Motorstorm Pacific Rift - mega-recenze
7/10
zdroj: tisková zpráva

Motorstorm Pacific Rift - mega-recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

23. 10. 2008 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Šílený motoristický cirkus na kolečkách se přesunul do Pacifiku a tentokrát bude devastovat bujnou vegetací pokrytý ostrov. Připravte se na starý dobrý MotorStorm v nových kulisách a s nějakým tím vylepšením.

Autor: Marek Beniač
Publikováno: 23.října 2008
Verze: PS3/review/anglická
Doba recenzování: 1 týden


Obrázek zdroj: tisková zpráva Jeden z nejúspěšnějších PS3 titulů (prodeje se nedávno přehouply přes hranici tří milionů kusů) se již brzy dočká svého následovníka. Řeč je pochopitelně o drsných offroadových závodech MotorStorm, kterým dopomohla ke slávě nejen povedená vizuální stránka, ale též poněkud pomalejší rozjezd next-gen hračky od Sony. Co si budeme povídat, těch „tohle musím mít“ her nebylo na PS3 zpočátku zrovna mnoho a MotorStorm byl příslovečným vladařem mezi nevidomými. I sami tvůrci z Evolution Studios jsou si zpětně vědomi mnohých nedostatků, po otestování MotorStorm Pacific Rift však můžeme směle říci, že tentokrát se jich snažili vyvarovat.

 Vítejte v Pacifiku
Absence obligátní dvojky v názvu jistě nebude náhodná, podtitul Pacific Rift se jeví přeci jen vhodněji. Tohle je prostě MotorStorm v bledě modrém, vzhledem k destinaci je možná trefnější přirovnání k barvě světle zelené. Závodní cirkus jakoby se nám jen přesunul z šedivého amerického Monument Valley kamsi do Pacifiku, na bujnou vegetací pokrytý tropický ostrov.

Již úvodní filmeček s leteckými záběry nastiňuje, jak elegantně tím byl vyřešen jeden z velkých neduhů jedničky, totiž poněkud fádní lokace jednotlivých tratí, neboť ostrov skýtá mnohem rozmanitější dekorace k závodění. Tenhle fakt, spolu s dostatkem času na vývoj, se nakonec pozitivně odrazil také v bohatší nabídce okruhů, jichž je k dispozici hned šestnáct.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
oficiální obrázky od výrobce

Tratě jsou obecně rozděleny do čtyř hlavních skupin, rádoby podle převládajících elementů. Pojmenování Earth, Air, Fire a Water vskutku vystihují podstatu prostředí, jakožto i převládající povrch. Drobné vysvětlivky přesto nebudou na škodu - ve vrtulnících na obloze, ani v motorových člunech v zálivu se tu věru nezávodí. Stačí možná jen zmínit, že ostrov je poměrně členitý a že jednou z hlavních dominant je dosud aktivní vulkán, který je ke vší smůle zrovna v nejlepším. Proto jede-li se v těsné blízkosti sopky, užijete si nejen kouřových efektů a ohně ve vašem okolí, ale mnohdy též řidšího vzduchu na samých vrcholcích kopců. Nebýt sopečných erupcí, leckterý závod by se odehrával málem až v mracích, takhle se těšte spíše na všudypřítomnou sníženou viditelnost, způsobenou znečištěným ovzduším.

 Design okruhů
Díky rozloze ostrova lze však zažít i příjemné počasí, ozdobené slunečním svitem. Mnohé z okruhů jsou rozprostřeny přímo na pláži a pokud nevyužijete možnosti schladit a opláchnout svůj vůz ve slané mořské vodě, možná se vám to poštěstí někde ve vnitrozemí, v některém z nepřeberných potůčků, malých jezírek či všudypřítomných vodopádů. Tropické podnebí pochopitelně velmi svědčí flóře, valná část tratí proto prochází přímo srdcem ostrova, respektive zdejší neprostupnou džunglí. Zemsky stylizovaná závodiště však zavedou závodníky též do podzemí, různých jeskyní a tajemně vymodelovaných skalních útvarů je tu k vidění spousta.

Pochvalu rozhodně zaslouží design všech okruhů. Rukopis předchozího vydání je sice velmi patrný, přesto hlavně díky přírodním živlům objevíte také množství novinek. Nejrůznější skokánky, dlouhé nájezdové rampy i klopené zatáčky zůstaly pochopitelně zachovány, je to přece trademark celé série. Lety vzduchem jsou tu znovu na denním pořádku, skáče se pořád a v hojném počtu – motorkami počínaje a těžkými trucky konče.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Chybět nemůže ani terasovité uspořádání jednotlivých tras, takže pokud se vydáte někam na útes a díky nepovedenému manévru či postrčení od soupeře opustíte ideální stopu, často skončíte jen o pár metrů níž, na souběžně vedoucí cestě. Tohle přejíždění z pruhu do pruhu však nelze praktikovat věčně, jednou se totiž ucho utrhne a buď doplatíte na chybějící kus skály nebo zkrátka zaplachtíte z útesu, neřku-li do hluboké rokle.

Jak vidno, v jádru se opravdu změnily jen kulisy, ostrov nabízí ovšem i mnohá překvapení. Nabíledni je relativní nepřehlednost, tratě vedou nejednou přímo mezi kmeny stromů, visícími liánami a skrzeva neprosekané části džungle, několik prvních závodů je tak vždy vyloženě poznávacích. Často hned také není příliš patrné, kudy a kam se má jet a především projedete-li vybranou oblastí vůbec. Tam, kde si kamión dokáže vysekat vlastní cestičku, se motorkář takříkajíc vyseká. Jelikož ostrov není tak panenský, jak se na první pohled zdál, nově se kličkuje i mezi chýšemi a menšími stavbami, jeden z okruhů dokonce vede i přes opuštěné plantáže s cukrovou třtinou a zjevně již nepoužívaný polorozpadlý zpracovatelský komplex. Jisté pláži zase dominují trosky zábavního parku, projet se lze i po neudržovaném letišti.

 Za řídítky i za volantem
Nakousnul jsem to už v popisu tratí, výběr cesty v Pacific Rift velmi záleží na kočírovaném vehiklu. Ano, tento aspekt bylo zapotřebí brát v potaz i posledně, teď je ovšem volba různých odboček a zkratek zcela klíčová. Motorky a čtyřkolky jsou rychlé, obratné, avšak s hustým porostem si příliš neporadí. Nekamarádí ani s hlubokou vodou a na některých místech není problém je utopit.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Větší stroje, jako již zmíněný kamion nebo nově též monster truck, naproti tomu takové pasáže přímo milují nehledě na to, že podobnou drobotinu jako blázny v sedlech ATV s oblibou drtí pod svými koly. Tato monstra ale mohou i narazit, stačí jen zaklíněný kmen stromu napříč cestou a jsou rázem ve slepé uličce. Tady zase s posměšným gestem vítězí motorkář, občas se ale pod kládou protáhne i menší bugina.

Dalším strategickým prvkem je přehřívání motoru. Bez použití boosteru byste nejen daleko nedojeli, ale také nic nevyhráli. Ohřátý motor se v rámci inovací dá ochladit vodou, šplouchající oceán, jezírka, potůčky ale i vodopády tak přijdou více než vhod a také jejich umístění na trati může hrát roli při rozhodování, kterou že trasou se vydat. Vezmete to spíše oklikou, kdy boost pojede na plný výkon a teplota pak půjde dolů díky spršce vody? Nebo se na taktizování vykašlete a zkusíte se raději procpat mezi soupeři tou rádoby výhodnější cestou?

Kéž by však motor ohřívalo jen neustálé zrychlování. Neblahý vliv na jeho teplotu má též rozparáděná sopka, závody kolem tekoucí lávy proto musejí být pořadateli dokonce uměle ochlazovány. Na specifických místech lze profrčet pod sérií jakýchsi sprch, jen tak se totiž dá zajistit provozuschopnost všech závodních strojů. Vždyť veliký žár a plameny mnohdy pohlcují i samotné vehikly, přičemž hořící lak či kombinéza závodníka nebývá ničím výjimečným.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Vstupenky nejen v předprodeji
MotorStorm Pacific Rift si jinak zachoval tradiční šablonu, co se systému hry týče. Všemu znovu vévodí režim Festival, suplující rádoby kariéru. Na začátku je přístupných sotva několik závodů a pokud v nich budete úspěšní, obdržíte vstupenky do těch dalších. Za úspěch se považuje pouze umístění na stupních vítězů, od čtvrtého místa dál jste všem jen pro smích a hra vás donutí závod zopakovat. Zlaté, stříbrné a bronzové trofeje se promítají do bodového zisku, kterýžto se zase odráží v celkovém hodnocení jezdce. S každým poskočením na vyšší úroveň dostanete nejen další lupeny do závodů, ale také rozšiřující balíčky vozidel a jezdců.

Vzezření závodníka si lze do jisté míry přizpůsobit, lépe řečeno můžete si vybrat pohlaví a styl oblečení. K dispozici jsou vesměs všelijaké kombinézy jak na motorkros, potažmo kožené bundy a maskáče. Podobně jsou na tom i vehikly, každý má sadu skinů a čím dále ve hře postoupíte, tím více potisků můžete vystřídat. Vehicle packy obdržené za vítězství pak rozšiřují už tak pestrou nabídku vozového parku, v níž je kromě motorek, čtyřkolek, bugin, rallye speciálů a různých pick-upů a jeepů nově vedle kamiónů i třída monster trucků. V každé kategorii lze mít aktivní vždy pouze jeden stroj, ty se však liší jen vzhledem a je tudíž celkem jedno, bude-li váš motocykl vypadat jak speciál z rallye Paříž-Dakar nebo evokovat druhou světovou.

Mimochodem je potěšitelné, že se podařilo zlepšit nahrávací časy (závod se do paměti natáhne o něco rychleji) a odstranit i prodlevy při výběru vozidla. Trojrozměrné modely totiž nahradil prostý obrázek, volba s čím se pojede je tak otázkou mžiku. Každý závod má pochopitelně znovu přesně určeno pro jaké třídy je vypsán a přestože startovní pole zůstává smíšené, hráč si může vybírat maximálně z dvou až tří strojů. Občas jste dokonce opět postaveni před hotovou věc, když je soutěžní náčiní dáno už předem.


Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Arkáda plná bouraček
Na jízdní model nelze mít příliš připomínek, MotorStorm je hrdým zástupcem arkádových závodů a Pacific Rift na tom v žádném případě nic nemění. Jednotlivé třídy se zdají pečlivě vybalancovány, každá má svá pro i proti a rozdíly v řízení jsou zcela jasně patrné. Přijmout je třeba též akčně pojatý styl závodění, kdy má každý šanci na vítězství. Jakkoliv by v reálu těžká vozidla jen stěží dokázala držet krok s něčím malým, rychlým a obratným (motorka, ATV, bugina) ve hře uzří jako první cílovou šachovnici klidně i monster truck. Hodně tomu napomáhá velmi zřetelný catch-up, jenž vesměs udržuje startovní pole pohromadě a bez skrupulí vás postrčí i po několika haváriích zpátky na špici.

Právě s tímhle „podváděním“ mám osobně největší problém, vždyť ani bezchybná jízda nezaručí náskok a umístění na bedně. Stačí se kdykoliv ohlédnout za sebe a uzříte dotahující se soupeře, pokud snad něco nevyjde a pošlete svůj vůz do kotrmelců, následuje propad do hloubi pole a okamžitě se přes vás přesype 4-5 protivníků. Většina závodů je vypsána na dvě kola, ale zdá se to i zbytečné, první okruh je stejně spíše seznamovací a chleba se láme až v tom druhém. Navíc mnohdy ani nemáte šanci zaregistrovat, že došlo k předjetí, protože koryta tratí bývají vesměs hodně široká, cest a objížděk kudy se vydat je také spousta a jezdci jsou tak velmi rozprostřeni.

Na druhou stranu, jede-li se v těsnějším sevření, závody jsou plné kolizí a všechny bouračky působí ještě efektněji, než tomu bylo v prvním díle. Plusem je i skutečnost, že méně často dochází k výbuchům. Váš zrak tak může spočinout na mačkajícím se plechu, odpadávajících součástkách či zběsile se kutálejících závodních strojích. Navrch si přičtěte ještě lehkou demolici nejbližšího okolí (poskakující pneumatiky, valící se sudy a další poletující haraburdí je tu k vidění neustále, menší stavby jdou pobořit) a znovu se předvádějící rag-doll fyziku. Pacific Rift opět využívá Havok engine, nebozí motorkáři, popřípadě řidiči otevřených speciálů, tak po nehodách zase ochotně opouštějí sedačku a při letu vzduchem i po dopadu sehrávají děsuplné divadlo.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Leckdo možná namítne, že váha závodních strojů nepůsobí dvakrát uvěřitelně. Souhlasím, všechny vehikly skoro letí krajinou a na nerovnostech jen rozverně poskakují. Nevypadá to nijak extra přímo ve hře a ještě horší je to možná po průjezdu cílem, při záběru externích kamer. Jakoby karosérie plula v určité výšce a podvozek jen zlehka koketoval s terénem. Inu arkáda, tohle asi nemá cenu řešit, stejně jako obrovské, několik desítek metrů dlouhé skoky přes propasti. Dokonce už ani to bláto není co bývalo, nepamatuji že bych se někde zahrabal, byť profil trati se mění a vozy vyjíždějí do terénu koleje. Zábava je však na lávových polích, pokud nedoskočíte na pevný podklad či vás někdo do žhavé tekoucí masy úmyslně pošle, následuje roztavení.

 Zbývá už jen několik pih na kráse
Většinu nedostatků se pánům z Evolution Studios podařilo odstranit, leccos ale nechali nepochopitelně bez povšimnutí. Auta například opětovně zaclánějí ve výhledu. Řídíte-li nějakou menší káru a na zadní nárazník se vám nalepí monster truck, nevidíte prakticky nic, jelikož kamera svůj záběr nemění a něco jako zprůhlednění objektu tvůrci vůbec neznají. Zamrzí i malý počet záběrů, z nichž lze Pacific Rift hrát. Jsem jenom zmlsaný nebo i vám přijdou dvě kamery málo, na závodní hru? Je tu pouze externí pohled zpoza vehiklu a pak cosi jako záběr z kapoty, u motorek a čtyřkolek nahrazený přiblížením za jezdcova záda.

Docela bych uvítal také replay, když ne celého závodu tak alespoň nějaký instantní a akční, ale bohužel – nemáme, nevedeme. Vrcholem je patrně photo-mód, který však nabízí relativní volnost fotoaparátu, takže při troše snahy můžete pořídit opravdu parádní momentky. Částečně uspokojeni snad budou i ti, kterým přišlo závodění v prvním MotorStormu poněkud fádní. Pokračování zná kromě tradičních závodů také vyřazovací Eliminator mód, kde každých několik vteřin odpadne poslední jezdec ze skupiny. Zajímavě se jeví taktéž sólo varianta hry s projížděním checkpointů, při níž každá kontrolní brána (tvořená sloupy barevného kouře) přidá už klasicky dalších několik sekund k časovému limitu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky v naší galerii

Přínosem je bez debat rovněž multiplayer, ať už provozovaný po internetu (s celkově šestnácti vozidly na trati) nebo v lokální podobě na jedné konzoli. Split-screen umí až čtyři závodníky, přičemž framerate by v režimu rozdělené obrazovky údajně nikdy neměl klesnout pod 30FPS. Byť za cenu lehce ořezané grafiky a nižší dohlednosti, dušují se autoři. Kromě hry více hráčů už Pacific Rift nemá v zásobě nic moc dalšího, pomineme-li stěžejní Festival, ze singlu zbude jen volná projížďka na libovolné trati a s libovolným strojem, či překonávání sebe sama v souboji s časomírou.

 Efektní podívaná
K technickému zpracování už jen toliko, že hra zraje jako víno a cesta od prvních nesmělých gameplay videí, přes verze hotové sotva ze 60% je dozajista patrná. Grafika je samozřejmě moc pěkná a v celkovém vyznění vypadá hra ještě o něco lépe, než první díl. Dalo se to ale předpokládat, jednak Evolution Studios patrně již řádně pronikli do tajů vývoje pro PS3 a potom, strohá kamenitá poušť jen stěží snese srovnání s ostrovem plným zeleně. Právě flóra jistě spolykala spoustu polygonů a obecně i výkonu, že by to však bylo nějak znát na modelech vozidel, či snad rychlosti zobrazování, se nezdá. Nezažil jsem ani výrazná zpomalení, případně fatální chyby, ačkoliv review verzi doprovází noticka, o nápravě několika drobností do finálního kódu.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Na vizuální stránce nejvíce boduje patrně krásné nasvícení scény, hra světla a stínu při průjezdu džunglí nebo písečná pláž se sluncem na obzoru vypadá prostě zatraceně hezky. Nezaostávají ale ani efekty, k oblíbenému blátu na kameře se zde přidávají i kapičky vody a vše hodně ozvláštňuje už několikrát zmíněný vulkán. Vzduch tetelící se horkem, pára a jedovaté plyny unikající ze všemožných skulin, plameny olizující nejbližší okolí… jízda v tomhle sopečném infernu má jednoduše něco do sebe. A ozvučení? Stručně řečeno, motory hřmí, plechy skřípou a obsah soundtracku jsme vám představili už v novinkách. Hudba je samozřejmě velmi hutná a skladby vhodně podbarvují běsnění na obrazovce, inu dobrá práce.

Stáhněte si: Demo z PlayStation Network, Trailery, Videa...

Související články: Dojmy z GC, Novinky, Motorstorm 1 recenze

Marek Beniač
autorovi je 27 let, dříve psal pro GamePort, pracuje v IT, nejraději má hry sportovní a závodní, případně akce všeho druhu, ostatní žánry ale též vyloženě nezavrhuje



 
 
Marek Beniač
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Verdikt:

S hodnocením Pacific Rift je to prosté. Komu se líbil první MotorStorm, neřku-li jím byl přímo nadšen, zamiluje si i pokračovaní. Nu a ti kterým tyhle arkádové závody přišly veskrze obyčejné, obsah poněkud stereotypní a po čase nudný, se asi znovu nemusí obtěžovat. Jedním dechem je však nutno dodat, že tvůrci „dvojku“ vylepšili snad ve všech směrech, řadu kritizovaných aspektů zcela eliminovali a přidali i zajímavé novinky.

Nejnovější články