Moto GP 2 - recenze
8/10

Moto GP 2 - recenze

25. 6. 2003 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Rok uběhl jako voda a máme tu pokračování Moto GP, motocyklového simulátoru závodů stejnojmenné třídy, které jsou populární i u nás díky brněnskému Masarykovu okruhu a přímým přenosům TV Prima.

Autor: Leon
Publikováno: 25.června 2003

Obrázek zdroj: tisková zpráva Zhruba před rokem jsem zde recenzoval docela povedený motocyklový simulátor MotoGP a byl jsem docela příjemně překvapen jeho úrovní, především pak pěknou grafikou a vysokou hratelností. Ten rok uběhl jako voda a na trhu je jeho pokračování nazvané prozaicky MotoGP 2, které má opět na svědomí britská firma Climax a jehož původ znovu hledejme na Xboxu. Jako u každého pokračování se nabízí otázka, co se za ten rok zlepšilo, co se mohlo ještě zlepšit, co je nového atd. Nezřídka se ale také stává, že pokračování je horší než jeho předchůdce. Jak z tohoto subjektivního srovnání vyjde MotoGP 2?

Hra je stejně jako předchůdce motocyklový simulátor závodů stejnojmenné třídy, tedy MotoGP. Tyto závody jsou v posledních letech velice populární i u nás, k čemuž přispívají i pravidelné přímé přenosy na TV Prima. Proto si myslím, že skoro každý z vás zná většinu jezdců i tratí a že sledování závodů je pro vás zážitkem. Už třeba proto, že tam o zajímavé momenty a předjíždění není nouze, oproti třeba poměrně nudným závodům F1.

Tratě i zrcadlově
První příjemnou zprávou je to, že hra opět má všechny potřebné licence týkající se těchto závodů, i když jen pro loňskou sezónu. To znamená, že se setkáte jak se všemi jezdci, stájemi, reklamami a v neposlední řadě také tratěmi. Na to jsem před rokem trochu žehral, protože v „jedničce“ bylo pouze 10 tratí. To dvojka už má tratí celých 16 (+ bonusový Sheridan), což je konečně prakticky kompletní výčet všech tratí, na které se tyto motocyklové závody jezdí. Z toho vyplývá, ale raději to i zdůrazním, že zde znovu naleznete i brněnský Masarykův okruh.

Kdyby se vám zdál počet tratí nízký, pak si můžete postupně zpřístupnit všechny tratě i v zrcadlové podobě nebo je jezdit v obráceném směru. To je mimochodem docela zajímavá nabídka, protože zkuste si takhle zajet třeba Brno a uvidíte, jak je to vzrušující. Všechny tratě jsou precizně namodelované, drobné výhrady bych měl znovu (podobně jako v jedničce) jen k převýšení na jednotlivých tratí.

Účast hvězd
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Příjemná i přítomnost všech jezdeckých hvězd, jako jsou Rossi, Biaggi, Capirossi, Checa, Roberts a dalších, z nichž už zmíním jen nedávno tragicky zemřelého Daijira Katoa. Ten se mi ke všemu objevil jako první jezdec po spuštění hry, a tak jsem si na tuto tragickou událost okamžitě vzpomněl. Ale zpět k příjemnějším tématům. Protože je hra doslova prolezlá všelijakými bonusy na odemčení, nepřekvapí, že i ty slavnější jezdce si odkryjete teprve v průběhu dalšího hraní, konkrétně v módu Stunt. Samozřejmě nechybí ani možnost vytvořit si vlastního jezdce v kariérním módu, kde začínáte úplně od píky. Kromě jména si zvolíte i motorku, její vzhled, číslo atd. Pak už se jen pustíte do kariéry, abyste nabírali zkušenosti a vylepšovali motorku.

Z herních módů je obsažen šampionát, který můžete jezdit v několika sezónách za sebou, jednotlivé závody a Stunt mód. To je takový speciální mód, kde jezdíte závody na body. Ty dostáváte nejen za celkové umístění, ale i za jednotlivá předjetí (a způsob předjetí), za čistotu jízdy a jiné efektní finesy. V rámci závodů nechybí ani tréninky a kvalifikace, takže milovníci toho všeho si jistě přijdou na své.

Simulace nebo arkáda?
Tak jsme si přiblížili trochu té teorie, ale teď přejděme k praxi. Původní MotoGP byl uváděn jako simulátor, i když šlo spíše o arkádové pojetí simulace. Byl jsem proto zvědav, jak se s tímto faktem autoři poprali a zda udělali nějaký krok k reálnějšímu pojetí. Po prvním spuštění hry a prvních kolech na trati jsem si připadal, jako že se prakticky nic nezměnilo, ale není to tak docela pravda. Je to způsobeno tím, že se ve hře dá nastavit úroveň simulace v rozmezí 0-100% (ve stupních po 5%) a ta je standardně nastavena na nulu. Po nastavení na 100% už je to malinko o něčem jiném. Na nulové úrovni simulace spadnete z motorky opravdu jen v případě těžké kolize se soupeřem, pokud brutálním způsobem opustíte trať nebo v případě nárazu do nějaké bariéry. Na plnou úroveň simulace jsou pády nepoměrně častější, protože stačí jen malá kolize nebo výlet mimo trať.

Nastavení úrovně simulace ale nemá na jízdu příliš velký vliv, snad až na smýkání kol při brždění. Položit motorku v zatáčce je nemožné, něco jako podklouznutí předního kola při nájezdu nebo naopak zadního při výjezdu je jen zbožné přání, a to ani v dešti při sebevětší rychlosti. Realističtější chování motorky v těchto krizových momentech by určitě nebylo na škodu, zvláště když v jiných směrech se chová poměrně věrně - viz třeba pérování, zvedání na zadní, změny těžiště, oddělené brždění přední a zadní brzdou apod. Nastavení motorky se dá změnit v mnoha směrech, ale abych řekl pravdu, nějaké zásadní rozdíly jsem nepociťoval.

Styl jízdy a volba obtížnosti
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jinak samotný styl jízdy se autorům podařilo nasimulovat poměrně dobře, čímž mám na mysli především odlišný způsob zatáčení. U automobilů se zatáčí volantem, kdežto u motorek v takových rychlostech se řídítka prakticky netočí a zatáčí se jen změnou těžiště, tedy přesunem posedu jezdce. Něco takového ostatně znáte všichni třeba z obyčejného jízdního kola, kde je to přirozené a možná si to ani neuvědomujete. Tento odlišný motorkový styl jízdy vyžaduje i při hraní simulátorů trochu zvyku, především na včasné nasazení do zatáček. Ale dá se na to docela rychle zvyknout a pak máte z jízdy velmi příjemný pocit.

Obtížnost hry je taktéž volitelná, a to dokonce ve čtyřech úrovních. Na tu nejnižší (rookie) byste měli vyhrát po pár minutách u hry, což vás asi neuspokojí. Na druhou stranu není na škodu odjet jeden šampionát v tomto módu, aspoň si nasbíráte zkušenost (nejen vlastní, ale i tu ve hře) a odkryjete tratě. Úroveň „Pro“ je tak akorát, protože tam se budete prát o nejvyšší příčky. Championship úroveň už je jen pro mistry s vylepšenými motorkami a zkušenostmi, po absolvování šampionátu. V tomto módu se vám ještě zpřístupní obtížnost „Legends“, ale to už je fakt dost brutální.

Nemohu se nezmínit o jedné vlastnosti hry, která se od dob „jedničky“ prakticky nezměnila. Mám na mysli zpomalení ostatních jezdců, pokud sami jedete pomalu, nebo pokud spadnete. V takových okamžicích všichni jezdci před vámi zpomalí, doslova na vás počkají a pak teprve zase zrychlí. Nejsem si jistý, zda je to ideální řešení, ale především těm arkádově laděným hráčům to spíše bude vyhovovat. Navíc tato vlastnost je viditelná pouze u dvou lehčích obtížností, ne už u těch těžších.

Umělá inteligence a poškození
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Umělá inteligence se od jedničky příliš nezměnila, což je škoda. Soupeři se tak na trati chovají místy dost nelogicky a příliš se neohlíží na jiné, natož na vás. Hodně jezdí ve skupinách, ale ne za sebou, jak to znáte ze závodů, ale často v jednom neuspořádaném balíku, kdy skoro nikdo nejede ideální stopu. To je ale docela drobnost oproti tomu, jak ignorují přímo vás a je jim jedno, jestli se srazíte nebo ne. Tohle zamrzí zvláště při nastavení úrovně simulace na 100%, kdy sebemenší kolize končí pádem. Jak to dokáže v takových momentech rozčílit, snad nemá ani cenu dodávat.

Asi největším nedostatkem celé hry je znovu totální absence jakéhokoliv poškození. Ať s motorkou bouráte sebevíc, vždy znovu nasednete na nepoškozenou motorku a jedete v pohodě dál. Chápu, že při poměrně častém padání by byla motorka rychle poničena, ale rozhodně by možnost poškození měla být v každém simulátoru dostupná. Mimochodem, když už jsme u těch pádů, nemůžu se o nich trochu nezmínit. To je zase jedna z nejpovedenějších věcí ve hře, protože pády z motorky jsou velmi realistické a navíc dost dobře udělané. Pohled na závodníka katapultovaného z motorky je opravdu hodně věrný.

Komu by se zachtělo zahrát si tuto hru i v multiplayeru, nebude rozhodně litovat. Možností je opravdu spousta včetně speciálních módů, kdy už nejde jen o samotné závodění.

Vzhled hry
Pokud mohu ze hry něco opravdu vyzdvihnout, pak je to její audiovizuální stránka. MotoGP 2 vypadá ještě lépe než její předchůdce, vše je namodelováno do nejmenších podrobností, textury jsou skvělé, zkrátka se na to skvěle kouká. Taktéž musím zmínit výborné rozpohybování jezdce na motorce, to má k dokonalosti skutečně jen kousíček. Potěšující maličkostí je i rozmazávání okolí při velmi vysokých rychlostech. Kdo někdy tak rychle jel, dá mi jistě za pravdu, že tento efekt se nutně dostaví. No a zvuky to vše jen podtrhují, protože k nim nemám nejmenší výhrady - vše mi sedlo včetně někdy tak problematického zvuku motoru. Potěšující je i možnost pouštět si vlastní soundtracky ve stále populárnějším formátu OGG (WinAmp).

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Celkově vzato je MotoGP 2 povedená hra, na kterou se dobře kouká a u které se díky slušné hratelnosti i pestré nabídce závodů můžete docela dobře vyblbnout. Oproti jedničce tu mnoho podstatných změn není, což je trochu škoda, protože si myslím, že by hře slušel větší důraz na realismus. No uvidíme za rok, kdy asi můžeme očekávat MotoGP 3.

Mimochodem, kdo z vás se letos vypraví na Grand Prix do Brna? Vřele doporučuji…

Stáhněte si: Trailer, Videa, Cheaty