zdroj:
tisková zpráva
První verzi FS nám v roce 1978 na počítač Apple II představil Bruce Artwick. Od té doby se Microsoft Flight Simulator stal jednou z nejúspěšnějších počítačových her v historii, přičemž jeho skutečný potenciál jsme mohli všichni zažít především v roce 1988, kdy světlo světa spatřila verze Microsoft Flight Simulator 3.0 s velmi vylepšenou grafikou a celkově „propracovaným“ způsobem ovládání. Od té doby se hra stala velmi respektovanou značkou a to jak mezi skutečnými piloty, kteří simulátor srovnávali s realitou, tak především mezi běžnými počítačovými hráči. Nyní vychází jeho desáté pokračování s všeříkajícím názvem Microsoft Flight Simulator X (dále už jen FSX).
Pro koho a kterou verzi? I když se může zdát, že je hra na dnešní poměry stále složitější a tudíž určena převážně zasvěceným uživatelům, opak je pravdou. Microsoft nikdy nedopustí, aby si FS nemohli užít také laici, či naprostí začátečníci. Právě FSX obsahuje mnoho nových – doposud nezažitých prvků, které jsou určeny především jim. Využití simulace totiž přináší klasicky osvědčený model se spoustou reálných subjektů známý ze všech předchozích verzí FS s tím, že do simulace poprvé v historii vstupuje nový žánr a tím jsou strukturované mise opatřené velmi vydatnou dávkou dějové linie s dramatickým podtextem.
FSX existuje ve dvou rozdílných verzích, takže je pouze na vás, pro kterou verzi se rozhodnete. Nadupanější verze Deluxe obsahuje 24 letadel, 55 strukturovaných misí, simulaci skleněného kopkpitu Garmin G1000 u tří letadel, řízení letového i letištního provozu v síťové hře za podpory VOIP (Voice Over IP), 45 letišť navíc obsahující výrazné detaily a také 35 vysoce detailních měst. Verze Standard přináší pouze 18 letadel, přes 30 strukturovaných misí, 40 letišť a také 28 měst.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek
Mise a scénáře Strukturované mise obsahují variabilní složitost a tak nemusíte mít obavu z toho, že byste při jejich plnění byli nějak nadbytečně frustrováni. Ba naopak: všechny mise mají obrovský potenciál hratelnosti, různorodost prostředí, výborný scénář a velmi vyváženou úroveň složitosti spojenou s prostým požitkem z létání. První mise směřují k naprostým začátkům, kdy se budete muset nejrpve naučit ovládat letoun a dokázat s ním pojíždět, vzlétnout i přistát.
Jakmile začnete mít letadlo pod kontrolou, budete muset zvládnout složitější úkoly vyžadující jak orientaci v terénu, včetně jednoduše vedené navigace, tak i ovládnutí koncepčně uspořádaného letu, kdy bude zapotřebí letoun využít za účelem předem nadefinovaného scénáře - směřující např. k záchranným operacím SAR, nákladní přepravě materiálu, hledání ztraceného slona v národním parku apod. Pokud si troufnete i na složitější úkoly, očekávají vás lety v nepříznivých podmínkách počasí, sestupy podle přístrojů na letiště v Innsbrucku s využitím radionavigačního vybavení, popř. delší přelety s dopravními letouny, ale také např. nejnáročnější sestavy mezi pylony na akrobatickém letounu Extra 300S na letišti Oskosh.
Scénářů je opravdu mnoho, některé jsou jednoduché a zvládnete je napoprvé. Jiné úkoly jsou složitější a vyžadují pečlivou předletovou přípravu (zejména delší přelety vyžadující i správné vedení letounu po trati – navigaci). Řada misí je také koncipována výhradně za účelem prosté zábavy (např. let na letiště Interlaken ve Švýcarsku se svým kamarádem, případně pronájem letounu Mooney Bravo na dovolené na Floridě s plnohodnotným „checkridem“ – tedy letem za účasti instruktora, jenž ověří Vaši způsobilost soukromého pilota) a teprve poté – po zvládnutí této zkoušky, si budete moci letoun pronajmout.
Mise jsou tu především pro běžné hráče, ale bavit se u nich budou i skalní fandové, neboť každá mise obsahuje velmi dramatickou kulisu promítající se do interakce reálných postav, vedení komunikace, speciálních grafických efektů i kvalitně navržené předletové přípravě v podobě využití nákresů, popisu i reálných leteckých map.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Technické zpracování Graficky je nová verze FSX přesně tam, kde dnes musí být. A pokud máte opravdu velmi silný počítač (např. Intel Core 2 Duo 6600, Nvidia 7900 s 2 GB paměti), můžete si vychutnat neuvěřitelně propracované detaily jak terénu, tak samotných letadel. I v případě, že nevlastníte příliš výkonný počítač, nemusíte se obávat o plynulý chod. Využít se dá kvalitně navržené optimalizace grafických detailů a přizpůsobit tak simulátor jak počtu grafických detailů, tak optimální úrovni snímků za vteřinu. Oficiálně uváděné HW nároky zní: Windows XP SP2 nebo Vista, procesor 1 GHz, 256 MB RAM pro XP nebo 512 MB RAM pro Vista, 64 MB 3D karta DX9 kompatibilní, 14 GB místa na disku, DVD mechanika.
Největší inovace FSX však spočívá v radikálně přepracovaném režimu síťové hry. Tedy létání po síti podporující nejen možnost sdílení pilotní kabiny ve dvou (tzv. funkce Share Aircraft), což je ideální pro simulovaný nácvik pilotáže letounu. Ale také možnost funkce řízení letového i letištního provozu na jakémkoli letišti s využitím reálného řídícího, který namísto pilota bude v simulaci zaujímat stanoviště řídícího (AFIS/TWR) na příslušném letišti. To vše s podporou přímé hlasové komunikace VOIP (Voice Over IP) a to jak přes protokol TCP/IP, tak také prostřednictvím LOBBY na internetu.
Matematicko-fyzikální modely letadel (UPDATE) Pokud jde o celkové provedení matematicko-fyzikálních modelů, potažmo simulace jevů vycházejících z aerodynamiky a mechaniky letu u jednotlivých letadel, je zapotřebí zdůraznit, že se v tomto směru jedná stále o velmi nevýrazný posun a to u všech základních letadel, která máme v simulátoru na výběr. Hlavním problémem je stále přetrvávající přílišná citlivost v odezvě řízení a to jak po podélné, tak i příční ose letounů. Tento problém navíc u běžných ovladačů typu USB (joysticků) nelze nějak ovlivnit a to proto, že většina současných levnějších joysticků podporuje pouze lineární ovládání křivek. Pouze se speciálními ovladači (CH PRODUCTS) je možné docílit optimálního nastavení včetně nelineárního průběhu křivky a tím pádem pozitivně snížit citlivost ovládání v simulátoru.
Je téměř jisté, že si Microsoft v tomto případě uvědomuje naprosto odlišnou kvalitativní úroveň komerčních add-onů letadel, jejichž modely se dnes v simulátorech chovají velmi realisticky a to jak v odezvě řízení, tak v součinu propojení všech systémů a avionických prvků. Pokud tedy budete chtít na simulátoru FSX létat v co možná nejrealističtějších podmínkách ovládání letadel, jste opět odkázáni na komerční přídavky zahraničních společností produkující špičkové letouny všech kategorií, které lze následně instalovat do FSX.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
další obrázky z této hry si prohlédněte v galerii Co však hodnotím velmi pozitivně, je zpracování 3D interaktivních virtuálních kokpitů, které jsou oproti verzi FS 2004 na mnohem vyšší vizuální úrovni. Navíc všechny 3D kokpity simulují také odezvu přetížení a to ve velmi plynulých proporcích animace kokpitu. Možnost plynulého scrollingu kokpitu (rozhlížení) je zajištěna jak prostřednictvím klasického kloboučku na joysticku, tak mnohem lepším řešením s podporou hardware TRACKIR 4 PRO + 6 DOF, kdy rozhlížení v kokpitu můžete ovládat vlastním pohybem hlavy. TRACKIR 4 PRO se dnes defacto stává normou nejen pro příznivce FS, ale také pro uživatele simulátorů IL-2 Sturmovik, popř. Lock-On a v případě FSX TRACKIR 4 PRO + 6 DOF lze rozhodně doporučit.
Co dodat závěrem? Série Flight Simulator, která se pomalu ale jistě blíží ke svým třicátým narozeninám, znamená v aktuálním dílu pro všechny jedinou volbu a zároveň famózní příležitost vyzkoušet si, jaké to je pilotovat letadlo ve velmi rozmanitých podmínkách skutečného prostředí na běžně dostupném počítači. Když k tomu přidáte podporu reálného počasí v podobě aktualizace souboru METAR prostřednictvím internetu a také reálné prostředí s obrovským počtem detailů v jakékoli oblasti na světě (ČR nevyjímaje) a podporu navigační databáze Jeppesen, snadno zjistíte, proč právě tento titul oslovuje nejen počítačové hráče, ale také reálné piloty.
Osobně si tu a tam také zahraji počítačovou hru a jako hráči mi FSX skvěle poslouží čistě jen pro úžasné zážitky z létání. Jsem však také soukromý pilot a FSX mi v této rovině využití denně dopomáhá ke zdokonalování ve vlastní pilotáži, k nácviku reálných procedur, letům podle přístrojů, ale také např. za účelem zdokonalení v komunikaci (díky podpoře VOIP). Pokud jste křídlem posedlí stejně jako já, zvolte FSX, nebudete litovat a pokud nejste, zvolte FSX rovněž, protože se budete skvěle bavit a o to jde Microsoftu především.
Toto je rozšířená verze článku původně uveřejněného v časopisu
zdroj:
tisková zpráva
Stáhněte si: Dema, Trailery...
Související články: Novinky, Flight Simulator 2004: A Century of Flight recenze, Flight Simulator 2002 recenze
|