Mario Kart Wii - recenze
zdroj: tisková zpráva

Mario Kart Wii - recenze

Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

19. 4. 2008 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Vzhled někdy klame. Nic netušící maminky uzří své sotva odbatolené ratolesti, jak v ruce drží volant a po sobě metají naváděnými želvími krunýři či si házejí do cesty slupky od banánů. Proč si ale nezajezdit s nimi, že ano?

Autor: Naoto Ohshima
Publikováno: 19.dubna 2008
Verze hry: prodávaná/Wii/anglická
Doba recenzování: 5 dnů

Obrázek zdroj: tisková zpráva
Každý fanoušek Nintenda, kdyby chtěl, mohl by si před spaním jako mantru odříkávat názvy všech sérií, jejichž pokračování se prostě MUSÍ objevit na každé konzoli od velkého N. Mezi výrobci konzolí je to celkem zaběhnutý obchodní model, ale Nintendo je tím známo víc než kdo jiný, snad proto, že většina jejich značek má v názvu jméno Mario. To ale neznamená, že všechny ty hry jsou na jedno brdo. Byl by velký omyl to takhle chápat, což říkám s plným vědomím toho, že spousta lidí to tak chápe a za žádnou cenu si nenechá vysvětlit opak. Hry s Mariem prostě jen využívají známou tvář kníratého maskota, ale jinak spolu navzájem nemají nic moc společného.

 Prapředek svého žánru
Jedním z nejslavnějších a nejoblíbenějších evergreenů je Mario Kart. První díl vyšel už na šestnáctibitovém SNESu počátkem devadesátých let. Od té doby se samozřejmě série změnila víc, než by se mohlo leckomu zdát. To hlavní však zůstalo. Stále jde o velice přitažlivou zábavu v typickém stylu Nintenda. Neustále máte oči na stopkách, co dělají protivníci a jestli náhodou nevypustili něco nekalého vaším směrem, zároveň se vyhýbáte překážkám a snažíte se co nejvíce využívat terénní specialitky ke svému prospěchu. Zkrátka pohoda. Kdo by na něčem tak milém a zajímavém chtěl hledat smítko?

Grafika je tím hlavním, co každý na kterékoli hře pro Wii může strhat, když už si neví rady s nedostatkem argumentů. Zde je to navíc umocněno skutečností, že polovina z dvaatřiceti tratí je převzatá z dřívějších dílů, mimo jiné i na SNES a GBA. Tyto tratě nejsou nijak výrazně modifikovány, což uvítají pamětníci. Včetně anachronicky působících zvukových efektů. Sem tam člověk narazí na nějaký polygonový objekt tam, kde nikdy žádný nebýval, a rovněž rozlišení je výrazně navýšeno, ale jinak jde myslím o velice sympatický pokus o nostalgii. Snad až na to, že toho mělo být víc, ale nevadí. Už i tak je tady přítomno úctyhodné portfolio okruhů, a navrch ještě deset bojových arén.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Když si vezmete Mario Kart Double Dash z Gamecube a porovnáte ho s tím, co je k vidění tady, pravděpodobně místy zmerčíte jisté zlepšení, ale nejde o nic dramatického. Je jasně vidět, že grafické orgie šéfa vývojářského týmu nijak netankují, a že se místo toho soustředil na jiné věci. Vše je nicméně v přijatelné kvalitě, s příjemně zvolenou barevnou paletou, nic extra křiklavého. Prostě typická mírumilovně se tvářící rodinná hra.

 Uškoď a ujížděj
Jak je vám zcela nepochybně známo, vzhled někdy klame. Je tomu tak i v tomto případě, neboť nic netušící maminky zří své sotva odbatolené ratolesti, jak po sobě metají naváděnými želvími krunýři a házejí si do cesty slupky od banánů. Ó hrůzo! Opět jsme naletěli, tatínku, teď už z nich definitivně budou kriminálníci, kteří šňupají střelný prach a přecházejí ulici na červenou.

A když už to zašlo tak daleko, proč si nezajezdit s nimi, že ano? Dejte si ale pozor, abyste nepřecenili své možnosti. Závodění sice vypadá jednoduše, ale porazit zkušeného soupeře dá pořádně zabrat. Zdání povrchního drandění v motokárách mate. Správná taktika jízdy může být i velice komplikovaná v závislosti na tvaru dráhy, umístění bonusů a na dalších, zdánlivě nepodstatných věcech.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Vozový park a triky
Jedinou zásadní novinkou jsou jednostopá vozidla, neboli motorky. Pravda, poněkud to narušuje tradici motokárových závodů a někomu snad může působit rozpaky ovládání motocyklu volantem. Nicméně vkomponování tohoto prvku do zaběhnuté formule proběhlo bez problémů. Rozhodně přitom nejde jen o nějaké předstírání variability: motorka se chová jinak než motokára, má jiné výhody a nevýhody. Tam, kde je hodně rovinek, je možno zhusta využívat zrychlení za pomoci zvednutí předního kola, ovšem jakmile se přiblížíte k zákrutě, radím vám vrátit stroj do původní polohy, protože na zadním kole se dost špatně zatáčí.
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Další novinkou, nikdy dříve v sérii neviděnou, jsou triky. Kdykoli po nájezdu na skokánek stačíte zatřást ovladačem (respektive stisknout to správné tlačítko, pokud nehrajete s wiimotem), vaše postavička udělá ve vzduchu něco efektního, třeba stojku na řídítkách nebo něco podobného. Výsledkem je jednorázové zrychlení při dopadu na zem. Na krajích tratí je pak často umístěno množství zvýšených okrajů, které se chovají jako rampy v nějaké simulaci skateboardu. Vyskočíte, vystřihnete frajeřinu a pokračujete v krasojízdě.

Podobného zrychlení jako po provedení triku se vám dostane při správném driftování, které se dočkalo od minula několika úprav. Už se od vás nechce žádné kvedlání vlevo-vpravo, ono by to ostatně s volantem ani nešlo, tentokrát stačí jen přejít během zatáčení do smyku a počkat si, až vám od kol začnou lítat jiskry. Dejte si ale pozor na to, jaký si před jízdou zvolíte driftovací režim. Ten totiž musí být nastavený na manuální. Při zapnuté automatice vás hra sice automaticky hodí do smyku během zatáčení, ale miniboost je vám zapovězen. Je to dobré pro začátečníky, kterým postačí, že vozítko neztrácí během smyku rychlost. Kdo chce jezdit na trochu vyšší úrovni, musí se holt naučit něco navíc.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Online, který funguje
Vskutku, kdo by si ještě před pár lety pomyslel, že Nintendo bude dobrovolně vydávat hry, které se dají hrát po internetu, a ještě k tomu bez problémů? Ti, kdo vydávají friend kódy za problematické, nechť mlčí – samozřejmě žádné nepotřebujete. Leda byste trvali na tom, že budete hrát se svými známými. Pakliže je vám to putna, stačí se připojit a zvolit si, zda chcete hrát jen s lidmi na vašem světadílu, nebo s kterýmikoli zapadlými dušemi v libovolných koutech světa. Hra vám vyhledá nějakou volnou hru, v níž už je třeba nějaké množství hráčů připojeno, vy si počkáte na konec právě probíhajícího závodu a v další jízdě už se můžete připojit. Sympatické je, že místa, na kterých se jezdí, jsou vždy losována z výběru prováděného samotnými účastníky.

Kromě závodění se samozřejmě můžete utkat s protivníky i v arénách. Velice lituji nepřítomnosti mého oblíbeného režimu z Double Dash, kterým byl bombový deathmatch. Takovou šílenou akci tady člověk nezažije. I tak je ale sbírání mincí a klasické bitkaření s balónky dostatečnou záminkou k rozpoutání nelítostných seancí, trvajících až do chvíle, kdy se všichni protivníci znechuceně odpojí, protože je nenecháte ani jednou vyhrát.

Kdo chce mít přehled o svých výkonech kdykoli se mu jen zachce a rovněž využít online potenciál Mario Kart Wii zcela do mrtě, ten má možnost umístit přímo na hlavní obrazovku svého Wii jednu položku z menu, nazvanou „Mario Kart Channel“. V tomto „kanálu“ se dají stahovat ghostové (záznamy jízdy jiných hráčů), nad nimiž potom můžete zkoušet vyhrát, nebo posílat vlastní ghosty svým přátelům k překonání. Najdete zde i časově omezené soutěže a přehled vašeho přibližného umístění v celosvětových žebříčcích, které jsou vedeny pro každou trať zvlášť. Důvod existence Mario Kart Channelu je ale zejména v tom, že se dá prohlížet i bez nutnosti mít herní disk v mechanice. Při každém startu Wiička, třeba když jdete hrát něco jiného, si tedy můžete v rychlosti prohlédnout, co se kde děje. Dá se odsud snadno zjistit, který z přátel je právě online, a potom už není nic jednoduššího než se připojit do stejné hry.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Kroucení versus kvedlání
Poslední dobou existuje v případě některých her na Wii dobrý zvyk umožnit hráčům takřka libovolný výběr ovládací metody. Nelíbí se vám přiložený volant ani vidina řízení za pomoci otáčení wiimotu? Stačí mít doma Classic Controller nebo ovladač z Gamecube a můžete řídit jako za starých časů. Zde bych ale měl jednu zásadní výtku. Nezůstalo zachováno schéma rozvržení tlačítek z Double Dash, a dokonce nelze vybírat z žádných alternativ. Musí vám zkrátka stačit jedno nastavení. To je celkem velký nedostatek, zejména v kontrastu se zmíněnou širokou podporou různých ovladačů.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Volant přiložený v krabici s hrou (nazývá se honosně Wii Wheel a další kousky se dají dokoupit) je pouhým kusem plastu, nicméně vyhlíží celkem příjemně a přispívá k jisté autenticitě jízdy. Rozměry této hračky jsou relativně malé, prostě jako u motokár. Jelikož chybí jakákoli základna nebo podpěra, může někoho neustálé kroucení rukama ve vzduchu časem unavit. Podle mých zkušeností to byli kupodivu zejména příležitostní hráči a malé děti, kdo se záhy uchýlil do bezpečných vod klasického ovládání, ale obecný předpoklad zní tak, že hardcore pařani budou hrát s páčkami, zatímco nehráči a důchodci se nechají zlákat představou, že otáčet volantem zvládnou i oni. Tak si to přeberte.

 Cílová rovinka
Mario Kart Wii se dá vskutku označit za hru pro celou rodinu, ostatně se tím nijak nevymyká tradici. Kromě toho je i neobyčejně kvalitní. Každé vozítko má trochu jiné jízdní vlastnosti, které se v praxi skutečně projevují, ať už poloměrem otáčení nebo zrychlením. Vozítka se ještě dělí na malá, střední a velká, což se řídí podle postavičky za volantem. Král Bowser sedí pochopitelně ve větším vozu než Toad.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky z této hry v galerii

Přesto se domnívám, že až tolik nezáleží na tom, s kterou postavou a s kterým vehiklem se do jízdy vypravíte. Jednak jsou výhody a nevýhody docela dobře vybalancovány, a za druhé jsou nějaké ty případné rozdíly snadno smazány používáním předmětů. Platí pravidlo, že čím víc jste pozadu, tím větší šanci máte na sebrání nějakého skutečně silného předmětu, který ostatním zavaří a vám případně pomůže. Nemyslete si ale, že se tím dá všechno spasit. Jistě, předměty mohou ovlivnit závod a často se tak i třeba v posledních vteřinách děje, ale to neznamená, že ten nejlepší hráč i přesto nevyhraje. Všichni mají stejnou šanci a jak už jsem říkal, velkou roli hraje taktika jízdy.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Nové nintenďácké motokáry tedy rozhodně nezklamaly. S jídlem roste chuť a každého okamžitě napadne hromada dalších věcí, co by tu rád viděl (naříkám nad absencí některých historických tratí a jednoho battle módu z Double Dash), nicméně nebuďme zase přehnaně nároční a přiznejme si, že za svoje peníze dostáváme velice solidní protihodnotu. Online jízdy jsou super, volant je přinejmenším velmi dobře zpracovaná kuriozitka a koho baví překonávání vlastních či cizích časů v time trial režimu, ten u toho stráví celé horké léto.

zdroj: Archiv


Mario Kart Wii - intro & první minuty hraní

Za zapůjčení hry děkujeme ConQuestu a speciální poděkování patří GamePro.

Související články: Novinky...
 
Naoto Ohshima
autor magazínu GamePro






 
 
Smarty.cz

Nejnovější články