zavřít

Nascar Racing 2002 - recenze

Vychází na platformách: Windows, PS2, Xbox

Verdikt: Nascar 2002 od Papyrusu jsou přesně tím, čím chtějí být - nejrealističtějším ztvárněním amerických Nascar Winston Cup závodů. Kdo má rád akční hry typu NFS, toho asi kroužení 200 kol stále doleva moc nepotěší, ovšem fandové Nascar závodů budou maximálně uspokojeni.

Hodnocení redakce 9/10

Jak hodnotíme

- Recenze autor: Redakce Games.cz Komentáře: 0

Kroužení po oválech se trochu vymyká běžnému pojetí závodů a pro příznivce NFS asi nebude tím nejlákavějším, ale zájemci o realistickou simulaci budou podle recenze z nových Nascarů nadšeni.

Autor: Ladis
Publikováno: 14.března 2002


Předem této recenze bych chtěl uvést na světlo světa fakt, že nejsem žádným zarytým fandou Nascar série, nýbrž fandou Formulí 1 a z toho důvodu píši tuto recenzi z pohledu běžného evropského hráče, který se jen sem tam rád podívá na záznam závodu Nascar Winston Cup třeba na Fox Sports či na Eurosportu.

Závody Nascar se tak trochu vymykají běžnému pojetí motoristických závodů. Evropan se diví a nechápe, Američan, již v pokročilém stádiu opojení břitkých pivním mokem, ze zaujetím zírá na smečku navzájem se stíhajících vozů, doufaje v nějaký kvalitní karambol, kvůli kterému vlastně celou tu zdlouhavou cestu z jeho vyhřátého gauče až sem, na tuto trať, podnikl. Člověk zcela neznalý kolosu jménem Nascar, odrostlý na "normálnějších" formách motoristických závodů typu Formule1, Formule 3000, Rallye a jiných, naprosto nemá šanci pochopit, co nutí Američany přes dvě hodiny sledovat levosměrné kroužení za sebou seřazených aut po oválu.

 Od mistrů v oboru
Teprve po alespoň letmém proniknutí do tajů rychlosti, gripu, aerodynamiky, ale i taktizování a v neposlední řadě i štěstí (a smůly), člověk začne chápat kouzlo, které závody Nascar bezesporu mají. Američané zkrátka milují velké rychlosti, taktizování i boje uvnitř skupin vozidel. Výsledkem jsou časté havárie, mnohdy neuvěřitelně vyhlížející, ovšem díky vysoké bezpečnosti vozů, téměř vždy končící happy-endem v podobě s pouhými pohmožděninami vystupujícího pilota ze zcela zdemolovaného vozu, z nejž zbyla pouhá kostra s fragmenty plechu, což již samo o sobě vypadá na malý zázrak.

Společnost Papyrus byla již odjakživa spojena se synonymy realističnosti a preciznosti. Vzpomeňme jen, jak jsme se mnozí z nás kdysi, v dobách procesorů řady 486, proháněli ve hře Indycar Racing, nadšeni na tehdejší dobu špičkovou grafikou v rozlišení 320x200 pixelů. Již tenkrát byly vysoce hratelným titulem a tento atribut právem náleží i dnešní recenzované hře Nascar Racing 2002 Season, která je vytvořena pod oficiální licencí National Association for Stock Car Auto Racing (NASCAR). Setkáme se zde tak se skutečnými kapacitami typu Jeff Gordon či Tony Stewart a skutečnými okruhy, jako jsou slavná Daytona či Talladega.



Nascar vznikl v roce 1948, obsahuje tři hlavní série: Winston Cup, který je nejpopulárnější a ve kterém se jezdí sedany, Craftsman Truck Series, podobný Winston Cupu, ovšem závodí se zde s pick-upy a nakonec Busch Grand National, kde závodí začátečníci se sedany. Krom těchto tří hlavních hlavních podniků se za jménem Nascar skrývají i víceméně amatérské Weekly Racing či různé Nascar Touring Cars. Ovšem podstatné jsou výše tři zmiňované podniky, na sobě zcela nezávislé, na kterých se závodí celý rok kromě prosince a ledna. Důležitý a podstatně odlišný od jiných evropských závodů je fakt, že se nejezdí za deště, neboť kombinace mokré trati nerovnoměrně usychajíc, výkonu motorů kolem 750 koní, rychlostí přesahujíc i 330 kph a jízdy stylem auto na autě, by představovala abolutní masakr, který by diváky abnormálně potěšil poprvé a i naposled.

Nechoďme okolo horké kaše a na rovinu si řekněme, že od předešlého titulu Papyrusu - Nascar 4 (recenze), se nové Nascar 2002 nijak zvlášť diametrálně neliší. Změny tu jsou, ovšem ne tak zásadní, aby vykompenzovaly motiv hráče, spokojeného s dosavadními Nascar 4, koupit nový díl Nascar za plnou prodejní cenu v podobě samostatného titulu.

 Autoškola řidiče Nascaru
Samozřejmě, jisté změny oproti minulému dílu se konají - především v oblasti fyzikálního enginu, umělé inteligence, kolizního enginu a neposledně grafiky a zvuků. Zřejmě první, co vás na první pohled "praští" do očí, jsou perfektně zpracované Driving Lessons. Jedná se o výukový balík deseti lekcí, jež si klade za cíl seznámit hráče s pozadím série Nascar. V nevídaně kvalitně provedených tutorialech se seznámíte se základy ježdění, principem a praktickým využitím draftingu, strategií v boxech, s teorií pneumatik, nastavení vozu, managementu paliva a neposledně také s výborným slovníčkem odborných výrazů. Tutorial zahrnuje i takové vychytávky, jako názorné zobrazení probírané teorie ve skutečnosti, neboli přímo z pohledu jezdce vidíte, co se například stane, pokud v ostřejší zatáčce neuberete plyn, prudce zabrzdíte či naopak plyn prošlápnete až na zem.

Oproti mnoha jiným závodním hrám, ve kterých se, pokud je vůbec zastoupen, výukový mód šije horkou jehlou až na poslední chvíli před oficiálním vydáním hry, Nascar 2002 obsahuje nejlépe zpracovaný výukový tutorial, jaký jsem měl kdy možnost poznat. Pochvala autorů je zde opravdu na místě.

Ve srovnání s Nascar 4 se N2002 liší i ve zdokonaleném fyzikálním enginu. Vůz, který řídíte, již konečně máte plně pod rukama. V N4 se mi zdálo, že vůz až moc často má tendenci jít do smyku. V N2002 se tak děje rovněž, samozřejmě, ale jen v adekvátních situacích, přesně jak byste čekali v reálu.


Nejprestižnějším podnikem je výše zmiňovaný Winston Cup, na kterém je ostatně celá hra založena. Sezóna obsahuje kolem 35 závodů, jejichž počet se rok od roku mění (pro rok 2002 je to 39 závodů), valná většina z nich se jezdí na víceméně oválných speedways či superspeedways, divácky nejoblíbenějších a zároveň pro jezdce nejnebezpečnějších. Závody se jezdí na délku 300, 400 či 500 mil (proto se jezdí až na stovky kol), vyjímkou je třeba šestisetmilový atraktivní závod Coca Cola v Charlotte. Tyto dráhy jsou roztroušeny po celé jižní části USA, naprostá většina je tvořena ovály, některé jsou specifické svým tvarem, jako třeba Pocono či obří Talladega, která má dvě velké a jednu malou zatáčku. Neoválné dráhy jsou dvě - Sears Point a Watkins Glen.

 Zdokonalený fyzikální engine
Jinak jak už jsem řekl na začátku recenze, nejsem žádný velký fanda Nascar, proto již těžko dále porovnám jemné detaily, v nichž se fyzikální model liší od předešlého. Jako normální hráč mohu jen říci, že vůz se chová opravdu maximálně věrohodně, nebojím se říci slovo realisticky. Například pokud při rozjezdu přeženete plyn a doslova promáčknete pedál až k zemi, nesmíte se divit, že krom burnoutu půjdete okamžitě do smyku. Také při projíždění zatáčkami na hranici adheze je možné zatáčení vozu korigovat krom volantu i jemnou spoluprací s pedálem plynu. Neboli přidáte-li plyn, auto se začne stáčet k vnější straně trati, tj. doprava, uberete-li, pak naopak doleva. Podrobný popis techniky jízdy vám názorně priblíží již zmíněný výukový tutorial.

Podobně jako fyzikální engine, byl vylepšen i engine kolizní, jež společnost Papyrus dovedla až k téměř naprosté dokonalosti. Vozy se nárazem ničí zcela podle reálu - nejen zmačkáním plechů, ale i pokroucením kostry vozu. Vylepšením oproti minulé verzi je i propracovanější systém odlétavajících částí vozu, prostě si představte pokroucený blatník, který je katapultován energií nárazu do vzduchu a dopadajíc v lepším případě mezi vozy ostatní, v horším na lebinu některého z diváků. Deformovaná karoserie vozu, škrtající o silnici hází doslova ohňostroj jisker za doprovodu efektní kouřové clony. Prostě lahůdka a pastva pro oči.

Pro názornější představu jsem pro vás z opravdu povedeného replaye (rozuměj rozjel jsem to v protisměru do kolony ostatních vozů, součtová rychlost v momentu nárazu kolem půl machu :) típnul pár velmi elegantních screenshotů, které zcela ryze představí geniální programátory kolizního enginu Papyrusu. Především záběr, jak mé auto dopadlo na střechu jiného a co z ní zbylo, je vskutku oko potěšujícím.


Rychlost sedmisetpadesátikoňových monster se pohybuje dle trati od nějakých 180 až do 340 kph. V seriálu závodů Winston Cup se jezdí s vysoce modifikovanými vozy Chevrolet Monte Carlo, Ford Taurus, Dodge Intrepid a Pontiac Grand Prix. Jeden vůz má cenu kolem sta tisíc dolarů, za sezónu průměrný jezdec "odstaví" tak dva tři vozy, díly rovněž nejsou zadarmo, něco ubere plat pilota a další, takže rozpočet týmů není zrovna zanedbatelný, je doslova tučný, většina financí je tak alokována především přes množství sponzorů, na kterých je Nascar závislý.

 Jako ve skutečnosti
Realističnost je opravdu zcela výjimečná, dokonalá, tedy s vypnutím asistence dobržďování, řízení, protiprokluzu a dalších. Jako samozřejmost působí fakt, že studené pneumatiky mají jinou adhezi, než zahřáté, s deformovanou karoserií se negativně mění i aerodynamický odpor vozu, což vede k nižší maximální rychlosti, počasí je proměnlivé, mraky se pohybují, zásadně se projevuje efekt draftu, kdy skupina těsně za sebou jedoucích vozů jede rychleji, než vůz osamocený - což souvisí s existencí vakua za zádí vozu a snížení odporu, dokonalý efekt větru, prostě plno drobných, ovšem detailně propracovaných atributů. Docela rád bych viděl matematický model fyzikálního enginu celé hry - je to vskutku know-how, které vlastní jen a jen Papyrus.

Přiblížíte-li se těsně za zadek vozu jedoucího před vámi, doslova cítíte zrychlení nejen vašeho, ale i oponentova vozu. Strategií je tedy nejezdit osamoceně, nýbrž ve skupinách po třech či pěti vozech. Je již jen na vás, zda využijete šance a manévrem se dostanete ze vzduchového pytle před soupeře. Touto strategií máte mnohdy šanci dojet i o něco rychlejší skupinu více vozů daleko před vámi. Pokud se občas dívate na Fox Sports či na Eurosport na závody Nascar, můžete vidět, jak se čas od času auta ve skupince mezi sebou jakoby vymění. Krom touhy o zlepšení pozice stojí za tímto manévrem i snaha ochladit vzduch před vozem, neboť dlouhodobou jízdou za zádí vozu se zvyšuje celková teplota všech jeho komponent a dochází ke snížení výkonu. Podobně to platí i například ve Formuli 1.

 Lehčí obtížnost pro víkendové hráče
Toto vše je hra schopna simulovat. Informace o jednotlivých komponentách vozu (stav a teplota pneumatik, množství paliva...) a o průběhu závodu (pořadí jezdců, počet odjetých kol, best lap time, last lap time...) jsou přístupné stejně jako v minulém díle přes klávesy F1-F8. Klávesa F9 je vyhražená pit stop strategii.

Oproti N4 se poněkud snížila obtížnost oponentů, hra je tak přístupná širšímu okruhu potenciálních hráčů. Začátečníci si mohou zapnout nejen automatickou převodovku, ale i asistenci řízení a snížit obtížnost oponentů v procentech (projevující se jejich maximální možnou rychlostí) a skvěle si tak vychutnat vynikající atmosféru hry, stejně tak jako zarytí fandové, kteří budou jezdit výhradně na manual převodovku s manuální spojkou, vypnutou veškerou asistencí a poškozením zaplým na realistic. Je rovněž možné hrát krom simulace i arcade mód, ovšem ani v tomto případě nečekejte nějaké nesmyslné hardcorové ježdění ala Carmagedon, i zde platí fyzikální zákony.


Jakkoliv se vozy Nascar mohou zdát podobné běžným sériovým vozům, mají s nimi opravdu jen málo společného - posuďte sami: vozy nemají dveře, pilot nastupujem oknem beze skel (bezpečnost), vůz je opatřen speciálními zpevňovacími rámy, které jsou jádrem bezpečnosti Nascaru, absence jakýchkoliv světel, vnějších zpětných zrcátek, která by ostatně v tlačenici dlouho nevydržela, specificky nastavený podvozek na jízdu pouze doleva (různé tlumiče na kolech, rozdílný tlak pneumatik, nastavení geometrie...), palivo tvořené 104-oktanovým benzínem.

 Herní módy
Umělá inteligence oponetů se od doby Nascaru 4 také hnula kousek kupředu - okolní spolujezdci se již nechovají tak sterilně roboticky, jako minule, nedělají zbytečné chyby, ovšem ještě to není zcela "ono". Tím chci říci, že AI Nascar 2002 je jednou z nejlepších ze všech závodních her současnosti, ovšem opravdu dokonalá bude teprve s příchodem mnohem a mnohem výkonnějších procesorů. Programátoři AI udělali maximum, co mohli s ohledem na výkon dnešních počítačů.

Nascar 2002 nabízí standardní herní módy, jako jsou trénink, závod, šampionát a multiplayer. Závodit můžete na celkem 24 tratích. Ano, nově přibyly tři tratě - Chicagoland Speedway, Kansas Motor Speedway a jedna třímílováí fantasy trať s 36 stupňovým náklonem.

 Daň za propracovanou grafiku
Grafika hry je rovněž propracovanější, než u N4. Asfalt na dráze je skutečně asfalt, vozy vypadají naprosto dokonale, jsou precizně vymodelovány, textury jsou ještě detailnější, než v minulém díle (mají rozlišení 512x512 pixelů), po celé trati je spousta drobných detailů, které přispívají k absolutnímu fotorealistickému zobrazení (pro porovnání jsem přidal i pár obrázků z reálných Nascar závodů ze satelitu - rovněž trať Daytona - které se tady poflakují někde okolo). Novinkou je i zobrazení ideální stopy, barevně zabarvené dle toho, zda je potřeba akcelerovat, či brzdit. Nasvícení scény je perfektně zvládnuto, hra stínů a ploch zalitých sluncem je přesně taková, jakou máte možnost vidět v TV při závodech z pohledu kokpitu vozů.

Jediným úskalím je vyšší hardwarová náročnost. Na mém Duronu 800 s 256 MB SDRAM, GeForce2 MX 32MB a 19" monitoru jsem si zahrál na maximální detaily pouze v rozlišení 800x600x32. V rozlišení 1024x768x32 byla hra sice ještě hratelná, ale nikoliv plynulá. Frame rate kolísal mezi 35 a "vražednými" 14, při běžném závodu z pohledu kokpitu (hra nabízí jeden interní a tři externí pohledy) na úrovni 22 fps, což není mnoho. Inu už nemám dělo jako dřív (počítač :) Procesor velmi zatěžuje ani ne tak grafika, jako spíše matematický výpočet fyzikálního a kolizního enginu, tudíž snížením detailů si pomůžete, ale ne o mnoho - v rušných scénách vám hra může trhat při jakkoliv nastavené grafice, pokud jedete na maximální simulaci.


Pravidla závodů jsou upravena jak semafory, rozmístěnými podél celé trati, tak i vlajkami a tzv. pace carem, obdobou safety caru z Formulí 1. Vlajek je celkem 7, nejdůležitější jsou žlutá, vyvěšovaná v situaci, kdy je na trati nebezpečí (vozy nemohou předjíždět, seřadí se za pace car) a zelená, značící pokračování závodu. Odlišným od Formulí 1 je i pit stop, zde trvající kolem 15-18 vteřin a mající znatelně odlišná pravidla.

• Ozvučení a replay
Spolu s báječnou grafikou jde ruku v ruce i špičkový 3D zvuk, využívající naplno schopností vaší 3D zvukové karty. Zvuk motorů zní věrohodněji a mohutněji, než v N4, krom typických ruchů uslyšíte i pískání pneumatik, pokud se dostanete na hranici adheze. Opravdovým zážitkem je zvuk, jež vás obklopuje, máte-li zaplý pohled z kokpitu - zvuk motoru spolu se všemi ruchy, hlas vašeho spottera, dokonale ozvučené řazení - jako bych seděl ve skutečném voze Nascar. Lahůdkou a pastvou pro uši jsou pak situace předjíždění, kdy slyšíte oponenty všude okolo sebe. Opravdu zážitek!

Téměř na konec jsem si nechal poslední lahůdku této výborné hry - replay. To, co se v jiných hrách přidává jako nutné zlo, je v Nascar 2002 dovedeno k dokonalosti. Možnost pohledů spousty kamer z pozice jakéhokoliv jezdce, možnost střihu, editace, uložení na disk, to vše je replay z Nascar 2002. Okolní obrázky bych bez tohoto vynikajícího replaye nikdy nezískal.

Pro dokonalý pocit realističnosti opravdu vřele doporučuji hrát hru s volantem a pedály - teprve poté má Nascar 2002 punc maximální možné dokonalosti. Na klávesnici to jde taky, ale hra se hraje stejně, jako byste chtěli vaše auto ovládat šesti klávesami.

Pokud jste však šťastnými majiteli Nascar 4, je otázkou, zda se koupě Nascar 2002 kromě získání dat nové sezóny vyplatí. Radikální změny se nekonají a cena plné verze hry není rovněž zanedbatelná. Řešení je jednoduché - neprohloupíte, když si hru koupíte, ovšem ani nemusíte litovat, budete-li nadále závodit v Nascar 4.

Stáhněte si: Trailer (3 MB), Demo (56 MB)
Související články: Nascar Racing 4 recenze (březen 2001), Nascar Heat recenze (září 2000)

 
Ladis
připravil: jd




 
 

Novinky na CZC.CZ

Poslední komentáře

celkem 0

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PlayStation 4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Nintendo Siwtch, 3DS, DS, PS Vita, Android a iOS. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i pravidelné testy a novinky z oblasti hardwaru, podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Kingdom Come: Deliverance, Red Dead Redemption, Call of Duty, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield, nebo FIFA.