Moto GP 06 - recenze
7/10
zdroj: tisková zpráva

Moto GP 06 - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

17. 11. 2006 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

První motocyklové next-gen závody už jsou v plném proudu díky zkušeným vývojářům z Climaxu, kteří zkouší překonat vlastní, vysoko nastavenou laťku a vymáčknout co nejvíce ze silnějšího hardwaru než u Moto GP 3.

Autor: Ivan Kratochvíl
Publikováno: 17.listopadu 2006
Verze hry: prodávaná/X360
Doba recenzování: 2 týdny

Obrázek zdroj: tisková zpráva
První motocyklové next-gen závody jsou již v plném proudu a na konzoli Xbox 360 nám dorazily díky zkušeným lidem z Climax Group. Tahle parta má za sebou mimořádně úspěšný minulý díl pro starší konzoli Xbox i PC a myslím, že nebudu moc přehánět, když napíšu, že Moto GP 3 doposud neměl konkurenci. Podívejme se, co se vývojářům podařilo vymáčknout z mnohem silnějšího hardwaru a zda překonali vlastní, vysoko nastavenou laťku.

Licence
Pro pořádnou závodní hru je nezbytné, aby disponovala licencí daného seriálu včetně jezdců a jejich strojů. Je potěšující, že Moto GP 06 jde v tomhle směru ve šlépějích svých předchůdců a nabízí dokonce dvě sezóny – současnou, aktuální a potom minulý ročník 2005. Rozdíly jsou pouze kosmetického rázu, ale pravověrní fanoušci motocyklového sportu budou plně uspokojeni. Ve hře zůstala zachována možnost vytvořit si vlastního jezdce, upravit si jeho motocykl, kombinézu, přilbu, dokonce se můžete pohrát s vlastním logem. Podobná stylizace je velmi populární a žádaná, takže se jedná nepochybně o pozitivní prvek, kterému není co vytknout.

Obecně hra staví především na seriálu Moto GP, ale nabízí pouze jeho královskou třídu. Závody motocyklů o obsahu 125cc a 250cc nejsou k dispozici a tudíž se nedočkáte ani českých jezdců, kteří konečně přestali plnit role kaskadérů nebo závodníků do počtu a v poslední době dokonce bojují i o přední místa.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek

Druhou možností je zajezdit si kariéru na speciálních motorkách v prostředí několika světových metropolí včetně naší Prahy. Jedná se o třídu Extreme, kde máte možnost vybrat si motorky ze třech různých kubatur a to 600, 1000 a 1200cc. Třída Extreme se tváří, že je jen do počtu, ale pokud mohu říct, domnívám se, že je v současnosti tou populárnější částí hry. Je trochu paradoxní, že není k dispozici hned po startu nové hry, ale musíte povinně odjezdit celý šampionát Moto GP, než se odemkne právě tenhle Street mód.

Ve Street módu je také zajímavé, že za vydělané peníze si můžete pořídit výkonnější motorku, kterou dále upgradujete, abyste byli schopni držet krok se stále lepšími soupeři. Také větší výšková členitost tratí a určitá divokost závodů přispívá k tomu, že hra je v téhle fázi nepochybně zábavnější než poněkud suchopárná Grand Prix sezóna, která hodně trpí sterilností okolního prostředí.

Jízdní vlastnosti...
... jsou standardně kvalitní a na vysoké úrovní jako u všech předchozích dílů. Mimo nutnosti citlivější manipulace s brzdami jsem si však nevšimnul nějaké zásadnější změny – pokud se nenaučíte optimálně brzdit, položíte motorku na bok snadněji, než tomu bylo dříve. Na druhou stranu se díky tomuto zlepšení můžete pokusit zvládnout řízený smyk, čehož jsem si všimnul při online závodech, kde někteří hráči skvěle ovládající tento manévr vyloženě excelovali a nás ostatní tím odsoudili do pozic obyčejných pozorovatelů.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Ve všech ostatních aspektech týkajících se jízdního modelu jsem nepozoroval nic významně odlišného. Četl jsem sice spoustu informací od vývojářů, co všechno upravili, zlepšili a přímo dramaticky inovovali, ale ve hře to prostě není znát. Musím však přiznat, že nejsem motocyklový jezdec, takže to může být jeden z důvodů, proč jsem si dalších změn nevšimnul. Ale nechci a nebudu vás balamutit něčím, s čím nemám vlastní zkušenosti. Jako hráč ovšem mohu posoudit ovládání snad korektně a odpovídajícím způsobem a v tomto směru konstatuji, že je všechno v pořádku.

Technické zpracování
Po grafické stránce se jedná o jednu z nejrozporuplnějších her, kterou jsem kdy hrál a recenzoval. Ale postupně: Pokud se zaměříme jen na modely motocyklů nebo jezdců, asi vám poklesne čelist. Když vidíte až neuvěřitelné detaily těchto modelů a to na HD televizoru, těžko se ubráníte úžasu. Tady grafici odvedli vynikající práci, protože tohle se už skutečně blíží realitě. Celkový dojem kazí některé z animací a především často nepřirozené narovnání motocyklu z náklonu, které přímo praští do očí. Nebýt toho, člověk by mohl snadno získat dojem, že se při replayi dívá na skutečný televizní přenos. U modelů motocyklů a jezdců jsem si všimnul ještě několika drobných chybek, mezi které patří prolínání polygonů a blikající stíny, ale naštěstí to není nic dramatického.

Výrazně slabší je však grafika závodních okruhů. Okolí je nepřirozeně statické a působí hodně chudě. Naprosto nehezké mi připadaly stromy třeba právě na brněnském Masarykově okruhu. Městské okruhy jsou o něco povedenější a o některých z nich, v kombinaci s nejrůznějšími efekty světla nebo deštivého počasí, se dá prohlásit, že jsou dokonce krásné. Celkově se však nedá zpracování tratí hodnotit pozitivně, protože na Xboxu 360 jsme už viděli mnohem lepší grafiku.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Zvukovou stránku hry považuji za velmi slušnou a ačkoliv jsem si všimnul námitek hráčů a novinářů na neautentické zvuky motorů, musel jsem se trochu pousmát. Doby brumlajících dvoutaktů jsou v seriálu Moto GP již nenávratně pryč – dnes kralují čtyřtaktní vysokootáčkové motory a ty prostě zní jako vysavač, ať se nám to líbí nebo ne.

Framerate
Samostatnou kapitolu jsem věnoval nepříliš stabilnímu frameratu. Nejedná se o kritický problém, ale je pro mě jen stěží pochopitelné, že k poklesu frameratu vůbec dochází. Nejčastěji je tento jev pozorovatelný při prudkém zatáčení, kdy dochází k rychlému scrollingu obrazu. K tomu si připočtěte další problém a tím je horizontální synchronizace obrazu, takže občas uvidíte rušivé pruhy přes obrazovku.

Pokud uvážíme, že proklamovaný výkon Xboxu 360 má být proti jeho staršímu bratříčku zhruba patnáctinásobný, neexistuje pro podobné jevy žádná omluva. I kdyby byl nárůst výkonu next-gen konzole mnohem nižší, nevypadá hra o tolik lépe, aby se hráči s něčím takovým museli smiřovat. Ověřil jsem problém na dvou různých konzolích, abych vyloučil potencionální potíže při načítání nějakých dat z DVD, ale vše se opakovalo ve stejné intenzitě. Na vině je tedy jednoznačně špatně optimalizovaný engine, který tak zásadně degraduje požitek ze hry.

Když už jsme u kritizování, nelze nevzpomenout také poměrně dlouhé nahrávací časy, až několikanásobné proti třetímu dílu na starém Xboxu. Nelze se čemu divit. V obou případech je médiem klasické DVD, ale u nové konzole se nahrávají textury v daleko vyšším rozlišení. To má za následek výrazně delší loading, ale vysvětlujte to netrpělivým hráčům, že? Koho zajímá, jak se vývojáři k jednotlivým problémům staví a jak je vysvětlují, je na Internetu k dispozici tento zajímavý článek.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii

Závěr
Osobně jsem z posledního dílu Moto GP poněkud rozpačitý. Po výborných motocyklových hrách na starém Xboxu jsem čekal minimálně stejně kvalitní pokračování i na next-gen hardwaru. To se bohužel nestalo, takže výsledkem jsou sice dobré závody, které však mají k dokonalosti hodně daleko. Za nejvíce iritující považuji kolísání frameratu a i když jsem se snažil na to nemyslet, pořád jsem to měl před očima.

Hodně zamrzela také v podstatě nulová inovace oproti předchozímu dílu. Z mého pohledu neexistuje pro majitele Moto GP 3 jediný důvod investovat do verze s číslem 06. Nějakých změn se sice dočkáte, ale je jich minimum. S přimhouřením obou očí se dá za velké plus považovat kvalitní online režim, díky němuž budete ochotni mnohé ze zmíněných nedostatků prominout.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Hra pro více hráčů doznala změn nejvíce - můžete hrát ve čtyřech hráčích offline, v šestnácti hráčích přes System Link a stejný počet hráčů podporuje i služba Xbox Live. Nejlepší na tom všem je, že vám stačí jen jeden Gold účet k tomu, abyste se mohli připojit do online hry ve čtyřech lidech současně, což může být v našich českých poměrech pro mnohé hráče velmi zajímavé. Podmínkou ovšem je, abyste našli stejné množství nadšenců do motocyklových závodů, ideálně z řad vašich kamarádů. Teprve potom má tahle hra šťávu a vy máte vystaráno o pořádnou porci zábavy.

Stáhněte si: Trailer...

Související články: Novinky, Moto GP 3 recenze, Moto GP 2 recenze, Moto GP recenze

Ivan Kratochvíl
autorovi je 32 let a pracuje jako designér v Illusion Softworks; psaní do herních magazínů bere jako hobby; preferuje akční hry a automobilové závody, ještě větší přednost však dává autům opravdovým






 
 
Ivan Kratochvíl
Smarty.cz

Verdikt:

Slušné motocyklové závody, které však působí značně uspěchaným dojmem kvůli výskytu mnoha drobných chyb a nedodělků. Hru lze doporučit zejména díky kvalitnímu jízdnímu modelu a výbornému multiplayeru, protože jinak nepřichází s žádnými zásadními novinkami a to je škoda.

Nejnovější články