Medal of Honor: Breakthrough - recenze
8/10
zdroj: tisková zpráva

Medal of Honor: Breakthrough - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

2. 10. 2003 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Druhý datadisk pro Allied Assault nám v roli seržanta Johna Bakera přiblíží v celkem jedenácti misích boje 2. světové války, v nichž se z pouště severní Afriky dostanete přes Sicílii až na Apeninský poloostrov.

Autor: Mickey Mouse
Publikováno: 2.října 2003
Verze hry: finální/prodávaná
Doba recenzování: 1 týden


Obrázek zdroj: tisková zpráva Jedna z nejlepších válečných stříleček uplynulých let Medal of Honor: Allied Assault se po loňském datadisku Spearhead dočkala druhého přídavku, tentokrát pojmenovaném Breakthrough. Nový datadisk nám prostřednictvím seržanta Johna Bakera v celkem jedenácti singleplayerových misích přiblíží boje druhé světové války z let 1943 - 44, rozdělené na celkem tři kampaně. Ze severní Afriky se dostanete pře Sicílii až na Apeninský poloostrov, kde vaše tažení do srdce Itálie i skončí. Pro jistotu ještě uvedu, že Breakthrough jako každý jiný datadisk vyžaduje instalaci původní hry.

 Trochu náročnější partner
První kampaní datadisku, který budu odteď nazývat zkráceně MoHB, je operace Torch, začínající v písečných dunách okolo Tunisu. Vítr, mračna písku, výbuchy, střelba a spousta vojáků - to vše hned na začátek otestuje vaši konfiguraci a tipuji, že řada z vás bude stejně jako já muset sáhnout do nastavení hry a pohrát si s grafickými detaily, aby šlo hru aspoň trochu rozumně provozovat. Na mém Athlonu XP 2000+ a GeForce 3Ti se zpočátku hra skoro nehnula, ale podařilo se mi ji nakonec dostat do provozovatelného stavu. V každém případě na to, že jde o modifikovaný engine Quake 3 Areny mi přišly hardwarové nároky zbytečně vysoké a programátoři se asi s optimalizací příliš nepárali.

Co naopak potěší je herní složka datadisku, ze které je vidět snaha opět prošpikovat singleplayerovou kampaň co možná nejrozmanitějšími úkoly, díky nimž se každou chvíli mění způsob boje a herní atmosféra. Kdo MoHAA hrál a byl spokojen, bude asi stejným způsobem shlížet i na datadisk Breakthrough. Africké pouštní prostředí posléze vystřídá Sicílie se známou operací Husky, s čímž se změní i celý kolorit přírody, v níž se ponesou další boje. Samozřejmostí je i mluvená italština vašich protivníků včetně typických uniforem a zbraní. Poslední kampaň pak pokračuje v Itálii a jmenuje se Battle Mountain, končící přivoláním vzdušných posil a rozbombardováním nepřátelských pozic.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Herní variabilita
Čeho si na sérii MoH cením asi nejvíc, je herní variabilita. Předně to jsou rozmanité úkoly, které v průběhu celé kampaně plníte. V datadisku se už klasicky dostanete nejen do role pěšáka, ale sednete i za řízení tanku s možností se přepínat mezi obsluhou kanónu či kulometu. Novinka datadisku je třeba práce s minohledačkou, která vám umožní projít zaminovaným terénem. Zajímavě působí i mise, kde bráníte speciální těžký tank uzpůsobený k průchodu minovým polem. Ten se s minami nijak nemazlí a likviduje je jednoduše tím, že před sebou roztáčí řetězy, které mlátí do země. Mina, která ránu dostane, samozřejmě exploduje, což tanku v žádném případě nevadí a jede dál.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Vaším úkolem v této misi bude doprovázet toto opancéřované monstrum a bránit nepříteli v jeho zničení. S tím je spojen i další prvek, kterého si na celé sérii MoH vážím, a tím je doslova nutnost přepínat mezi zbraněmi. Jednak může být důvodem nedostatek munice, ale hlavně jde o účinnost a vhodnost pro danou situaci. Kulomet na blízku, sniperka či aspoň puška na větší dálku, sem tam granát atd. Hra je koncipovaná tak, že bude často potřeba zbraně měnit a to je jenom dobře.

Občas dostanete do výbavy i nějakou tu specialitu, kterou využijete v dané situaci ke splnění dílčího úkolu. Příkladem budiž třeba již zmiňovaná minohledačka anebo obsluha mortaru při ničení nepřátelských tanků. Na něm je zajímavá nutnost si na práci s ním zvyknout, abyste byli schopni jakž takž zaměřovat a dokázali odhadnout, kam střela dopadne. Času mnoho není a o to větší napětí při tom zažijete. Podobných překvapení hra nabízí víc včetně časově omezených misí anebo takových, kde jde o to udržet při životě osvobozené zajatce či kumpána, který vám pomůže při plnění jedné z misí.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Standaradní umělá inteligence
Jelikož jde o datadisk, nečekejme od něj nějaké podstatnější zásahy do enginu. Breakthrough je rozšířením původní hry o další bitvy a nějaké ty zbraně. S tím souvisí třeba i umělá inteligence, která je taková, jaká je a k žádnému zázraku v jejím zpracování nedošlo. Tím nechci tvrdit, že je nějak špatná, ale ani nevybočuje ze standardu, na který jsme v současnosti zvyklí. Skriptovaní protivníci, ne zrovna mazané chování při boji zblízka, občas by prospěly trochu rychlejší reakce. Ne zrovna dokonalé animace někdy vzbudí až úsměv, ale podobně tomu je i v jiných hrách. Protivníci občas (ne)příjemně překvapí hozením granátu a často jsou šikovně poschovávaní po mapě a je potřeba se dobře rozhlížet, abyste překvapili vy je a ne naopak.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Na vyšší obtížnost zažijete často krušné chvíle, kdy bude potřeba šetřit municí a dávat si sakra pozor, abyste nevystrčili hlavu tam, kde nemáte. Někdy vás protivník zaskočí početní převahou, jindy z dobře zašité pozice. Osobně jsem se strukturou misí v MoHB spokojen a datadisk tak považuji za rovnocenné pokračování původní hry. Zachována zůstala i možnost praštit soupeře pažbou a několikrát jsem se při vyplýtvání zásobníků musel k tomuto vcelku účinnému způsobu útoku uchýlit. Někdy i preventivně, kdy mi hrozily dojít náboje a tak jsem v interiérech šetřil, kde se dalo.

 Novinky v multiplayeru
Součástí datadisku jsou samozřejmě i rozšíření multiplayeru. Předně to je devět nových map a jeden nový herní mod Liberation. Pro ten jsou k dispozici mapy tři a podobně jako v ostatních případech se jedná vesměs o upravené lokace známé ze singlu. Mod Liberation je v základním principu podobný známému Jailbreaku, kdy se padlí hráči soustřeďují ve vězení a stávají se z nich váleční zajatci. Ne, že by pak pro své věznitele plnili nějaké ty podřadné práce, ale jde o to, že k jejich návratu do hry je potřeba, aby je spoluhráči osvobodili. Jailbreak je vcelku populární mod už od doby Quake2 a byl přenesen na řady herních platforem. Nyní je tedy i v MoH a tím stoupl celkový počet herních modů na šest.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry naleznete v sekci screenshotů

V multiplayeru si užijete i nové hráčské modely, kde se objeví například i několik příslušníků italské armády. Novinkou bude krom pár nových zbraní i ze singlu známá minohledačka, která umožní nastražené miny detekovat a samozřejmě je budete moci i klást. Rovněž se setkáte s možností řídit mobilní techniku a volat na nepřítele dělostřelecký či vzdušný útok.

 Závěr
Výsledný dojem, kterým na mě datadisk MoHB zapůsobil, v podstatě splnil to, co jsem od něj předem čekal. Stará známá hra ve stylu, na který jsem u ní zvyklý, se snahou o nápaditý singleplayer včetně nějakých těch vychytávek a novinek pro online hru. Engine se nijak nezměnil a dokázal bych si představit jeho trochu svižnější chování. Kdo holduje MoHAA a chtěl by v tomtéž duchu zažít další dobrodružství, bude s datadiskem spokojen. Kdo čekal něco jiného, nedočká se.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Mimochodem, v poslední době jsem se na internetu často setkal s trendem srovnávat cokoliv s Half-Life 2 nebo DOOM 3. Celé tyhle povídačky mi přijdou zcela zcestné, neboť ani jeden ze jmenovaných projektů nikdo z nás ještě neměl možnost otestovat a kdo ví, kdy vůbec vyjdou, jak na běžném hardwaru pojedou a jak to vůbec bude s jejich hratelností. Navíc srovnávat rozšiřující datadisk k rok a půl staré hře s tím, co teprve (a jestli vůbec letos) vyjde, je dost hloupé.

Stáhněte si k datadisku Breakthrough: Demo, Videa, Cheaty

Stáhněte si k Medal of Honor: Allied Assault: Demo, Patch, Videa a další downloady

Související články: Preview (8/2003), Medal of Honor: Allied Assault recenze (1/2002), Medal of Honor: Allied Assault Spearhead recenze (11/2002), Vše o sérii Medal of Honor, Novinky o MOH: AA Breakthrough

Mickey Mouse
autorovi je 34 let, pracuje jako grafik na volné noze, hrami se zabývá od dob osmibitů, zaměřuje se hlavně na akční a sportovní hry nebo ty s podporou multiplayeru (všechny články autora)



 
 
Mickey Mouse
Smarty.cz

Verdikt:

Breakthrough není o nic horší než jeho předchůdci a to je podstatné. Možná by mohl být trochu delší, ale to je bohužel úděl většiny datadisků, které často svojí délkou neodpovídají původní hře. Za ty peníze (v Čechách 899 Kč) bych to ale od nich myslím chtít měl. Datadisk odhaduji tak na dva dny poctivého hraní. Zda je to dost anebo málo si už přeberte sami.

Nejnovější články