Navy Seals - recenze
2/10
zdroj: tisková zpráva

Navy Seals - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

30. 5. 2002 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Zhostili byste se rádi role osamělého člena elitní jednotky amerického námořnictva na Dálném východě? A co takhle zkusit hru, která posunuje meze počítačové zábavy? Odpověď zní: Navy Seals.

Autor: Nukem
Publikováno: 30.května 2002


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Není to zase tak dávno, kdy jsem se v recenzi akční, rádoby taktické hry Shadow Force podivoval, že může ještě nějaký tvůrce her považovat za atraktivní umístit děj na Dálný východ či podobné žhavé lokace, kterých musí mít hráči už celkem nad hlavu. A protože samotné zpracování hry bylo podobně amatérské jako příběh samotný, nedoufal jsem, že se s nějakou podobnou hrou ještě někdy setkám. Omyl. Právě jsem dohrál extra žhavou novinku na trhu akčních her: Elite Forces: Navy SEALs, která dolní mez herní zábavy posunula opět o něco níže.

 Stejný scénář po stopáté
V Navy SEALs (Sea-Air-Land) dostáváte roli osamělého člena elitní jednotky amerického námořnictva, specializované na záchranné, průzkumné či likvidační akce, odehrávající se na nepřátelských územích, mnohdy daleko od rodného kontinentu. Po stylu Ramba, který nejraději pracuje sám, ocitáte se osamoceni uprostřed nehostinné pouště, kde začíná vaše strastiplná pouť.

Hra obsahuje celé tři mise, kde každá z nich se odehrává v odlišných zemích. Během první třetiny hry projdete blíže nespecifikované území Iráku, kam jakýmsi nedopatřením dopadl špionážní satelit. Ačkoliv je jasné, že tento ptáček už nikdy nevzlétne, v jeho útrobách se nachází strategicky velmi důležité zařízení obsahující cenná data nasbíraná během svých poutí na orbitální dráze (logika tu trochu skřípe, ale budiž, nějaký příběh to mít musí).

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Druhá třetina hry vás zavede do Bosny, v době nejtěžších bojů, kde úkol je ještě prostší, pomoci v jisté oblasti slabší straně proti té silnější. Poslední mise je záchranná. V komunistické části Koreje havarovali a byli zatčeni dva piloti. Každý je vězněn na jiném místě. Jednoho musíte osvobodit a dovést k letadlu, druhého společně s vámi vyzvednou vaši soukmenovci z jednotky na okraji města. Sestavit takovéto dějem našlapané a na nepředvídatelné zvraty bohaté děje muselo dát dozajista ukrutně moc práce a nepřekonatelného úsilí.

 Po seškrtaném rozpočtu
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Protože se šetření v americké armádě projevilo i ve vaší jednotce, jste na začátku každé mise vybaveni jen tím nejnutnějším zařízením. Nůž, který nikdy nepoužijete, pistoli, ze které asi také nevystřelíte, tlumenou MP5-ku s několika málo náboji nebo M4-ku s granátometem a se stejně omezeným střelivem (pár desítek kulek a čtyři granáty). Aby se neřeklo, přídavkem jsou brýle pro noční vidění, které ovšem způsobí jen to, že vidíte zeleně a více „zašuměně“. Přestože omezená střelecká výbava může z počátku vypadat dost nepříjemně, plně na těch několik úvodních minut postačí, abyste od prvního zlikvidovaného nepřítele získali jeho AK47 a pomocí ní pak po zbytek hry z ostatních nepřátel vystříleli další desítky zásobníků.

 Nepřítel jako cvičný papírový terč
A kdo se vám postaví do cesty? Pokud jsem dobře pozoroval, potkáte na své pouti v každé krajině určitě dva druhy vojáků, lišících se v odstínech uniforem (v Koreji jsem potkal dokonce jednoho důstojníka), několik tanků a vrtulníků, na které ovšem granáty neplatí, takže se lze před nimi pouze schovávat či utíkat. Tanky se naštěstí nepohybují, jen vrtulníky mohou způsobit větší potíže, neb se před nimi špatně prchá už jenom proto, že to, co tady je pokládáno za běh, je v jiných hrách chůze.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Nepříjemně se vám mohou do hýždí zakousnout němečtí ovčáci a zastřílíte si i na několik kulometem vyzbrojených otevřených Jeepů. Prozradím vám dopředu, že se nemusíte bát si před ně stoupnout, neboť vás určitě nepřejedou, ale jen kousek svezou, než zlikvidujete kulometčíka. Co ale opravdu zabolí, je pád z výšky a to i když to skoro vypadá, že se vám podařilo po příkré skále celkem nízkou rychlostí sklouznout.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Inteligenci vojáků bych přirovnal k inteligenci skleničky vody. Zhusta jen stojí, nebo přiběhnou blíž a pak už jen střílí. Někdy mohou od vás být třeba jen metr, aniž by se trefili. Najdou se však i chytřejší, kteří se snaží krýt, obvykle za svislé trámky nebo laťky od stanů. Jednou jsem se opravdu zasmál, a to když jsem z výklenku ve skále střílel na trojici nepřátel sedících u ohně. Ačkoliv na ně kulky jen pršely, nevěnovali jim sebemenší pozornost. Nakonec každý z nich vstal, ale jen proto, aby ihned zase padl mrtvý k zemi. Když už jsme u pádů. Ani zde si tvůrci přílišné vrásky s animací nedělali. Obvykle se každý voják skládal k zemi značně opatrně. Přestože rozstřílen na cucky, modřina na hlavě od rychlého pádu by byla patrně mnohem bolestivější.

 Audiovizuálně chudé
Engine hry nevypadá nejhůř, jak bych od takového budgetového titulu čekal, ale rozhodně není tím nejmodernějším, co známe. Příliš mnoha grafických efektů si tedy neužijete, alespoň však hra běží i na pomalejších strojích (doporučené minimum je PII-300/64MB/16bit grafika), i když větší náročnost při maximálním možném rozlišení 1280×1024/32bit je na GF2MX už také znát. Grafiku není asi třeba dále popisovat. Jak můžete na sejmutých obrázcích vidět, těžko se v tak chudých mapách daly najít nějaké zajímavé scenérie. Jedna textura, pokrývající skály, druhá zemi, sem tam černý kámen, to byl Irák. V Bosně pro samou tmu by bylo i celkem zbytečné vytvářet jakékoliv pestřejší prostředí. Snad jen v Koreji narazíte na nějakou tu do kvádrů stříhanou vegetaci.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

O zvukové stránce hry napíšu asi jen dvě nebo tři věty: příšerná. Zvuky okolí prakticky nulové (hrdina patrně levituje, nebo nosí speciální, jakéhokoliv-zvukuprostou obuv), zvuky zbraní nepříliš věrné, hudba žádná. Klidně si vypněte zvukovou aparaturu, o nic nepřijdete a ještě ušetříte několik watthodin elektrické energie.

 Prodělečný projekt
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Myslím, že je čas na závěr, neboť mne už nenapadá nic, co bych ještě tvůrcům vmetl do tváře. Marně nyní přemýšlím, pro jaký účel byla hra stvořena. Nebýt toho, že se prodává za 20 USD (!), pasoval bych ji nanejvýš jako „freeware bundle“ k nějaké levnější grafice. 2-3 hodinové procházení zpustlou a ztichlou krajinou, kde na vás sem tam vyskočí nějaký ten panák, rozhodně za víc nestojí. Navy Seals dělají ostudu dobrému dojmu z jiných budgetovek jako Serious Sam nebo Duke Nukem: Manhattan Project, které jsou kvalitativně o třídu výše.

Stáhněte si: Cheaty

 
Nukem
připravil: jd




 
 

Verdikt:

Pokud jste již dohráli FreeCell a vyloženě se nudíte, nechce se vám spát a ani nepotřebujete vynést smetí nebo si vyluxovat v pokoji, pak při velké dávce tolerance lze ty dvě hodiny u této hry vydržet.

Nejnovější články