Autor: Marek Beniač Publikováno: 24.března 2005 | Verze hry: finální/anglická Doba recenzování: 2 týdny |
![]() ![]() ![]() TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek EA mají oficiální licenci na všechno a na všechny, tudíž toho náležitě využívají. V případě NASCAR SimRacing dokonce nedisponují jen jednou, ale hned třemi populárními závodními sériemi. Kromě „hlavního“ Nextel Cupu hra obsahuje také slabší třídu Busch Series a trojici uzavírá Craftsman Truck, což je klání pick-upů. Všechna data a údaje jsou založena na sezóně 2004, převedeno do řeči čísel je to více jak šedesátka licencovaných řidičů a pětadvacet závodních okruhů. Drtivá většina z nich jsou samozřejmě ovály, v podobě speedways, superspeedways nebo short tracks. Zatočit volantem napravo jde v podstatě pouze na dvou tratích - Watkins Glen a Infineon Raceway. Funkci bonusu pak plní trio fiktivních „fantasy“ tratí, jenž se zpřístupní až s úspěchy v sezóně. ![]() Původ autorů se od počátku nezapře, jelikož se začíná tvorbou profilu a následným nahrazením některého z existujících jezdců. Skočit lze do libovolného vozu a libovolné série. NASCAR fandové jistě ocení barevné provedení aut, díky licenci takřka maximálně autentické. Milovníci simulátorů dokáží být opravdu ![]() V případě Nextel Cupu hra navíc obsahuje také sezónu 2005 - vzhledem k datu vydání ale notně improvizovanou a slíben je bezplatný přídavek se skiny. Výsledný dojem kazí jen absence editoru, ve kterém by si každý navrhnul pomalování vozu podle svého (ala Papyrus) a prapodivná cenzura u reklamy na pivo a alkohol. Nepokryla to licence nebo v tom snad EA vidí něco závadného? Rukopis Image Space Incorporated (ISI) je jasně patrný také z použitého rozrhraní a všichni, kdo znají F1, GT či NASCAR závody v podání EA, tu budou jako doma. Veškerá menu, setupy a volby nastavení jsou na svých místech a nikdo nezabloudí. Nepřekvapí ani herní módy – jsou totožné s NASCAR Thunder a hrami od Papyrusu. Režim testování má k dispozici data z telemetrie (další to odkaz na F1 Challenge 99-02) a Race Now samozřejmě zahrnuje jeden závodní víkend, se vším všudy – od kvalifikací až po závod. ![]() ![]() ![]() Chybět nemůže ani multiplayer. Ten lze provozovat po lokální síti a internetu, přičemž v praxi to musí být vážně paráda. Tvůrci slibují závody až s 43 protivníky, hlasovou komunikaci a možnost přidat do takového klání dokonce AI jezdce. Kvality síťového kódu jsme na vlastní kůži sice nevyzkoušeli, ovšem první ohlasy nejsou zrovna příznivé (problémy s rychlostí a warpy). ![]() Pokud vás kariéra vůbec nezajímá, není problém absolvovat vše jen z pozice řidiče-závodníka. Pakliže si ale zaškrtnete „owner/driver“, užijete si také trochu té ekonomiky a vedení stáje vůbec. Kariéra začíná mezi pick-upy v Craftsman Truck Serii, pomalováním auta (jen pár předpřipravených skinů, plus změna barev) a podpisem smlouvy se sponzory. Po několika prvních úspěších se přidávají další mecenáši, auto se plní samolepkami a příjmy rostou. Zajímavě je vyřešen upgrade a zvyšování výkonu. Peníze z reklamy lze totiž investovat do výzkumu a vývoje, přičemž k dispozici je hned několik kategorií. Inženýři a vývojáři se mohou vrhnout na aerodynamiku, šasi, motor… Rychlost výzkumu a geniální nápady jsou samozřejmě přímo závislé na množství vynaložených peněz. Ano, kariéra opět trochu zavání arkádovým šplháním po žebříčku. Tím spíš, že po vítězné sezóně mezi pick-upy dostanete pozvánku mezi stock-cary (Bush Serie) a následně také do Nextel Cupu. Ale NASCAR, to je hlavně americká zábava, takže EA nám prostě přibalili i americký sen a cestu nováčka na trůn šampióna. Osobně nejsem proti a komu se to příčí, může se věnovat jen šoférování a fungování týmu nechat na počítači. Tím se ovšem připraví o veškeré slasti a strasti, které skýtá reklamní trh. ![]() ![]() ![]() Peníze od sponzorů totiž nemusí být jediným příjmem, vždyť proč nepodnikat na vlastní pěst? Tenhle aspekt hry mne opravdu pobavil a potěšil zároveň. Nějak si nevzpomínám, že by v některé závodní hře bylo možné vyrábět reklamní či propagační předměty a těžit tak ze svých úspěchů na dráze. Trička, akční figurky, modely autíček, repliky přileb… všechny tyhle pitominky jdou doslova na dračku, ale jen když se daří. Stačí však dva-tři smolné závody, ve kterých auto nedovezete do cíle a fandové si raději koupí nějakou blbost, na které je vyobrazen Dale Earnhardt ;) Pro začátečníky i pokročilé ![]() ![]() Grafika a umělá inteligence Strašákem bývají někdy u simulátorů možnosti nastavení aut a celá garáž obecně. NASCAR SimRacing patří k těm hrám, které vám na voze dovolí naštelovat úplně všechno a při pohledu na data z telemetrie, popřípadě pokročilé obrazovky s nastavením, by leckomu mohlo být nevolno ;) Naštěstí pomocná ruka pro méně zdatné zafunguje i tady. Má podobu několika posuvníků, kterými lze jednoduše a hlavně rychle přestavit vůz a vyřešit tak nedotáčivost či přetáčivost, poměr rychlosti a akcelerace nebo odezvu podvozku. Profíci se nad tím možná jen ušklíbnou, začátečníkům to však opravdu může mnohé osvětlit. ![]() ![]() ![]() ![]() Fyzikální engine má být samozřejmě maximálně realistický a autentický, bere v potaz i nejmenší detaily a jeho akurátnost nám všem vyrazí dech. To alespoň slibují sami autoři. A realita? Faktem je, že ISI engine už několikrát prokázal svoje nesporné kvality. F1 Challenge 99-02 patří mezi simulátory F1 k tomu nejlepšímu a množství úžasných amatérských modů to jen potvrzuje. Nakonec stejnou technologii používá i právě vycházející supersimulátor GTR od profíků ze SimBinu, které zde zrecenzujeme příští týden. Do jaké míry však odpovídá chování aut ve hře skutečným stock-carům, se patrně nikdy nedozvíme. Zvlášť když 99% z nás vidělo vozy NASCAR maximálně v televizi. Na vývoji se kromě jiných expertů podíleli i skuteční jezdci - tvůrci všude zmiňují dvě jména: Ryan Newman a Dale Earnhardt mladší – kteří pochopitelně pějí jen slova chvály. Aby ne, když mají smlouvu s EA a drobné nesrovnalosti byly za pochodu opravovány podle jejich připomínek. Co mi ale vrtá hlavou, jsou viditelné rozdíly mezi chováním aut v NASCAR SimRacing a NASCAR Racing 2003. Vždyť Papyrusu při vývoji také pomáhali profi závodníci a technická data poskytl tým Jasper MotorSport, společně s pneumatikářským gigantem GoodYear. Kde je tedy pravda? ;) ![]() ![]() ![]() Znovu se tak opakuje pár let stará situace – tehdy šlo o Formuli 1 a souboj F1 2002 vs Grand Prix 4 vs F1 Challenge 99-02. Všechny mělý být super speciál, všechny nejrealističtější simulátory jaké svět kdy viděl, přitom jízdní vlastnosti monopostů se navzájem hodně lišily. V tomhle případě bych se ale přeci jen klanil spíše na stranu Papyrusu. Dlouhá léta praxe s vývojem NASCAR simulátorů a spousta nasbíraných dat (ať už jde o aerodynamiku nebo realistický model pneumatik) určitě není nic, co by se dalo shromáždit přes noc, i když EA hovoří o osmnáctiměsíčním vývoji. ![]() Z grafiky stojí za vypíchnutí detailně vymodelované okruhy, především pak jejich povrch, se kterým si dal někdo obrovskou práci. Nad pečlivostí, s jakou byly tratě převedeny do digitální podoby (včetně různých nerovností a záplat na asfaltu) prostě nezbývá než smeknout. Slušně dopadlo i nejbližší okolí, včetně budov a tribun, na kterých jsou k vidění dokonce animovaní diváci. Stromy a palmy za bezpečnostním oplocením se vlní ve větru, díky nasvícení v reálném čase si během dlouhých závodů všimnete i pohybujících se stínů. Paráda. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Dokonalým dojmem působí také trojrozměrný kokpit, jehož vzezření si můžete do jisté míry upravit. Komu by snad ve výhledu na budíky překážel veliký volant, případně animované ruce na něm, nechá si zobrazit jen jeho tyč. Naproti tomu volba externích kamer přivodí mnohým asi menší zklamání, jelikož auta nejsou příliš detailní. A super textury ani hromada efektů s nasvícením v reálném čase a stíny to nezachrání. Na druhou stranu, možná je to rozumný kompromis – přeci jen vykreslovat čtyřicet vozů, společně s ďábelsky propracovanou tratí je docela nápor na hardware. Ozvučení je jedním slovem ohlušující. Není divu, jezdí se v betonových arénách a zvuk nemá kam utéct ;) Burácení motorů má však velký podíl na výborné závodní atmosféře a díky prostorovým efektům mnohdy dokážete včas zavřít soupeři cestu. O komunikaci ve sluchátkách se valnou část závodu stará spotter, sledující bezprostřední dění okolo vozu, čas od času se ozve i vrchní mechanik – to když zapomenete sledovat kontrolky s teplotou vody a oleje. Oba odvádějí slušnou práci, jen spotter by občas mohl být „akčnější“, co se časování informací týče. ![]() Stáhněte si: Demo, Trailer, Cheaty... Související články: Novinky, Nascar Racing 2003 recenze (5/2003), Nascar Racing 2002 recenze (3/2002), Nascar Racing 4 recenze (3/2001), Nascar Heat recenze (9/2000) |
Marek Beniač | |
autorovi je 27 let, dříve psal pro GamePort, pracuje v IT, nejraději má hry sportovní a závodní, případně akce všeho druhu, ostatní žánry ale též vyloženě nezavrhuje |