Autor: Mickey Mouse Publikováno: 11.října 2005 |
![]() ![]() ![]() oficiální obrázky z PS2 verze NHL 2K6 uvolněné společností Take 2 Netradiční herní módy ![]() Další specialitou jsou tzv. Skills, čili dovednostní soutěže. Střelba na přesnost, ovládání puku, nejprudší střela. Možná se vám vybaví exhibiční utkání hvězd uprostřed každé NHL sezóny, jejichž součástí podobné soutěže, k nimž patří také třeba i rychlostní bruslení, bývají. Pokud byste se chtěli zeptat, zda si i v NHL 2k6 tyhle soutěže v rámci sezóny budete moci absolvovat, odpověď zní – samozřejmě. Přecházíme do kategorie Extras, která obsahuje několik dalších způsobů, jak si s hrou užít. Najdete tu třeba trestná střílení, ale i hokej na menším ledě stylem 2 na 2, což je jedna z příležitostí pro fajn trénink. Zmíním ještě třeba Pond Hockey, což je zase honěná za pukem na rybníku, kde neexistují čáry a pravidla jsou v podstatě omezená jen na dotlačení puku do branky. Anebo je libo sehrát historické utkání Edmontonu s Montralem? Anebo hrát bez přileb, jako za starých (dobrých) časů? Klidně. ![]() ![]() ![]() Zcela zvláštní skupinu herních módů tvoří položka Party Mode, která je určena jednomu až čtyřem hráčům (chybějící doplní počítač). Hrát se dá rovněž ve dvou režimech, a to v až osmnácti speciálních hrách, které slouží krom zábavy i k procvičení ovládání, střelby, kontaktu se soupeřem, bruslení a kličkování atd. Nejde tu tedy o hokej jako takový, hry spočívají třeba v nastřílení co nejvíce branek v určitém časovém intervalu, kdy se honíte za pukem naráz všichni čtyři ve snaze trefit bránu, čemuž si navzájem samozřejmě snažíte bránit. Dále to je třeba bruslařský slalom, kdy se jeden hráč snaží co nejrychleji dostat vytyčeným bludištěm k cíli, zatímco ti ostatní mu všemi dostupnými způsoby zkoušejí bránit a co nejvíce jej zdržet. A tak dál, a tak podobně. Tyhle hry nejsou jen tak samoúčelné a dobře v nich natrénujete prvky, které se vám budou hodit i při normálním hokeji. Jak se to hraje? ![]() Důsledkem toho není nouze o závary, boje o osamocený puk, dorážky. To, že obránce srazí či jinak napadne útočníka ještě neznamená, že se puk automaticky stane jeho kořistí. Kdepak. Puk si jede svou cestou jako v reálu a je potřeba se k němu dostat holí. Hra tak dostává nádech skutečného zápasu a krom ježdění od brány k bráně je její nedílnou součástí právě častý souboj o kotouč a s ním spojená spousta zajímavých hokejových situací včetně strkanic u mantinelu. Krom puku jsou na ledě i hráči a golmani, takže si trochu přiblížíme i jejich chování. Začněme golmany, kteří zvládají krom máchání lapačkou a nastavování vyrážečky i spoustu dalších brankářských prvků, a to jak na brankové čáře, tak i mimo brankoviště. Jejich reakce vypadají velice přirozeně, rozkleky, vykopávání betony, vypichování puků z holí útočníků, zalehávání, rozehrávky, přemísťování od jedné tyče ke druhé, to vše velice variabilní, přirozené. Přes to vše nejde o žádné nadlidi, takže když si vypracujete šanci anebo se na vás usměje štěstí, branku dáte, ať už one-timerem, bombou z dálky, dorážkou, šikovnou kličkou, tečováním, zasunutím zpoza brány či jakkoli jinak. Každý golman je nastaven desítkami parametrů, které lze i editovat a doladit si jejich výkony podle vlastního uvážení. ![]() ![]() ![]() Obrana a útok Aby nebylo skórování fádní, bude se vám je snažit překazit i obrana. Nic nebude zadarmo, a i když přechod středním pásmem není až tolik střežený, za útočnou modrou podstatně přituhne. Servítky si nikdo nebere a pokud se budete s pukem párat, dlouho se v pásmu neudržíte. Obránci napadají důrazně a rychle. Ale opět platí, že s trochou cviku i štěstí se dají zažívat nádherné chvíle, sem tam se povede uzavřít soupeře do zámku, občas vyjde přečíslení, kombinace. Obrana se chová šikovně i v oslabení, kdy se snaží zdržovat seč to jde, ať už vyhazováním puků, tak i jeho držením, pokud necítí nebezpečí. ![]() AI bych pochválil i za důsledné napadání soupeře, takže i když si zajedu za vlastní branku, hned po mně nějaký útočník vystartuje. Počítač skvěle časuje i obranné zákroky, kdy vám puk vypíchne přesně ve chvíli, kdy se snažíte přihrát či vystřelit, případně při přechodu modré. A opět platí možnost editace spousty parametrů hráčů v poli, které se na jejich hře a výkonnosti projeví. Trenérské volby Hru krom popsaného tvoří i řada voleb, které jde před zápasem i v jeho průběhu nastavovat a měnit. Začnu klasickým střídáním, kde lze nezávisle střídat řady útočné a obranné. Zde bych trochu pohaněl, protože způsob ručního střídání lajn není moc šikovně zpracován a pro vystřídání při přerušení hry máte zbytečně krátký čas, díky čemuž se vám bohužel občas vystřídat nepodaří anebo ne tak, jak byste chtěli a řada hráčů tak asi zůstane raději u střídání automatického. Můžete i nastavit, která řada má nastupovat proti které soupeřově včetně toho, jak moc má být na toto propojení kladen důraz. Lze měnit stupeň agresivity týmu, čímž dosáhnete toho, zda hrát více do těla a častěji a důrazněji dotírat na branku, anebo se raději konzervativnějším pojetím snažit vyhnout případnému vyloučení. ![]() ![]() ![]() Jednou z novinek NHL 2k6 je tzv. On The Fly Coaching, čili taktické povely zadávané přímo v průběhu hry. Je jich celkem osm, čtyři obranné a čtyři útočné a zahrnují situace jako „clonění soupeřovu golmanovi“, „vyslání křídel dopředu na rychlý protiútok“, „čištění prostoru před vlastním golmanem“ apod. Velice šikovné a užitečné. Dá se nastavit a měnit herní strategie, rozdělené do osmi sekcí (útok, obrana, přechod do útoku, oslabení, ...) z nichž každá obsahuje tři položky a procentuelně volíte, jak moc se která z nich bude v zápase používat. Dále ještě volíte tvrdost hry, zda hrát spíš útočně, obranně či neutrálně anebo třeba jak moc při přechodu do útočného pásma používat nahazování puků na mantinel. Z volitelných novinek tu jsou tzv. Enforcers, čili hráči hrubšího zrna, jejichž výsadou je především síla. Jsou v každém týmu a jejich role je v zastrašování soupeře. Podobně tomu je i v této hře, kdy tito pořízci plní svou roli a každý jejich zákrok proti soupeřovu hráči trochu sníží jeho sebevědomí. Pokud tato hranice klesne pod určitou hladinu, stane se daný hráč nervózním a hra mu nepůjde tolik jako za normálních okolností. Obojí hráči – pořízci i případně ti vystrašení jsou označeni, takže je na ledě ihned identifikujete. ![]() Novinky v letošním ročníku Jinou vychytávkou nového ročníku je tzv. „icon switching“, čili přímé přepínání mezi hráči. Lze se přepnout do režimu, kdy každého hráče na ledě zastupuje jedno tlačítko na gamepadu a jeho stisknutím mu přihrajete. Uplatnění to má při obraně, kdy si takto lze přepnout přímo na konkrétního hráče. Obdobu naleznete i v útoku, kde je tato možnost zahrnuta pod další novinku nazvanou „pro control“, čili jakési profi ovládání. Zde tato volba navíc umožňuje řetězení přihrávek, které budou následovat v pořadí a těm hráčům, jak si je namačkáte na padu. Využít toho lze třeba v přesilovkách, kdy postavíte zámek a rychle namačkáte sekvenci přihrávek, třebas i s konečnou střelou na branku, z čehož může vzniknout zajímavý rychlý závar... Ale nečekejte zázrak – soupeř brání a tak je potřeba kombinovat s rozmyslem a tak, aby přihrávky nešlo jen tak zachytit. Součástí sytému „pro control“ je ještě několik dalších prvků jako nahození puku podél mantinelu, bránění vedeného puku tělem či nahození vzduchem před branku. Pro Control systém je jakási alternativa toho, co lze provádět i jinak s cílem ovládání akcí zpříjemnit. Je na vás, zda je budete používat či zůstanete u „klasiky“. ![]() ![]() ![]() Hokejista může pozadu i tehdy, když vede puk. To opět najde uplatnění třeba v útoku, kdy si obránce u modré dokáže nacouvat do otevřené pozice na bombu z dálky. Nově je přepracován i systém ručního chytání. Zákroky, které lze s golmanem provádět zůstaly stejně bohaté, pouze jej nyní ovládáte pravým kniplem na gamepadu, což je jednodušší, přičemž i zde zůstala zachována i původní možnost používat tlačítka gamepadu. ![]() Poslední volitelnou novinku, kterou zmíním, je „momentum“, čili jakési zvýhodnění týmu za to, jak se mu herně daří. Pokud bude vaše hra efektní, efektivní a variabilní, získáte možnost soupeři dočasně vypnout některý herní prvek jako třeba vypichování puků apod. To vydrží do doby, než vaše momentum zase klesne. Ovládání Slušelo by se aspoň stručně nastínit systém ovládání. Je velice bohaté a dovoluje provádět spoustu šikovných věcí. Zároveň vás ale hra nijak nenutí všechny herní prvky používat a vystačíte si i se střelou a přihrávkou. Pouze tu další spousta možností je a krom toho, že vaši hru pozvednou, zvýší podstatně i zábavnost, variabilitu a herní zážitek. Vypisovat, co vše hra dokáže by bylo na dlouhý seznam a kdo má zájem, může si herní volby a ovládání prohlédnout zde v PDF. Lze třeba nahazovat puky podél mantinelů, vyhazovat je v oslabení z pásma vzduchem, a to jak nápřahem, tak zápěstím s volitelnou silou. ![]() ![]() ![]() Nechybí možnost přirazit soupeře k mantinelu anebo když on k mantinelu tlačí vás, můžete přivolat pomoc, kopnout do puku směrem ke spoluhráči či se ohnat po tom, kdo vás drží. Bruslit lze dopředu i pozpátku, kličkujete, při bránění lze libovolně mávat holí, položit ji na led ve snaze zachytit přihrávku, blokovat střely, vypichovat puky, dávat bodyčeky, hákovat, dorážet odražené puky, tečovat střely, lehat do nich, zachytávat puky rukavicí, ovládat hráče bez puku, přivolávat pomoc, měnit strategie a herní agresivitu, clonit golmanovi, atd. atd. Zajímavé je i provádění tvrdších a ještě tvrdších zákroků, které využijete v případě krajní nouze i s tím rizikem, že vás mohou snadno i vyloučit. K tomu přičtěte taktické možnosti a dokážete si představit, co vše lze s týmem provádět. Při ryze manuálním přepínání mezi hráči se automaticky kurzor nepřepne na toho, kdo veze puk a tak lze hrát za kohokoli na ledě s možností si zažádat o přihrávku. Hra se tak šikovně změní a zážitek je zase zcela jiný. Asi jsem zapomněl podotknout, že na každé buly se dá volitelně nastupovat ve třech rozestaveních, útočném, neutrálním a obranném. A taky se při něm můžete přepnout do role libovolného hráče a předat roli toho, kdo buly odehraje počítači, případně jinému živému spoluhráči.
Další poznatky ![]() ![]() ![]() Celou hru provází bohaté statistiky, na které narazíte všude, kde to je jen trochu užitečné. Samozřejmostí jsou okamžité statistiky z každého zápasu. Hra ale zaznamenává třeba i statistiky vaše, celou vaši historii. Najdete tu i záznamy historické ze skutečné NHL, hrajete-li sezónu či turnaj, určitě se dozvíte spoustu užitečného o vašem nadcházejícím soupěři, můžete si prohlédnout údaje o vzájemných zápasech či o každém zápase už odehraném. Zajímavou databází je tzv. Trivia, která nabízí spousty zajímavostí z historie NHL, o jednotlivých týmech, jejich rekordech, slavných hráčích, získaných trofejích atd. Prostě tu je toho velká spousta a kdo se rád něco dozví, případně bude mít zájem si udělat nějaký vědomostní kvíz, má možnost. Neměl bych zapomenout ani na jakousi klubovnu, jejíž návštěvu lze věnovat studiu informací a databází, nakupováním bonusů v podobě dalších stadionů, historických týmů, dresů apod. Body, za které si bonusy lze pořizovat, dostáváte automaticky v průběhu hraní za plnění různých úkolů. V klubovně jde i relaxovat, třeba u terče na šipky či stolu se šprtacím hokejem. Jsou to takové třešničky na mnohaposchoďovém dortu. Závěr ![]() Související články: NHL 06 CZ recenze (EA Sports) |
Mickey Mouse | |
autorovi je 37 let, pracuje jako grafik na volné noze, hrami se zabývá od dob osmibitů, zaměřuje se hlavně na akční a sportovní hry nebo ty s podporou multiplayeru |