NBA Live 2003 - recenze
9/10
Recenze

NBA Live 2003 - recenze

Datum vydání:
29. listopadu 2002

27. 11. 2002 0:00 | autor: Redakce Games.cz |

K nejdelším sportovním sériím od EA Sports patří vedle NHL nebo FIFY také basketbal NBA Live, který se po roční pauze vrací na PC, aby přiblížil atmosféru zámořské ligy považované za tu nejlepší na světě.

Autor: Mickey Mouse
Publikováno: 27.listopadu 2002

Obrázek zdroj: Archiv K nejstarším sportovním sériím vývojářské divize EA Sports patří kromě fotbalové FIFY a hokejového NHL bezesporu také basketbal a to už od ročníku ’95. Obdobně jako NHL zachycuje atmosféru zámořské ligy, která je považována za nejlepší soutěž na světě, podobně jako hokejový Stanleyův pohár. Dominantní rasou v tomto sportu jsou odjakživa černošští čahouni, jejichž tělesná i svalová stavba a celkový temperament jsou pro podobné sporty velkou devizou.

Počítačoví fandové virtuálního basketu mají určitě na paměti celkem překvapivou anomálii, kdy loni zcela nečekaně byla NBA Live vypuštěna a vyšla pouze pro konzole (info). Letos už je vše zase při starém a NBA pro PC je tu se vším, co k ní patří. Tedy kromě mého oblíbence, bouřliváka Denise Rodmana, který se už basketu nevěnuje a v poslední době se baví točením mizerných filmů a veřejnými výtržnostmi. Kdo pamatuje staré ročníky, byl to právě Denis a jeho měnící se barevná kštice, které patřily k prvním vychytávkám celé série a většina hráčů pak chtěla mít Rodmana v týmu jen proto, aby viděli, jak přebarven k příštímu zápasu nastoupí. Dost už ale nostalgie, přejděme k tomu, co v NBA 2003 zůstalo a co nového přibylo.

Výborná atmosféra hned od začátku
Nabitá atmosféra NBA je patrná už od první chvíle, kdy hru spustíte. Renderované intro přímo z okamžiků zachycených v samotné hře vám otevře pusu a nějakou chvíli ji tak necháte. V úvodním videu uvidíte parádní akce, při nichž padá čelist a budete doufat, že podobné výstřelky půjdou ve hře opravdu provádět. Hudba, kterou autoři ke hře vybrali, je neméně dobrá, což dokazuje i fakt, že aniž bych byl příznivcem hip-hopu a podobných hudebních směrů, to, co se line z reproduktorů v menu hry se mi líbí a ke hře to sedí maximálně.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Že jde o hudbu na objednávku dokládá i text některých skladeb, v němž i neanglofil rozpozná slova jako „EA Sports“, „NBA Live 2003“, „it’s in the game“ apod. Zní to ale celé fajn a nepřijde mi to nijak trapné, na rozdíl od nicneříkajícího intra letošního NHL, kde se akorát objeví nějaká ta zaplacená hokejová hvězda a jako cvičený papouch vychrlí do kamery reklamní slogan EA. Suma sumárum, úvod do hry se povedl a NBA se vás díky tomu chytí ještě dřív, než ji začnete hrát.

Herní režimy
První věcí, kterou budete chtít jistě prozkoumat, jsou herní volby. Najdete tu klasicky exhibici, sezónu, playoff a mód franchise, tedy něco jako režim kariéry (prý až 25 sezón), kde lze obchodovat s hráči, využívat volné agenty, draftovat, hráčům se mění po každé sezóně herní parametry, atd. Krom toho zde naleznete i trénink s míčem v opuštěné hale, kde si v klidu můžete vstřebávat základní ovládací prvky hry.

Aby toho nebylo málo, autoři nezapomněli ani na oblíbenou hru na jeden koš ve dvou hráčích proti sobě, kde si lze krom vlastní hry natrénovat i další prvky ovládání v podobě obranných zákroků, které v tréninku kde chybí soupeř nijak nenastudujete. Ke hře na jeden koš můžete nastoupit jak v klasické tělocvičně, tak i na pláži anebo plácku uprostřed města. Vše vypadá moc hezky a dojem ze hry je díky tomu výborný. Škoda jen toho, že když už tu trénink je, nejde pilovat trestné hody, což by se dost hodilo.

Ovládání
NBA přichází s některými novinkami v ovládání. Nabídka možností je poměrně široká a to je jen dobře, neboť se tím hra stává zajímavou a nejde jen o stereotypní mačkání tří kláves. Podobně jako třeba letošní FIFA anebo NHL je hra koncipována hlavně pro gamepady, které jsou pro hraní tohoto druhu her nejlepší a nabízejí nejvíce možností. V kurzu jsou v současné době ovladače se dvěma analogovými pákami a doporučuji hrát zmíněné hry právě na nich. V případě NBA tak získáte navíc přístup k řadě speciálních pohybů, které jsou zahrnuty pod společný název Freestyle Moves.

Abyste si dokázali udělat představu, co vše se pod tím skrývá, koukněte na tento soubor s přehledem kousků, které krom klasického ovládání budete moci provádět. Majitelé klávesnic bohužel budou o většinu takových parádiček ochuzeni, nicméně i tak si užijí až až a jakás takás podpora specialit prováděných pomocí klávesnice ve hře zabudována je. Při hře také můžete pomocí čtyř předdefinovaných kláves měnit „za běhu“ herní strategie, jak tomu bylo (a už není) blahé paměti i ve FIFĚ.

U ovládání hry musím vzpomenout šikovné zpracování, kdy prakticky jakýkoli pohyb lze kdykoli přerušit podobně jako v reálu. Nejde tedy o skripty, které když začne hráč provádět, nelze jinak než počkat, až celá sekvence skončí (typický odstrašující příklad je šílená klička v NHL). Naopak, lze třeba klamat střelou, kterou lze v jakékoli fázi přerušit. To samé platí i při driblingu s míčem, kdy i když jste uprostřed nějaké parádičky, můžete ihned míč odehrát tam, kam potřebujete. Tím chci poukázat na fakt, že NBA je radost hrát.

Hra tělo na tělo
Zvětšit zdroj: Archiv Pokud se budeme bavit o hře tělo na tělo, která je pro basketbal typická, záleží z velké části na vás, zda se ten který obranný zákrok povede. Ať už jde o bloky, vypíchnutí míče, vystihnutí přihrávky, až po opravdu frajerské kousky jako sebrání míče soupeři na poslední chvíli těsně předtím, než jej zarazí do koše apod. Jdou provádět opravdu psí kusy a to je moc dobře. Není to ale nic snadného a záleží hodně na správném načasování, postavení vůči hráči a často i na výšce, která v basketu rozhoduje víc než kde jinde. Čím déle budete hru provozovat, tím víc se budete učit a nacházet další zajímavé možnosti účinné hry.

Povídání o tom, že hra výborně vypadá, jsem zakončil někde u intra. Obavu, zda půjde skutečně ve hře dělat to, co jsem v něm viděl, rozptýlil hned první zápas, který intro se všemi jeho parádami strčil hravě do kapsy a já nestačil koukat. Oči jsem vyvalil ještě než zápas začal při pohledu na hráče, palubovku a všechno ostatní. Prostě nádhera. Výborně zpracované a rozpohybované modely jsou tak o generaci dál, než jsem kde jinde viděl. Dresy, hřiště i reklamy a týmová loga jsou prostě nádherné.

Až když jsem pak zabrousil do vytváření vlastního hráče, pochopil jsem, co všechno je možné taky nastavovat. Kromě klasiky v podobě výšky, váhy a obličeje si vybíráte i tvar lebky, rtů, míru svalové hmoty a pak přicházejí věci jako tetování na levé části krku, na pravé, na rameni, na předloktí nebo na noze. Dále si vybíráte třeba typ tenisek, délku ponožek, jestli chcete nosit pod trenýrkami stahovací šortky a podobná stahovadla lze volit i na ruce a nohy, a to v několika velikostech a typech, to vše v různých barvách. Myslím, že si vyhraje každý hračička.

Statistiky a hratelné kamery
Mrkněme se ještě na statistiky. I když tuto vlastnost sportovních her zpravidla vynechávám, zmíním v případě NBA alespoň to, že statistiky týmů jsou datovány od sezóny 1983/84 do současnosti a statistiky hráčů dokonce začínají ročníkem 1947/48. Tomu také odpovídají hvězdné sestavy, které pro hru budeme moci vybrat, konkrétně výběr padesátých až devadesátých let včetně východních a západních hvězd sezóny loňské. A k tomu samozřejmě celou aktuální NBA.

Vraťme se ale ke hře a podívejme se třeba na kamery. I zde mohu jen pochválit, protože jsou vyvedeny s ohledem na dobrou hratelnost a jak pohledy orientované směrem od koše ke koši, tak i diagonální jsou použitelné a navíc lze u nich měnit i vzdálenost od palubovky. Najdeme tu i možnosti přehrávání replay, bohužel ale nelze opakované záznamy ukládat, což je velká škoda. Nicméně alepsoň prohlížet zajímavé okamžiky je zábavné, kamera se při tom dá libovolně naklánět a lze se dívat na akci třeba shora, což je často velice efektní.

Parádičky na každém kroku
Zvětšit zdroj: Archiv Efektní je ale celá hra, při níž hráči používají kdejaké parádičky a nebudete stačit koukat, co všechno si dovolují. Přihrávky za zády, kličky, driblování míčem pod nohama, a tomu všemu dávají korunu parádní zakončovačky, na které je radost koukat. Celá hra připomíná hvězdnou exhibici, přičemž ale všechny tyto parády jsou zároveň efektivní a nikoli samoúčelné. V herních volbách najdete možnost používat asistenci počítače, což se odrazí v tom, že slabší tým bude zvýhodňován a pravděpodobnost na skórování bude mít vyšší, bude častěji střílet a tím pádem se bude výsledek udržovat co nejtěsnější. Tuto volbu můžete vypnout a hrát normálně, což já osobně preferuji, nicméně i ta druhá možnost má svoje klady už třeba v tom, že bude atmosféra do posledního okamžiku dramatická.

Zastavme se ještě při zahrávání trestných hodů, kde je odedávna k dispozici pohyblivý ukazatel, kdy je třeba zastavit dvakrát po sobě pohybující se kuličku uprostřed kříže. Pokud se to nepovede, koš netrefíte. Se zvyšující se obtížností je pohyb kuličky rychlejší a tak ji zastavit ve správné pozici se může zdát neúměrně obtížné. Dle mého názoru jde jen o zvyk, kdy je potřeba najít pro stisknutí ten pravý okamžik. Pravděpodobnost, že trefíte, je celkem přiměřená a připadne mi, že odpovídá té skutečné. Tím spíš by se ale hodila možnost trestňáky v klidu pilovat.

Multiplayer jen ve dvou
Multiplayer v NBA je dán možností hrát zápasy přes protokol TCP/IP, čili po lokální síti i internetu. V multi i singlu lze hrát jak klasicky přepínáním na jednotlivé hráče týmu, tak i uzamčením ovládání na hráče jediného, jehož pozici si zvolíte. Fajn je i možnost hrát dva na jednom počítači, k čemuž potřebujete minimálně jeden gamepad anebo joystick a klávesnici, případně ovladače dva. Síťová hra umožňuje jak klasický basket, tak i režim jeden na jednoho. Díky šikovným kamerám navíc není žádný z hráčů nijak ochuzen a oba mohou hrát zcela rovnocennou hru, která se zcela vyrovná hraní na počítačích dvou. Co na multiplayeru zamrzí je podpora pouze dvou hráčů, ve více lidech si prostě NBA nezahrajete.

Další postřehy
Dobrá nálada autorů při tvorbě NBA 2003 je často vidět přímo ve hře. Profesionální hráči NBA jsou v celé hře představováni jako veselí chlapci se smyslem pro humor, kteří jsou nad věcí a dělají si legraci z kde čeho. Před začátkem utkání seberou rozhodčímu míč, na střídačce si sednou na trenérovu židli v okamžiku, kdy on zrovna křičí na hráče v poli a když si chce zase sednout, zakopne o ně. Když na hráče při přerušení hry najede kamera, jeden ji zakrývá dlaní a druhý do ní dělá obličeje, apod. Je to humor příjemný a jen dokazuje, že tvůrci připravovali hru s nadšením, což je na výsledku opravdu znát. Možná meziherních sekvencí mohlo být trochu víc, ale to hře jako takové nijak nevadí.

Zvětšit zdroj: Archiv Vychytané jsou i pohyby ve snaze zabránit autu, kdy hráči často provedou vysoký výskok a snaží se míč vrátit zpět do hry. Zajímavé je i krytí míče tělem a navalování se na soupeře ve snaze se protlačit a udělat si místo v obraně. Prostě spousta dobré zábavy, tak by se letošní NBA dala s klidem označit. Za zmínku stojí i statistiky zápasu, kde si podobně jako ve FIFĚ můžete zobrazit náhled na hřiště s ukázkami povedených i nepovedených hodů na koš, z nichž lze vyfiltrovat třeba jen trojkové hody apod. Co se týká aktuálnosti soupisek, jsou vytvořeny k datu 1. října s tím, že někteří hráči v nich nemusí být zastoupeni z důvodů licence.

Editování
Těm, kdo se o hře chtějí dozvědět víc, doporučím oficiální stránky a potom stránky fanoušků na SportPlanet, konkrétně v sekci věnované právě basketbalu zde. Zde se už nyní připravuje třeba update sestav do aktuální podoby. Ještě pro ty, kdo by si chtěli s hrou a jejím chováním pohrát, prozradím, že fanoušci různé úpravy provádějí v souborech, které najdete v adresáři MyDocuments/NBA Live 2003/database/currentdb/. Tam najdete několik klasických .dbf souborů, které obsahují herní parametry a nejčastěji se upravuje soubor players.dbf. Ten obsahuje tabulkový seznam všech hráčů včetně jejich parametrů a hromadné úpravy se zpravidla provádějí tak, že se na příslušný sloupec tabulky spustí nějaká matematická operace - třeba když se vám zdá, že se moc blokuje, vynásobíte u každého hráče daný parametr konstantou menší než 1 a je to.

další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

Parametrů je spousta a dá se tak hra upravit tužbám uživatele a způsobu jeho hry. Jako ukázku si můžete stáhnout tyto (717 kb) již vytvořené úpravy, kde v přiložených textových souborech zjistíte, jaké změny autoři udělali a případně pro jaká herní nastavení je ladili. Já jsem si třeba oblíbil úpravu uloženou v archivu players_felipe.zip. Samozřejmě lze databázi editovat i ručně a tak třeba doplnit do sestav hráče, kteří - jak jsem již psal - se kvůli licencím do soupisek nedostali. Čeká se také na vydání oficiálního editoru grafiky a dalších herních úprav, k čemuž se zatím používají editory pro NBA 2001 a zřejmě fungují, neboť se už pár grafických předělávek také objevilo.

Užitečný pro příznivce této hry může být i výkladový slovník basketbalových pojmů, které i když basket z našich končin znáte, vám nemusejí být v anglickém žargonu vždy jasné. Hra těchto pojmů používá jak v popisu ovládání, tak při nastavování strategií i v herních komentářích a pokud byste se (podobně jako já) v těchto pojmech ze začátku topili, můžete se sebevzdělat na anglicky psané stránce tady. Tam jsou basketové pojmy seřazeny podle abecedy a vysvětleny. Pak už nebudete tápat, co je to alley-oop, backcourt, dunk, goaltending, high post, jam, pick-and-roll, slam, salary cap, steal, turnover a další.

Hodnocení
Zvětšit zdroj: Archiv NBA Live 2003 patří k tomu nejlepšímu, co letos bylo na poli sportovních her vydáno (musím pochválit i výborný Madden 2003) a kdo basketu aspoň trochu fandí, bude hrou určitě příjemně překvapen. Výborná grafika a animace, spousty efektů, dobrá hudba, bohaté možnosti ovládání, hra i v režimu jeden na jednoho. Ke škodě je nemožnost ukládat opakované záznamy a síťová hra jen pro dva hráče, což ale v drtivé většině případů bude asi plně stačit.

Stáhněte si: Demo, Promo video, Intro, Cheaty