Autor: Naoto Ohshima Publikováno: 19.dubna 2008 | Verze hry: prodávaná/Wii/anglická Doba recenzování: 5 dnů |
![]() ![]() ![]() Uškoď a ujížděj Jak je vám zcela nepochybně známo, vzhled někdy klame. Je tomu tak i v tomto případě, neboť nic netušící maminky zří své sotva odbatolené ratolesti, jak po sobě metají naváděnými želvími krunýři a házejí si do cesty slupky od banánů. Ó hrůzo! Opět jsme naletěli, tatínku, teď už z nich definitivně budou kriminálníci, kteří šňupají střelný prach a přecházejí ulici na červenou. A když už to zašlo tak daleko, proč si nezajezdit s nimi, že ano? Dejte si ale pozor, abyste nepřecenili své možnosti. Závodění sice vypadá jednoduše, ale porazit zkušeného soupeře dá pořádně zabrat. Zdání povrchního drandění v motokárách mate. Správná taktika jízdy může být i velice komplikovaná v závislosti na tvaru dráhy, umístění bonusů a na dalších, zdánlivě nepodstatných věcech. ![]() ![]() ![]() Vozový park a triky Jedinou zásadní novinkou jsou jednostopá vozidla, neboli motorky. Pravda, poněkud to narušuje tradici motokárových závodů a někomu snad může působit rozpaky ovládání motocyklu volantem. Nicméně vkomponování tohoto prvku do zaběhnuté formule proběhlo bez problémů. Rozhodně přitom nejde jen o nějaké předstírání variability: motorka se chová jinak než motokára, má jiné výhody a nevýhody. Tam, kde je hodně rovinek, je možno zhusta využívat zrychlení za pomoci zvednutí předního kola, ovšem jakmile se přiblížíte k zákrutě, radím vám vrátit stroj do původní polohy, protože na zadním kole se dost špatně zatáčí. ![]() Další novinkou, nikdy dříve v sérii neviděnou, jsou triky. Kdykoli po nájezdu na skokánek stačíte zatřást ovladačem (respektive stisknout to správné tlačítko, pokud nehrajete s wiimotem), vaše postavička udělá ve vzduchu něco efektního, třeba stojku na řídítkách nebo něco podobného. Výsledkem je jednorázové zrychlení při dopadu na zem. Na krajích tratí je pak často umístěno množství zvýšených okrajů, které se chovají jako rampy v nějaké simulaci skateboardu. Vyskočíte, vystřihnete frajeřinu a pokračujete v krasojízdě. Podobného zrychlení jako po provedení triku se vám dostane při správném driftování, které se dočkalo od minula několika úprav. Už se od vás nechce žádné kvedlání vlevo-vpravo, ono by to ostatně s volantem ani nešlo, tentokrát stačí jen přejít během zatáčení do smyku a počkat si, až vám od kol začnou lítat jiskry. Dejte si ale pozor na to, jaký si před jízdou zvolíte driftovací režim. Ten totiž musí být nastavený na manuální. Při zapnuté automatice vás hra sice automaticky hodí do smyku během zatáčení, ale miniboost je vám zapovězen. Je to dobré pro začátečníky, kterým postačí, že vozítko neztrácí během smyku rychlost. Kdo chce jezdit na trochu vyšší úrovni, musí se holt naučit něco navíc. ![]() ![]() ![]() Vskutku, kdo by si ještě před pár lety pomyslel, že Nintendo bude dobrovolně vydávat hry, které se dají hrát po internetu, a ještě k tomu bez problémů? Ti, kdo vydávají friend kódy za problematické, nechť mlčí – samozřejmě žádné nepotřebujete. Leda byste trvali na tom, že budete hrát se svými známými. Pakliže je vám to putna, stačí se připojit a zvolit si, zda chcete hrát jen s lidmi na vašem světadílu, nebo s kterýmikoli zapadlými dušemi v libovolných koutech světa. Hra vám vyhledá nějakou volnou hru, v níž už je třeba nějaké množství hráčů připojeno, vy si počkáte na konec právě probíhajícího závodu a v další jízdě už se můžete připojit. Sympatické je, že místa, na kterých se jezdí, jsou vždy losována z výběru prováděného samotnými účastníky. Kdo chce mít přehled o svých výkonech kdykoli se mu jen zachce a rovněž využít online potenciál Mario Kart Wii zcela do mrtě, ten má možnost umístit přímo na hlavní obrazovku svého Wii jednu položku z menu, nazvanou „Mario Kart Channel“. V tomto „kanálu“ se dají stahovat ghostové (záznamy jízdy jiných hráčů), nad nimiž potom můžete zkoušet vyhrát, nebo posílat vlastní ghosty svým přátelům k překonání. Najdete zde i časově omezené soutěže a přehled vašeho přibližného umístění v celosvětových žebříčcích, které jsou vedeny pro každou trať zvlášť. Důvod existence Mario Kart Channelu je ale zejména v tom, že se dá prohlížet i bez nutnosti mít herní disk v mechanice. Při každém startu Wiička, třeba když jdete hrát něco jiného, si tedy můžete v rychlosti prohlédnout, co se kde děje. Dá se odsud snadno zjistit, který z přátel je právě online, a potom už není nic jednoduššího než se připojit do stejné hry. ![]() ![]() ![]() Kroucení versus kvedlání Poslední dobou existuje v případě některých her na Wii dobrý zvyk umožnit hráčům takřka libovolný výběr ovládací metody. Nelíbí se vám přiložený volant ani vidina řízení za pomoci otáčení wiimotu? Stačí mít doma Classic Controller nebo ovladač z Gamecube a můžete řídit jako za starých časů. Zde bych ale měl jednu zásadní výtku. Nezůstalo zachováno schéma rozvržení tlačítek z Double Dash, a dokonce nelze vybírat z žádných alternativ. Musí vám zkrátka stačit jedno nastavení. To je celkem velký nedostatek, zejména v kontrastu se zmíněnou širokou podporou různých ovladačů. ![]() Cílová rovinka Mario Kart Wii se dá vskutku označit za hru pro celou rodinu, ostatně se tím nijak nevymyká tradici. Kromě toho je i neobyčejně kvalitní. Každé vozítko má trochu jiné jízdní vlastnosti, které se v praxi skutečně projevují, ať už poloměrem otáčení nebo zrychlením. Vozítka se ještě dělí na malá, střední a velká, což se řídí podle postavičky za volantem. Král Bowser sedí pochopitelně ve větším vozu než Toad. ![]() ![]() ![]() další obrázky z této hry v galerii Přesto se domnívám, že až tolik nezáleží na tom, s kterou postavou a s kterým vehiklem se do jízdy vypravíte. Jednak jsou výhody a nevýhody docela dobře vybalancovány, a za druhé jsou nějaké ty případné rozdíly snadno smazány používáním předmětů. Platí pravidlo, že čím víc jste pozadu, tím větší šanci máte na sebrání nějakého skutečně silného předmětu, který ostatním zavaří a vám případně pomůže. Nemyslete si ale, že se tím dá všechno spasit. Jistě, předměty mohou ovlivnit závod a často se tak i třeba v posledních vteřinách děje, ale to neznamená, že ten nejlepší hráč i přesto nevyhraje. Všichni mají stejnou šanci a jak už jsem říkal, velkou roli hraje taktika jízdy. ![]() zdroj: Archiv Mario Kart Wii - intro & první minuty hraní Související články: Novinky... |
Naoto Ohshima | |
autor magazínu GamePro |