Autor: Leon Publikováno: 3.července 2002 |
![]() ![]() ![]() Licence na loňský ročník pětistovek Hra disponuje právě jen licencí na nejsilnější kubaturu závodů Moto Grand Prix, která byla loni označována ještě jako „pětistovky“, letos už se jede jako Moto GP. V této kubatuře už jsou povoleny čtyřtakty a motor je limitován obsahem 990 cm3. Uvedená licence se ale vztahuje na minulý rok, čemuž odpovídají jak jezdci, tak týmy, reklamy atd. Nebudete tak ochuzeni o žádná jezdecká esa jako Rossi, Biaggi, Capirossi, Abe, Roberts, Checa, Ukawa atd. ![]() Herní módy Díky tomu, že byla hra vyvíjena primárně pro konzole, je herní systém trochu odlišný a klade se velký důraz na odemykání všelijakých bonusů, které mají hráče u hry dlouho udržet. Nutno říci, že se jim to daří. Z herních módů je tu klasický rychlý závod a jízda na nejrychlejší kolo, dále arkádový a klasický šampionát nebo trénink (o něm později). ![]() Moto GP vám nabízí tři úrovně obtížnosti, z nichž ta prostřední (Pro) je tak akorát. V závodě se vám ale jen tak vyhrát nepodaří, už proto, že hra hodně přizpůsobuje obtížnost vašemu momentálnímu postavení v jezdeckém poli. V praxi to vypadá tak, že pokud jste někde v popředí, neustále vám někdo dýchá na záda a rozestupy mezi jezdci jsou minimální. ![]() ![]() ![]() Přizpůsobení umělá inteligence hratelnosti Pokud spadnete z motorky, propadnete se většinou až poslední místo. V tom okamžiku ale celé jezdecké pole trochu zpomalí a jednoduše počká, dokud je nedojedete. Jakmile se začnete probíjet z poslední příčky, opět náležitě zrychlí. Není to sice realistické, ale velmi to zvyšuje hratelnost, protože ani po několika pádech není nic ztraceno a o výsledku většinou rozhodují poslední dvě kola. Zaváhání v nich už se obvykle nestihne napravit. S obtížností souvisí i umělá inteligence vašich protivníků, která je na velmi slušné úrovni. Ne že by do vás nikdo nikdy nevrazil, kolizí je naopak víc než dost, ale většinou proto, že prostě nemohou tak najednou změnit směr jízdy (stejně jste na tom obvykle i vy). V podobných počítačových hrách je značně neobvyklé, že jsou vaši protivníci rychlejší na rovinkách a vy jste tak nuceni k předjíždění v zatáčkách, především na brzdy. To jednak klade větší nároky na znalost tratě, vyžaduje patřičný trénink a opět přispívá ke zvýšení hratelnosti. Získávání zkušenostních bodů ![]() Druhou, možná i jednodušší možností je získat tyto body v tréninkovém módu. Tam plníte v každé ze čtyř kategorií jednotlivé úkoly, po jejichž splnění obdržíte bod. Plníte různé úkoly omezené časem, kde se kromě všelijakých způsobů jízdy budete muset naučit i používat brzdy, zvedat motorku na zadní, protáčet kola atd. ![]() ![]() ![]() Arkáda nebo realistická simulace? Ač je Moto GP označován jako ultra-realistický simulátor, nemyslím si, že by tomu tak skutečně bylo. Při jízdě sice máte velmi reálný pocit skutečných závodů, ale to není tím, že by šlo o realistický simulátor, spíše naopak. Za celou dobu hraní se mně ani jednou nestalo, že bych dostal smyk předního, natož zadního kola. Z motorky spadnete jen při větší kolizi s některým protivníkem, při prudkém vjetí do štěrku nebo při kolizi s nějakým statickým objektem. Nutno dodat, že na motorku se vracíte automaticky, nikdy se nezraníte a vaše motorka je nepoškoditelná. Nepoznal jsem ani rozdíl v jízdě na suchu a v dešti, tedy pokud nemyslím ten vizuální. Za deště můžete jet prakticky stejně a riziko spadnutí je totožné. Mimochodem počasí se nemění nejen během závodu, ale ani během celého závodního víkendu - tréninky, kvalifikace i závod se jede za stejného počasí - na suchu nebo za deště. Z tohoto odstavce si můžete udělat představu o většině zjednodušeních ve hře. Absence boxů a penalizací ![]() Úchvatná grafika Po grafické stránce nemá Moto GP chybu. Speciálně bych se chtěl zastavit u animace jezdce na motorce, která je zpracována neuvěřitelně reálně. Jezdec se na motorce naklání, posouvá, vystrkuje koleno, při brždění se narovnává, na rovince zase zalehne. Občas se za sebe ohlédne, pokud do něj někdo vrazí, tak na něho výhružně gestikuluje a i pády z motorky vypadají velmi reálně. Ke všemu je s jezdcem patřičně sladěna i animace samotné motorky, takže to dohromady působí velmi úchvatně. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry naleznete v naší sekci screenshotů Ovšem ani ostatní složky grafického zpracování nezaostávají - detailní textury, pěkné grafické efekty jako kouř od pneumatik nebo velmi reálné zobrazení deště - kapky na plexiskle, odraz od mokré vozovky atd. Také zvuky jsou velmi reálné a prostorový zvuk samozřejmostí. Výhrady bych měl k doprovodné hudbě, protože nudné tracky ve stylu tuc-tuc mě neberou. Ještě že to jde vypnout :) Pokud se vám hra zalíbí, jako že to není nepravděpodobné, pak uvítáte možnost hrát Moto GP i jako multiplayer, ať už v rámci splitscreenu nebo po síti v až 16 hráčích. Závěrečné hodnocení ![]() Stáhněte si: Demo (66 MB), Video (2,5 MB), Cheaty Související články: Novinky, Superbike 2001 recenze (7/2000) |
Leon připravil: jd |