Nascar 09 - recenze
7/10
zdroj: tisková zpráva

Nascar 09 - recenze

30. 7. 2008 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Při detailním srovnání s minulým ročníkem jsme zjistili, že přichází s většími inovacemi, než bývá u EA Sports zvykem, ačkoli jinak pořád platí, že tyhle okruhové závody to u nás budou mít vždycky těžké.

Autor: Michal Jonáš
Publikováno: 22.července 2008
První česká recenze zdroj: tisková zpráva Verze: X360/prodávaná/ang.
Doba recenzování: 10 dnů

Obrázek zdroj: tisková zpráva
Příjemným překvapením se pro mě staly nejnovější okruhové závody, které to budou mít u nás v Evropě vždycky těžké, protože jsou cíleny výhradně pro americké publikum. Ovšem notnou dávku napětí a adrenalinu těsných závodů v nich najde kupodivu i Evropan. I přesto, že EA s důkladností sobě vlastní recyklují nejpopulárnější silniční závody v Americe prakticky každý rok, Nascar 09 na tom zas tak špatně určitě není. Oproti svému předchůdci na stejné konzoli je letošní ročník mnohem bohatší a vytříbenější, tudíž se nemusí vedle ostatních platforem schovávat, jako musel ořezaný minulý díl.

 Hvězda vám vždy poradí
Tradičně je hlavní postavou hry nějaký špičkový jezdec Nascar, letos to je čtyřnásobný šampion královské Sprint série Jeff Gordon, šklebící se z obalu hry. Tento jezdec není jen marketingová figurka, nýbrž slouží jako mentor a průvodce celou hrou, když se prochází každou částí uživatelského rozhraní. Systém menu vůbec prošel poměrně zásadní renovací, nyní jej tvoří plovoucí kontextové nabídky na pozadí plně animované 3D závodní dílny. Díky tomu je navigace naprosto přehledná a po prezentační stránce Nascar 09 musím hodně pochválit.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Po stránce závodní je novinek již méně, ovšem opět v porovnání s minulým ročníkem došlo k vítaným změnám. Předně hra kopíruje startovní pole odpovídající všem třem závodním sériím v šampionátu Nascar, kdy na trati může jezdit až solidních 43 vozů. Zde se ale musím zastavit u multiplayeru, jenž je nadále zkostnatělý až běda, protože nabízí pouze jednotlivé závody pro chabých 14 hráčů a pouze na internetu, bez rozdělené obrazovky. V tomto počtu mají online seance k atmosféře bojů kolo na kolo hodně daleko, přitom takový šampionát absolvovaný v týmové kooperaci s kamarádem by měl určitě něco do sebe.

Na internetu se zatím jezdí docela málo a ani těch 14 vozů na trati jsem nikdy nezažil. Tudíž je lepší věnovat se offline závodění, jenž je tím pravým kořením Nascar 09. Již od začátku se můžete klidně vydat na jakoukoli ze 17 tratí tohoto ročníku soutěže, včetně dvou klasických silničních okruhů Watkins Glen a Infineon Raceway. Ani po tolikáté Nascar na absolutní grafickou špičku v rámci platformy (Forza Motorsport 2, PGR4, Grid) nestačí, však se toho na vesměs velmi podobných betonových oválech nedá moc vylepšit, ale celkově vzato nejde rozhodně o nijak špatný obrázek, spíše naopak.

 Tvrdí chlapíci
Tradičně skvěle vymodelovaná jsou všechna licencovaná auta, suplující nový koncept bezpečného vozu „Car of Tomorrow“, jenž nahradil dřívější standardizované konstrukce závodních vozů. Příslušnost ke staré škole ale Nascar 09 nezapře topornými jezdci, kteří nejsou vůbec animovaní a ani sebevětší náraz je nedokáže absolutně rozhodit. Podobně jsou na tom i diváci, kteří sice slyšitelně hlučí, ale stejně jsou to jen placaté opakující se textury, jež na delší vzdálenost vypadají spíše jako barevné sedačky, než lidské bytosti.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Oproti tomu si tvůrci lépe vyhráli s poškozením, které je nyní poměrně uvěřitelné a ihned patrné na jízdních vlastnostech vozu. Jeden větší šťouchanec stačí na roztržení pneumatiky, s čímž se nedá skoro dojet ani do boxů. Právě pit stopy patří k tomu nejlepšímu, co dnes můžete ve hrách vidět. Po zajetí do boxů auto převezme autopilot, načež započne naprosto znamenitě animovaný rej mechaniků okolo vozu, jenž není k rozpoznání od skutečných přenosů na ESPN, nebo NASN.

Před zajetím do boxu si samozřejmě můžete ještě předvolit množství paliva, výměnu gum a další volby, pak se jen díváte na dokonalý koncert mechanické kapely. Nechybí ani plnič paliva s obřím trychtýřem typického kanystru, nebo lelkující maršál pořadatele, dohlížející na regulérnost boxové zastávky. Tak pěkné provedení pit stopů jsem za poslední dobu nikde jinde nezažil. V nepoměru k placatým divákům příjemně překvapí také funkční startér na ochozu nad tratí mávající příslušnými vlajkami, nebo automatické opakovačky častých bouraček a smyků, při kterých vyjede na trať safety car. Replaye lze podrobně ovládat a potěší také možnost jejich uložení.


 Hrajte si úplně všichni
Velká pozornost byla věnována nastavení a přizpůsobení ovládání pro všechny typy hráčů. V Nascar 09 naleznete dva odlišné řidičské styly, které si můžete samozřejmě napřed vyzkoušet. Normální je určen pro začátečníky a méně zkušené hráče, přičemž vozidla mají zjednodušené jízdní vlastnosti blízké arkádě a nejsou brány v potaz síly působící na vozidlo ve vysokých rychlostech. Profesionální styl je zcela opačný, tedy inklinující k reálnému simulátoru, když hráči nepromine sebemenší chybku a vozidla se chovají přesně podle fyzických zákonů.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Právě druhý styl je ale mnohem zajímavější, protože jezdit v chumlu dalších čtyřiceti soupeřů v rychlostech kolem 300 km/h se stálou hrozbou kolize, smyku a hodin, je hodně adrenalinová záležitost. To je ale typická vlastnost série Nascar, kde stačí malé postrčení, nebo větší otočení volantu a je konec všem nadějím. V případě profesionálního stylu je už standardní ovladač skoro málo citlivý, nicméně lze nastavit linearitu podle svého, takže to není takový problém. Každopádně volant je mnohem lepší volbou, byť i u joypadu si lze prakticky rozhodit funkce na tlačítka zcela dle libosti.

 A zase ta pověst
Kromě dvojice řidičských stylů si můžete navíc zvolit jednu ze tří výkonností umělých soupeřů a popř. aktivovat rozličné řidičské pomocníky. Tyto volby plus formát závodu (počet kol, vlajky, poškození, catch-up, atd.) se promítají do modifikátoru, který navyšuje, nebo snižuje body reputace, jenž obdržíte za každý závod. Čím vyšší reputace, tím dostáváte lepší nabídky od sponzorů a týmů do dalších sezón a podobně fungují také výkonnostní body, za něž si zase vylepšujete parametry svého vozu.

Výkonnostní body lze získat hlavně v 77 vedlejších úkolech, ke kterým se můžete kdykoli vracet. V těchto jízdách máte vždy za úkol splnění určitého zadání v závodech i trénincích, kupř. předjet v limitu daný počet soupeřů, udržovat danou minimální rychlost, nebo v určitém čase zajet do boxů a stihnout při tom dobrzdit na omezenou rychlost v boxové uličce. I když se tyto malé výzvy dosti opakují, je to k závodům příjemné zpestření a vítaná změna.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Hon za pohárem ve sprintu
Hlavním módem Nascar 09 je kromě obyčejné sezóny v kůži reálného jezdce tradiční kariéra „Chase for the Nascar Sprint Cup“, kdy začínáte jako úplný nováček v jedné z nižších sérií a chcete se vypracovat až na samý vrchol královské série Sprint s nejsilnějšími vozy. Tento motivující režim je již léta prakticky stejný, což znamená také kompletní servis včetně testování, smluv se sponzory, nebo letos opravdu velmi podrobných statistik.

Ovšem oproti minulým dílům už nemůžete ovlivňovat týmovou strategii, nebo přesedávat do dalších týmových vozů, jezdíte jen sami ze sebe a za tým s jediným vozidlem. Na druhou stranu vám vedoucí zase neúnavně hlásí do sluchátek při závodech co se kolem vás děje, kdo vás nahání a také radí, jak máte nejlépe jet, což přispívá k reálnému dojmu při závodech.

 Inovativní pomůcka
V Nascar velmi záleží na naprosto bezchybné stopě, protože se zde bojuje o setinky vteřin. Však v kvalifikacích na prostřední výkonnost soupeřů a profesionální styl se vejde celé startovní pole do dvou vteřin! I proto je důležité volit nejrychlejší linku, kterou si můžete nechat ukázat. Ta je navíc aktivní, takže vám ukazuje červenými šipkami brzděný úsek v reálném čase podle vaší rychlosti a zpomalení. Když pojedete pomaleji, červené ukazatele ani nemusíte vidět. Stejně důležité je využívání vzduchového pytle, protože na vyšší nastavení bez vyvážení se ve vzduchovém stínu za soupeři jen tak někoho nepředjedete.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry v galerii

Jízdu ve vzduchovém pytli indikují praktické zprávy na obrazovce (to když máte minimální odpor vzduchu a nejlepší odstup od vozu před vámi) a druhak také narůstající svistot proudícího vzduchu. Do třetice si lze aktivovat i vizuální vzduchové víry jak z větrného tunelu, ty ale dost ruší ve výhledu dopředu. Poměrně dobře vybalancovaná je i AI soupeřů, kteří jezdí velice čistě, uklízejí se z cesty rychlejším, nebo se dokážou v pohodě obratně vyhnout i nenadálé kolizi.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Nový Nascar nabízí také několik pěkných drobností, které dříve absentovaly, ovšem jsou určené převážně jen pro severoamerické publikum, což vlastně stejně platí i pro celou hru. Zapnout si tak můžete online textové zpravodajství stanice ESPN (konzole musí být připojena k internetu) pro vybrané sporty, kde ale nechybí ani takový evropský fotbal. Grafické prvky jsou pak shodné jako v TV přenosech Nascar, včetně typických bublin nad vozidly se jmény jezdců a jejich časů. Perfektní a vyčerpávající je také intuitivní editor designu vozidel, který nabízí kompletní změnu vzhledu od barev laku, přes reklamy, další obtisky, až k celým motivům a předvoleným obrazcům. Výsledek pak můžete sdílet i na internetu.

zdroj: Archiv


Nascar 09 paintbooth trailer

Stáhněte si: Videa, Trailery...

Související články: Novinky, Nascar 08 recenze, Nascar SimRacing recenze, Nascar Racing 2003 recenze, Nascar Racing 2002 recenze, Nascar Racing 4 recenze, Nascar Heat recenze

Michal Jonáš
autorovi je 30 let, pracuje jako IT specialista v právní firmě a herní novinařině se věnuje skoro 10 let v mnoha internetových i tištěných médiích; vede si www.gamesblog.cz; mezi jeho záliby patří modelářství a deskové hry


 
 
Michal Jonáš

Verdikt:

Oproti svému předchůdci je Nascar 09 již velmi dobře vyladěným simulátorem i arkádou v jednom balení, který fandy okruhového závodění rozhodně potěší. Nicméně díky odbytému multiplayeru je vhodný spíše pro domácí ježdění, jenž dokáže být i tak velmi napínavé. Po tolika dílech by si ale tato herní série zasloužila vytříbenější grafický kabátek, byť prezentace je jinak bez výhrad.

Nejnovější články