MotoGP 07 - recenze české verze
7/10
zdroj: tisková zpráva

MotoGP 07 - recenze české verze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

3. 12. 2007 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Rozmohl se nám tady takový nešvar, děti velice často používají sprostá slovíčka. Zejména pak jedno slovo - RECYKLOVAT... Nebo by vám nevadilo, že skoro to samé MS silničních motocyklů prožijete potřetí?

Autor: Marek Beniač
Publikováno: 3.prosince 2007
Verze: PC/česká/s patchem 1.1
Doba recenzování: 1 týden

Obrázek zdroj: tisková zpráva
Rozmohl se nám tady takový nešvar, děti velice často používají sprostá slovíčka. Zejména pak jedno slovo. Je to slovíčko... recyklovat. Kdepak, nejste na třídní schůzce, jste opravdu na TISCALI Games a právě tu řešíme společnosti, kterým nedělá problém vydat v podstatě jednu a tutéž hru hned několikrát. Opravdovými mistry jsou v tomhle oboru Electronic Arts, jejichž hattrick s NHL06, 07 a 08 asi netřeba připomínat. Na záda jim ale pomalu začínají dýchat THQ, kteří právě vypustili skrzeva studio Climax na trať další titul z MotoGP série, tentokráte s číslovkou 07.

 Kompilace nebo snad datadisk k datadisku?
Už před dvěma lety jsem si v recenzi MotoGP 3 stěžoval na minimum změn a novinek. A nebýt tehdy zbrusu nového Extreme módu, označení „datadisk“ by se asi vyhnul jen málokdo. Letos jsem ale vážně na rozpacích, jelikož aktuální MotoGP 07 nepřináší kromě vylepšené grafiky a licence pro sezónu 2007 prakticky nic, co by stálo za zmínku. Co se herních módů týče, jde o kompilaci těch osvědčených z druhého a třetího dílu, nic dalšího už si ale vaši pozornost nezaslouží. Tudíž šmytec, hotovo… konec recenze.












































Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Nové motorky od Climaxu by se opravdu daly smést ze stolu hláškou „představte si MotoGP 3 v lepší grafice a s letošní sezónou“, dokonce i pouhé past© dva roky starého článku by s přehledem stačilo. Na jednu stranu to chápu, už MotoGP 2 bylo ve své podstatě skoro dokonalé a třetí díl jen dodal alternativní závodění na běžných silnicích, vesměs v ulicích velkoměst. Jestliže však vývojáři nejsou schopni vymyslet další inovace, měli by asi společně s vydavatelem přehodnotit své plány. To bylo breku, když se vloni objevila „06-ka“ jen na Xboxu360 (recenze), to bylo nářků od písíčkářů. Verze 07 tedy pokrývá obě platformy, ovšem uplakaná očka zůstávají – vždyť rádoby next-gen zpracování patří k hlavním (a skoro jediným) tahákům.

 Výzvy a volitelná úroveň simulace se vrací
Pozitivně určitě hodnotím návrat oblíbených kratochvílí, které ve třetím díle (kdo ví proč vlastně) absentovaly. Populární Stunt mód, plný driftování, jízdy po zadním kole a podobných kaskadérských kousků sice znovu chybí, vrátily se ale neméně zábavné Challenges. Pro každou trať je tak znovu připraven balík dovednostních disciplín, ve kterých hra prověří vaše závodnické schopnosti a um. Průjezdy sérií šikan, zvládnutí úseku tratě v daném čase, jízda „jeden na jednoho“ proti elitnímu soupeři ze světového šampionátu… jde sice stále o totéž, ale pořád je to dobrá zábava a vítané zpestření k trochu stereotypnímu kalendáři závodních víkendů.

Pro úplné začátečníky nachystal Climax opětovně také několik tréninkových lekcí, matadorům motocyklových her pak vrátil možnost navolit si míru fyzikálního modelu. Pakliže v MotoGP 3 vše řešily jen čtyři úrovně obtížnosti (což jsem konec konců kritizoval) letos je zpět také tradiční Sim level stupnice 0-100% kde si každý nastaví přesně tolik, na kolik se cítí. Ačkoliv MotoGP série byla vždy čistě arkádovou záležitostí, náznaky fyzikálních sil jí nelze upřít. Stačí jen připomenout možnost brzdit odděleně na předním a zadním kole, či ztrátu gripu pneumatik při necitlivém zacházení s plynem a brzdou. O závodech za mokra a nutnosti vhodně motocykl před soupeřením nastavit (platí pro vyšší obtížnosti) nemluvě.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Aktuální sezóna
Jestliže v předchozích verzích hry vždy Climax stahoval ztrátu a oficiální licence pokrývala ročník (nebo i dva) zpátky, letos zpoždění dohnal a MotoGP 07 konečně nabízí aktuální, byť právě skončenou sezónu. Pro fanoušky jistě skvělá zpráva, třebaže změny se týkají hlavně jezdeckého pole. Těsné souboje s Maxem Biaggim a Sete Gibernauem jsou už vážně minulostí, letos mi podle očekávání nejvíce zatápěl Australan Casey Stoner, byť v mém virtuálním šampionátu skončil až za mnou. ;) Překvapivě dobře si vedli také Rossi nebo Edwards, kupodivu vicemistra světa Pedrosu tvůrci při nastavování umělé inteligence nějak podcenili.

Mimochodem motocyklové MS od Climaxu vždy disponovalo jen královskou třídou, kubatury 125 ccm a 250 ccm, potažmo Lukáše Peška a Karla Abraháma tu opravdu nenajdete. To jen pro upřesnění, vždyť před pár dny se na PS2 objevil titul MotoGP 07 od Milestone a svého času mělo licenci v rukou také Namco, jenž ve stejnojmenné sérii (tedy znovu MotoGP) obsáhlo hned všechny tři kubatury.

Na co se naopak těšit můžete, jsou okruhy, které přibyly do kalendáře mistrovství světa – toho skutečného, i našeho virtuálního. Konkrétně jde o italské Misano a americkou Laguna Seca. Je celkem fuk, jestli na tuhle trať vyrazíte v autě nebo na motorce, zážitek je to vždycky… i když legendární vývrtka je větší adrenalin přeci jen v sedle motocyklu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Jezdec Grand Prix či extrémní závodník?
Kariérní mód jinak nedoznal žádných změn, hráč má znovu možnost vytvořit si vlastního jezdce i tým a v lehkém RPG duchu z něj během pár sezón vychovat šampióna. Zachován zůstal jak bodovací Seed systém, tak i rozdělování zkušenostních kreditů, s jejichž pomocí zlepšujete závodníkovy schopnosti. Na případné podrobnosti mrkněte do recenze MotoGP 3, je zbytečné znovu omílat již vyřčené, respektive napsané. Arkádový styl hry pochopitelně dodržel i nutnost vše si nejdříve zasloužit a odemknout, týká se to jak tratí tak i jezdců - nemyslete si, že budete hned od začátku jezdit za Rossiho nebo Stonera.

Zrovna tak vedlejší (bonusový, jak kdo chce) mód Extreme není k dispozici automaticky, okusit asfalt německé dálnice, či ulice měst jako Tokyo či španělská Sevilla a Barcelona, budou moci až borci, kteří úspěšně absolvovali seriál mistrovství světa na klasických závodních okruzích. Že Extreme mód tak trochu evokuje hry tupu MotoRacer (relativně civilní stroje na běžných komunikacích) a Need for Speed (tuning motocyklu v duchu NFS Underground) už asi také víte, ti kdo hráli MotoGP 3 tedy určitě. Balíčků a vylepšení, jenž lze na motorky namontovat, je nicméně letos zdá se více, smyšlení výrobci přesto zůstali. Ale co, továrních značek si užijete dost a dost v Grand Prix módu.

 Primátor Bém by nevěřil
Posledně jsem si Extreme mód pochvaloval mimo jiné i za to, že vývojáři situovali jeho tratě do atraktivních lokací, jdoucích převážně ve stopách světového šampionátu. Pravda zrovna závody na českém extremním okruhu se odehrávaly v Praze namísto Brna, ale kdo by se při pohledu na řvoucí stroje v historickém centru zlobil. Climax před dvěma lety dokonce zašel hodně daleko, když nám předložil takřka věrný virtuální model našeho hlavního města – a věřím že již zmíněná Barcelona nebo Tokyo (nenavštívil jsem) na tom byly podobně. Karlův most, Mánesův most, Staroměstské náměstí a mnohá další místa zachytili modeláři ve velkých detailech, včetně reálných textur - však jsem tehdy vytípal pěknou sadu obrázků.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Ovšem Praha, model MotoGP 07, to je spíš špatný vtip. Většina míst i památek tu sice znovu trůní, ale za autenticitu dostává Climax pětku a rodiče zodpovědných modelářů patrně poběží nejen do školy, ale i na kobereček primátora. Nějaký šotek totiž absolutně zpřeházel umístění staveb, patrně zcela náhodně a bez zjevného systému. Půdorys tratě sice zůstal zachován, její okolí však lemují jen hala-bala rozházené budovy, tu Tančící dům, támhle Staroměstský orloj… vypadá to opravdu hrozně. Jako kdyby parta dětí z mateřské školy dostala za úkol sestavit rozebraný Langweilův papírový model.

Je zajímavé, že další tratě a města už takhle postižena nebyla a Climax je pro nový engine (více o něm za chvíli) vytvořil takřka na pixel stejně. Snad jen Tokyo prošlo menší úpravou, nejede se už v noci nýbrž ve dne, ale za případné nové (nebo jen ze tmy vystoupivší?) okolní stavby ruku do ohně nedám.

 Next-gen motorky?
Před dvěma lety jsem v recenzi skuhral nad lehce zastaralým technickým zpracováním a věštil nový engine pro případný čtvrtý díl. Ten nakonec opravdu spatřil světlo světa, byť jen pro Xbox360 a s názvem MotoGP 06. Letos se s verzí 07 dostalo i na platformu PC, nějak se ale nemohu zbavit dojmu, že grafika není až tak next-gen, jak by asi měla být. Když pominu absurdnost celé situace (kdy už se z next-genu stane current-gen? a je dva roky starý Xbox360 pořád next-gen?) nějak nevidím extra rozdíly, mezi MotoGP 3 - vyvíjeno pro Xbox a MotoGP 07 - vyvíjeno pro Xbox360.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii

Ano, modely jezdců i motorek jsou krásné a detailní, textury ostré, s vizuálními efekty se nešetří a okolí tratí (hlavně tedy ryze závodních okruhů) již nepůsobí tak chudým dojmem. Jsou tu animovaní trojrozměrní diváci nebo pohyblivé objekty jako auta pojíždějící po obslužných komunikacích, rušno je i na nebi s přistávajícími letadly (Donington) a zpravodajskými vrtulníky. Nově ožily také boxy, jelikož byly přidány animace před závodem, kdy jezdec vyjíždí do tréninků a kvalifikací, modeláři se pokusili zachytit i mumraj na startovním roštu. Drobet to ale zdá se přehnali, jelikož cílová rovinka zaplněná mechaniky, členy týmu i nezbytnými hosteskami se slunečníky vždy znamená znatelný pokles framerate, o zjednodušených, ošklivě zubatých stínech nemluvě.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Že by nám už Xbox360 nestíhal? Nebo jen engine není optimalizován na vykreslováni davových scén? Buď jak buď, vizuální stránka hry není kdovíjak zázračná a leckdo asi očekával víc. Možná i s vědomím, že Climax už si vloni mohl hardware Xboxu360 osahat (MotoGP 06 nebylo zrovna z nejplynulejších) a letos již předvede hezčí podívanou. Na druhou stranu, next-genově zvýšené nároky na hardware (jsou zhruba dvakrát vyšší oproti MotoGP 3) mohou být nápomocny při rozhodování, zda zůstat u motorek dva roky starých, či naskočit do těch nových.

zdroj: Archiv


trailer

Stáhněte si: Trailer, Demo z Xbox Live

Související články: TEST dema, Novinky, Moto GP 06 recenze, Moto GP 3 recenze, Moto GP 2 recenze, Moto GP recenze

Marek Beniač
autorovi je 27 let, dříve psal pro GamePort, pracuje v IT, nejraději má hry sportovní a závodní, případně akce všeho druhu, ostatní žánry ale též vyloženě nezavrhuje



 
 
Marek Beniač
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

Verdikt:

Když na to přijde, jde o jedny z nejlepších závodů ve své kategorii a dost možná i nejlepší díl MotoGP série. Aby také ne, je to vlastně dvojka a trojka v novém enginu, navrch s letošní licencí. Majitelé předchozích verzí však znovu musí zvážit, jak moc bazírují na sezóně 2007, jak moc je zajímá Extreme mód i v jaké kondici je jejich HW. Minimum změn a vylepšení, jakožto i sporný přínos nové grafiky, přesto nelze přehlížet. Dobrá, u licencovaných závodů je asi problém vymyslet něco nového, tak co se alespoň snažit hru dotáhnout? Narážím třeba na umělou inteligenci a ne zrovna chytré a bystré soupeře. Série MotoGP měla s AI vždycky potíže, letos je těch nezaviněných pádů ale nějak moc. Vážně se nedali spáchat lepší protivníci? Nebo se spoléhá jen na multiplayer?

Nejnovější články