Next Generation Tennis - recenze
8/10

Next Generation Tennis - recenze

27. 7. 2003 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Příznivci virtuálního tenisu u nás nemají příliš na výběr a proto je jistě potěší zlevněná re-edice hry Next Generation Tennis v češtině, která nás příjemně překvapila řadou zajímavých možností.

Autor: Mickey Mouse
Publikováno: 27.července 2003

Obrázek zdroj: tisková zpráva Tenis nepatří na počítačích zrovna ke sportům, jehož zpracováními se to jen hemží anebo aspoň existuje nějaká známá, pravidelně se opakující série, jež by tento sport každoročně aktualizovala a přinesla jeho simulaci vždy o něco vychytanější. Až na výjimky typu Tennis Critters, Tennis Master Series nebo Perfect Ace Pro Tournament nemají příznivci virtuálního tenisu příliš na výběr a lačně skočí po všem, co se v této branži vyskytne. Next Generation Tennis je počinem firmy Carapace a nyní vychází na domácí trh v budgetové sérii eXtra Klasika od CD Projektu. Ale nenechte se odradit nízkou cenou, neboť se nám dostal do rukou tenis, který kromě titulků a manuálu v rodném jazyce přináší řadu zajímavých možností.

Přiměřeně bohaté ovládání
Na hře je zajímavé už její ovládání a hodně toho o jejím konceptu napoví. Kromě kláves pro pohyb hráčem máte možnost nastavit i několik druhů úderů, jako tvrdý přímý úder bez falše, topspinový oblouk, po němž míč odskakuje vysokým obloukem, podseknutý míč ke zpomalení tempa hry a zbrždění odskoku, obě falše boční a samozřejmě i lob k přehození hráče naběhnutého k síti. Roli hraje i doba, jakou k odehrání míče máte a pozice hráče vůči letícímu míčku. Čím lepší pozici v okamžiku úderu zaujmete a čím více máte času úder připravit, tím je přesnější a tvrdší. Čili v podstatě jako ve skutečnosti a to je určitě jen dobře.

Škála úderů je tak dle mého bohatá s akorát k tomu, abyste si pestře zahráli a zároveň možnosti ovládání byli schopni zvládnout a využívat. Klávesami pro pohyb hráče pak ještě při úderu umísťujete míče do příslušné části dvorce, takže je opravdu hlavně na vás, jak a kam půjdou. Velice kladně hodnotím i létání míčů do autů i do sítě, případně možnost zahrát „prase“, kteréžto možnosti v řadě tenisových simulátorů hlavně arkádnějšího pojetí byly zcela opomíjeny a šlo jen o to protihráče uhonit.

Další nastavení
Kromě šikovného ovládání hra disponuje i dalšími volbami, které jen potěší. Lze si zvolit dvorec (k dispozici jsou mnohé kurty známých světových kolbišť) s povrchem, který má stejně jako v reálu vliv na chování míčů a jejich odskoky a tím i techniku a rychlost hry. Lze si vybrat ze tří typů výpletu a navíc každý předdefinovaný hráč disponuje jinými dílčími schopnosti, jako síla a přesnost různých typů úderů apod. Při vytváření zápasu můžete nastavit délku utkání jak v setech, tak i v počtu gemů, na které se každý set bude hrát (lze volitelně vypnout shody a tie-break).

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Z toho všeho vyplývá to, co mám u her rád, tedy maximální variabilita nastavení hry a všech jejích podstatných parametrů. Z hlediska ovládání a nastavení Next Generation Tenis boduje. Nesmím zapomenout ani na tři stupně obtížnosti, které lze také před utkáními v řadě režimů nastavit. K tomu připočtěme možnost hrát dvouhry i debly, a to čistě mužské, ženské i smíšené. Prostě kromě značky tenisáků si můžete nastavit hru přesně jak chcete.

Herní volby
Budeme pokračovat v optimistickém duchu a přejdeme k režimům hry. V arkádě si zahrajete na zvoleném kurtu s různými protivníky, kdy k vítezství je potřeba vyhrát čtyři utkání v řadě za sebou, přičemž se postupně zvedá úroveň hry vašich oponentů. Druhým herním modem je exhibice, kterou mohou hrát až čtyři hráči naráz, případně mohou být živí hráči doplnění počítačovými spolu/protihráči. Jiným způsobem hry je soutěž, kdy se utkáváte s počítačovými protivníky a vítězství jsou bodována.

Turnaj pak dovoluje vytvoření turnajového pavouka až pro osm hráčů, kdy zvítězí ten s největším počtem vyhraných utkání. Pro jednoho až čtyři hráče je pak určen šampionát, kdy se střetnou všichni účastníci stylem každý s každým. V Next Generation Tennis najdete k tomu všemu i oblíbenou kariéru, kdy si pipláte svého svěřence a odehráváte v jeho triku zápasy i turnaje, trénujete, vybíráte si spoluhráče pro debly a sledujete vývoj jeho dílčích schopností.

Zajímavý trénink
Trénink stojí určitě za podrobnější rozbor, protože jsou jeho možnosti nezvykle bohaté a navíc se v něm dá opravdu rozmanité herní techniky dobře naučit - trénovat lze podání, returny, smeče, voleje, hru od základní čáry, apod. Soupeřem vám jsou automaty na odpalování míčků anebo se můžete drillovat hrou o zeď. Při nácviku všech technik jsou vaše údery zaznamenávány a výsledky vyhodnocovány.

V trénincích kariéry nejde jen o to míč nějak odpálit, ale zároveň vždy hraje roli i jeho umístění do barevně odlišených sektorů dvorce. Trénink je zpracován opravdu povedeně a lze si v něm v relativním klidu nacvičit a otestovat, jak různé údery provádět, co je v jaké situaci vhodné a jak se k míči dobře postavit.

Audiovizuální zpracování
Přistupme s hodnocením do oblasti, která už neptří k těm úplně nejsilnějším. Grafika hry nepatří k těm, které by vás přímo chytily za srdce, ale není zlá a rozhodně se nedá říct, že je škaredá. Chybí jí podle mého pouze trochu větší šmrnc. Obdobně je to i s grafikou v nabídkách a modely hráčů a hráček. Trochu horší je to s animacemi, kde jste často svědky toporných, nepřirozených a křečovitých trhanců, což jednak trochu divně vypadá, a zároveň to někdy docela při hře mate. Rovněž animace radujících anebo naopak zlobících se aktérů budí občas spíše shovívavý úsměv, což ale naštěstí na hru jako takovou nemá žádný vliv.

Zvuková stránka hry vás nijak na neohromí, ale je třeba vzít v úvahu, že tenisové přenosy působí naprosto stejně. Vše, co při nich můžete zaslechnout, uslyšíte stejně tak i ve hře, takže vcelku chudou zvukovou kulisu přičtěme spíš na vrub prostředí, které hra přibližuje. Hrajete-li v anglicky mluvící zemi, slyšíte rozhodčího hlásit výsledky v angličtině, Roland Garros vás zase přivítá francouzštinou. Kulisa tedy poměrně suchá, nicméne odrážející realitu, což platí i o divácích, od kterých ani nemůžete čekat opilecké odrhovačky, mexické vlny a mávání obrovskými vlajkami, jako třeba u fotbalu.

Umělá inteligence počítače
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Přejděme k tomu, co pro hru proti počítači ovlivné nejvíce, a tím je AI neboli umělá inteligence. Je možné hrát ve třech stupních obtížnosti a pravá hra začíná samozřejmě až na té nejvyšší, kdy hráči reagují mazaně na aktuální dění na kurtu a máte často při výměnách co dělat. Musím říct, že hra opravdu vypadá jako skutečný tenis a tak je to správné. Několik vad na kráse jsem ale přeci jen odhalil. Předně to je dle mého dost silná zbraň v podobě křižného returnu, který není problém dobře secvičit a máte-li hráče, který disponuje dobrou silou úderu, končí zbytečně velké procento takovýchto míčů rovnou vítězným bodem bez nějaké větší námahy.

Ve čtyřhrách mi zase občas přišlo, že hráč, na nějž míč letěl, prostě vůbec nezareagoval, i když měl čas a míč šel v podstatě přímo na něj. Jako kdyby zaspal, a bohužel se tak stává častěji, než je zdrávo. Je ale potřeba brát v úvahu rozličné parametry hráčů a tak to, co se vám daří úspěšně s jedním, nemusí u jiného tak dobře fungovat, což platí i o soupeři. Hra je variabilní, míče lítají po celém kurtu a počítač vám ve výměně nic nedaruje. Pokud zůstanete u sítě déle, ihned vás lobuje a jak se zapomente někde u kraje, nemilosrdně vás prožene míčem do odkryté části kurtu. O autech a míčích končících v síti jsem už psal, čímž se celkový tenisový dojem jen prohloubí. Naučíte-li se používat všechny údery tak, jak to hra dovoluje, zažijete u ní zajímavé zápasy nabité napínavými výměnami.

další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů

Za veliký klad považuji šikovně zpracované ovládání a jeho možnosti včetně snad všech myslitelných parametrů hry, které si můžete nastavit, jak vám vyhovují. Trénink je zpracován velmi dobře a účelně a spolu s ostatními herními režimy tvoří celek, kde si lze zahrát přesně to, nač máte náladu. Hře by prospělo ještě vyladění AI v některých herních situacích a grafika by se mohla překreslit do chytlavějšího kabátu, což platí i o animacích.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Připomínám standardně provedenou lokalizaci, která hru lépe zpřístupní i těm mladším a neanglofilním. Bezesporu velkou devizou produktu je i jeho cena, která nyní díky re-edici klesla na pouhých 199 Kč. Kdo lační po počítačovém tenisu, najde myslím v této hře důstojné ukojení svých tužeb. Je-li vás doma (v učebně, práci) takových víc, nadchne vás možnost hrát naráz ve více lidech (až čtyři!) na jednom počítači (a to třeba všichni na klávesnici, u čehož se ale asi pozabíjíte, nicméně to možné je), případně lze hrát i po lokální síti.

Stáhněte si: Demo