Autor: Ladis Publikováno: 2.prosince 2001 |
![]() ![]() ![]() Již předem se nemohu nezmínit o výborné hratelnosti tohoto titulu. Co vše k ní přispívá? Pojďme si tedy nový Megarace podrobněji "rozebrat". Popis herních módů Po prvním spuštění a nastavení grafiky spolu s ovládáním již budeme moci (po krátkém, zcela dokonale úchylně působícím vystoupením v podání Lancea) vyzkoušet mód "practice" a "arcade". "Practice" je klasickou výukou ovládání vašeho stroje, kdy se postupně ve třech obtížnostech naučíte správně používat moduly pro rychlost, zbraně a štíty, jejichž adekvátní použití je esenciálním předpokladem úspěšného postupu ve hře. Po dokončení "practice" se vám "otevře" nový mód - "catastrophe", který je spolu s "arcade modem" nejzábavnější složkou hry. Mód "catastrophe" je onen atribut, který chyběl například Wipeoutu a který spolu s módem "arcade" tvoří jeden ze základních pilířů, na kterých je hra postavena. Ocitnete se zde v roli jakéhosi spasitele světa, který musí splnit řadu úkolů, aby zachránil Zemi před zkázou, alespoň tak tento mód popisují samotní autoři hry. Ovšem jen se musím pousmát, pokud si jako hrozbu světa autoři představují možné chcípnutí myšáka v případě neúspěšného ničení virů, které napadly jeho malé tělíčko :) ![]() Kariéra a multiplayer nemůžou chybět Zcela odlišnou koncepci má další mód hry - "arcade", ve kterém nejde o splnění úkolů v časovém limitu, ale o pravé a nefalšované závody s ostatními závodníky. Klíčem k postupu do závodu na další trati je prolétnutí cílem na nejhůře třetím místě. Na rozdíl od "catastrophe" módu zde budete absolvovat více okruhů stejné tratě. Celkem zde na vás čeká sedm odlišných okruhů, které vás zavedou do těch nejúžasnějších prostředí, která si jen dovedete představit. ![]() ![]() ![]() Posledním "single player" módem je "career", který se vám otevře až po úspěšném zakončení "arcade". Jakkoliv by "kariéra" mohla dát tušit neobyčejným zážitkům v podobě upgrade a postupného zlepšování se, výsledek je spíše žalostný - jedná se o koncepčně nedokonalý, nedotáhlý mód, který je naprosto nudný a zmatený systém upgradu vašeho "vozítka" je spíše demotizující, co se týče co nejúspěšněji dokončeného závodu. Multiplayer dnes nesmí chybět a tak Megarace 3 nabízí dnes standardní hru po internetu či LAN. Bohužel jsem neměl možnost hru po (S/s)íti vyzkoušet, těžko tedy říci, jak na tom budou uživatelé pomalejších internetových linek s vyššími hodnotami PINGu. Výborný design tratí ![]() Na dobré hratelnosti se podílí i kombinace technických a rychlostních tratí, kde si milovníci rychlosti užijí opravdu své. Pomoci překonat své oponenty by vám měl systém bonusů, které "sbíráte" během letu a využíváte jak pro funkci ofenzivní (energie pro střely, rychlostní modul, znemožnění oponentovi ovládat jeho stroj), tak i pro defenzivní (energie pro váš bezpečnostní štít, pokládání min, zneviditelnění se, uhašení vašeho hořícího stroje). Bonusy na zrychlení nebo obranný štít Tyto bonusy se vyskytují na trati vždy na stejném místě, je tedy jednoduché zapamatovat si, kde se nalézají. Pro úplnost je třeba dodat, že respawnují - tedy pokud je sebral oponent, po chvíli se na stejném místě opět znovu objeví. Pravdou je, že během samotného hraní, kdy sledujete trať, je celkem nemožné racionálně uvažovat, kdy který bonus použijete (jejich vyjádření symbolickou ikonou není zcela srozumitelné), takže výsledkem je v podstatě jejich nahodilá aktivace, kdy tu a tam znepříjemňujete život vašim oponentům v podobě položených min, či aktivace enrgetické plasmy apod. ![]() ![]() ![]() Již jsem se zmínil, že váš stroj využívá celkem třech modulů - pro střely, přídavné spalování (vyšší rychlost) a obranný štít. Při samotném hraní ovšem budete asi nejvíce používat rychlostní modul, sem tam i modul pro střely, minimálně již štíty. Ve hře budete mít k dispozici celkem 12 druhů létajících "vozítek", které používají i vaši oponenti. Co se týče oponentů, distribuce jejich výkonnosti je vcelku korektní, najdete mezi nimi jak naprosté "zpomalovací retardéry", tak i výkonné stíhače. Umělá inteligence není v podobných hrách příliš náročná na naprogramování a dokonalá AI není v podstatě ani nutností - stačí, aby oponenti nebyli "zcela blbí" a sem tam sbírali a používali bonusy, podobně jako vy. Tudíž si můžete být jisti, že pokud doháníte oponenta před vámi, bude se snažit vás blokovat a zpomalit například položením min či aktivací střely. Psychedelické dojmy z grafiky Z grafického hlediska je hra naprosto kouzelná. O výborném designu tratí jsem se již zmínil, samotné prostředí tratí působí jakýmsi zvláštním a neopakovatelným ![]() Samotné textury jsou na jedné straně sice kvalitně namapovány, na druhé ovšem nijak extra detailní, řekněme že jsou standardního rozlišení. Zvuky a doprovodná hudba jsou na vysoké kvalitativní úrovni hodné firmy Cryo, příjemně dokreslí onu futuristicky psychedelickou atmosféru, která na vás doslova "dýchá". Za zmínku rozhodně stojí i bezchybně "ujeté" komentáře Lance Boylea během vašeho snažení, z nichž některé jsou opravdu pikantní :). Horší systém na ukládání pozic Jakkoliv je Megarace 3 hrou kvalitní, nemohu neupozornit na některé její nedostatky. Jistě nepotěší fakt, že hru dohrajete za jedno pohodové odpoledne, na druhou stranu bez problému si můžete některé levely projet znovu a zkoušet nové taktiky na oponenty, či efektivněji využít systému bonusů. Hra má své kouzlo, spočívající v neomrzitelnosti hraní, narozdíl od většiny jiných her. Jisté minus spatřuji v systému ukládání pozic. Především nemožnost uložit pozici (tj. poslední úspěšně dokončený level) v módu "arcade" se může jevit jako silně deprimující, neboť nic nenaštvě více, než kvůli 2x neúspěšně dokončenému sedmému levelu začínat celý mód od začátku. Na tento systém autoři zcela zjevně přistoupili z důvodu zvýšení herní doby. ![]() ![]() ![]() Rovněž nelze pochválit mód kariéry, který je zcela "nedotáhlý" a v podstatě nudný. Někomu se některé levely mohou zdát až příliš dezorientující, je to však otázka subjektivního dojmu a já osobně si stojím za velmi kvalitně odvedenou designerskou a grafickou prací autorů. ![]() Stáhněte si: Demo (56 MB), Trailer (4 MB), Patch (3 MB) |
Ladis připravil: jd |