Nascar SimRacing - recenze
8/10
zdroj: Archiv

Nascar SimRacing - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

24. 3. 2005 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Aktuální NASCAR titul z dílny EA se od těch minulých liší tím, že na něm pracoval nový (ale zkušený) tým, který kladl důraz především na realistickou simulaci jízdy. Stačil na nekorunovaného krále žánru - NASCAR 2003?

Autor: Marek Beniač
Publikováno: 24.března 2005
Verze hry: finální/anglická
Doba recenzování: 2 týdny


Obrázek zdroj: Archiv Co si budeme povídat, závody série NASCAR u nás nejsou zrovna moc populární. Ono ani není divu. Na šot v televizních novinách nenarazíte jak je rok dlouhý - snad jen když se něco (ne)pěkného semele - a výsledky závodů také zpravidla nemají svoje pevné místo na stránkách denního tisku. Díky za osvětu proto patří především stanici Eurosport, digitálním satelitním kanálům a v neposlední řadě také firmě Papyrus. Vždyť její simulátory dokázaly přesvědčit nejednoho pochybovače – mimo jiné i o tom, že zkratka NASCAR rozhodně není synonymem pro nudnou americkou podívanou. Bohužel Papyrus už žádnou další hru nevydá a tíha zodpovědnosti zůstává na bedrech Electronic Arts, jediném to držiteli licence.

Vedení EA se konečně rozsvítilo
Stručně řečeno, celá hra je úplně nová. Electronic Arts jakoby udělali za minulými ročníky série (NASCAR Thunder) pomyslnou tlustou čáru a začali z gruntu znova. Už jenom fakt, že letos vydávají vlastně dvě různé hry, lze kvitovat s povděkem. A zatímco na konzolích se objevuje akčněji pojatý NASCAR 2005: Chase for the Cup, na PC si aktuální NASCAR titul vysloužil slibný přídomek SimRacing. Ano, je to tak. Šéfům v EA se konečně rozsvítilo v hlavách a docvaklo jim, jak se věci mají. Hráči s gamepady v rukou se chtějí hlavně bavit a ke štěstí jim stačí rychlé stock-cars a spektakulární havárie. Závodnická PC komunita naproti tomu očekává spíše simulaci, s důrazem na realitu, to vše samozřejmě v perfektním technickém provedení a pokud možno s kvalitním multiplayerem. Tak jim to dáme!

Ani se nechce věřit, že k něčemu takovému vůbec došlo. Electronic Arts nejen že pochopili, oni dokonce pokorně přiznali, že jejich předchozí PC hry s NASCAR tématikou byly – kulantně řečeno – především o zábavě a nikoli simulaci. Jenom je škoda, že se tak stalo až poté, co největší rival (božský Papyrus) definitivně odešel ze scény. Útěchou nám může být fakt, že pro výrobu NASCAR SimRacing bylo pověřeno studio v EA Tiburonu, jehož členové byli rekrutováni z řad těch nejpovolanějších. Tvoří ho totiž vývojáři z Image Space Incorporated (tvůrci velice slušné F1 Challenge 99-02) doplnění o několik bývalých zaměstnanců Papyrusu! Jako kytička na jeho pomník pak působí i požadavek na pány z Tiburonu: „Vytvořte ten nejlepší NASCAR simulátor, který kdy pro osobní počítače vznikl. Vytvořte hru, která pokoří NASCAR Racing 2003.“

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

 Bez licencí ani ránu
EA mají oficiální licenci na všechno a na všechny, tudíž toho náležitě využívají. V případě NASCAR SimRacing dokonce nedisponují jen jednou, ale hned třemi populárními závodními sériemi. Kromě „hlavního“ Nextel Cupu hra obsahuje také slabší třídu Busch Series a trojici uzavírá Craftsman Truck, což je klání pick-upů. Všechna data a údaje jsou založena na sezóně 2004, převedeno do řeči čísel je to více jak šedesátka licencovaných řidičů a pětadvacet závodních okruhů. Drtivá většina z nich jsou samozřejmě ovály, v podobě speedways, superspeedways nebo short tracks. Zatočit volantem napravo jde v podstatě pouze na dvou tratích - Watkins Glen a Infineon Raceway. Funkci bonusu pak plní trio fiktivních „fantasy“ tratí, jenž se zpřístupní až s úspěchy v sezóně.
Zvětšit zdroj: Archiv
Původ autorů se od počátku nezapře, jelikož se začíná tvorbou profilu a následným nahrazením některého z existujících jezdců. Skočit lze do libovolného vozu a libovolné série. NASCAR fandové jistě ocení barevné provedení aut, díky licenci takřka maximálně autentické. Milovníci simulátorů dokáží být opravdu Zvětšit zdroj: Archiv puntičkáři a v EA to evidentně ví. Pro jednotlivé vozy proto připravili hned několik skinů, jelikož sponzoři se v průběhu roku mění. Grafici si dali dokonce práci i s jednorázovými akcemi typu jízda pro charitu či premiéra filmu, u vybraných závodníků nechybí ani předsezónní testovací zbarvení!

V případě Nextel Cupu hra navíc obsahuje také sezónu 2005 - vzhledem k datu vydání ale notně improvizovanou a slíben je bezplatný přídavek se skiny. Výsledný dojem kazí jen absence editoru, ve kterém by si každý navrhnul pomalování vozu podle svého (ala Papyrus) a prapodivná cenzura u reklamy na pivo a alkohol. Nepokryla to licence nebo v tom snad EA vidí něco závadného?

 Herní módy
Rukopis Image Space Incorporated (ISI) je jasně patrný také z použitého rozrhraní a všichni, kdo znají F1, GT či NASCAR závody v podání EA, tu budou jako doma. Veškerá menu, setupy a volby nastavení jsou na svých místech a nikdo nezabloudí. Nepřekvapí ani herní módy – jsou totožné s NASCAR Thunder a hrami od Papyrusu. Režim testování má k dispozici data z telemetrie (další to odkaz na F1 Challenge 99-02) a Race Now samozřejmě zahrnuje jeden závodní víkend, se vším všudy – od kvalifikací až po závod.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Chybět nemůže ani multiplayer. Ten lze provozovat po lokální síti a internetu, přičemž v praxi to musí být vážně paráda. Tvůrci slibují závody až s 43 protivníky, hlasovou komunikaci a možnost přidat do takového klání dokonce AI jezdce. Kvality síťového kódu jsme na vlastní kůži sice nevyzkoušeli, ovšem první ohlasy nejsou zrovna příznivé (problémy s rychlostí a warpy).

Zvětšit zdroj: Archiv  Zajímavě zpracovaná kariéra
Pokud vás kariéra vůbec nezajímá, není problém absolvovat vše jen z pozice řidiče-závodníka. Pakliže si ale zaškrtnete „owner/driver“, užijete si také trochu té ekonomiky a vedení stáje vůbec. Kariéra začíná mezi pick-upy v Craftsman Truck Serii, pomalováním auta (jen pár předpřipravených skinů, plus změna barev) a podpisem smlouvy se sponzory. Po několika prvních úspěších se přidávají další mecenáši, auto se plní samolepkami a příjmy rostou.

Zajímavě je vyřešen upgrade a zvyšování výkonu. Peníze z reklamy lze totiž investovat do výzkumu a vývoje, přičemž k dispozici je hned několik kategorií. Inženýři a vývojáři se mohou vrhnout na aerodynamiku, šasi, motor… Rychlost výzkumu a geniální nápady jsou samozřejmě přímo závislé na množství vynaložených peněz.

Ano, kariéra opět trochu zavání arkádovým šplháním po žebříčku. Tím spíš, že po vítězné sezóně mezi pick-upy dostanete pozvánku mezi stock-cary (Bush Serie) a následně také do Nextel Cupu. Ale NASCAR, to je hlavně americká zábava, takže EA nám prostě přibalili i americký sen a cestu nováčka na trůn šampióna. Osobně nejsem proti a komu se to příčí, může se věnovat jen šoférování a fungování týmu nechat na počítači. Tím se ovšem připraví o veškeré slasti a strasti, které skýtá reklamní trh.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Peníze od sponzorů totiž nemusí být jediným příjmem, vždyť proč nepodnikat na vlastní pěst? Tenhle aspekt hry mne opravdu pobavil a potěšil zároveň. Nějak si nevzpomínám, že by v některé závodní hře bylo možné vyrábět reklamní či propagační předměty a těžit tak ze svých úspěchů na dráze. Trička, akční figurky, modely autíček, repliky přileb… všechny tyhle pitominky jdou doslova na dračku, ale jen když se daří. Stačí však dva-tři smolné závody, ve kterých auto nedovezete do cíle a fandové si raději koupí nějakou blbost, na které je vyobrazen Dale Earnhardt ;)

 Pro začátečníky i pokročilé
Zvětšit zdroj: Archiv Pokud by snad někoho odrazoval výraz SimRacing v názvu, obrazovky s nastavením umělé inteligence a neviditelných pomocníků ho jistě uklidní. Na výběr je několik předem nadefinovaných profilů, od začátečníka až po veterána, případně si lze navolit vše po svém a přizpůsobit si tak hru doslova na míru. K ovládání se samozřejmě doporučuje volant, ale díky kontrole trakce, eventuálně steering a braking helpům si v pohodě zajezdíte také s klávesnicí. Naopak automatická spojka přijde vhod i zkušenějším borcům, lenoši zase ocení „autopilota“, který za vás ochotně odřídí zaváděcí kolo nebo někdy zdlouhavé žluté fáze.

Zvětšit zdroj: Archiv Tím se lehce dostávám k pravidlům, která údajně berou v potaz změny pro ročník 2005, ale vzhledem k popularitě NASCAR závodů v našich končinách, to pravděpodobně ocení jen málokdo. Co by naopak ocenili skoro všichni, je nějaký výukový mód, který by osvětlil nejen pravidla, ale i zákonitosti závodění na oválech. Na ten ovšem zapomeňte, s nějakými Driving Lessons (opět na způsob Papyrusu) se nikdo nepáral. A to je u podobného titulu rozhodně záporem. Když může mít velmi pěkné „školení“ i arkádově lazená IndyCar Series, proč ne tohle?

 Grafika a umělá inteligence
Strašákem bývají někdy u simulátorů možnosti nastavení aut a celá garáž obecně. NASCAR SimRacing patří k těm hrám, které vám na voze dovolí naštelovat úplně všechno a při pohledu na data z telemetrie, popřípadě pokročilé obrazovky s nastavením, by leckomu mohlo být nevolno ;) Naštěstí pomocná ruka pro méně zdatné zafunguje i tady. Má podobu několika posuvníků, kterými lze jednoduše a hlavně rychle přestavit vůz a vyřešit tak nedotáčivost či přetáčivost, poměr rychlosti a akcelerace nebo odezvu podvozku. Profíci se nad tím možná jen ušklíbnou, začátečníkům to však opravdu může mnohé osvětlit.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Leccos se dá zachránit i šikovným nastavením umělé inteligence. Stačí jen navolit tu správnou hodnotu a krok s ostatními udržíte i bez hodin strávených v garáži. To se ovšem snáze řekne, než udělá. Výkony oponentů v SimRacing jsou dosti nevyvážené a zatímco někde jsem si s AI na 95% skvěle zazávodil, na jiných okruzích mi všichni ujížděli. Při jednom závodě to můžete ještě metodou pokus-omyl vychytat. Kamenem úrazu je ale sezóna, kde se tyhle záležitosti volí hned na začátku a už nejdou změnit. Znovu jen musím vzpomenout na NASCAR Racing 2003, z dílen Papyrusu, jehož soupeři se dokázali výkonům hráče lépe přizpůsobit.

Zvětšit zdroj: Archiv Chování počítačem řízených vozů a jejich počínání na trati je silně závislé na míře agresivity. Ta se nastavuje odděleně (opět ISI specialitka) a opravdu dokáže změnit beránky na krvežíznivé vlky. Pakliže v F1 Challenge 99-02 se z poněkud nudné F1 stávalo drama ala série CART, tady se to trochu zvrtlo. Je sice pravdou, že závody NASCAR jsou o kontaktech – nechtěnému a mnohdy i úmyslnému popostrčení soupeře se prostě nevyhnete. Při hodnotách nad 50% jsem si ale připadal jako ve filmu Days of Thunder a každý druhý jezdec byl rázem Tom Cruise ;) Jinak ale AI není co vytknout, protivníci jezdí uvěřitelné stopy, předjíždějí vnitřkem i vnějškem a kontaktů se nebojí. Jenom to chce trochu poladit.

 Kde je pravda?
Fyzikální engine má být samozřejmě maximálně realistický a autentický, bere v potaz i nejmenší detaily a jeho akurátnost nám všem vyrazí dech. To alespoň slibují sami autoři. A realita? Faktem je, že ISI engine už několikrát prokázal svoje nesporné kvality. F1 Challenge 99-02 patří mezi simulátory F1 k tomu nejlepšímu a množství úžasných amatérských modů to jen potvrzuje. Nakonec stejnou technologii používá i právě vycházející supersimulátor GTR od profíků ze SimBinu, které zde zrecenzujeme příští týden. Do jaké míry však odpovídá chování aut ve hře skutečným stock-carům, se patrně nikdy nedozvíme. Zvlášť když 99% z nás vidělo vozy NASCAR maximálně v televizi.

Na vývoji se kromě jiných expertů podíleli i skuteční jezdci - tvůrci všude zmiňují dvě jména: Ryan Newman a Dale Earnhardt mladší – kteří pochopitelně pějí jen slova chvály. Aby ne, když mají smlouvu s EA a drobné nesrovnalosti byly za pochodu opravovány podle jejich připomínek. Co mi ale vrtá hlavou, jsou viditelné rozdíly mezi chováním aut v NASCAR SimRacing a NASCAR Racing 2003. Vždyť Papyrusu při vývoji také pomáhali profi závodníci a technická data poskytl tým Jasper MotorSport, společně s pneumatikářským gigantem GoodYear. Kde je tedy pravda? ;)

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Znovu se tak opakuje pár let stará situace – tehdy šlo o Formuli 1 a souboj F1 2002 vs Grand Prix 4 vs F1 Challenge 99-02. Všechny mělý být super speciál, všechny nejrealističtější simulátory jaké svět kdy viděl, přitom jízdní vlastnosti monopostů se navzájem hodně lišily. V tomhle případě bych se ale přeci jen klanil spíše na stranu Papyrusu. Dlouhá léta praxe s vývojem NASCAR simulátorů a spousta nasbíraných dat (ať už jde o aerodynamiku nebo realistický model pneumatik) určitě není nic, co by se dalo shromáždit přes noc, i když EA hovoří o osmnáctiměsíčním vývoji.

 Gentlemen, start your engines!
Zvětšit zdroj: Archiv Ačkoliv je základem hry už pár let používaný engine, jeho neustálé vylepšování přineslo i tentokrát svoje ovoce. Úžasná je hned úvodní prezentace v televizním stylu, kdy režie střídá záběry na závodiště, zní hymna Spojených států a nad hlavami diváků prolétá trojice stíhaček amerického letectva. Atmosféru následně podpoří ještě komentátoři a zatímco probíhá přivítání, doplněné stručným seznámením s tratí, kamera už roluje k vozům připraveným v depu. Před startérovým pokynem (Pánové, nastartujte motory) stihneme rychlou rekapitulaci výsledků z kvalifikace, ale to už had tvořený více jak čtyřicítkou aut následuje Pace Car a vyráží do zaváděcího kola.

Z grafiky stojí za vypíchnutí detailně vymodelované okruhy, především pak jejich povrch, se kterým si dal někdo obrovskou práci. Nad pečlivostí, s jakou byly tratě převedeny do digitální podoby (včetně různých nerovností a záplat na asfaltu) prostě nezbývá než smeknout. Slušně dopadlo i nejbližší okolí, včetně budov a tribun, na kterých jsou k vidění dokonce animovaní diváci. Stromy a palmy za bezpečnostním oplocením se vlní ve větru, díky nasvícení v reálném čase si během dlouhých závodů všimnete i pohybujících se stínů. Paráda.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů

Dokonalým dojmem působí také trojrozměrný kokpit, jehož vzezření si můžete do jisté míry upravit. Komu by snad ve výhledu na budíky překážel veliký volant, případně animované ruce na něm, nechá si zobrazit jen jeho tyč. Naproti tomu volba externích kamer přivodí mnohým asi menší zklamání, jelikož auta nejsou příliš detailní. A super textury ani hromada efektů s nasvícením v reálném čase a stíny to nezachrání. Na druhou stranu, možná je to rozumný kompromis – přeci jen vykreslovat čtyřicet vozů, společně s ďábelsky propracovanou tratí je docela nápor na hardware.

 Pekelný zvuk
Ozvučení je jedním slovem ohlušující. Není divu, jezdí se v betonových arénách a zvuk nemá kam utéct ;) Burácení motorů má však velký podíl na výborné závodní atmosféře a díky prostorovým efektům mnohdy dokážete včas zavřít soupeři cestu. O komunikaci ve sluchátkách se valnou část závodu stará spotter, sledující bezprostřední dění okolo vozu, čas od času se ozve i vrchní mechanik – to když zapomenete sledovat kontrolky s teplotou vody a oleje. Oba odvádějí slušnou práci, jen spotter by občas mohl být „akčnější“, co se časování informací týče.

Zvětšit zdroj: Archiv K naprosté spokojenosti je znovu zapotřebí pohrát si drobet s hlasitostí. Zvlášť ti kdo nevlastní závodní sedačku s force-feedbackem (a že nás je ;) asi budou chtít pořádně slyšet pískot pneumatik, oznamující začínající smyk. Hlasitost motorů je proto rozumné snížit, naopak volume doprava je doporučeno u hudby. Soundtracky mají EA u svých her většinou vypečené a NASCAR SimRacing není výjimkou. Z bezejmenných (pro většinu z nás) amerických kapel vyčuhují snad jen Papa Roach, někomu by mohl být povědomý i David Robidoux, jehož „NASCAR theme“ používá u svých přenosů televizní stanice Fox.

Stáhněte si: Demo, Trailer, Cheaty...

Související články: Novinky, Nascar Racing 2003 recenze (5/2003), Nascar Racing 2002 recenze (3/2002), Nascar Racing 4 recenze (3/2001), Nascar Heat recenze (9/2000)

Marek Beniač
autorovi je 27 let, dříve psal pro GamePort, pracuje v IT, nejraději má hry sportovní a závodní, případně akce všeho druhu, ostatní žánry ale též vyloženě nezavrhuje






 
 
Marek Beniač

Verdikt:

První „vážný“ NASCAR titul od EA dopadl nad očekávání dobře. Slibované pokoření krále (Nascar Racing 2003) se sice nekoná, ale popravdě – napoprvé jsem v to ani moc nedoufal. Kvalitativní posun a ruce zkušených harcovníků jsou znát, přesto je škoda těch drobných chybiček a hloupých nedodělků. Pokud budou ale EA pokračovat v podobném duchu, SimRacing s číslovkou 2006 by už mohl zamíchat kartami.

Nejnovější články