Megarace 3 - recenze
8/10

Megarace 3 - recenze

2. 12. 2001 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Série futuristických závodů Megarace po letech vstává z mrtvých a její kvality můžete okusit i vy, ovšem pouze pokud Vám rychlosti nad 1200 km/h nezpůsobují nedobrý pocit v oblasti žaludku.

Autor: Ladis
Publikováno: 2.prosince 2001

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jen opravdu skalní herní "stařešinové" si dokáží vzpomenout na dobu, kdy vyšla futuristická závodní hra Megarace 1. Byla to doba počítačů 386 a dvourychlostních CD-ROM mechanik, které byly v našich českých krajích ještě málo rozšířené. Zahrát si poprvé Megarace 1 jsem měl tu čest kdesi v Londýně, v jedné anglické domácnosti. Nikdy nezapomenu na to, jak mi při prvním spuštění hry doslova spadla čelist. Takovou špičkovou grafiku, dokonalý zvuk a výbornou hratelnost jsem do té doby neměl možnost spatřit. O pár let později, již v pohodlí domova a na své "nadupané" 486DX4 s vynikajícím čtyřrychlostním cédéčkem jsem v pohodě až do úmoru hrál Megarace 2, v podstatě kopii "jedničky", pouze v SVGA rozlišení. Futuristická autíčka ženoucí se po visutých tratích v různých částech světa mě tehdy opravdu nadchly a tak jsem se dnes, již po šesti letech, velmi těšil, až si zahraju třetí díl této vyjímečné hry. Doba pokročila a tak místo předrenderovaných tratí z minulých dvou dílů se dnes můžeme těšit komplexnímu 3D světu, ve kterém se budete moci zcela volně pohybovat za "výměny" raket s ostatními závodníky.

Změna koncepce do stylu WipeOutu
Megarace 3 od minulého dílu dosti zásadně změnil koncepci. Ano, jedná se stále o futuristické závody na těch nejneuvěřitelnějších tratích za úchylné asistence "starého známého" Lance Boylea, ovšem stará dobrá autíčka se nám jaksi změnila na jakési těžko identifikovatelné stroje, nejvíce asi připomínající letouny "ufounů" z filmu Den nezávislosti. Rovněž 3D engine, který hru "pohání", změnil vizáž hry k nepoznání od minulých dílů. Nakonec i ten Lance Boyle nám zestárnul, což je na první pohled zřejmé z jeho posledních 907 vlasů, pečlivě nagelovaných do špiček, trčících z jeho lebiny, které spolu s jeho nezaměnitelnou strukturou tváře, vykuleného bělma, uměle dokonalého bílého chrupu a šílených hereckých kreací, které nám v průběhu hry prezentuje, vytváří zcela jedinečný kvalitativní atribut této hry. Megarace 3 by se v globálním pohledu dal spíše, než k minulým dílům, přirovnat k sérii velmi populárních futuristických závodů Wipeout.

Již předem se nemohu nezmínit o výborné hratelnosti tohoto titulu. Co vše k ní přispívá? Pojďme si tedy nový Megarace podrobněji "rozebrat".

Popis herních módů
Po prvním spuštění a nastavení grafiky spolu s ovládáním již budeme moci (po krátkém, zcela dokonale úchylně působícím vystoupením v podání Lancea) vyzkoušet mód "practice" a "arcade". "Practice" je klasickou výukou ovládání vašeho stroje, kdy se postupně ve třech obtížnostech naučíte správně používat moduly pro rychlost, zbraně a štíty, jejichž adekvátní použití je esenciálním předpokladem úspěšného postupu ve hře. Po dokončení "practice" se vám "otevře" nový mód - "catastrophe", který je spolu s "arcade modem" nejzábavnější složkou hry.

Mód "catastrophe" je onen atribut, který chyběl například Wipeoutu a který spolu s módem "arcade" tvoří jeden ze základních pilířů, na kterých je hra postavena. Ocitnete se zde v roli jakéhosi spasitele světa, který musí splnit řadu úkolů, aby zachránil Zemi před zkázou, alespoň tak tento mód popisují samotní autoři hry. Ovšem jen se musím pousmát, pokud si jako hrozbu světa autoři představují možné chcípnutí myšáka v případě neúspěšného ničení virů, které napadly jeho malé tělíčko :)

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Již věrohodněji působí level, ve kterém v prostředí urychlovače částic budete stíhat jakési atomy, které se po určité době, v případě, že je nesestřelíte, či neodkloníte z trasy, spojí a vznikne černá díra, která pohltí celou planetu. V jiném levelu módu "catastrophe" budete muset nejdříve v dost těsném časovém limitu prolétnout celou tratí plnou nástrah až k obřímu broukovi, který před vámi couvá a do cesty vám klade jakésy obří šutry (nebo trus?) s cílem zničit ho pár povedenými zásahy energetické plazy s pomocí užití štítového modulu. Dalšími úkoly módu je eliminace organického viru v časovém limitu, či zničení konečného bosse v šíleném imaginárním prostředí světa hraček (mimochodem graficky úžasný level). Mód zahrnuje celkem šest levelů, jeho charakteristikou je splnění vytyčených úkolů v úzkém časovém limitu s absencí oponentů.

Kariéra a multiplayer nemůžou chybět
Zcela odlišnou koncepci má další mód hry - "arcade", ve kterém nejde o splnění úkolů v časovém limitu, ale o pravé a nefalšované závody s ostatními závodníky. Klíčem k postupu do závodu na další trati je prolétnutí cílem na nejhůře třetím místě. Na rozdíl od "catastrophe" módu zde budete absolvovat více okruhů stejné tratě. Celkem zde na vás čeká sedm odlišných okruhů, které vás zavedou do těch nejúžasnějších prostředí, která si jen dovedete představit.

Posledním "single player" módem je "career", který se vám otevře až po úspěšném zakončení "arcade". Jakkoliv by "kariéra" mohla dát tušit neobyčejným zážitkům v podobě upgrade a postupného zlepšování se, výsledek je spíše žalostný - jedná se o koncepčně nedokonalý, nedotáhlý mód, který je naprosto nudný a zmatený systém upgradu vašeho "vozítka" je spíše demotizující, co se týče co nejúspěšněji dokončeného závodu.

Multiplayer dnes nesmí chybět a tak Megarace 3 nabízí dnes standardní hru po internetu či LAN. Bohužel jsem neměl možnost hru po (S/s)íti vyzkoušet, těžko tedy říci, jak na tom budou uživatelé pomalejších internetových linek s vyššími hodnotami PINGu.

Výborný design tratí
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Samotné tratě (celkem 33) jsou rozmanité, dislokovány v osmi zcela odlišně ztvárněných futuristických prostředích, obtížnostně vyvážené, plné skvělého designu a množství úžasných nápadů. Oproti Wipeoutu, který se jeví spíše "2D", využívá Megarace 3 kompletně 3D potenciálu, který se mu nabízí. V šílených rychlostech překračujících 1 mach se budete doslova řítit, chvílemi nebudete ani vědět, kde je "nahoře" a kde "dole". Tratě jsou vymodelovány velmi povedeně, obsahují všemožná převýšení a zcela plynule a nenásilně se mění "ze silnice" na blíže nedefinovatelné druhy úseků, po kterých se budete pohybovat (tunely, ohraničené úseky i neohraničené úzké stezky, obtáčející se obří roury apod.). Skvělému designu jistě napomáhá i místy animované pozadí okolí trati (pulsující organické stěny, pracující chlopně, cévní systém aj.).

Na dobré hratelnosti se podílí i kombinace technických a rychlostních tratí, kde si milovníci rychlosti užijí opravdu své. Pomoci překonat své oponenty by vám měl systém bonusů, které "sbíráte" během letu a využíváte jak pro funkci ofenzivní (energie pro střely, rychlostní modul, znemožnění oponentovi ovládat jeho stroj), tak i pro defenzivní (energie pro váš bezpečnostní štít, pokládání min, zneviditelnění se, uhašení vašeho hořícího stroje).

Bonusy na zrychlení nebo obranný štít
Tyto bonusy se vyskytují na trati vždy na stejném místě, je tedy jednoduché zapamatovat si, kde se nalézají. Pro úplnost je třeba dodat, že respawnují - tedy pokud je sebral oponent, po chvíli se na stejném místě opět znovu objeví. Pravdou je, že během samotného hraní, kdy sledujete trať, je celkem nemožné racionálně uvažovat, kdy který bonus použijete (jejich vyjádření symbolickou ikonou není zcela srozumitelné), takže výsledkem je v podstatě jejich nahodilá aktivace, kdy tu a tam znepříjemňujete život vašim oponentům v podobě položených min, či aktivace enrgetické plasmy apod.

Již jsem se zmínil, že váš stroj využívá celkem třech modulů - pro střely, přídavné spalování (vyšší rychlost) a obranný štít. Při samotném hraní ovšem budete asi nejvíce používat rychlostní modul, sem tam i modul pro střely, minimálně již štíty.

Ve hře budete mít k dispozici celkem 12 druhů létajících "vozítek", které používají i vaši oponenti. Co se týče oponentů, distribuce jejich výkonnosti je vcelku korektní, najdete mezi nimi jak naprosté "zpomalovací retardéry", tak i výkonné stíhače. Umělá inteligence není v podobných hrách příliš náročná na naprogramování a dokonalá AI není v podstatě ani nutností - stačí, aby oponenti nebyli "zcela blbí" a sem tam sbírali a používali bonusy, podobně jako vy. Tudíž si můžete být jisti, že pokud doháníte oponenta před vámi, bude se snažit vás blokovat a zpomalit například položením min či aktivací střely.

Psychedelické dojmy z grafiky
Z grafického hlediska je hra naprosto kouzelná. O výborném designu tratí jsem se již zmínil, samotné prostředí tratí působí jakýmsi zvláštním a neopakovatelným Zvětšit zdroj: tisková zpráva psychedelickým dojmem. Postupně nás hra zavede do celkem osmi odlišných světů - od vnitřního cévního systému myšáka přes urychlovač částic až po futuristické město či snový svět hraček.

Samotné textury jsou na jedné straně sice kvalitně namapovány, na druhé ovšem nijak extra detailní, řekněme že jsou standardního rozlišení. Zvuky a doprovodná hudba jsou na vysoké kvalitativní úrovni hodné firmy Cryo, příjemně dokreslí onu futuristicky psychedelickou atmosféru, která na vás doslova "dýchá". Za zmínku rozhodně stojí i bezchybně "ujeté" komentáře Lance Boylea během vašeho snažení, z nichž některé jsou opravdu pikantní :).

Horší systém na ukládání pozic
Jakkoliv je Megarace 3 hrou kvalitní, nemohu neupozornit na některé její nedostatky. Jistě nepotěší fakt, že hru dohrajete za jedno pohodové odpoledne, na druhou stranu bez problému si můžete některé levely projet znovu a zkoušet nové taktiky na oponenty, či efektivněji využít systému bonusů. Hra má své kouzlo, spočívající v neomrzitelnosti hraní, narozdíl od většiny jiných her.

Jisté minus spatřuji v systému ukládání pozic. Především nemožnost uložit pozici (tj. poslední úspěšně dokončený level) v módu "arcade" se může jevit jako silně deprimující, neboť nic nenaštvě více, než kvůli 2x neúspěšně dokončenému sedmému levelu začínat celý mód od začátku. Na tento systém autoři zcela zjevně přistoupili z důvodu zvýšení herní doby.

Rovněž nelze pochválit mód kariéry, který je zcela "nedotáhlý" a v podstatě nudný. Někomu se některé levely mohou zdát až příliš dezorientující, je to však otázka subjektivního dojmu a já osobně si stojím za velmi kvalitně odvedenou designerskou a grafickou prací autorů.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Celkově shrnuto, Megarace 3 je velmi kvalitním pokračovatelem předchozí úspěšné série futuristických závodů budoucnosti. Díky vynikající hratelnosti, skvěle designově zpracovaným tratím a špičkové grafice spolu s ozvučením, hodné dobrého jména firmy Cryo, je Megarace 3 vysoce hratelným titulem, který každému, kdo miluje rychlost a akci, musí učarovat. K naprosté dokonalosti chybělo již jen dotažení kariéry a vychytání několika mušek.

Stáhněte si: Demo (56 MB), Trailer (4 MB), Patch (3 MB)

Ladis

Pokud se vám líbili Wipeout 2097 či Star Wars: Racer a dokážete "vydýchat" exhibicionistický (ovšem stylový) výstup Lance Boylea, neváhejte a zkuste tyto futuristické závody budoucnosti. Jistě vás pobaví a zaujmou.