Moto GP - recenze
8/10
zdroj: Archiv

Moto GP - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

3. 7. 2002 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Motocyklové simulátory byly až na výjimky jako Superbikes na PC velmi opomíjeny a o to více potěší příchod kvalitních závodů Moto GP s výbornou hratelností a licencí na loňskou sezónu pětistovek.

Autor: Leon
Publikováno: 3.července 2002


Obrázek zdroj: Archiv Motocyklové počítačové simulátory byly až doposud velmi opomíjeny a je otázkou, proč tomu tak je. Rozhodně to nebude proto, že by šlo o téma málo zajímavé a atraktivní, zvláště při porovnání s oblibou formulových simulátorů. Když totiž srovnám skutečné závody motorek a formulí, pak co do zajímavosti jasně vítězí motorky. F1 závody mají jen jeden závod, předjetí je tam jak šafránu, po několika kolech už je skoro jisté, jak to dopadne a nastává celkem nuda. To závody Moto Grand Prix mají tři různé kategorie (a tedy 3 závody), od prvního do posledního kola je k vidění nespočet předjetí a až do konce tak není jistý konečný výsledek.

 Proč je málo motocyklových závodů?
V atraktivnosti tématu tedy problém není, kde tedy? V náročnosti simulovat jízdu na motorce? Ano, to asi bude jedna z možných příčin, protože závodní motocykl je sice technicky jednodušší než monopost F1, ale simulovat jízdu jednostopého vozidla (motorka) je patrně o dost složitější než dvoustopého (formule) - mám na mysli především vliv náklonu motorky a proměnlivost jejího těžiště (díky posunům jezdce). Dalším možným problémem je menší propagace motocyklových závodů v médiích a snad i licenční problémy.

Ať už jsou ale příčiny jakékoli, faktem zůstává, že vedle každoročního vydávání slušných, leč nepříliš atraktivních Superbikes od EA, je hra Moto GP po dlouhé době jedinou z tohoto žánru. Hra nese celý název Moto GP: Ultimate Racing Technology (patrně z důvodu odlišení od stejně pojmenované hry od Namco pro PS2) a na svědomí ji má britská firma Climax, která ji vyvinula především pro Xbox. Majitelé PC ale nemusí být smutní, protože téměř současně vyšla i počítačová verze.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Licence na loňský ročník pětistovek
Hra disponuje právě jen licencí na nejsilnější kubaturu závodů Moto Grand Prix, která byla loni označována ještě jako „pětistovky“, letos už se jede jako Moto GP. V této kubatuře už jsou povoleny čtyřtakty a motor je limitován obsahem 990 cm3. Uvedená licence se ale vztahuje na minulý rok, čemuž odpovídají jak jezdci, tak týmy, reklamy atd. Nebudete tak ochuzeni o žádná jezdecká esa jako Rossi, Biaggi, Capirossi, Abe, Roberts, Checa, Ukawa atd.

Zvětšit zdroj: Archiv Je trochu škoda, že se neprojedete na všech tratích, na kterých se jezdí šampionát. Ve hře jich je pouze deset, pro nás je dobře, že nechybí ani Brno (dále Suzuka, Jerez, Le Mans, Mugello, Assen, Donington, Sachsenring, Valencie a Phillip Island). Okruhy jsou poměrně věrně namodelovány, což můžeme nejlépe posoudit díky znalosti brněnského okruhu. Vzhledem k tomu mohu konstatovat, že Brno je ztvárněno velmi reálně, pouze se domnívám, že místy je profil tratě (převýšení) mírně zjednodušeno.

 Herní módy
Díky tomu, že byla hra vyvíjena primárně pro konzole, je herní systém trochu odlišný a klade se velký důraz na odemykání všelijakých bonusů, které mají hráče u hry dlouho udržet. Nutno říci, že se jim to daří. Z herních módů je tu klasický rychlý závod a jízda na nejrychlejší kolo, dále arkádový a klasický šampionát nebo trénink (o něm později).

Zvětšit zdroj: Archiv Na začátku máte k dispozici pouze několik tratí a i výběr jezdců, za kterého můžete jezdit, je dost omezen. Všechny tratě si zpřístupníte absolvováním šampionátu, ale zpřístupnění jezdců vám bude trvat nepoměrně dále. Pokud celý šampionát vyhrajete (což ale není nic jednoduchého), zpřístupní se vám tratě v jiné formě - budete je moci jezdit jak v opačném směru, tak zrcadlově obrácené.

Moto GP vám nabízí tři úrovně obtížnosti, z nichž ta prostřední (Pro) je tak akorát. V závodě se vám ale jen tak vyhrát nepodaří, už proto, že hra hodně přizpůsobuje obtížnost vašemu momentálnímu postavení v jezdeckém poli. V praxi to vypadá tak, že pokud jste někde v popředí, neustále vám někdo dýchá na záda a rozestupy mezi jezdci jsou minimální.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Přizpůsobení umělá inteligence hratelnosti
Pokud spadnete z motorky, propadnete se většinou až poslední místo. V tom okamžiku ale celé jezdecké pole trochu zpomalí a jednoduše počká, dokud je nedojedete. Jakmile se začnete probíjet z poslední příčky, opět náležitě zrychlí. Není to sice realistické, ale velmi to zvyšuje hratelnost, protože ani po několika pádech není nic ztraceno a o výsledku většinou rozhodují poslední dvě kola. Zaváhání v nich už se obvykle nestihne napravit.

S obtížností souvisí i umělá inteligence vašich protivníků, která je na velmi slušné úrovni. Ne že by do vás nikdo nikdy nevrazil, kolizí je naopak víc než dost, ale většinou proto, že prostě nemohou tak najednou změnit směr jízdy (stejně jste na tom obvykle i vy). V podobných počítačových hrách je značně neobvyklé, že jsou vaši protivníci rychlejší na rovinkách a vy jste tak nuceni k předjíždění v zatáčkách, především na brzdy. To jednak klade větší nároky na znalost tratě, vyžaduje patřičný trénink a opět přispívá ke zvýšení hratelnosti.

 Získávání zkušenostních bodů
Zvětšit zdroj: Archiv Svoje získané dovednosti můžete přetavit v jakési body za zkušenost. Podle toho, jak se v závodě umístíte nebo co v něm předvedete, dostanete určitý počet bodů (nejvíce jsem dostal 6, možná jde i více). Ten si pak můžete rozvrhnout do 4 vašich dovedností a schopností - brždění, akceleraci, maximální rychlost a průjezd zatáčkami. Tak postupně sbíráte zkušenost, která se následně projevuje i přímo na trati. S postupem času získávání nových bodů ustává a zkušenost už se tak příliš nezvyšuje. Pokud chcete hrát šampionát na nejvyšší obtížnost, tak si bez patřičných zkušeností ani neškrtnete. Nic vám ale nebrání zahrát si znova celou sezónu a získat v ní další body navíc.

Druhou, možná i jednodušší možností je získat tyto body v tréninkovém módu. Tam plníte v každé ze čtyř kategorií jednotlivé úkoly, po jejichž splnění obdržíte bod. Plníte různé úkoly omezené časem, kde se kromě všelijakých způsobů jízdy budete muset naučit i používat brzdy, zvedat motorku na zadní, protáčet kola atd.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Arkáda nebo realistická simulace?
Ač je Moto GP označován jako ultra-realistický simulátor, nemyslím si, že by tomu tak skutečně bylo. Při jízdě sice máte velmi reálný pocit skutečných závodů, ale to není tím, že by šlo o realistický simulátor, spíše naopak. Za celou dobu hraní se mně ani jednou nestalo, že bych dostal smyk předního, natož zadního kola. Z motorky spadnete jen při větší kolizi s některým protivníkem, při prudkém vjetí do štěrku nebo při kolizi s nějakým statickým objektem. Nutno dodat, že na motorku se vracíte automaticky, nikdy se nezraníte a vaše motorka je nepoškoditelná.

Nepoznal jsem ani rozdíl v jízdě na suchu a v dešti, tedy pokud nemyslím ten vizuální. Za deště můžete jet prakticky stejně a riziko spadnutí je totožné. Mimochodem počasí se nemění nejen během závodu, ale ani během celého závodního víkendu - tréninky, kvalifikace i závod se jede za stejného počasí - na suchu nebo za deště. Z tohoto odstavce si můžete udělat představu o většině zjednodušeních ve hře.

 Absence boxů a penalizací
Zvětšit zdroj: Archiv Jediným, co trochu představuje realitu, je možnost brzdit odděleně předními a zadními brzdami a zvedat motorku na zadní kolo pomocí speciálních kláves. Není to sice praktické v závodě, ale můžete se s tím docela vyblbnout při dobržďování na přední kolo nebo při pálení zadní gumy. Jinak toho ale s technickým stavem vaší motorky moc nenaděláte. Kromě možností zvolit si libovolnou kamufláž nebo číslo nic jiného nečekejte - po technické stránce nejde změnit nastavení ničeho, čemuž odpovídá i absence boxů. Trošku podivná je také absence postihů za způsob jízdy nebo za zkrácení tratě, čehož se dá (bohužel) hojně využívat především v šikanách.

 Úchvatná grafika
Po grafické stránce nemá Moto GP chybu. Speciálně bych se chtěl zastavit u animace jezdce na motorce, která je zpracována neuvěřitelně reálně. Jezdec se na motorce naklání, posouvá, vystrkuje koleno, při brždění se narovnává, na rovince zase zalehne. Občas se za sebe ohlédne, pokud do něj někdo vrazí, tak na něho výhružně gestikuluje a i pády z motorky vypadají velmi reálně. Ke všemu je s jezdcem patřičně sladěna i animace samotné motorky, takže to dohromady působí velmi úchvatně.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky z této hry naleznete v naší sekci screenshotů

Ovšem ani ostatní složky grafického zpracování nezaostávají - detailní textury, pěkné grafické efekty jako kouř od pneumatik nebo velmi reálné zobrazení deště - kapky na plexiskle, odraz od mokré vozovky atd.

Také zvuky jsou velmi reálné a prostorový zvuk samozřejmostí. Výhrady bych měl k doprovodné hudbě, protože nudné tracky ve stylu tuc-tuc mě neberou. Ještě že to jde vypnout :) Pokud se vám hra zalíbí, jako že to není nepravděpodobné, pak uvítáte možnost hrát Moto GP i jako multiplayer, ať už v rámci splitscreenu nebo po síti v až 16 hráčích.

 Závěrečné hodnocení
Zvětšit zdroj: Archiv Od začátku jsem se u hry velmi dobře bavil, i když jsem byl trochu zaražen zmíněnou vyšší obtížností. Postupným získáváním zkušeností šla hratelnost ještě nahoru, což je hlavní předností tohoto jinak spíše arkádově laděného simulátoru. Každopádně mohu Moto GP doporučit všem příznivcům motocyklových závodů, už proto, že nic lepšího na trhu není.

Stáhněte si: Demo (66 MB), Video (2,5 MB), Cheaty
Související články: Novinky, Superbike 2001 recenze (7/2000)

 
Leon
připravil: jd




 
 

Verdikt:

Nejlepší motocyklový simulátor na trhu s oficiálními licencemi, nádhernou grafikou, propracovaným herním systémem a vysokou hratelností.

Nejnovější články