Motorm4X Offroad Extreme megarecenze
8/10

Motorm4X Offroad Extreme megarecenze

6. 1. 2009 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Pražské studio právě vyráží na výlet do přírody, v první domácí ryze závodní hře s automobily. Chcete se jen tak projet off-roadem po krajině, zazávodit si v terénu mezi checkpointy či se vyblbnout při stoupání do kopce?

Autor: Marek Beniač
Publikováno: 6.ledna 2009
Verze: PC/anglická/originální :)

Dost možná vůbec první česká ryze závodní hra s automobily. A zároveň jedny z nejlepších off-roadů, které se za posledních několik let objevily na monitorech počítačů. Takový je Motorm4x: Offroad Extreme, počin malého pražského vývojářského studia The Easy Company. Zapomeňte teď na širokým záběrem oplývající Colin McRae: DIRT, či rozverné dovádění na čtyřkolkách v podzimním Pure… a zavzpomínejte, kdy naposledy jste si vyjeli (byť virtuálně) jen tak do přírody, za volantem pořádného teréňáku?

Nějaký pátek už to asi bude, přičemž osobně se mi při pátrání v paměti vybavují hlavně tituly od maďarského Invictusu (u nás nedistribuovaný UAZ 4x4 záměrně vynechávám). Hlavně pak Cross Racing Championship, Insane, první a druhý díl nepovedeného 4x4 Evolution a především Screamer 4x4 – ten je aktuálnímu Motorm4xu asi nejblíže. Dozajista ne jen díky výskytu trial soutěží a podobnému pojetí, ale i vzhledem k důrazu na chování aut či propracovanému ovládání. Autoři z The Easy Company však mysleli také na příznivce dalších motoristických disciplín, na své si proto přijdou i fandové baja závodů, cross country, dálkových soutěží… jakož i řidiči posedlí orientací v terénu.

Off-roadový free-ride zážitek
Ale popořadě. Motorm4x nabízí na úvod kampaně pozvolné seznámení se zdejším světem, kdy se v rychlém tutoriálu hráč naučí základům ovládání nebo práci s PDA, užitečným to pomocníkem. Uzavřené a omezující závodní tratě jsou už dnes opravdu přežitkem, tím spíše mluvíme-li o jízdě v terénu. Připravte se proto znovu na výřez krajiny, o rozloze několika kilometrů čtverečních, svým pojetím vcelku podobný polské sérii Xpand Rally. Nějaké ty skály, menší kopce, pár domků působících málem dojmem vesničky… to vše protkáno zurčícím potokem, několika kvalitními asfaltkami a hrstkou polních cest.

Tak nějak vypadá první, podzimně laděná (byť stále ještě zelenými stromy osázená) mapa, evokující Alpy. Zajet lze prakticky kamkoliv, kam vám jen odvaha a aktivní vozidlo dovolí, omezení tu skutečně skoro neexistují. Pro začátek je nicméně vhodné následovat textového průvodce a konat dle jeho rad. Nejdříve je tudíž dobré zajet po silnici do hotelu, pak omrknout garáž a ustájit svého oře… předtím je však záhodno dojet ještě k benzínce a natankovat, potažmo zastavit se v sousedství a vyzvědět, kam má člověk vyrazit, chce-li se trochu off-roadově vydovádět.

Od závodu k závodu
Pojetí hry je zkrátka naprosto tradiční. Jako majitel jediného vozu a nováček ve městě (pardon v imaginárním výřezu mapy) nemáte moc na výběr, jste tedy rádi za jakýkoliv odkaz na závod. Pakliže hned v tom prvním uspějete, dozvíte se o dalším a pak ještě jednom… aktuální vůz ovšem brzy přestane dostačovat. To už ale klepe na dveře nabídka na koupi výkonnějšího stroje, vydělané peníze (umístění na bedně jsou pochopitelně honorována a dá se i vsadit) popřípadě lze investovat i do upgradů. Kvůli financím tak soutěžíte, abyste je obratem utopili v dalších dílech nebo zcela jiném autě.

Lokace nových klání jinak netřeba v krajině dlouho hledat, vždyť každá zpřístupněná soutěž se hned zakreslí do mapy a ochotné PDA poradí kudy a kam. Šipka GPS navigace však ukazuje ke startu vzdušnou čarou a bude jen na vás, zvolíte-li k dopravě na místo zdejší silnici nebo provětráte cvičně podvozek vašeho plechového miláčka jízdou přes pole či korytem potoka. Sympatická je i teleportace na místa, která jste již jednou navštívili – pro opakování závodu tak netřeba opětovně křižovat krajinou. Na druhou stranu, spousta hráčů si jistě bude volné ježdění patřičně užívat. Nikde přeci není psáno, že musíte nutně používat Star Trek technologii, případně nový vůz hned pokřtít soutěžní jízdou. Klidně ho jen hodinku-dvě projíždějte a kochejte se přírodou.

Krokem přes kameny, polem s větrem o závod
Soutěžních disciplín je na výběr hned několik, každá přitom žádá něco trochu jiného – jak z pohledu jezdce, tak i techniky. Kupříkladu v úvodu nakousnutý trial. Pomalá jízda mezi vytýčenými brankami v těžkém terénu chce rozvahu, trpělivost a správné jakož i vhodně nastavené auto. Hned dalším v pořadí ale může být orientační závod, kde naopak půjde o rychlost a dobrou navigaci, při hledání následujícího checkpointu. Je tedy nasnadě, že se jezdecký styl i rychlost vozu (prakticky ve všech disciplínách rozhoduje čas) budou dramaticky měnit. Před startem tak vždy musíte zvážit, jaké auto bude asi nejvhodnější (dle velikosti, výkonu, hmotnosti i typu pneumatik) a před výjezdem z garáže eventuálně pozměnit výbavu a příslušenství.

Mnoho závodů je tradičně vystavěno jako úprk z bodu A do B, přičemž někdy trasu určují jen kontrolní stanoviště rozeseté po okolí a jindy je trať opásána fáborky. Konec konců již názvy disciplín jako Baja race, Longrun nebo Pathfinder dávají tušit, co se na hráče chystá. Ovšem ne vždy se jezdí vyloženě proti chronometru, připraveno je i pár okruhových závodů se soupeři a dokonce cosi jako drag race ala Need for Speed. Ano, také Motorm4x sprintuje na krátké přímé vzdálenosti, ačkoliv se tak děje v terénu a převážně s nějakým tím jeepem, popřípadě pick-upem. Být lepší než soupeř, lépe připravit auto a přesněji řadit… tohle není jen kratochvíle tunerů, ale i off-roadářů.

Většinou je opravdu nutné vytáhnout z garáže ten správný vehikl a ještě patřičně nastavený. Vězte proto, že bude-li vám soupeř ujíždět v dragu, má prostě lepší motor, dost možná i převodovku… potažmo nemá na autě pneumatiky do bláta, když se jede na suché louce. ;) Zrovna tak neúspěchy v trialu s jeepem neustále převráceným na boku – jste si jisti, že právě tyhle tlumiče jsou ty správné?

Existuje tu však jedna disciplína, natolik extrémní, že pořadatel raději zapůjčuje vlastní speciál. Řeč je o Offroad formuli, kterou možná řada čtenářů bude znát jako hill climbing. Tyhle specifické malé buginy, doslova šplhající pod ostrým úhlem po kopci, jsem svého času rád sledoval na DSF a Eurosportu. Teď, díky Motorm4xu, si tuhle kratochvíli může každý vyzkoušet osobně.

Nakupujte uvážlivě… a včas dotankujte
S pokroky v kariéře se postupně objeví deset vozů (plus jeden bonusový), různého ražení i konstrukce. Jeepy, pick-upy, SUV, masivní off-roady… vzhledem k výše vyřčenému vyzkoušíte časem asi každý stroj. Nákup lepších dílů se pochopitelně nedá srovnávat s NFS, konečně tady nehraje vizuální stránka velkou roli (přestože lak a skiny aut změnit lze) a rozhoduje hlavně funkčnost. Hodí se proto výkonnostní balíčky pro motor, lepší tlumiče a pružiny, jakož i pneumatiky korespondující s terénem. Mimochodem po alpské mapě na hráče čeká ještě zamrzlá polární krajina a vyprahlý skalnatý kaňon – kde se logicky letní obutí, potažmo gumy na asfalt moc nedoporučují.

V těžkém terénu přijdou vhod i ochranné prvky, jako masivní ocelový plát chránící motor nebo nárazník s hrazdou, neboť hra disponuje modelem poškození a sériový vůz byste na kamenech pochroumali hodně rychle. Zaplatit za opravy v garáži je nicméně čas od času nezbytné, stejně jako pravidelně navštěvovat benzínku, kvůli dotankování. Nedělám si legraci, stav paliva je nutno hlídat (především pak před startem delšího závodu) ono zůstat v pustině s prázdnou nádrží a spoléhat se na odtah (pochopitelně placený) není nic příjemného. Tím spíš, pokud jste nezakoupili přídavné kanystry ze kterých lze nádrže dolít a poslední peníze utratili za efektní, avšak v celku zbytečnou rampu se světlomety na střechu.

Bez licence, ale s poškozením
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Díky absenci licence jsou všechna auta absolutně bezejmenná. To ale vůbec nevadí, jelikož beztak poznáte, že tohle je asi Jeep Cherokee, támhleto vypadá na Wranglera a ten aktuálně nejnovější přírůstek v garáži je Land Rover. Tvůrci navíc mohli zapracovat na modelu poškození, který by automobilky jen těžko umožnily na své výrobky aplikovat. S tím jak se vozy ničí, může obecně panovat spokojenost, neustále však musíte mít na mysli, že tohle není destrukční derby a vše bylo podřízeno hratelnosti. Čekejte proto spíše rozbitá světla, lehce pochroumanou karoserii nebo upadnuvší menší díly.

Pojízdní zůstanete dokonce i v případě, když se skutálíte z příkrého srázu, přestože ukazatele poškození zčervenají snad na všech částech vozu a z pod kapoty se bude linout tmavý kouř. Možná že poničené auto už nejezdí tak hezky, pokaždé je vám ale umožněno dojet zpět do servisu a za tučný peníz ho nechat komplet opravit. Ono skončit po prvním závodě s totálně odrovnaným autem, potažmo s kontem v mínusu díky fakturám ze servisu (a otrávit tím hráče) tak nějak nebylo v plánu, inu zábava především.

Sympatická arkáda
Jízdní model byl zpracován v podobném duchu. Radost pohledět je především na fungující podvozek, k čemuž dostanete díky několika externím kamerám (ovládaným i myší) často příležitost. Motorm4x se v žádném případě nesnaží býti simulátorem, fyzika je přesto velmi slušná a vše krásně zapadá do škatulky „sympatická arkáda“. Přepínat lze náhon náprav, zapínat redukce i pohrávat si s diferenciály, přičemž tohle má pochopitelně vliv na jízdu v terénu.

Na druhou stranu, vozy toho zvládnou opravdu hodně a ochotně šplhají do příkrých svahů, často ustojí i velký náklon (kdy vám při pohledu na umělý horizont lezou oči z důlků), tu a tam se sklouznou po šikmé ploše, no a pokud už se převrátí, mnohdy (není to však pravidlem) se překulí zpátky na kola.

A znovu, hratelnost je tu na prvním místě, proto ty ústupky – tahle hra není rozhodně cílená na úzkou skupinu off-road fanatiků. Těm by nakonec dozajista vadily též jisté váhové anomálie, při kterých se zdá vůz lehčí, než by asi ve skutečnosti měl být. Třeba pády do roklí či neuvážené skoky přes horizont, aniž byste tušili, co se za ním skrývá. V těchto situacích si auta občas ráda zaplachtí, přičemž jakoby zapomínají na svoji hmotnost, z technického průkazu. Buď jak buď, jízdní model jakož i fyzika patří k tomu nejlepšímu v téhle kategorii a po letech půstu od Screamera 4x4 a Insane, je Motorm4x důstojným ekvivalentem zmíněných legend.

Za málo peněz hodně muziky
Zajímavá je též technická stránka hry. Použitý engine Ogre patří mezi open-source technologie, při pohledu na vizuální podobu Motorm4xu se ale skoro nechce věřit, že jde o univerzální grafický engine. Opravdu to vypadá, jakoby byl pro závody off-roadů přímo ušitý, ačkoliv jistě doznal nejedné úpravy a jádrem zůstává engine Vampire přímo z dílny The Easy Company. Svou detailností potěší modely aut, nezaostává však ani okolí. Malebné a v rámci možností propracované krajinky vypadají velmi pěkně, prostředí je dokonce mnohdy interaktivní a zničitelné. Pokosit nějaký ten plot a srazit pár značek není problém.

Milým doplňkem je dynamický travnatý porost, respektive padající listy ze stromů, kteréžto byly mimochodem vytvořeny za pomoci technologie SpeedTree, viděné zatím převážně v akčních hrách. Trochu diskutabilní jsou efekty, s vypnutými postprodukčními filtry a motion blurem vypadá hra možná lépe nebo minimálně ostřeji. Kdo ale dává přednost pohádkovému nasvícení, bude patrně jiného názoru. Na tu a tam ne zrovna detailních texturách se ale shodnou skoro všichni, ačkoliv v budgetových vodách musíme odpustit i tohle.

Celkový dojem z grafiky je každopádně více než dobrý, zvláště vzhledem k nízkým hardwarovým nárokům – minimem je 1,4GHz procesor, 512MB RAM a nějaká ta grafika se shadery 2.0. K ozvučení snad už jen toliko, že zvukové efekty jsou v normě a standartní… naproti tomu použitá hudba vcelku příjemně potěšila. Přeci jen pochází ze stránek Overplay.com a vesměs od skupin, které se teprve snaží prosadit. Navzdory vyřčenému se ale dá poslouchat ;) a vždycky je tu možnost pustit si vlastní hudební doprovod.

Na chyby jen s lupou
I když po několika videích a podzimním demu už pomalu začínalo být jasné, že Motorm4x nezklame a zaparkuje po boku klasických kousků jako Screamer 4x4 nebo Insane, plná hra, která se v zahraničí prodává jen za 10 eur (budgetová úroveň), to jen potvrdila. Osobně mi trochu vadilo jen měnící se počasí, třeba bouřka přijde stejně rychle jako odejde, a jezdit ve tmě navíc není zrovna terno. Umělá inteligence těch několika málo soupeřů nevybočuje z průměru, občas udělají chybu, občas jedou moc roboticky… snad jen při kolizích trochu zmatkují, ale to už jsou vyloženě hnidopišské připomínky. K těm nakonec patří i otočené pneumatiky u hill climb buginy, přehozená tlačítka pro oba diferenciály (já zprvu myslel, že jsem je špatně nadefinoval) nebo dým z motoru, stoupající vždy jen kolmo vzhůru.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Hledání chyb se tak překlápí spíše do polohy přání a stížností, co ve hře chybí nebo co by v ní teoreticky ještě mohlo být, nebo v případném druhém dílu. Absence multiplayeru je vcelku pochopitelná, ovšem nějaké ty síťové závody či alespoň online žebříčky nejlepších výkonů by se jistě neztratily. Rád bych se také podíval například na replay soutěží, zvlášť trial by sliboval atraktivní záběry. Pro oko efektnější by dozajista byly i mohutnější oblaka prachu od kol, zdejší auta se totiž v dýmu zrovna nehalí. A na samotný závěr – chybí pohled z kokpitu. Já vím, je pracný a dost možná na něj nezbyl čas. Pohled z interiéru je ovšem vždycky efektní, tím spíš v terénu. Co se vykašlat na volant, ruce řidiče a rozhlížení… a vyřešit to jen prostým náznakem, s A sloupkem a kapličkou přístrojů ve výhledu?

TRAILER

Stáhněte si: Demo, Videa...

Související články: Novinky, Insane recenze, Screamer 4x4 recenze

Marek Beniač
autorovi je 27 let, dříve psal pro GamePort, pracuje v IT, nejraději má hry sportovní a závodní, případně akce všeho druhu, ostatní žánry ale též vyloženě nezavrhuje

Marek Beniač

Motorm4x nejenže překvapil, skvěle se hraje a fandům off-roadů nabízí spoustu hodin zábavy, ale při tomto konceptu hry je v podstatě i bezchybný. Takhle povedená (i vzhledem k velikosti tvůrčího týmu a open-source technologiím) a skvěle hratelná arkádová budgetovka tu dlouho nebyla. Teď si jen přát, aby hra brzy vyšla i v ČR (podle vyjádření polského vydavatele by se tak mělo stát na přelomu ledna a února) a aby se i u nás držela budgetové cenové hladiny (jako ve světě).