NHL 08 - PC recenze české verze
4/10

NHL 08 - PC recenze české verze

18. 9. 2007 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Podzimní nadílka sportovních titulů s osmičkou v názvu se rozjíždí a mezi nimi nechybí hokej. Je jiný, ale přitom je stejný jako loni. Přinášíme speciální recenzi přesně ve stylu NHL podle filozofie EA. + UKÁZKA KOMENTÁŘE

Autor: Mickey Mouse
Publikováno: 18.září 2007
Verze hry: finální/PC/česká
Doba recenzování: pár dnů nonstop

Obrázek zdroj: tisková zpráva Podzimní nadílka sportovních titulů s osmičkou v názvu se rozjíždí a k jednomu z prvních přírůstků se řadí klasika všech klasik, hokej NHL 08 od EA Sports. Právě série NHL se kdysi stala vlajkovou lodí produkce distributora Electronic Arts, ale poslední dobou pro něj má čím dál menší důležitost, jelikož her na motivy amerického fotbalu nebo golfu se v USA prodá mnohonásobně více než hokeje (či fotbalu FIFA). Přesto se letos již pošestnácté přichází představit se svým virtuálním kluzištěm, ale každý ročník něčím udiví. Neplatí to vždy v tom dobrém slova smyslu, nicméně pokaždé hra přijde s něčím, co málokdo čekal. Letošní ročník není výjimkou.

Postaru zvenčí...
O titulech z dílny EA Sports se dá obecně tvrdit, že kladou důraz především na efekty a jimi vytvořenou atmosféru. Oficiální licence, prvotřídní grafika, kvalitní animace, svižná hudba, efektní intra a videosekvence. První letošní překvapení vás čeká hned v úvodu NHL 08, kdy zjistíte, že se toho od loňska moc nezměnilo. Což vzhledem k tomu, že to samé se dalo říct i o loňském ročníku NHL 07 (PC recenze) je tím více zarážející. Na grafice je znát její letitost, stejně jako loni vám budou povědomé i videostřihy při zahájení a přerušeních hry a to už začne být hodně podezřelé. Vizuálně se toho tedy změnilo minimum a dá-li se to tak vůbec říct, audiovizuální stránku hry zachraňují pouze nové skladby v EA Jukeboxu.

... i zevnitř
Podobně jako na pohled se „nové“ NHL jeví i poté, co jej začnete hrát. Oproti loňsku zůstal zachován celý herní koncept včetně chování počítačem řízených hokejistů, což rozhodně nebyla silná stránka NHL 07 a zasloužila by v mnohém vypilovat nebo spíš podstatně změnit. Opět tu máme zcela nedůslednou hru, nechávající obrovský prostor pro vlastní kombinace, snadný přechod do útočného pásma a ani v něm není problém s pukem vyvádět alotria, aniž by vás soupeř nějak výrazněji atakoval. Přejet útočnou modrou lze bez zjevného zájmu obrany soupeře a když už, zákroky postrádají potřebnou razanci i přesnost k tomu, aby vás od puku dokázaly náležitě oddělit.

Určitě nastalo mírné zlepšení v obranné hře, protivník není zas až tak pasivní jako loni, přesto se ale jako důstojný soupeř vůbec nechová. Ať jsem se snažil dostupná herní nastavení ladit, jak jsem mohl, větší hokejovosti a důraznějšího napadání jsem nedocílil. Výsledkem je jízda od branky k brance, kdy puk většinou končí buď na golmanovi či rovnou v síti. Brankář se sice také o poznání zlepšil, ale ani tak nezvládá napravovat to, co zbytek týmu fláká. Vysoká skóre jsou na denním pořádku a byla by ještě vyšší, kdyby si vaši spoluhráči aspoň trochu rozumně dovedli najíždět do nabízených pozic.

Hra se rychle přesouvá od jedné svatyně k druhé, aniž by se tam uprostřed něco podstatného dělo. Bránění se zlepšilo v zachytávání přihrávek, kdy už puk tak často neprojde skrz hráče, takže se vyplatí poziční hra. Účinné je i vypichování puků, což ocení hlavně ti, kdo budou chtít hrávat proti živým soupeřům. Takže navzdory mírnému zdokonalení v obranném pásmu hra trpí stále stejnými nedostatky.

Branky rozmanité, ale laciné
Obdobně se dá mluvit i o ostatních vlastnostech hry, z nichž pozitivní je snad ten postřeh, že padají branky z všemožných situací, jak střelami z dálky (ty bohužel až moc často a nemusí to být ani velká rána), tak po kombinacích, samostatných nájezdech či žduchanici u brankoviště. Tohle tu už ale taky bylo i loni a předloni, což je asi z již napsaného jasné.

Ze hry nezmizela ani jiná nepříjemná vlastnost, kdy pokud se počítač rozhodne nasázet sérii branek, tak je prostě nasází. Není totiž výjimkou, kdy při hodně nepříznivém skóre se počítač rozhodne výsledek vylepšit a během dvou minut čtyřikrát neuvěřitelně skóruje. Stává se to příliš často na to, abych věřil, že jde o náhodu či nějakou z dostupných trenérských voleb. Možná subjektivní názor, ale mám pocit, že hodně laciných branek padá při přesilovkách. Rovněž to vypadá, že obránci jsou nějak zvýhodněni na úkor útočníků, protože i když v okamžiku přihrávky je forward rozjetý a má náskok několik metrů, obránce jej v mžiku dojede, byť je to těžký vazoun, který se navíc musí nejprve otočit a rozjet.

Revoluční ovládání na PC?
Velkou novinkou letošního ročníku má být zcela revoluční změna v ovládání hráčů, kdy jedním analogovým kniplem ovládáte bruslení a druhým hokejku, čili krom přihrávání kličkujete, střílíte a dokonce i v obranné fázi můžete dát soupeři bodyček. Tato novinka se objevila již loni, ale pouze u next-gen verze NHL 07 na konzoli X360. Verze pro PC ji nabízí až letos, což můžeme považovat za první (a zároveň téměř poslední) novinku, která navíc může u mnohých z vás trpět docela nepříjemným bugem. Alespoň na mém ovladači jsou směry pravého kniplu posunuty o 90 stupňů oproti skutečnosti (přenastavit to nejde), takže když chci máchnout hokejkou vpravo, musím knipl nasměrovat nahoru. když máchám vlevo, kniplem pohnu dolů. Při střele nahoru musím zakvedlat vlevo. Ach, víc to nehodlám rozebírat, akorát podotknu, že tomuhle blázinci se říká oficiálně Skill Stick.

Čeština nejen v komentáři
Hra je stejně jako loni celá v češtině a to nejen ve formě textů v menu hry, ale včetně mluveného komentáře. Na první pohled dobrá zpráva má ovšem své ALE, které spočívá v kvalitě. Přestože hlasy propůjčili stejně jako loni populární komentátoři Robert Záruba s Petrem Vichnarem, není výsledek úplně to pravé ořechové. Mnohdy různorodá intonace jednotlivých slov dává tušit, že jsou věty hodně poslepované, například hlášení o vyloučených a autorech branek z ampliónu je toho zářným příkladem. Až příliš mnoho namluvených vět končí vykřičníkem / nadšeným výkřikem / náhlým useknutím nebo jsou nerealisticky „přehrávány“, jako byste neposlouchali běžné sportovní komentátory, nýbrž ochotníky v divadle, snažící se zaujmout svým hereckým výkonem.

srovnání anglického, českého a dalších verzí komentáře - stažitelná verze (thx CZNHL)

Celkově je Robert Záruba (který zde plní roli hlavního komentátora) mnohem přirozenější než jeho přicmrndávač Vichnar, jehož vstupy znějí často zcela nepřirozeně a vůbec ne komentátorsky. Stejně nepřirozeně, jako se už Vichnar prezentoval krátkými vstupy do utkání v NHL před léty. Český dabing tak beru jako chvályhodnou snahu ze strany EA, která ale nedopadla úplně tak, jak by si oni sami i my hráči přáli a výsledek má k přirozenosti hodně daleko.

Stejně jako loni najdete v NHL 08 i kompletní českou O2 extraligu (letos již správně pojmenovanou), kterou můžete hrát nejen v režimu hokejové sezóny, ale nachází se ve všech herních módech. Z hratelnostního pohledu upozorním, že se domácí soutěž hraje na evropském kluzišti, čili širším oproti zámořskému, což má v případě hry ten efekt, že máte k dispozici ještě více nechráněného volného prostoru a o to snadněji se vám bude útočit.

Novinkou (číslo dvě) je i druhá liga zámořského hokeje AHL. No a abychom to shrnuli všechno, zmíním i třetí (a poslední jakž takž podstatnou) novotu nebo chcete-li rozdíl oproti loňsku, a tím je v Dynastii možnost před zahájením sezóny sestavit kompletní hráčský kádr tzv. Fantasy Draftem, čili tím, že si týmy celé NHL postupně rozeberou nabízené hráče a tak od základu sestaví celá mužstva. Dokonce jde kombinovat ruční výběr hráčů s automatickým, což využijete třeba tak, že si nejprve nakoupíte stěžejní posily a zbytek týmu necháte doplnit počítačem.

Hra v sobě má zakomponovaný Salary Cap, čili platový strop, který je nastaven na částku 50 milionů dolarů. Pak ale trochu nechápu, proč při fantasy draftu mi počítač nakoupí hráče za částku která tento strop přesahuje a pak první co musím v sezoně udělat je několik hráčů uvolnit, aby mě hra pustila dál. Ale možná je to tak i naschvál a jde o taktickou vychytávku, kdy vám hra nabere kádr, ze kterého si vy sami ještě můžete dodatečně vyselektovat, koho jo a koho ne. Těžko říct.

Zmatené nastavování ovládání
Jak je patrné z již napsaného, je letošní NHL jen lehce oprášenou verzí hokeje loňského, který byl obdobně lehce oprášenou verzí toho předchozího. A to bohužel včetně známých chyb. Nastavení takové základní věci, jakou je ovládání hry, může být pro mnohé docela oříškem. Používáte-li gamepad, nemusí zdaleka vaše rozložení tlačítek odpovídat neinteraktivnímu obrázku, který pro namapování tlačítek hra používá. Zjistit potom, které tlačítko skutečně odpovídá té které funkci, je otázkou série pokusů a omylů, kdy je třeba vždy něco zkusit, spustit hru, vyzkoušet co a jak funguje, opět ze hry vyskočit a ovladač přenastavit - a tak pořád dokola, než se vám vše povede dotáhnout do požadované podoby.

S ovládáním se pojí další přetrvávající nesmysl, kterým je obrazovka s ovladačem a popis toho, co se kterým tlačítkem provádí. Ukazuje se vám při každém načítání zápasu, přičemž to, co na obrázku vidíte, vůbec neodpovídá tomu, co máte skutečně nastaveno, takže vás tahle „nápověda“ může akorát tak zmást. Nové ovládání, kdy pravým kniplem i střílíte a které jsem popisoval již dřív, se jmenuje „hybridní“ a hra vám dovoluje používat buď tohle, anebo hrát postaru jak jste byli zvyklí doteď. Krom problému, který jsem již v této souvislosti popisoval je tu ještě jedna nepříjemnost, jelikož u hybridního ovládání máte všechna tlačítka napevno nadefinovaná a nejde nic změnit. Proč to tak je vážně nevím.

S klávesnicí je situace nepříjemná jiným způsobem, a to tím, že na ní narozdíl od gamepadu nejdou mapovat samostatně funkce pro útok a obranu, čili když máte puk vy či soupeř. Jednotlivým klávesám jsou přisouzeny neoddělitelné dvojice akcí, jako například Přihrávka/Přepnout hráče. Kdo by chtěl stejnou klávesou přepínat mezi hráči a třeba střílet, má smůlu nebo si musí pořídit gamepad.

Hráčské specializace a herní módy
Hráči se v NHL 08 dělí podle herního stylu a pozice, kterou v sestavě zaujímají na šest typů: přesný střelec, technik, ofenzívní či defenzívní obránce, silový útočník anebo tvůrce hry. Takto jsou hráči i označováni ikonami během zápasu a jejich správnou kombinací tvoříte řady tak, aby co nejlépe vyhovovaly vašemu hernímu stylu a rolím, které mají na ledě plnit. Zůstaly zachovány i možnosti během hry měnit herní styl v útoku i obraně, od pasivnějšího pojetí po hru agresivní, riskantní a více otevřenou. Stejně tak zůstal zbytečně komplikovaný způsob střídání lajn a nemožnost tabulátorem otočit kluziště.

Hra nabízí krom přáteláku, sezóny a kariéry i mezinárodní turnaj pro 8 nebo 16 mužstev, jakož i dvě minihry (taky už dávno známé z dřívějška), spočívající v nájezdech na brankáře, a to samostatně nebo formou hry na jednu bránu až pro čtyři hráče naráz. NHL 08 se dá hrát i online, a to krom přáteláku i jako sezóna či turnaj nároďáků alias „Světový turnaj“ i tzv. Free-for-All, čili hra na jednu branku.

další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii

Online lze hrát i stylem peer-to-peer, čili přímým propojením na vám známou IP adresu. Síťový kód není ani po tolika letech vyladěný a tak i na opravdu kvalitní broadbandové lince není hra zcela plynulá a poměrně často padá, což se projeví náhlým přerušením rozjeté akce a následným vhazováním. Rozhodně je ale hokej s živým protivníkem minimálně o dvě třídy lepší než s počítačem, o to víc však zamrzí laciné branky, které lehkými střelami často padají.

Shrnutí
NHL 08 ve verzi pro PC bude pro fanoušky série rozčarováním, a to tak, že čím víc sérii NHL fandíte a těšili jste se, tím větší vaše zklamání či rozhořčení bude. Tím spíš, že o loňském ročníku to platilo jakbyslet a tak v podstatě již potřetí za sebou dostáváte prakticky kopii téhož, jen tu a tam doplněnou či zlehka vyšperkovanou, bohužel i včetně řady známých chyb.

Hra trpěla a dosud trpí řadou neduhů, od drobných bugů a nelogičností po nedostatky mnohem podstatnější, jako jsou mezery v umělé inteligenci, díky nimž NHL 08 nevypadá vůbec hokejově a trochu zkušenější hráč nenajde v počítači soupeře. Tím méně pak ten, kdo je zvyklý hrávat loňskou verzi. Sečteno a podtrženo - vydat třikrát po sobě stejnou špatnou hru, to je docela silná káva a pro fandy série rána.
K mírnému zlepšení došlo v obranné hře a chování golmanů, celkově to ale nijak výrazně hru neposouvá. NHL 08 v podobě, v jaké přichází, bych snad dokázal loni tolerovat jako datadisk za tomu odpovídající cenu. Letos mi to spíš připomíná patch, navzdory tvrzení producenta hry Pete Trenoutha, který má pocit, že letos se jim povedlo vydat „really tight game“ (celý jeho komentář k „nové“ hře je kdyžtak zde. V EA se bohužel i letos očividně zaměřili jen na next-gen verzi.

P.S. Poznali jste, co má tenhle článek koncepčně společného se sérií NHL? :) Je to recenze napsaná přesně podle filozofie Electronic Arts. Pasáže označené kurzivou jsou pouze překopírované z rok staré recenze NHL 07 a mírně vyladěny, aby po faktické stránce seděly - tedy úplně to samé, co se každoročně děje s touto herní sérií.

Stáhněte si: Patch

Související články: Novinky, TEST xboxového dema, Recenze NHL 07 pro PC a pro X360

Mickey Mouse
autorovi je 37+ let, pracuje jako grafik na volné noze, hrami se zabývá od dob osmibitů, zaměřuje se hlavně na akční a sportovní hry nebo ty s podporou multiplayeru

Mickey Mouse

NHL 08 pro PC je jen převlečeným NHL 07 alias 06. Vyšlo jen proto, aby se něco vydalo s tím, že si to nakonec stejně spousta lidí koupí. Každým coulem je znát, že výraznou invenci autoři i letos vypustili a všichni, kdo s hrou přijdou do styku, to velice brzy pochopí. Český komentář při vší úctě k vynaloženému úsilí také neoslní a je na něm znát, že by pořád potřeboval vyladit, čímž tak nějak zapadá do celého konceptu této herní série. It’s in the [censored].