2K vypadala ošklivě, rozporuplné modely hráčů a místy také slabší textury ovšem nejsou zrovna tím, co upoutá na první pohled. Vypadají jako junioři, jakoby jim pod dresem chyběly chrániče a brankáři zase mají až moc velké vesty – to jsou bezprostřední dojmy. Prapodivně působí občas také obličeje, málokdo si je totiž vyloženě podobný (někdo má vykulené oči, jiný strnulý výraz) a spíš je to takové to „no dobře, dejme tomu“ než „sakra, ten je jako živej“. Ač grafici použili skutečné fotografie, výsledná textura připomíná spíše gumovou masku, než lidskou kůži. Čemu naopak tleskám, jsou arény, zpracované téměř dokonale a autenticky. Tam kde unifikované haly konkurence končí jinak pomalovaným stropem a specifickým jumbotronem, mají 2K Sports málem věrně vymodelované svatostánky, včetně specificky rozmístěných sedadel a digitálních grafických panelů mezi prstenci haly. Téměř reální jsou i diváci, nejen že na hokej tu chodí také ženy, ale obecenstvo ani náhodou netvoří ta obvyklá jednolitá masa. Každý fandí jinak, jeden stojí, další sedí… prostě žádní roboti, zombíci, klony či panáci naskládání šablonovitě vedle sebe. ![]() ![]() ![]() Kamery naneštěstí v přerušení nezabírají jen hlediště a na hrací ploše už to mnohdy taková paráda není. Pokud se hraje a kamera je daleko, je vše pěkné, avšak v pauzách jsou to občas muka. Kupříkladu podivný depth of field – hráči v pozadí jsou OK, ale ti blíže kameře vypadají zvláštně. Rozmazaní a s ostrými ořezy, spíš jako vystřižení z lepenky. Vyloženě krásné nejsou ani animace, co je platné že herní motion-capture nahrával Rick Nash (střelba), vhazování Joe Thornton a v brance řádí Marty Turco (a všichni to zahráli skvěle), když jim to v přerušení kazí ne zrovna plynulé a hladce rozpohybované animace typu chystáme se na buly nebo jdu si po trestu odpočinout na dvě minuty. Televizně pojatý zápas Dění v přerušení je vůbec hodně strohé - střelci gólů se nijak zvlášť neradují, většinou předvedou jen nějaké to gesto a hotovo. Že by si padali do náručí se spoluhráči nebo utvořili nějaký chumel, na to zapomeňte. V NHL 09 hráč klidně objel celou střídačku, s každým si plácnul. Tady jsou oslavy mnohem komornější a když už kanonýr doklouže až k lavičce, jen se zaraduje přes mantinel s jedním, dvěma kamarády – možná spolubydlícími? Na druhou stranu, tohle všechno je reálné, nikoliv tvořené předem nahranými „filmovými animacemi“ a vychází to ze skutečné pozice a rozmístění hráčů na ledě. Stačilo tedy přimíchat jen trochu toho nadšení. ![]() ![]() ![]() O pauzách mi tak jako tak chyběly průpovídky komentátorů, zobrazené statistiky hráče či větší smysl prostřihů obecně. Je-li hra přerušena, režie jen někoho ukáže, jak postává nebo kamsi popojíždí. Že by zopákla poslední akci, případně si všimla střelce předchozí branky, to ji ani nenapadne. O komentář k zápasům se mimochodem letos postarali Randy Hahn a Drew Remenda (jsou ke slyšení od mikrofonů v San Jose Sharks) a odvádějí dobrou práci, jsou přesní a bez kiksů. Bobříka mlčení v pauzách jim sice neodpustím, nicméně pro oživení se občas spojí s reportérem od střídaček a vyzvídají, co říká trenér na vývoj zápasu. Mezi třetinami pak nastupuje dokonce „rozhlasák“ se sumarizací odehraných minut. ![]() Stáhněte si: Demo z PlayStation Network nebo Xbox Live Související články: Novinky, NHL 08 (EA) recenze, NHL 2K8 recenze, NHL 2K7 recenze |
Marek Beniač | |
autorovi je 27 let, dříve psal pro GamePort, pracuje v IT, nejraději má hry sportovní a závodní, případně akce všeho druhu, ostatní žánry ale též vyloženě nezavrhuje |