Autor: Marek Beniač Publikováno: 26.dubna 2009 |
![]() ![]() ![]() Uplynulý ročník nabídl též několik premiér, co se okruhů týče. Je nasnadě, že tyhle novinky přináší také hra a vábit bychom na ně mohli podobně jako v reálu. Nenechte si proto ujít noční závod v katarském Dauhá, vůbec poprvé se pojede pod umělým osvětlením. Za pozornost stojí rovněž okruh v Indianapolis. Tahle legendární trať nejenže byla lehce přebudovaná, ale motorky na ní dokonce závodí i proti směru hodinových ručiček. MotoGP 08 je prostě vůbec první hrou, která vás sveze „opačně než třeba Formule 1“ a zároveň představí nový layout okruhu. Pro doplnění pak už jen dodám, že mezi osmnáctkou tratí tradičně nechybí ani brněnský Masarykův okruh. Kariéra aneb zkuste být nový Rossi Vzhledem k zastoupení všech tříd, si tvůrci mohli dovolit navrhnout kariéru opravdu velkoryse, čehož maximálně využili. Vaše pouť za slávou začíná logicky ve třídě 125ccm a jako nováček nemáte nárok na nic lepšího, než na místo v jednom ze slabších týmů. Nikdo ovšem nepochybuje o vašich kvalitách (jak také jinak) už po několika úspěšných závodech se proto objeví první nabídky ke spolupráci od konkurence. Milestoni ale stojí nohama pevně na zemi a kariérní mód pojali vcelku reálně. Nečekejte tedy žádné přestupy v rozjetém ročníku, vše se zpočátku odehrává čistě v rovině spekulací a návrhy ostatních týmů jsou spíš ukázkou zájmu. K příslovečnému převlékání kabátů dochází vždy až po sezóně, kdy je dostatek času na zvážení vašeho dalšího působení. Nakonec čím lépe si celý rok povedete, tím pestřejší a rozmanitější nabídky dostanete na stůl. Je například možno polepšit si a další ročník rozjet už v elitním týmu a na továrním motocyklu. Dobrodružnější povahy naproti tomu mohou dát malorážkám vale a naskočit hned mezi čtvrtlitry, byť to opět asi bude spíše v týmu z chvostu startovního pole. Záleží zkrátka čistě na vás. ![]() ![]() ![]() Zajímavě je pojat rovněž vývoj závodníka. Climax pracoval s RPG prvky jezdce a zkušenější závodník byl prostě lepším. Sbírali jste bodíky, zlepšovali svůj um v řízení stroje a tak dále. Parta z Milestone nahlíží na věc z druhé strany, když vše soustřeďuje pouze a jen na motorku. I tady se samozřejmě za úspěchy na okruzích inkasují extra body, nevylepšuje se ovšem jezdec, ale technika. Oba pohledy jsou pozoruhodné a každý má něco do sebe. Konečně inženýři během sezóny také nezahálejí a motorka je závod od závodu lepší. Vtipné je rovněž závěrečné tradiční přestupové dilema. Mám odejít jinam a začít znovu od píky? Nebo raději zůstanu v týmů který znám a s vypiplaným motocyklem, na jehož vývoji mám svůj podíl? Celkem seriózní závodění V režimu kariéry, stejně jako v klasickém módu sezóny, hra jinak dodržuje zažité schéma závodních víkendů se vším, co k nim patří. Nechybí nic, od tréninků a kvalifikací, až po nedělní velké finále, tedy vlastní závod. Pokud snad máte na spěch, lze jednotlivé pasáže víkendu přeskakovat, ovšem s důsledky z toho plynoucími. Bez měřeného tréninku nepoznáte dobře okruh, ani nenastavíte stroj pro kvalifikaci. Neúčast v této, respektive platný čas, zase znamená beznadějně poslední místo na startovním roštu. Na druhou stranu, MotoGP 08 si zachovává arkádového ducha, nebudu tudíž strašit a zbytečně přehánět. Vyhrát se dá i z posledního startovního místa a kvalifikaci, potažmo laborování se setupem motocyklu, můžete za jistých okolností též s úspěchem vynechat. Klíčem je pochopitelně vhodně zvolená obtížnost hry a síla protivníků. Příležitostným hráčům zjednodušené pojetí s přehledem postačí a kdo má v plánu proniknout do závodění přeci jen hlouběji, tu možnost rozhodně má. Očekávat propracovanost na úrovni SBK08 od stejných tvůrců, by ovšem bylo bláhové. Capcom u MotoGP 08 evidentně velel zůstat na akčnější vlně, lépe řečeno přál si udržet přístupnost série co možná nejširšímu publiku. ![]() ![]() ![]() Až příliš strohá nastavení Kupříkladu již zmíněný setup motorky. S nastavováním „po čtverečkách“ připomíná ze všeho nejvíc asi Colin McRae Rally. I tady si jen na stupnici plus/mínus poladíte třebas tvrdost odpružení nebo převodové poměry. Následně ještě vyberete vhodné pneumatiky a hurá na trať. Nic víc, nic míň. Potud v pořádku a v podstatě nemám co vytknout. Telemetrii či korekci tlaku v pneumatikách bych u arkády věru nežádal, ani neočekával. Bohužel, podobně strohá nabídka čeká na hráče také na obrazovkách s úrovní obtížnosti soupeřů nebo při výběru jízdního modelu – a to už je špatně. Umělou inteligenci protivníků určuje pouze jediná volba. Není tu žádná stupnice s procenty, agresivitou, žádná možnost zapnout či naopak vypnout funkci catch-up… zatrhnout lze pouze jednu z kolonek snadná, střední, obtížná a šampion. Dobrá, tohle se ještě dá (snad až na ten catch-up) přežít, mnohem hůře ale dopadlo nastavení fyziky, potažmo jízdního modelu a pomocníků. Vše jmenované se totiž smrsklo na minimum, když je hráči umožněno volit mezi manuální a automatickou převodovkou, a posléze si vybrat, bude-li se hra chovat jako arkáda, pokročilá či simulace. Nikde se přitom nedozvíte, co si pod zmíněnými hesly představit. Který profil asi jezdci pomůže s ovládáním plynu/prokluzem pneumatik? Kdy za hráče brzdí počítač a kdy už může brzdný bod odhadovat sám? Kdy je nutno manuálně hýbat s jezdcem v sedle a kdy to obstará automatika? Od kdy se má bát zablokovaných kol, pádů a zranění nebo poškození motorky? Takové řešení vážně není zrovna nejšťastnější, už i kvůli ovládání. Kupříkladu s klávesnicí se dá rozumně jezdit pouze „na arkádu“ protože právě helpy eliminující omezení digitálního ovladače jsou při režimu „pokročilý“ zjevně vypnuty. Hra tak nedává moc na výběr a pokud připojíte analogový gamepad, pomůžete si jen částečně – možnost přizpůsobit závody blíže vašemu umu a zkušenostem jednoduše chybí. ![]() ![]() ![]() Vylepšený grip i umělá inteligence K počínání umělé inteligence jinak není moc co dodat, pouhé čtyři profily nastavení AI neumožňují kdovíjaké výkyvy. Soupeři mohou jezdit krokem, mohou být hodně bojácní a v každé zatáčce na vás počkat, stejně jako se dokáží relativně odvázat a závodit bez větších chyb. Jízda v jedné stopě je odlišná od závodů automobilů, občas proto počítejte se strkanicemi v chumlu a nějakým tím pádem. Chování soupeřů je přesto vesměs sympatické a do jisté míry i uvěřitelné – na arkádu. Potěší skupinky, jenž se během závodu utvoří a souboje v nich, slibná je též odlišná mentalita a projev na trati. Někdo je agresivní, jiný často chybuje, nejezdí se zdaleka jen jedna ideální stopa… v porovnání s MotoGP od Climaxu mají tohle Italové o něco propracovanější. Naopak s chováním motorek je to jako na houpačce - psal jsem to už v loňském článku, případně recenzích SBK08 a Super-Bikes Riding Challenge. Každý ať si sám vybere, jaké provedení přilnavosti pneumatik, driftů nebo jízdy na vodě mu přijde sympatičtější, potažmo uvěřitelnější. I když to asi není ten nejlepší výraz – na simulátor si nehrálo žádné vydání MotoGP. Každá z jmenovaných her to nicméně řeší jinak. Osobně mám raději oku lahodící smykující pneumatiky z loňska (Climax), než poněkud hůře čitelné italské podání. Tým Milestone na svém enginu přesto neustále pracuje a kupříkladu kdysi kritizované zběsilé tancování zadní pneumatiky po mokrém asfaltu, již prakticky eliminovali. Bez výzvy to nejde Extra odstavec nelze nevěnovat přidané hodnotě. Extrémní mód, který do série MotoGP dodal Climax, nadchnul spoustu závodníků. Tomu se však nelze divit, byla to málem další hra (dvě v jedné? to se vyplatí!) navíc velmi atraktivní. Silné motorky v ulicích světových metropolí letos logicky chybí – Milestone se možná jen nechtěli opičit, spíše ale dali přednost vlastním nápadům. Ano, samozřejmě, Italové mají rádi svoje Challenges. Rovnou padesátku jich proto najdete i v MotoGP 08. Tyhle malé úkoly, orientované povětšinou na šikovnost či zvládání kritických situací, přitom povětšinou vycházejí z již provařených nápadů. ![]() ![]() ![]() Mezi scénáři se znovu nadějete těch krizových, kdy je zapotřebí s poškozeným strojem (nebo alespoň přehřátými brzdami) dokončit závod. Zábavu (a pocuchané nervy) zase slibuje jízda s napjatým časovým limitem mezi checkpointy nebo udržení stanovené rychlosti ve vyznačených sektorech na trati. Čistě závodní výzvy pak opět zastupuje nutnost porazit určitého soupeře nebo dotáhnout čelo závodu třeba po pádu. Za vypíchnutí stojí nové, objemnější scénáře, zahrnující hned několik závodů najednou. Jsou povětšinou pojaty stylem „do konce sezóny zbývají 3-4 Velké ceny a při troše štěstí pořád můžeš získat titul“ přičemž zadání mnohdy bývají opravdu krušná. Co už by ale měla být větší výzva, než připravit Stonera s Rossim drtivým finišem o vítězství? Čistě pro pořádek a jakou zpravodajskou povinnost ještě dodám, že krom výzev, kariéry a šampionátu, umí MotoGP 08 též ostatní herní módy, jejichž absence by jen těžko byla omluvitelná. Multiplayer je řešen po vzoru SBK08, s protivníky se tudíž utkáte pouze po internetu, na LAN párty ani rozdělenou obrazovku se nepomyslelo. V singlu potom kromě rychlého závodu boduje hlavně takzvaný Útok na čas, klasický to Time trial. Nejen že zdokonalí váš jezdecký um a obtiskne řádně mapky všech tratí do vaší paměti, velmi přínosná je ale i jízda proti vlastnímu stínu/záznamu nejlepšího kola. Pěkné pokoukání Po technické stránce je hra prakticky totožná s SBK08, což se ostatně díky použité technologii dalo čekat. Pochvala tak znovu zazní na propracované modely motorek jakož i jezdců nebo povedené (povětšinou setsakra ostré a kvalitní) textury. Použitá barevná paleta je asi trochu sytější, celkově však grafika vypadá výtečně, tím spíš za podpory citlivě implementovaného rozostření a tradičního motion bluru. Opakovačky si téměř nezadají s televizním přenosem, střih a nájezdy kamer jen umocňují zážitek. MotoGP 08 navíc přispěchalo s novinkou na konci závodu – efektním sestřihem nejzajímavějších okamžiků. ![]() ![]() ![]() další obrázky v galerii Hned tak se neokouká ani mokrý asfalt s loužemi či naopak osychajícími místy na trati, stejně jako závody v hustém dešti. Jen málokterá PC hra má počasí zvládnuto lépe, Milestone už možná v lecčems trumfli i legendární Grand Prix 4. Na kluzkém povrchu se však mnohem častěji padá a právě závodník schoulený do klubíčka, klouzající kamsi do kačírku, vypadá dost strnule. Nějaká animace při letu vzduchem po nepříjemných highsiderech nebo snaha jezdce snížit rukama-nohama svou rychlost před bariérou, by věru nebyla od věci. Přílišné nadšení zrovna nevyvolají ani okruhy, díky možná až zbytečně pustému okolím. Pár tribun (a placatí dvourozměrní diváci na nich) spolu s několika budovami je téměř to jediné, co se za bezpečnostními zónami nachází. Nikde se nic nehýbe, nikde žádné extra detaily nebo objekty navíc (mimochodem stromy a keře jsou stále pouze 2D) nikde žádný personál, traťoví komisaři či kameramani. Občas jen nějaký ten kamion a záchranářský vrtulník. U simulátoru typu SBK08 se leccos z toho dalo omluvit (tam se na serepetičky kolem nehledí) u arkády má ovšem hráč chvílemi i čas koukat po okolí. ![]()
Související články: Novinky, MotoGP 07 recenze, MotoGP 06 recenze, Moto GP 3 recenze, Moto GP 2 recenze, Moto GP recenze, SBK-08 Superbike World Championship recenze, Ducati vs Superbikes Riding Challenge recenze |
Marek Beniač | |
autorovi je 27 let, dříve psal pro GamePort, pracuje v IT, nejraději má hry sportovní a závodní, případně akce všeho druhu, ostatní žánry ale též vyloženě nezavrhuje |