Moto GP 3 - recenze
8/10

Moto GP 3 - recenze

1. 12. 2005 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Toužili jste někdy po projížďce na motorce po Karlově mostu a autentickém centru Prahy? Máte k tomu ideální příležitost v třetím dílu Moto GP, který zaujal Extreme módem s ilegálními závody napříč velkoměsty i venkovem

Autor: Marek Beniač
Publikováno: 1.prosince 2005
Verze hry: prodávaná/anglická PC

Obrázek zdroj: tisková zpráva Závodní série MotoGP od vývojářského studia Climax si přes relativně krátkou historii dokázala vydobýt poměrně slušné renomé. Aby také ne. MS silničních motocyklů je celosvětově populární motoristickou disciplínou, takže svoje fanoušky si zaručeně najde i ve své virtuální podobě. Tím spíš podpoříte-li takový titul oficiální licencí, kvalitním technickým zpracováním a neuvěřitelně návykovou hratelností. A jelikož všechny zmíněné atributy se tvůrcům podařilo splnit prakticky již v MotoGP 2 (naše recenze 80%) jistě si notně lámali hlavy, jaké novinky a vylepšení připraví pro třetí pokračování.

Nová hra nebo spíš datadisk?
Sním či bdím, vždyť tohle je MotoGP 2?! Ano i tak by mohla vypadat reakce hráčů, kteří znají dva roky starý druhý díl. Po spuštění hry vás totiž přivítají naprosto stejná menu, naprosto stejné volby i možnosti nastavení. Bezprostředně první dojmy tedy nejsou kdovíjak pozitivní a bude ještě hůř, neboť záhy objevíte také poněkud nepochopitelnou absenci některých – v minulosti oblíbených – herních módů. Chybí zde například populární Stunt mode, ve kterém se při dělání skopičinek (jízda po zadním či předním kole nebo drift zadní pneumatiky a pálení gumy) vyřádili všichni kaskadéři.

Zrovna tak tu nenajdete ani takzvané Challenges, což byl v podstatě soubor „dovednostních“ disciplín, ve kterých se hráč zábavnou formou učil projíždět správně zatáčky, zvládat těsné šikany či dokonce celé úseky tratě. Místo toho autoři zařadili docela nezáživný tutoriál, kde vám v osmi lekcích jen stroze vysvětlí, jak správně akcelerovat a brzdit, najíždět do zatáček, držet ideální stopu… zkrátka celkem nuda, tím spíš že vše je rozebráno už v manuálu. Příznivce poněkud realističtějšího závodění patrně zarazí též chybějící kolonka Sim level, díky níž bylo v MotoGP2 možno volit na stupnici 0-100% kvality fyzikálního modelu. Nehledejte jí, letos to Climax vyřešil trochu jinak.

Pár novinek a překvapení
Jestliže úvodní odstavce nevyzněly zrovna pozitivně, je nejvyšší čas zmínit také to dobré, co třetí díl MotoGP přináší. Kromě singleplayerových herních módů Quick race, Time Trial a Career (kterou si rozebereme později) je to především multiplayer. Ten je stejně našlapaný jako minule, což ve zkratce znamená nejen split-screen, ale i on-line klání po síti a internetu, v maximálně šestnácti hráčích, včetně režimu diváka. Závodit je možné v módech známých ze singlu, navíc lze vyzkoušet pro off-line hráče zapovězené režimy Tag a Stunt mód. Jak už názvy napovídají, jde tu o přetahovanou a bodový zisk - otázkou zůstává, proč nešlo něco podobného vytvořit i pro jednoho hráče. Že by snad programátoři nevěřili kvalitám umělé inteligence?

Z překvapení ohlášených v titulku by se hodil zmínit zcela nový Extreme mód. S ním se ale Climax chlubil hned na začátku vývoje (údiv se tedy nekoná) a jeho detailní pitva je plánována až do dalších odstavců. Nečekanou novinkou však zůstává oficiální licence ročníku 2004! Jistě, ideální by samozřejmě byla aktuální a právě probíhající sezóna, ale vzhledem k tomu, že v tiskových prohlášeních byl původně slibován rok 2003, můžeme být rádi i za tohle.
A jaké že změny přináší MotoGP3 oproti druhému dílu? Ze hry například vypadla japonská Suzuka (vzpomeňte na tragicky zesnulého Daijira Katoa) a místo ní je zde nový okruh v Kataru. Jen pro připomenutí – vloni se seriál MS silničních motocyklů tradičně nevyhnul ani České republice, zajezdíme si proto znovu i na brněnském Masarykově okruhu. Z jezdeckých rošád je pak stěžejní především Valentino Rossi ve stáji Yamaha, případně Max Biaggi, sedlající žlutý stroj týmu Pramac Pons Honda.

Mistrem světa snadno a rychle
Zajímavostí je, že jízdu v kůži některého ze světových es lze provozovat pouze mimo šampionát, v módech Quick race a Time trial. Pro hraní kariéry je nutno vytvořit si vlastní tým a jezdce, jakožto i vhodně zvolit motocykl, na kterém se pokusíte vybojovat mistrovský titul. Vše probíhá v lehkém RPG stylu, jelikož kromě klasických záležitostí (jako výběr startovního čísla a barevného provedení stroje/závodníka) přicházejí na řadu také některé (nepovinné) vychytávky. Můžete si například navrhnout design přilby, kombinézy a motorky, ať už za použití přednastavených vzorů nebo vlastních nápadů.

Vývoj a zkušenosti závodníka jsou pak charakterizovány čtyřmi ukazateli, jež zobrazují schopnosti týkající se akcelerace, brždění, projíždění zatáček a maximální rychlosti. Na začátku hry je vám věnováno několik málo kreditů, které přihazujte na jednotlivé hromádky, čímž pipláte svého šampióna. Během sezóny (samozřejmě na základě úspěchů v závodech) postupně obdržíte další a další, takže s rostoucí obtížností a kvalitou soupeřů zůstáváte stále konkurenceschopní. Jenom je záhodno tyhle "zkušenostní body" uvážlivě rozdělovat, protože skvělá akcelerace a vysoká maximální rychlost je vám k ničemu, pokud nedokážete včas dobrzdit do zatáčky a tu posléze plynule projet.

Novinkou v MotoGP 3 je jakýsi rating, který vlastně posuzuje kvality hráče. Díky němu hned víte, s kým máte tu čest (platí nejen pro multiplayer), ale na jeho základě se rozhoduje též o tom, co z bonusového obsahu hry se vám zpřístupní. Při tvorbě profilu začínají všichni se Seed (jak je onen rating nazýván) na 100 bodech a podle předvedených výkonů postupně klesáte až k hodnotě 1 - ta pravděpodobně znamená "jsem nový Valentino Rossi". Výborné je, že Seed dokáže reagovat i v opačném směru. Stačí proto jeden špatný den, několik pádů a umístění za bodovanými místy, a rázem jste bohatší o několik plusových (v tomto případě spíše záporných) bodů.

MotoGP vs Extreme mód
Jakkoliv je kariéra jezdce série MotoGP zábavná, nebýt „nových soupisek“ a jedné premiérové trati, nenabízí tahle část hry v jádru nic nového. Zvlášť majitele MotoGP 2 asi nebude znovu bavit absolvovat všech šestnáct závodních víkendů, včetně tréninků a kvalifikací, jen aby si zajistili slušný „seed rating“ a odemkli tak bonusový okruh Sheridan, stejně jako kompletní startovní pole plné hvězd, za které mohou následně milostivě jezdit. Tohle všechno už přece podstoupili před dvěma lety. Pánové z Climaxu patrně uvažovali podobně a lákadlem, které má ke hře přitáhnout nové i staronové matadory jedné stopy, je zcela nový mód Extreme.

Ten se od série MotoGP liší zdánlivě jen v několika maličkostech – motorky mají mnohem civilnější vzezření, stejně jako jezdci (všechna jména i motocykly jsou mimochodem smyšlená) závody ale probíhají na klasických silnicích! Tratě jsou sice stále vytvořeny coby okruhy, ovšem obvyklá závodiště s kvalitním asfaltovým povrchem, pomalovanými obrubníky a prostornými únikovými zónami, zde střídají úzké ulice velkoměst, dálniční přivaděče a klikaté příměstské či venkovské silnice. Hra tím získává úplně nový rozměr, najednou je všechno nějak rychlejší, není čas ani místo na hledání ideální stopy a pokud uděláte chybu, rozhodně se nesklouznete do relativně bezpečného kačírku. Kdepak, zdejší okruhy lemují nekompromisní svodidla, příkré stráně a skalní masivy, při závodě v centru města se pak rozmáznete rovnou o zdi okolostojících domů.

Závody v centru Prahy
V tomhle ohledu se vlastně MotoGP 3 tématicky potkává se sérií Moto Racer, potažmo s Redline Racerem, jelikož také nabízí nadupané (skoro)závodní motorky, vypuštěné na běžné silnice. Sympatické je, že Extreme mód vůbec nebyl pojat jen jako bonus nebo něco navíc. Naopak, funguje v podstatě jako další plnohodnotná hra, neboť modeláři připravili hned 16 okruhů a 15 motocyklů – což v porovnání s GP módem (16 tratí, 9 motorek) působí více než rovnocenně.

Skvěle se povedl rovněž výběr lokací, někoho totiž napadlo držet se pořadatelských zemí seriálu MotoGP, takže se podíváme na francouzskou riviéru, do japonského Tokya (pozůstatek po Suzuce?) či španělské Sevilly a Barcelony. Venkov zastupuje například okolí britského Doningtonu, Andalusie, Toskánsko nebo kvalitní německá dálnice. Vůbec nejatraktivnější (pro nás tedy určitě) je ale český extreme okruh, neboť designéři neváhali vytýčit trať přímo v historickém centru Prahy!

MOTORKY V PRAŽSKÝCH ULICÍCH
Několik počítačových her situovaných do Prahy jsme tu už měli – možná si vzpomenete na Soldier of Fortune 2, Indiana Jones & The Emperor´s Tomb nebo třetí Broken Sword. Předvedené lokace byly ale většinou smyšlené a mnohdy působily až směšně. To závodní okruh v MotoGP 3 vznikal nepochybně s mnohem větší pečlivostí a Climaxu se - i přes drobné odchylky - podařilo namodelovat takřka autentické centrum Prahy. Skoro to vypadá na práci špióna s kamerou či fotoaparátem, některé detaily (informační cedule, dopravní značky, stánky nebo zastávky MHD) bychom bez pořádné dokumentace ve hře viděli jen stěží. Milým zpestřením je též „výstavka“ automobilky Škoda, protože v ulicích narazíte na hlídkující policejní Felicie či parkující Octavie a Fabie, kategorii veteránů pak zastupuje klasická stodvacítka.

A kudy téměř tři kilometry dlouhá trať vlastně vede? Prostor startu a cíle byl situován na Mánesův most, odkud se jezdci přes náměstí Jana Palacha a Josefov dostanou na Staroměstské náměstí, respektive jeho severní část. Po průjezdu podél kostela Svatého Mikuláše minou také pomník Jana Husa a zmizí v Dlouhé ulici. Následuje „obchvat“ okolo chrámu Matky Boží a rovinka zakončená znovu Staroměstským náměstím. Za radnicí a orlojem se trať stáčí ostře vpravo k Nové radnici a pak hned doleva, přes Mariánské náměstí, kolem Městské knihovny až ke Klementinu. Za ním závodníci prosviští pod Mosteckou věží a přes Karlův most a Vojanovy sady se obloukem vrátí zpět na most Mánesův.

Trochu ve stylu NFS: Underground
Atraktivita extreme módu ovšem zdaleka nespočívá jen na adrenalinových tratích, potažmo na luxusních exteriérech. V duchu NFS Underground byla tahle část hry pojata jako ilegální závody, ve kterých lze vydělat nějaké ty peníze. Probíhá zde i nákup nových motorek, eventuálně vylepšení na ty stávající, nečekejte ale nic propracovaného, natož nějaký příběh. Na začátku roku/sezóny si jen za hrstku peněz pořídíte svůj první stroj (samozřejmě ten nejhorší možný) a díky umístění „na bodech“ pak inkasujete finanční odměny. Tuning motocyklu se odehrává v symbolických pěti kategoriích (motor, redukce hmotnosti, brzdy, trakce…) a kupují se stejně symbolické balíčky/upgrade pakety. Jednotlivá klání jsou navíc rozdělena do tříd podle výkonu, v úvodu tak začínáte mezi stroji s objemem 600ccm, následuje třída do jednoho litru a končíte na objemu 1200ccm.

Zlatá střední cesta?
Fyzikální model hry nedoznal od MotoGP 2 velkých změn. Nečeká vás sice bohapustá arkáda, do simulátoru má ale tahle série daleko. Toužíte-li po něčem realističtějším, zůstaňte raději u postarší GP 500 od Microprose nebo Superbike World Championship z dílen Milestone/EA Sports. Jak jsem naznačil již v úvodu, míru reality vyřešili protentokrát v Climaxu docela šalamounsky. Chování motocyklu je silně závislé na zvolené obtížnosti (jsou celkem čtyři) a liší se i podle závodní série. Řeč je samozřejmě o extreme módu, kde (zdá se) tvůrci zvolili jistá zjednodušení, už kvůli charakteru tratí a jejich povrchu. Není divu, závody zde probíhají většinou na nekvalitních a hrbolatých silnicích, o kostkách a chodnících s obrubníky v centru měst nemluvě.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Zatímco první dvě obtížnosti (Rookie a Pro) jsou dobré především na seznámení s hrou, při volbě Champion již zúročíte nastřádané zkušenosti. Smysl rázem dostává i separátní ovládání přední a zadní brzdy (já říkal, že to není úplná arkáda), stejně jako klávesy s jejichž pomocí lze měnit posez závodníka a zvyšovat/snižovat tím aerodynamický odpor. Výzvou pro opravdové mistry řídítek se stává finálová obtížnost Legend, kde už končí veškerá legrace a pro úspěch v závodě je nezbytné i vhodně nastavit stroj, včetně převodových stupňů, výběru pneumatik, tvrdosti odpružení a rozvoru kol. Jen skvěle připravená technika ale nestačí a k vítězství nad zdejší (často nekompromisní) umělou inteligencí mnohdy nepomůže ani vybroušený jezdecký styl. Až uvidíte vzdalující se dvojici Valentino Rossi - Sete Gibernau, pochopíte o čem mluvím ;)

Zastaralé technické zpracování
Jestli v něčem MotoGP 3 viditelně zaostává, je to grafická stránka věci. Mám dojem, že při každém spuštění se patrně aktivuje i vestavěný stroj času, protože s prvním záběrem na start jsou hráči vždy přeneseni zpátky do roku 2003. Vizuální podoba s dva roky starým druhým dílem je opravdu až zarážející a i velký fanda téhle série by na první pohled asi jen stěží určil, na jaké „pokračování“ se zrovna dívá. Za vše pochopitelně může konzole Xbox, jejíž hardware už více nezvládne a Climax (bohužel pro nás) nevyvíjí extra verzi pro PC.

Jsou tu sice detailnější textury a spousta efektů, vytvořených za pomoci pixel a vertex shaderů, v porovnání se současnou konkurencí to však neobstojí. Motorky a závodníci možná množstvím polygonů nijak výrazně netrpí, o poznání hůře ovšem dopadly tratě. Pokud okolí tvoří únikové zóny a v dálce se tyčí tribuny (seriál MotoGP) není to ještě tak špatné. Když ale v extreme módu motorka těsně míjí krychle imitující domy, je všechno to anisotropní filtrování, motion blur a bloom k ničemu. Ukazuje-li tachometr 300km/h, většině hráčů to možná bude i jedno. Při sledování povedených opakovaček si ale jednoduché grafiky všimne snad každý, stejně jako náhlé změny geometrie – to když zapracuje krutý level of detail. Alespoň že na ozvučení se zub času nepodepsal, motory zní syrověji než kdy předtím a hudební doprovod je správně dravý.

Problematické hodnocení
Budeme-li posuzovat hru bez ohledu na předcházející tituly MotoGP série, není mnoho důvodů k pesimismu. Pokud máte rádi závody motorek a netoužíte po kdovíjaké simulaci, tohle se vám asi bude líbit. Vedle skvělé hratelnosti zaujme především bohatý obsah, kromě popisovaných sérií a módů lze totiž všechny tratě znovu absolvovat i v protisměru a zrcadlově otočené, nuda proto hned tak nehrozí. Kritiku si zaslouží snad jen zastaralé technické zpracování, díky kterému ale hra poběží plynule i majitelům slabšího hardwaru. (požadován je 1GHz procesor a karta na úrovni GeForce3).

Zvětšit zdroj: tisková zpráva V trochu jiném světle to pravděpodobně uvidí hráči, kteří si před dvěma lety pořídili MotoGP 2. Trojka jim přináší „jen“ sezónu 2004 (která by šla jistě vyřešit i free updatem, datadiskem či přídavkem od fanoušků) a opravdu zajímavým se pro ně stává pouze extreme mód – pokud tedy mají zájem o závody ve stylu Moto Racera. Na významnější změny bude patrně nutno počkat až do případného čtvrtého dílu (předpokládejme, že je v plánu pro next-gen konzole) protože Climax evidentně nikam nepospíchá. Ono ani není proč, žádné konkurenční tituly prakticky neexistují.

Stáhněte si: Demo, Trailer, Cheaty...

Související články: Novinky, Moto GP 2 recenze (2003), Moto GP recenze (2002), Moto Racer 3 recenze (2001), MTX Mototrax recenze (2004), Motocross Mania recenze (2000)

Marek Beniač
autorovi je 27 let, dříve psal pro GamePort, pracuje v IT, nejraději má hry sportovní a závodní, případně akce všeho druhu, ostatní žánry ale též vyloženě nezavrhuje

Marek Beniač

Spoléhat se pouze na výsledné procentuální hodnocení, může být v tomhle případě docela ošidné. Je totiž silně závislé na druhém dílu MotoGP (hráli jste?) a oblibě/zášti k sérii Moto Racer. Přečtěte si raději celou recenzi nebo alespoň poslední odstavec.