Autor: Leon Publikováno: 23.září 2002 |
![]() ![]() ![]() Počáteční výběr je pro další hru podstatnější, než by se možná zdálo. Hrát za některé národy je totiž jednodušší, za další těžší, za zbývající skoro vražedné. Rozhodující je v tomto směru především počet obsazených provincií (a z toho pramenící příjem), stejně jako strategická poloha na mapě. Nutno ovšem říci, že jste na obtížnost vybrané kampaně předem upozorněni, takže můžete začít od těch lehčích. A ke všemu si můžete zvolit i obtížnost hry jako takovou. Stoletá válka To, co jsem dosud popisoval, vás čeká, pokud si vyberete klasickou kampaň za národ. Kromě toho si můžete na vlastní kůži zkusit nějakou slavnou historickou bitvu nebo války - takovou klasikou je Stoletá válka, kterou si můžete zkusit jak z pozice Angličanů, tak ze strany Francie. Nakonec ale stejně dospějete nad mapu Evropy a na bojiště pokryté zástupy všemožných jednotek. ![]() Herní princip Většinu času stále budete trávit strategickým rozmýšlením nad mapou a přesuny pomyslných jednotek a armád po mapě. Kromě toho je ale třeba sledovat a řídit velké množství dalších faktorů, od kterých se odvíjí vaše úspěšnost. Tím prvotním je stav vaší pokladny, protože bez peněz si ani neprdnete. Za ty cvičíte vojenské a další speciální jednotky a stavíte „infrastrukturu“ v obsazených provincií. Od těch pak vybíráte daně (jejich výši samozřejmě ovlivňujete) podle toho, jak je oblast rozvinuta, jak se v ní obchoduje a co nabízí za nerostné bohatství. Další peníze lze získat dobytím nových území, eventuálně jejich rabováním. ![]() ![]() ![]() Při tom všem je ale třeba sledovat i náladu a loajalitu obyvatelstva žijících na daných území. Zvláště na čerstvě dobytých územích hrozí lidové povstání, které se ne vždy dá jednoduše zvládnout a na některých územích (Skotsko, Portugalsko) je třeba mít téměř nepřetržitě velkou armádu, jinak se povstání nezbavíte. Pomoci si můžete třeba snížením daní nebo rozvojem oblasti, vše je ale především otázkou času. Po desetiletích si každý národ víceméně zvykne a nakonec i akceptuje nové dobyvatele. A třeba i postupně přestoupí na jinou víru, což lze krásně sledovat, pokud zvolíte dobývání Evropy za muslimy. Diplomacie ![]() Pokud si vzpomínám, tak malou novinkou v této oblasti je možnost uzavírat sňatky a tím dále rozvíjet zahraniční diplomacii. Další drobné novinky jde najít prakticky všude a nemá je cenu podrobně rozepisovat, protože o tom by recenze být neměla. Předchozími odstavci jsem chtěl jen zdůraznit, že v části strategické příliš mnoho změn nenajdete, tím méně těch zásadních. Systém soubojů Pak ještě zbývá část druhá, ta odehrávající se přímo na bitevním poli. Stejně jako v Shogunovi ji můžete směle přeskakovat a výsledek boje nechat spočítat a vyhodnotit počítačem. Během dlouhých kampaní se dá předpokládat, že většinu bitev budete takto přeskakovat, protože výsledek bitev se dá s velkou pravděpodobností předvídat. Postupem času zjistíte, že roli hraje nejen počet jednotek a jejich variabilita, ale i zkušenost jejich velitelů (nyní s určitými RPG prvky) a v neposlední řadě i terén, kde k bitvě došlo. Obecně se lépe brání území hornaté a také mosty přes řeky. Ale to také není od dob Shoguna nic nového. ![]() ![]() ![]() Problematické ovládání a AI Bohužel systém ovládání jednotek přímo v boji se prakticky nezměnil, takže hráče nezřídka nadzvedne ze židle, co některé jednotky pod jeho velením ve skutečnosti dělají - samozřejmě, že něco jiného, než by ve skutečnosti chtěl. Výsledek je ten, že bitva dopadne hůře, než by jí spočítal počítač. Zkrátka se nemohu zbavit dojmu, že v této části hry by se mělo zásadněji změnit jak ovládání, tak myšlení jednotek v boji. Ty by měly reagovat podstatně inteligentněji a hráč by se měl víceméně starat jen o čistě strategické věci v boji. Takto se ukliká, výsledek nebude nakonec stejně takový, jaký si představoval, a ještě bude nejspíše nadávat. ![]() Pouze mírně vylepšená grafika Grafika se od Shoguna také nijak výrazně nezměnila. Ve strategické mapové části to lze pochopit, v „bitevní“ jsem ale také žádný převrat nenašel, ač autoři mluví o podrobnějších jednotkách. Ten rozdíl se opravdu těžko hledá, a tak tam stále najdete 2D jednotky s nepříliš dobrým rozpohybováním. Na omluvu lze podotknout, že při obrovských počtech figurek na obrazovce se to ztratí a aspoň se to tolik netrhá. Nově přibyly některé speciální efekty počasí, ale to už zase směřuji k nepodstatným detailům. Co ale vyloženě miluji, je doprovodná hudba, která je opravdu vynikající a liší se podle toho, za jaký národ hrajete. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů Vysoká obtížnost Ač mohou předchozí odstavce nahrávat myšlence, že mě Medieval zklamal, není tomu tak. Přestože se od Shoguna příliš neliší, hraje se výrazně lépe, což je ale způsobeno především tím, že je hra zasazena do Evropy (rozpětí let 1087-1453), která je ze strategického hlediska podstatně složitější. Fanouškové do hry tak mohou podstatně více kombinovat, ale také jsou nuceni k hlubšímu promýšlení následných kroků. Jinak řečeno - pouze změnou prostředí se zvedla hratelnost, ale také složitost a obtížnost hry. Ano, pokud jsem to ještě nezdůraznil, pak to udělám teď. Medieval je dost těžká hra a proniknout do všech jejích maličkostí zabere neskutečně času. Na oplátku vám pak ale nabídne opravdovou zábavu, zvláště pro lidi zaměřené na strategicko-taktické myšlení. Herní doba je prakticky nekonečná, nejen proto, že máte na výběr hodně národů a můžete postupovat pokaždé jinak, ale i díky přiloženému editoru. Shrnutí ![]() Stáhněte si: Demo (246 MB), Trailer (4,5 MB), Cheaty Související články: Novinky, Shogun: Total War recenze (6/2000), Shogun: The Mongol Invasion (8/2001) |
Leon připravil: jd |