Medal of Honor AA: Spearhead - recenze
9/10
zdroj: Archiv

Medal of Honor AA: Spearhead - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

22. 11. 2002 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Za necelý rok od vydání úspěšné akční hry Medal of Honor: Allied Assault se všichni její příznivci dočkali datadisku, který příjemně překvapil rozmanitými misemi z konce války a hlavně skvělou atmosférou.

Autor: Mickey Mouse
Publikováno: 22.listopadu 2002


Obrázek zdroj: Archiv Za necelý rok od vydání úspěšné válečné akční hry Medal of Honor: Allied Assault (recenze) se dočkali její příznivci datadisku, jehož dlouhý název už nebudu opisovat a dále budu používat neméně krkolomnou oficiální zkratku MOHAAS. Jak v původní hře, tak v datadisku, jde o přiblížení druhé světové války a jejích stěžejních bitev, což je v posledních dvou letech velký hit, kterým se inspirovala řada tvůrců herních titulů nejen akčního ražení. Z jejich produkce vzpomenu alespoň Return to Castle Wolfenstein, jenž vyšel v tu samou dobu co původní MOHAA a díky tomu tenkrát docházelo mezi oběma podobně laděnými hrami k řadě vzájemných srovnání.

Obě hry si našly početnou hráčskou komunitu a dodnes patří k hodně oblíbeným se spoustou serverů ve světě. Bohužel, celkem málo jich je přímo v naší republice, kde pořád kralují spíše ryze akční tituly a samozřejmě Counter-Strike. Nicméně není problém hrávat online na serverech zahraničních, z nichž si určitě vyberete takové, jejichž pingy budou pro slušnou hru vyhovovat.

 Konec druhé světové
Tento delší úvod jsem nastolil z důvodu, že datadisk MOHAAS přináší kromě rozšíření singlové části hry i četné přídavky do multiplayeru, a to nejen v podobě nových map, ale i na poli herních modů. Začněme ale tradičně singlem.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Singlová část datadisku nás zavede do posledních měsíců druhé světové války, jejíž bitvy jsou rozděleny do tří kampaní, čítajících celkem devět dílčích misí. V roli seržanta Barnese doslova skočíte do bojů v operaci Overlord, kdy první misi začnete spolu s hrstkou spolubojovníků seskokem z paluby letadla přímo do středu nepřátelské linie. Nástup je to efektní a jste tím vrženi přímo do epicentra bojů, kdy ihned po dopadu se musíte krýt a čelit nepříteli pobíhajícímu všude kolem. Atmosféra je vyhnaná hodně vysoko a hra si ji drží po celý svůj průběh. A to je bezesporu zárověň jeden z jejích největších kladů.

 Vliv na život spolubojovníků
Zvětšit zdroj: Archiv Z průběhu bojů je na každém kroku vidět, že si autoři dali práci s vytvořením hry, kde stereotyp jde stranou a neustále se něco mění včetně vaší role v boji. Většinou spolupracujete v nějaké bojové skupince, kdy se sice navzájem nijak extra nedorozumíváte, ale vaši společníci (a často i velitelé) se chovají tak, jak byste v bojové vřavě od nich čekali. Podle možností se kryjí a vzájemně spolupracují jak mezi sebou, tak i s vámi.

Co se mi líbí oproti původní hře, je váš velký vliv na vývoj mise a životy vašich společníků. To, co bylo v původní hře jen sem tam, je v datadisku v podstatě na každém kroku - prakticky všichni vojáci jsou zranitelní a nejde tedy o předem předdefinovanou životnost. Dokonce často záleží i na tom uchovat některé spoluhráče (například velitele) naživu, jinak mise končí stejně, jako když zabijí přímo vás. Škoda jen, že nefunguje střelba do vlastních, kdy spoluhráče nelze nijak zranit a nemusíte si tedy v přestřelkách a při házení granáty brát žádné servítky.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Overlord - Ardeny - Berlín
Jak jsem již naznačil, singlová část hry obsahuje celkem tři dílčí kampaně. První z nich - operace Overlord, je notoricky známou a často zpracovávanou válečnou akcí v Normandii, která se hra otevírá s datem 6. června 1944. Druhá kampaň vás zavede do zimní zasněžené krajiny v Ardenách, a to rovnou na Štědrý den roku 1944. Zima, sníh, mlha - to jsou atributy, kterými budou ardenské mise typické. No a samotný závěr patří porážce Německa přímo v jeho zdemolovaném hlavním městě Berlíně, kde společně s partou Rusů zdoláte poslední vzdorující trosky zdecimované nepřátelské armády.

Zvětšit zdroj: Archiv Nejen změna prostředí je tím podstatným, co při bojích pocítíte. Nevídaná rozmanitost je v úkolech, jež budete plnit, ať už půjde o akce komplexnější či o dílčí rozkazy jako třeba vyhodit něco náloží do povětří. Hra vás nenechá chvíli v klidu a brzy zapomente na klasické střílečky, kdy jste s puškou v ruce křižovali mapy a decimovali vše, co se šustlo. To budete provádět i nyní, ale vystřílení mapy je zřídkakdy tím podstatným a někdy hraje v úspěšném odvedení mise roli i čas. Navíc nebudete zdaleka plnit jen roli pěšáka.

O startovním výsadku z letadla jsem již psal, někdy dostanete za úkol zničit nepřátelský tank, naopak se sám do role obsluhy a někdy také i řidiče tanku dostanete, budete krýt transport vlastních posil, ničit důležitá stanoviště, získávat tajné dokumenty, obsluhovat protiletadlový kanón, atd. atd. Nechci být zbytečně konkrétní a prozrazovat to, co má zůstat překvapením. Osobně jsem byl singleplayerovou hrou a hlavně její atmosférou a rozmanitostí moc příjemně překvapen a věřím, že se zalíbí každému. Jediné, co mě na této části hry mrzelo, byl čas, který jsem u ní strávil. Byl prostě krátký a to je velká škoda, o to větší, že byl strávený opravdu zajímavě.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Umělá inteligence
Hovořím-li o singlu, neměl bych zapomenout na AI. Spoluhráče jsem již chválil, zaměřím se tedy na vojáky druhé strany. V jejich chování poznáte oproti první verzi hry posun k lepšímu, nicméně i zde narazíte občas na chybky. Klasicky - a to i na nejvyšší obtížnosti - je jejich hlavní devizou početní převaha. Také hraje roli moment překvapení, kdy občas někoho přehlédnete (třeba kulometné hnízdo či snipera) a pak může být rychle po vás.

Pokud ale narazíte na protivníky tváří v tvář, asi vás zarazí celkem dlouhá reakční doba, než se vůbec odhodlají k výstřelu - přesně tohle byl problém, který mi vadil už na MOHAA. Za tuto dobu v pohodě zkosíte ne jednoho, ale klidně celou skupinu nepřátel a jediná potíž v takových ztečích je v okamžicích, kdy dojdou náboje. Pokud se ale do bojů nevrháte s jednou dvěma kulkami v zásobníku, nebudete mít v přímém kontaktu potíže, což je dle mého škoda a nahrává to zbytečně arkádnímu stylu hry.

Zvětšit zdroj: Archiv Hned ale musím dodat, že i dobří hráči zažijí krušné okamžiky, ale jak jsem již předeslal, bude to hlavně při hromadnějších bitkách. Co je na hře naopak chvályhodné je potřeba měnit často zbraně. Do hromadných přestřelek na menší vzdálenosti je ideální nějaký kulomet, kterým ale na dálku sotva trefíte a tam se vyplatí razantní puška. Ta často jedinou dobře mířenou střelou odrovná hlídku, ostřelovače či jinak dotěrného protivníka.

 Nové zbraně
Užijete si i sniperek, které jsou samozřejmě ideální pro boj na velkou dálku a v okamžiku, kdy je potřeba obzvlášt přesně vypálit. K jejich chování jsem se vyjádřil již v recenzi původního MOHAA, kdy také mi trochu zbytečně arkádově připadla střelba skrz mířidla, která jsou v naprostém klidu a nepoužívají žádné výkyvy v závislosti na dýchání, či pohybu, což známe z jiných podobných her a dle mého to je pro tento žánr vhodnější. MOHAAS přináší i několik nových zbraní jako klasickou Enfíldku s oficiálním označením Enfield Mark 1, dále poloautomatický Sten a sovětskou pušku PPSh-41. V datadisku najdete i nový kouřový granát, jehož barevný dým je dalším zajímavým herním zpestřením (viz obrázky).

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Z dalších dílčích vychytávek vyzvednu třeba zraněné spolu i protihráče, kteří se belhají, postřelení vstanou ze země a snaží se pokračovat v boji. Překvapením byla i osádka tanku, která po jeho zničení vylézala poklopem ven, aby se z trosek zachránila. Anebo nálože s doutnákem, které v dešti zvlhnou a je pak třeba nálož rozstřelit kulkou, aby vybuchla. Bohužel, co jsem zkoušel, tak v dešti nálož zvlhla úplně vždycky, což trochu sráží výsledný dojem.

 Multiplayer
Zvětšit zdroj: Archiv Multiplayer přichází v podobě dvanáctky nových map. Kromě nich najdeme v nabídce herních modů i jednu novinku, kterou je Tug of War - modifikace, kde týmy plní protichůdné úkoly. Každý z týmů najde v mapě seznam úkolů, které se snaží splnit, přičemž soupeřovy úkoly jsou právě opačného charakteru. Mapy pro multiplayer vypadají vesměs velice hezky, patří ke středně velkým až větším kouskům a pro jejich hraní bude vhodné se sejít v poněkud vyšším počtu. Kvalitu ukáže čas, zatím jde spíš o jejich oťukávání a zjišťování, co kde je možné a co ne.

Osobně mi trochu vadí některá omezení, jež vám třeba zabraňují spadnout z paluby úzké ponorky do vody, což nemusí být vždy jen na škodu. Pokud vás na této hodně otevřené palubě překvapí nepřítel, nemáte se kam schovat a skok do vody by byl záchranou. Podobná omezení najdete i na jiných místech uprostřed map a myslím, že jsou trochu zbytečná.

Bohužel, jak se stalo nedobrým zvykem, chybí v multiplayeru boti a jste tak odkázáni pouze na živé hráče na internetu anebo lokální síti. Je to škoda hlavně v případě tohoto datadisku, který nabízí výborný, ale krátký singl a boti pro multiplayer by byli tím pravým, co by hru maximálně rozšířilo. Žel, nic takového se nekoná, takže kdo žije offline anebo nenavštěvuje herny, pro toho bude datadisk investicí s krátkým účinkem.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky z této hry najdete zde nebo v naší sekci screenshotů

Kdo se chce o hře dozvědět víc, může navštívit její oficiální domovskou stránku nebo zajímavý přehled stručných informací a screenshotů z multiplayerových map na této adrese. Kdo používá k vyhledávání herních serverů skvělé All-Seeing Eye, bude zklamán, protože MOHAAS, stejně jako třeba NFS: HP 2 jsou exkluzivitami GameSpy (více informací) a tudíž jejich podpora pro jiné vyhledávače je zakázána. Snad zvítězí rozum a přibyde alespoň časem.

• Závěr
Zvětšit zdroj: Archiv Datadisk MOHAAS se povedl a není jen kopií původních (už tak výborných) misí, ale posouvá hratelnost ještě dál střídáním rozmanitých a herně odlišných situací a způsobů vedení boje. Pár nových zbraní, nové hráčské modely, kouřové granáty, multiplayerové mapy a jeden kompletně nový herní mod - to je v kostce obsahem datadisku a kdo tohle všechno využije, ten s ním bude spokojen a rozhodně neprohloupí. Pro ty, kdo jsou odkázáni pouze na singleplayerovou část nadílky, bude herní přínos skvělý, ale krátký. Tipuji, že kdo si v sobotu ráno ke hře sedne, nejpozději večer bude mít všechna dobrodružství za sebou.

Stáhněte si: Demo, Videa #1, Videa #2, Cheaty

Související články: Medal of Honor: Allied Assault recenze (1/2002), Preview #1, Preview #2, Novinky

 
Mickey Mouse
připravil: jd




 
 
Mickey Mouse

Verdikt:

Hru číselně hodnotím se vším, co v ní najdete (viz text recenze), protože tak to asi je správné a tvůrci hry za kvalitu a (ne)dostupnost internetu u nás nijak nemohou.

Nejnovější články