10. 10. 2000 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

NHL 2001 česká verze - recenzeAutor:BergyPublikováno: 10.října 2000• Monopol EA ...

NHL 2001 česká verze - recenze

Autor:Bergy
Publikováno: 10.října 2000

Monopol EA
Už se vlastně stalo pravidlem, že vždy na začátku zámořské hokejové sezóny přichází do prodeje i počítačová verze této nejslavnější ligy světa. Když vezmeme v potaz, kolik hokejů už EA Sports stihli za svou existenci vydat, dostáváme se k celkem úctyhodnému číslu, které ještě pár let bude určitě vzrůstat. To už je slušný výkon, jen je trochu na škodu, že stále i přes pár chabých pokusu, nevyrostla za celou tu dobu žádná pořádná konkurence (naposledy to byla vloni hra NHL Championship 2000 od Fox Interactive, která ale už letos v nové verzi nevyjde), která by se pustila s tímto sportovním gigantem do křížku a hráčům by jistě nevadilo, mít těch hokejů do roka krapet víc. Bohužel o tom si zatím můžeme nechat jenom zdát, ale na druhou stranu EA Sports naštěstí většinou odvádí dobrou práci a tak nikdo nemusí zoufat.

Každému z vás, komu pod rukama prošlo už několik NHL-ek, jistě neuniklo, že každý nový díl se dá ohodnotit trochu jinak. Někdy šlo „pouze“ o to, že přibyla velká spousta detailů, které ve výsledku byly základem nového dílu a jindy zase vývojáři provedli velké změny k lepšímu, které hráče potěšili asi nejvíce. NHL 2001 by se po bližším ohledání dalo zařadit spíše k té druhé variantě a to proto, že v EA Sports se letos zaměřili hlavně na hratelnost a možnosti konfigurovat AI (umělou inteligenci). Je vidět, že si autoři vzali k srdci oprávněné připomínky hráčů NHL 2000. Tam AI (bez patche) nedosahovala zase až takových kvalit, jak jsme si původně mysleli a navíc po tom co se většina z vás naučila pár „tutovek“ jak vsítit gól, byla i obtížnost All-star vcelku brnkačka, nemluvě o obraně vedené počítačem, která se dala při troše snahy také lehce obehrát. Vylepšení v tomto směru tedy určitě všichni více než uvítáme.

Nové možnosti AI
Záměrně se o nových volbách zmiňuji hned v začátcích, protože si myslím, že když NHL 2001 spustíte, bude první věcí, kam půjdete, nastavení hry, kvůli seřízení rozlišení, pravidel atd. A právě tady na vás čeká ono překvapení. Zde si totiž budete moci nastavit třeba rychlost hry (zrychlí se bruslení všech hráčů, zvláště užitečné pokud máte pocit, že se vaši hokejisté doslova plouží po ledě), agresi protihráčů (její zvednutí zapříčiní zvýšení aktivity počítačem ovládaných soupeřů, zvláště pak obrany, která vás při pokusu o průnik do útočného pásma s ledovým klidem srazí k zemi) s ní souvisí i volba „blokování střel“, kdy se soupeři častěji vrhají do vašich střel a kazí vaše střely i nahrávky, z kterých posléze přecházejí do breaků. Dále můžete ještě ovlivnit délku zrychlení hráčů, jejich únavu, přesnost a rychlost přihrávek, množství zranění a teď se podržte i pružnost puku a jeho tření o led nebo také, když napálíte do brankáře vyloženou dělovku, za jak dlouho se brankář vzpamatuje a bude zase schopen dalších zákroků.

A co z toho výčtu vlastně vyplývá? Pokud to někomu nedošlo, tak zde mám stručné vysvětlení. Toto detailní nastavení vám totiž dává skoro neomezené možnosti, jak si vyladit NHL 2001 přesně na míru každému z vás. Pro koho bude třeba obtížnost „profesionál“ příliš těžká a nechce hrát „začátečníka“ kde je až příliš snadné dát gól, stačí si jen upravit AI a rázem vám obtížnost bude sedět, to samé platí samozřejmě i obráceně. Zdá se vám hra příliš lehká i na All-star? prostě přitvrdíte a opět máte co zdolávat. Navrch toho všeho si vámi zvolené nastavení můžete uložit jako profil a později kdykoli znovu vyvolat.

No a abych si byl úplně jistý vylepšením umělé inteligence, nedalo mi to a vyzkoušel jsem pár starých triků z NHL 2000. Příčné přejetí před brankářem se mi rozhodně už tolikrát nepovedlo v důsledku aktivnější obrany, a když už jsem vystřelil, většinou to brankář vykryl. To samé se mu povedlo i když jsem klasicky objel bránu. Netvrdím, že z těchto pozic nejde dát gól, ale už to prostě není tutovka. Můj nejoblíbenější způsob byl a jistě i nadále bude, nahrát šikovně ze strany před brankáře, kde můj spoluhráč doťukne puk do brány a to se zde daří i nadále (tzv. one-timer). Ale nezapomeňte, že obránci nebudou jen tupě koukat, budou se snažit vám kazit přihrávky nebo vás budou atakovat, což většinou bude znamenat ztrátu kotouče. Záměrně jsem se ale nezmínil o jistě oblíbené střele od mantinelu, která sice už také nejde, ale zato je tu v NHL 2001 jedna věc, která předtím tak citelně chyběla. Ano, je to střílení od modré, které teďka doopravdy funguje, ale prudké delší střely jdou využít i z křídel a při buly v útočném pásmu. Abych to ale uvedl na pravou míru, musím vás seznámit s důležitým faktem.

Střelci a rváči
Hráči jsou totiž rozděleni nejen podle toho, jakou mají pozici na kluzišti, (centr, křídla, obránci) ale také podle jejich vlastností. Buďto máme k dispozici normálního hráče bez zvláštních schopností (u útočníka lze předpokládat, že jde o technicky založeného hráče, tento atribut zde ale nehraje roli) nebo takzvaného střelce, který je právě schopen okamžité prudké střely během jedné sekundy, která má jistou šanci prodrat se od modré čáry až do kýžené sítě branky. Tady je právě ta vychytávka - s normálním hráčem totiž na takovou ránu musíte držet tlačítko pro střelu hodně dlouho (než se stupnice celá zabarví), ale to už většinou dávno nemáte puk, protože vám ho soupeř vzal. Střelec takovou střelu vyprodukuje téměř okamžitě a v tom to všechno je.

Jako poslední charakter je zde prezentován „rváč“ - toho když použijete do střetu s přijíždějícím soupeřovým útočníkem, máte velikou pravděpodobnost, že onen útočník se podívá na led trošku víc z blízka než je zvyklý. Touto vlastností oplývají, jak jistě už tušíte, hlavně obránci, protože to je jejich hlavní náplň ve hře - bránit a chránit brankáře před útočníky nebo střelami. Abyste všechny tyto druhy hráčů snadno při hře rozpoznali, má každý svoje označení vedle barveného kroužku u hráčových nohou, který signalizuje, jakého hokejistu zrovna ovládáte. Střelec tam má obrázek malé hokejky a rváč malé kladívko. Vše je krásně přehledné a rozhodně nikomu nebude dělat problémy rozpoznat, co který hráč umí.

Váhy štěsteny
Docela radikální novinkou je také tzv. „momentum efekt“, v české verzi přeloženo jako morálka. Jde o jakési váhy štěstěny, které způsobují, že se jedněm daří a druhým se lepí smůla na paty. Nyní to ale nezáleží na tom, jestli vstřelíte gól nebo ne, ale jak si právě počínáte. Pokud korektně (v rámci pravidel) srazíte útočníka mající právě puk a přejdete do breaku, zvýší se „morálka“ vám a soupeři ubývá. Čím větší hodnota morálky, tím více štěstí při vás stojí a to se dá využít třeba při střelách na bránu, kde přeci jen má štěstí velký vliv. Ale pozor - štěstěna je vrtkavá a tak stejně jak rychle jste jí nabyli, ji můžete ipozbýt. K dokonalé přehlednosti o momentálním stavu vaší a soupeřovi morálky vám pak poslouží ukazatel umístěný vedle časomíry v levé horní části obrazovky.

Teď se ale přesuňme ke grafickému zpracování - první co vás upoutá je rozhodně jiný led. Ano, konečně tam někdo v EA Sports pochopil jak by měl asi vypadat, schválně jsem vyzkoušel porovnat vzhled ledu v NHL 2001 s právě probíhajícím ligovým utkáním v TV a s výsledkem jsem byl docela spokojen. Jenom mě trochu zaráží zrcadlující se odraz mantinelů na ledu, který mi nepřijde jako nejzdařilejší řešení. Naopak se velice zlepšily stíny hráčů, které už nejsou představovány hromádkou krabiček, ale opravdu věrnými stíny daných hráčů.

Obrovskou radost mi pak udělalo hlediště jako celek. Ony placaté textury diváku známé už z minulého dílu sice zůstaly, ale začaly se konečně pohybovat. Tleskají, fandí a dokonce při gólu vstávají ze sedaček. To hned dá hře jinou šťávu, zcela statické hlediště mě dříve spíše deprimovalo, nyní je to zas o něco veselejší. Akorát mě trochu zarazilo, že určitá část obecenstva doslova tleská rukama, zatím jsem ale potlesk kromě začátku utkání nezaslechl, z toho vyplývá, že pohyby až na vstřelení gólu nejsou nijak koordinovány, což je asi trochu škoda.

Animace v přerušení hry
Další věcí, na kterou se EA Sports opravdu hodně soustředili, bylo vylepšení motion capturingu, tedy pohybové stránky postav. NHL 2001 se tedy může pyšnit více než sto dvaceti in-game animacemi, které zpestřují přerušení hry. Jedná se o různé pošťuchování mezi hráči a následné pohovory hříšníků s rozhodčím, pohledy na střídačku (ty jsou zvlášť uchvacující) nebo na trenéra, který udává příkazy hokejistům. Nebudu tedy vypisovat všechno, co se dá v tomto božském hokeji shlédnout, ale věřte, je toho opravdu hodně. Každopádně ale musím pochválit i větší propracovanost hráčů samotných, jenom pouhým okem je jasně viditelné, že jsou opět složeni z většího počtu polygonů než tomu bylo vloni. Srovnání jsem provedl s loňským NHL a letošním v rozlišení 1024x768 a rozdíl je více než patrný.

Určitým paradoxem je pak skutečnost, že NHL 2001 jaksi postrádá pár detailů, kterými se EA Sports před rokem tolik chlubili. Možná jsem odporný detailista, ale neodpustím si kdybych se o tom aspoň nezmínil. Tak tedy, pokud se vám líbila třeba láhev s pitím na brankářově sítí, která tak skvěle ulítávala pokud jste se trefili „pod víko“, můžete na ní zapomenout, což je dle mého názoru hrozná škoda. Stejně tak zmizel chlapík, který z budky za brankou sledoval brankovou čáru a následně rozsvěcel příslušné červené světlo, signalizující gól. Pak ještě nějak postrádám u sporných gólů konzultaci hlavního rozhodčího s videorozhodčím, ale zde si nejsem tak jistý, je možné že tato situace se pořád v této hře vyskytuje, ale neměl jsem to štěstí na ní ještě narazit. Také na rolbu upravující led v přestávkách mezi třetinami se už autoři definitivně vyflákli a to si myslím je docela velká ztráta. V přestávce už ani kamera nebrouzdá po zákoutích stadionu, jenom staticky kouká do jednoho místa na ledě a spolu s ní i všichni diváci, dokud neodmáčknete pokračovaní v zápase.

A když už jsem u té kritiky, tak u ní ještě chvilku zůstanem. Pokud se nechcete rozčílit, určitě nezkoušejte hrát samostatná trestná střílení. Potíž je v naprosté absenci tvůrčí kreativity počítačových hráčů, střílející v tomto módu na vašeho brankáře. Ačkoli svého brankáře ovládáte ručně, nemusíte s ním ani pohnout! a ručím vám za to, že vás protivník jen tak neprostřelí, sám jsem zkusil 10 sólových nájezdů za sebou aniž bych se jedním prstem dotknul ovládání a gól jsem nedostal! Tady by to určitě chtělo trochu dopilovat.

Česká lokalizace
Jak už asi všichni víte, již podruhé vychází hra NHL v Čechách s naší domácí lokalizací a určitě nejsem sám, koho tento fakt velmi těší. Samozřejmě byl znovu osloven i nejznámější český sportovní komentátor Petr Vichnar. Vzhledem ke složitosti našeho rodného jazyka je ale hlavní komentář veden starými známými komentátory v anglickém jazyce. Ovšem Petra Vichnara neuslyšíte při nahrávání zápasu, ale až před prvním vhazováním, kde na závěr komentáře jakoby předává slovo svým americkým kolegům přímo na stadiónu. Rozhodně to sedne víc než strohé "vítejte tam a tam u zápasu mezi x a y". A aby vám to nebylo líto, tak našeho komentátora ještě uslyšíte před zahájením každé třetiny, sice se nejedená o žádný zázrak, ale jistý posun od NHL 2000 tu jistě je. Anglický "barevný" komentář je ale bohužel takřka stejný jako minule a už by neškodilo, kdyby ho autoři nějak změnili či vylepšili.

Stejně jako vloni je v NHL 2001 možnost po skončení sezóny, ať už obohaceni o onen posvátný putovní pohár či ne, pokračovat v další sezóně a věnovat se tak trochu i managmentu svého týmu. Tím mám na mysli různé drafty, výměnu hráčů a získávání těch s volným statusem. Letos si svojí kariéru můžete protáhnout až na celých 10 let.

Vlastní dresy a tým
K závěru recenze jsem si nechal jednu vyloženou lahůdku. To, že od loňska máme možnost importovat své vlastní obličeje přímo do hry, asi každý dobře ví. Někteří z vás to jistě s větším či menším úspěchem i vyzkoušeli, ale co byste říkali na to, že si spolu s vlastními hráči vyrobíte i vlastní mužstvo s vlastními dresy, které začleníte do NHL. Ano i to je možné, podklady dresů jsou sice předdefinované, ale výběr je veliký. Jinak je to ale s logy mužstev, která jsou sice také předem přichystána, ale nic vám nebrání naimportovat si na hrudě svých hráčů vlastní logo nebo pokud se vám zachce, emblém oblíbeného mužstva naší extraligy (ten si ale nějak musíte opatřit sami). Mužstvo si pak ještě pojmenujete a můžete začít sezónu. Tuto možnost opravdu oceňuji a myslím si, že spousta z vás ji ráda využije. Jenom je škoda, že do NHL si můžete dodat pouze dvě nová mužstva, takže pokud se při čtení těchto řádků někomu v hlavě zrodila myšlenka, že si vyrobí v této hře českou extraligu, tak ho musím zklamat, tohle zatím opravdu nejde.

Takovou třešničkou na dortu týkající se výhradně herních dresů pak jistě je možnost, vybrat si před každým začátkem zápasu z několika možných dresů (to se týká pouze originálních týmů hry NHL 2001). Novější týmy mají ve své výbavě sice jenom 2 standardní (domácí a venkovní) ale třeba takový Pittsburg jich má hned 4 včetně jednoho slavnostního. No jenom si představte exhibiční utkání nebo i samotné finále Stanley Cupu těch nejslavnějších týmu NHL v historických dresech, které visí i v síních slávy.

Věci se mění, zvuk zůstává stejný
Nyní se v úplném závěru zkusím věnovat ještě stručně zvukové stránce. Již standardně je zde podpora pro 4 reproduktory a kvalita zvukových efektů zůstala na té samé úrovni, tedy vynikající. EA Sports se sice vychloubali jak propracují skandovaní fanoušků, ale žádnou výraznější změnu jsem nezaznamenal. Akorát při zvýšené „morálce“ (momentum) domácího mužstva řvou fanoušci jak praštění, ale jinak se mi to zdá prakticky stejné jako v NHL 2000. Vlastně jsem se trochu pozastavil nad možností importace vlastních hlášek do hry, ale neměl jsem tu možnost vyzkoušet, takže nemohu ani pochválit ani zkritizovat.

Finální verdikt?
Pokud se na NHL 2001 podíváme v celkovém měřítku, dostaneme další výtečné pokračování této nekončící ságy a z mého vlastního pohledu dokonce nové NHL tak trochu předčilo má vlastní očekávání. Ovšem desítku v hodnocení si schovám zase na nějaký další ročník, protože přeci jenom pár mušek tu je a mezi nimi i chybějící flaška na brance, která mě opravdu štve. Snad to do příště bude zase v pořádku :)

P.S. A co se týká různých nových soupisek a patchů k NHL 2001 tak vězte, že už nikdy nebudete muset nic pracně vyhledávat na internetu. Přímo ve windowsovské nabídce totiž máte nabídku „update“ která vám zajistí automatickou aktualizaci této hry.

Bergy

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva