Marvel Ultimate Alliance 2 - recenze
5/10
zdroj: tisková zpráva

Marvel Ultimate Alliance 2 - recenze

29. 9. 2009 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Do komiksu v rubačce, v níž se kvarteto superhrdinů probíjí k cíli svého poslání skrze pozoruhodně interaktivní lokace a za pomoci mimořádných schopností.

Autor: Mart
Publikováno: 29.září 2009
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: prodávaná/anglická/X360
Doba recenzování: 1 týden

Obrázek zdroj: tisková zpráva
Svět Marvelovských superhrdinů se aktuálně připomíná skrze pokračování kladně přijatého akčního RPG, které nabízí většinu dobře známých ingrediencí prvního dílu. Izometrické nahlížení na dění, ve kterém se kvarteto vybraných postav probíjí k cíli svého poslání, skrze pozoruhodně interaktivní lokace a pomocí mimořádných schopností, umožňujících na téhle cestě udolat nespočetné zástupy nepřátel. Potěší, že se v rámci zmíněného týmu můžete takříkajíc podělit o jednotlivé hrdiny, neboť Marvel: Ultimate Alliance 2 opět nabízí kooperativní režim pro čtyři hráče. Online, jakož i offline.

Zápletka
Příběh kombinuje dvě originální komiksová díla - Civil War a Secret War, a fiktivní evropský stát, který skrze nesmírně odhodlané teroristické útoky na Ameriku posléze změní mínění veřejnosti na super hrdiny, mezi nimiž pak dojde k jistému rozkolu. Hráč dostane možnost hrát za dvě různé strany, které rozdělí akt nutné registrace super hrdinů, jemuž se někteří odmítají podřídit. Dlužno dodat, že volba strany definuje, jaké další postavy si tady zpřístupníte, potažmo samotný epilog.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
oficiální obrázky od výrobce

Během hraní se dočkáte povedených nehratelných sekvencí s výborným dabingem, což nebude zdaleka jediný případ, kdy se budete moci na jednotlivé super hrdiny podívat z větší blízkosti a ocenit některé pozoruhodné detaily. Mezi nimi je povědomí, že na výběr tu bude přes dvě desítky postav, které se v průběhu hraní postupně vylepšují. V závislosti na zvolené obtížnosti můžete směr jejich růstu definovat sami a nebo uvedené necháte zcela na počítači. Nechybí tu Fantastická čtyřka, známí X-Meni, Iron Man či Green Goblin.

Pokroková interakce
Třebaže vás hra protáhne jak interiéry, tak exteriéry, vždy půjde o hodně lineární putování, odehrávající se nota bene na velmi malém prostoru. V případě interiérů navíc poněkud sterilním a leckdy se i opakujícím, což spolu s nepochopitelně častou nemožností usměrňovat kamerový pohled na dění, na nějž je v tomto případě nahlíženo šikmo shůry, nepřispívá k dvakrát dobrému pocitu.

Renomé však do značné míry napravuje mimořádná herní interakce. Samozřejmostí jsou klasické spínače či různé panely pro aktivování a rozbití. Objekty, které lze někam cíleně odtáhnout či posunout. A hlavně skutečnost, že většinu prvků z okolního prostředí lze efektně zničit, přičemž takový výbuch muničního skladu či automobilu může mít vliv na množstevní rozpoložení blízko stojících nepřátel. Příjemnou nadstavbou ke zmíněné destrukci jsou pak fragmenty, jako kolo od vozu, které lze následně ještě sebrat ze země a zahodit, nejlépe do houfu nepřátel.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Nedílnou součástí herní interakce jsou vaši oponenti, kterých je skutečně nebývalé množství. Jakkoliv se jedná, v rámci toho kterého herního úseku, o identické typy vojáků. Což jde ruku v ruce s opakujícími se úkoly ke splnění, kde musíte většinou někoho porazit nebo něco zničit. Nicméně vždycky přijde vhod aktivace několika komb, zejména tedy v případě nutné anihilace každé další vlny nepřátel, snažících se vám zabránit ve splnění vašeho poslání.

Byla-li předtím řeč o týmu, vězte, že během hraní si můžete zvolit jenom jednoho hrdinu ze čtyřčlenné squadry, s rychlou volbou některého jiného skrze směrový kříž, přičemž o chování vašich parťáků se postará počítač. Někdy mu to jde lépe od procesoru, jindy zase hůře. Na druhou stranu ani vaši oponenti nejsou zrovna výkvětem rekrutujícím se z prestižních Vysokých škol. Co jim ale chybí na intelektu, dohánějí ve svém počtu. U bossů se zase, tradičně, počítá s jejich mimořádnou výdrží.

Bojování s RPG konturami
S postupujícím herním časem získáváte zkušenosti, které můžete přetransformovat do vylepšení pasivních či aktivních schopností vašich hrdinů. Popravdě, není jich mnoho a nezřídka se jedná o to samé, jenom s jiným názvem. Nyní mám na mysli jinak pojmenované schopnosti a dispozice různých hrdinů, za kterými se ovšem skrývá zcela identické posílení útoku na blízko či na dálku. Dílčí rozdíly tu samozřejmě jsou, někteří se mohou ladně pohybovat nad zemí jako Storm či Ice Man, jiní - jako Thing nebo Hulk, bez potíží uzvednou velké auto pro jeho následné "přeparkování", apod.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Je ale velká škoda, že to tady tvůrci nepojali více takticky a namísto generického bojování s opakujícími se tlačítkovými komby nevsadily na propracovanější herní rámec, který se přímo nabízí. Asi těžko dnes čekat něco na způsob klasického Baldurs Gate, ale rozhodně by nebylo od věci, kdyby se tu mohly více uplatnit právě ony dílčí rozdíly mezi postavami, upřednostňujícími boj tváří v tvář či spíše na dálku. Třeba skrze možnost nadefinování jejich chování a aktivit.

Zdejší hraní nabízí ve výsledku de facto jenom několik málo herních postupů. Uvedené zahrnuje i jinak příjemnou možnost provázání speciálních vlastností super hrdinů pro aktivování jakési fúze, s jejíž pomocí dokážete nebývale rychle vyčistit prostor od potíží, či eventuálně silnému bossovi pořádně rozhodit jeho nepěknou ofinu. Tudíž nepřekvapí omezení, jež jsou s tímhle nesmírně destruktivním aktem spojená.

Samozřejmě, jsou tu i aspekty, které mohou výrazněji vylepšit vaše renomé, jako je urychlení dobíjení speciálního ukazatele (reprezentujícího vytrvalost), s jehož pomocí lze následně aktivovat skutečně brutální atak. Je pamatováno i na blok či docela efektní úhybné manévry. Přesto přese všechno jde o hodně mělký koncept, který je minimálně o krok pozadu i za prvním dílem.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Kriticky lze nahlížet
I na fakt, že se v obraze občas dočista ztrácíte a dvoutlačítková komba ze sebe následně sypete takříkajíc automaticky, jako nějaký robot při rutinních kuchyňských pracech, s konečným rozhodnutím padni, komu padni. Leckdy jsem tak ani nezaregistroval, že ten, kdo tu zrovna padnul na krovky, byl můj oblíbený Wolverine (v neoblíbeném kostýmu), jehož unikátní schopnost regenerace z něj však činí neuvěřitelně výkonný stroj na zabíjení.

Hraní je díky neustálému a občas nepřehlednému bojování po brzké době neuvěřitelně monotónní, jakkoliv s postupujícími hodinami střetnete silnější a schopnější oponenty. Čímž chci říct, že se přeci jenom dostavuje nutnost trochu odlišného přístupu k věci, i když tento má svou největší důležitost až u bossů, co mohou mít v kapse svého super obleku nachystané nejedno nepříjemné překvapení.

Marvel Ultimate Alliance 2 sice má nepřehlédnutelné RPG obrysy, ale pro jejich dotažení by to tady chtělo mít nějaký sofistikovanější soubojový rámec, větší svobodu pro vaše konání - ne, několik zajímavých dialogů mezi zúčastněnými postavami v hlavním stanu tohle rozhodně nezachrání - a nějaké další herní vyžití. Možnost opakování misí a eventuální nacházení bonusových věcí mezi to rozhodně nelze započítat.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky v galerii

 Bonus pro fandy komiksů
Je jisté, že přes mou tvrdou kritiku udělá tahle hra radost všem fanouškům komiksových děl od Marvela. Nejenom přítomností velké spousty dobře známých, jakož i těch méně známých hrdinů (ve druhém případě pro hráče, kterým tohle univerzum nedělá v knihovně věrnou společnost), ale také připomenutím jejich biografie, tematickým kvízem, přehlídkou půvabných artworků, kvalitním namluvením a příběhovou prezentací s připomenutím již zhlédnutých sekvencí.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Právě tihle hráči si mohou klidně jeden bodík do výsledného hodnocení přidat. Bohužel pro ty ostatní představuje Marvel: Ultimate Alliance 2 neuvěřitelně repetetivní herní záležitost, která se drží na hranici únosnosti a zajímavosti jenom díky multiplayeru.

Stáhněte si: Trailery, Videa...

Související články: Novinky, Recenze prvního dílu

 
Mart





 
 

Verdikt:

Průměrné herní povyražení, které na jedné straně boduje díky velké spoustě postav na výběr, mimořádné herní interakci a kooperativnímu snažení určenému čtyř hráčům. Na straně druhé to sráží nepříliš propracovaný RPG systém, hodně monotónní herní náplň, občasná nepřehlednost a leckdy příliš sterilní design interiérových lokací.

Nejnovější články